Minä vein (kutsuttuna) kylään mennessäni fetapiirakkaa ja
emäntä käski lähtiessäni ottamaan piirakan mukaan. Ei tarjonnut sitä, vaan käski viemään sen pois.
Kommentit (100)
Minusta ainakin on kiva, jos vieraat tuovat jotain kahvipöytään:)
Ja on ne minunki viemiset kelpuutettu..aivan sama vaikka ois ollu kaupan pullapussi.
Mut jos varman päälle haluu pelata ni ihan peruskahvipakka tms. on ok..tai no ketjusta päätellen voi Saludot pakata tuojan mukaan..ku me juodaan vaan tota ite jauhettua Presidenttiä..:p
Tai paras kai kysyä suoraan, et voiko tuoda jotain tullessaan..ni ei sit kukaan pahota mieltään..
siis kenellä on tommosia ystäviä?? Mä ottaisin todella törkeänä loukkauksena, jos joku antaisi mulle mun tuomat tuliaiset (olkoot mitä tahansa) takaisin.
Olen itsekin ottanut kahville tulleilta vierailta vastaan ihan outoja juttuja... välillä kukkia tai kynttilöitä, jotka ihania, mutta myös villasukkia tai jotain todella outoja keksejä. Mutta ikinä en ole antanut villasukkia ystävälleni takaisin, että "viepä kuule sukkas veke" -olen kiittänyt kauniisti ja laittanut sivuun. Ja nämä sukat muistaakseni laitoin kiertoon...
Niitä pahoja keksejä lastasin lautaselle (lienee turha mainita, että oli omastakin takaa tarjottavaa aika lailla) -mutta ei mulle olis tullut mieleenkään jättää laittamatta kun toinen niitä tuo.
Opetelkaa ihmiset käytöstapoja!
Olen todella pahoillani APn puolesta.
mutta en itsekään tykkää, jos joku tuo ruokaa tullessaan. Ei ole tapana meidän ystäväpiirissä onneksi, mutta anoppi rahtaa aina kauheat määrät syötävää mukanaan. Yleensä ne eivät ole sellaisia, joita meillä yleensäkään syötäisiin ja monesti vieraatkin jättävät väliin. Tyyliin 5 cm paksuja pullanviipaleita ja tolkuttoman rasvaisia ja juustoisia kinkkupiirakoita. Niissä ei myöskään ole koskaan otettu huomioon kenenkään allergioita ja itse teen aina tarjoilut niin, että kaikki voivat syödä kaikkea, joten on ärsyttävää joutua selittelemään erikseen mitä missäkin piirakassa on. On myös suunnatonta tuhlausta väsätä liikaa ruokaa ja tarjoiluja ja sitten heittää puolet roskiin.
jotain kun menen kylään.. se on perinne, yleensä ostan keksipaketi tai valmiin piirakan esi mustikkapiirakka, aina on kelvannut ja ollut tarjolla. Se on vanha tapa, en tiedä mistää periytyy.
toimin niin, että ruokaa/viiniä tuliaiseksi saadessani kysyn, että maistuisko teille heti lasillinen tai haenkos samantien lataset vai vasta myöhemmin. Vieras sitten sanoo, että kiitos vain tai että lahjaksi toimme myöhempää varten.
Näin selviää, minkälaiset tavat sillä toisella on ja onko tuliainen tuotu yhdessä nautittavaksi vai myöhempää varten.
Kyllä alkeellisimpiin kohteliaisuussääntöihin kuuluu toisen (tuliaisen) huomioonottaminen. Myöhemmnin voi sitten vaikka miehelleen manata, että oli se Pirkko sitten ihan sika, kun meni piirakankin leipomaan!
BTW: ruuan tuominen on tosiaan "mummojen tapa" eli vanha juttu jo. Ikävää, etteivät monet nuoremmat enää osaa perinteisiä käytöstapoja.
En kyllä itse haluaisi, että vieraat tuovat mitään itse leivottua, ellei kyse ole jostain pakkaseen laitettavasta joulukakusta tms. Meillä on aina vieraille tarjolla pöytä herkkuja täynnä, eikä ystäväpiirissämme moni yllä "tasolleni". En siis toisten kuivia ja mauttomia leipomuksia halua. sen sijaan oletan että vieraat tuovat tuliaisia, viinipullon, kukkia, suklaarasian tms. Kekeispaketit, pillimehut ym lapsille ovat ok. Jos vieras kuitenkin toisi jotain itseleipomaansa, pistäisin sen tarjolle, mutta pitäisin häntä aika outona.
Siis eikö ihmisillä ole enää mitään käytöstapoja? Jos joku ystävällisyyttään tuo sinulle tuliaisen (oli se keksipaketti, piirakka, kukkakimppu tai vaikkapa suklaarasia) niin eihän sitä nyt takaisin lykätä!? Kiitetään kivasta tuliaisesta ja laitetaan pöytään tarjolle tai pakkaseen/jääkaappiin jos tarjottavia on jo paljon.
Mä vien yleensä aina jotain pientä, koska mun mielestä on kivempi tuoda jotain kiitokseksi kutsusta kuin tulla tyhjin käsin. Ja yleensä oletankin, että emäntä syö tuliaiseni myöhemmin, mutta voi toki pöytäänkin laittaa jos siltä tuntuu.
Muutenkin noloa arvostella lahjoja, että toisen itse tekemä ei ole yhtä hyvä kuin kaupan joku kalliimpi ja "hienompi" tuliainen. Jotenkin ylimielisiltä ja kiittämättömiltä vaikuttavat suurin osa tähänkin ketjuun vastanneista.
niin joku tai useampi vieraista on tuonut mukanaan jotain. En ikinä ole ottanut sitä viestinä etteivätkö minun laittamani jutut kelpaisi vaan todella ystävällisenä eleenä vierailta.
Outoa porukkaa täällä.... Minun mielestäni.
Tarjoan aina myös vieraitteni tuomia leipomuksia ja jos jää yli kysyn haluavatko viedä loput mukanaan.
Ja siis näitä leivonnaisia ym, tuovat myös "uudemmat tuttavuudet", joilla ei ole mitään käsitystä minun taidoistani tai tavoistani. Musta aivan normaali ja mukava ele.
koska meillä on kaksi lievästi ylipainoista aikuista, joten emme halua mitään sapuskoja kaappiin pyörimään. Myös itse haalitut tarjoilut menevät roskiin heti vieraiden lähdettyä. Onneksi kaveripiirissäni ei harrasteta itse tehtyjen lisätarjoilujen kuskaamista. Nyt yltäkylläisyyden aikana se on ihan turhaa.
Ja JOS se nyt niin pahaa olis ni ei sitä todellakaan menis sanomaan. Kiittäsi, tarjolla pitäis ja sit vieraiden lähdettyä koirille tai roskiin. Miten joku voikin olla noin töykeä..
vein pellillisen mustikkapiirakkaa kun menin kutsuttuna kylään. Sitä ei tarjottu pöydässä ja kun olin lähdössä, emäntä kävi keittiössä ja kiikutti pellin minulle takaisin. Kiitin ja olin lähdössä kotiin kun lapseni alkoi työntää jotain vanhoja jäätelöpapereita minulle, oli löytänyt ne takkinsa taskusta. Kipaisin äkkiä heidän keittiöönsä sillä tiesin missä roskis on, seinän vierellä on iso sanko. Kappas, siellä oli mustikkapiirakkanikin. Heitin jäätelöpaperit päälle ja juoksin pois lasteni kanssa.
Tästä huomaa hyvin sen, miten saman maan tapakulttuuri voi erota ihmisillä (johtui se sitten asuinpaikasta tai iästä). Ja senkin näkee, että osa ihmisistä vaan on todella omituisia :)
Yleensähän pyritään kuitenkin ottamaan toiset ihmiset huomioon ja olemaan ystävällinen. Sitä voisi pitää ohjesääntönä, vaikka toinen toimiikin jossain asiassa toisin kuin itse odotti.
Tuli mieleen, että useamman kerran kavereiden kanssa kahvitellessa on käynyt niin, että tuliaiset ovat kaikessa hässäkässä vain unohtuneet laittaa tarjolle. Sekä itselleni että kyläpaikan isäntäväelle on käynyt sama homma.
Siinä tilanteessa ollaan yleensä vieraiden lähtiessä sanottu, jos ollaan tilanne huomattu silloin, että ai niin nämä unohtui, tahdotko ottaa mukaan kun on avaamaton keksipaketti tms. Tai sitten jos olen itse ollut kylässä, olen sanonut pöytään istuttua, että laitetaanko nämäkin tarjolle (siis jos ei jo ole ollut vastaavaa pöydässä. Sellaisissa paikoissa joissa on ollut loppuun asti mietitty kahvipöytämenu, en ole saanut kunniaa vierailla).
Jospa teillä kävi samoin ja emäntää nolotti sanoa unohduksestaan, kun ei edes ollut mikään keksipaketti vaan omatekoinen piirakka, jonka eteen olit nähnyt vaivaa?
Mä kyllä otan jokaisen tuliaisen kiitollisena vastaan, ajattelen että olipas kiva tyyppi kun ajatteli ilahduttaa minua tuliaisella, oli se sitten itse tehty tai kaupasta ostettu. Yleensä tarjoan tuliasta myös pöydässä, jos se nyt jotain syötävää sattuu olemaan paitsi jos olen laittanut paljon tarjottavaa. Jos säästän tuliaisen, syödään se sitten myöhemmin oman perheen kesken tai tarjotaan sitä kahvipöydässä seuraavalle vierailijalle.
Ainakin tähän mennessä kaikki tuomani tuliaiset on laitettu kahvipöytään ja kaikki ovat sitä/niitä syöneet. Tosin kerran eräs tuttu kutsui minut luokseen ja vein pullaa, ajatellen että sitä voisi sitten ottaa kahvin kanssa mutta pulla laitettiin kaappiin eikä koko vierailun aikan tarjottu kahvia eikä edes vettä. Se oli ehkä hiukan hämmentävä kokemus kun on tottunut että yleensä kyläillessä juodaan kahvia tai teetä mutta jokainen tyylillään.
Meidän suvussa ja ystäväpiirissä tosiaan saatetaan tuoda tuliaisina jotain syötävää. Jos se on jotain itseleivottua, laitan kyllä tarjolle mutta paketissa olevia en välttämättä availe, jos pöydässä on muuten paljon tarjottavaa. Joskus olen sitä vähän pohtinutkin, että olisiko pitänyt laittaa ne tuliaisetkin, mutta kun keksitkin muuttuvat pehmeiksi avatuissa pakkauksissa, niin mieluummin syödään ensin ne avatut (omat) keksini ja sitten myöhemmin ne tuliaiset.
Yleensä vien aina jotain pientä viemisiksi, ja samoin tein kuin menin kaveripariskunnan luokse kesällä kun tuli kutsu grillaamaan ja uimaan. Vein juotavia, hedelmiä yms. kesäpäivään sopivia, mutta en grillattavaa jota sitten olisikin pitänyt viedä. Sain yhden makkaran, kun järkyttävän nälkäisenä sitten nöyrryin sellaista pyytämään lopulta. Kaikki söivät omia tuomisiaan eikä emäntä/isäntä tarjonnut mulle omistaan, vaikka tiesivät etten ollut tajunnut tuoda omaa grillattavaa... Ovat muuten olleet meillä syömässä muutaman kerran...
Todellako ovat käytöstavat ja toisten huomioiminen näin kadoksissa kuin ketju osoittaa? Tuliaiset ovat osoitus siitä, että vieras on ajatellut hyvällä isäntäväkeä. Menut ja muut siinä kohtaa hiiteen.
jos ei sellaisesta ole sovittu. Suunnittelen tarjoiluni yleensä aika tarkasti ja niin, että ne natsaavat keskenään mielestäni hyvin (siis eri maut). En mäkään mielellään läväyttäisi pöytään jotain ylimääräistä piirakkaa. Musta jos haluaa tehdä jotain kutsuille, voi kysyä etukäteen, "mitä toisin". Silloin tulee muuhun menuuseen sopiva ruoka.
Tuollaisia nirsoilijoita valitettavasti on. Eli jos on vähänkin uutta tai erilaisempaa ruokalajia mitä ovat tottuneet syömään, niin sitä ei uskalleta edes maistaa, ja mielessä ajatellaan, että kun kehtaakin tuollaista tuoda tai tarjota, kun emmehän me nyt tuollaista syö, ja usein tätä ei kuitenkaan kehdata ääneen sanoa, vaan vieraan tuoma ruoka annetaan vähin äänin vieraalle takaisin, keksimällä joku tekosyy. Monesti se vielä menee niin, että jos perheessä vanhemmat nirsoilevat, ja vieroksuvat vähänkin uusia tai erikoisempia ruokia, niin näin tekee sitten myös lapsetkin.
Mieleeni muistuu äitini kertoma juttu, kun hän oli joskus silloin aikoinaan kun minuakaan ei vielä ollut, niin oli tehnyt itse sinappia Keihäsen Kalevin reseptillä, ja vienyt purkin sitä tuliaisena siskonsa, eli tätini perheelle kylään mennessä. Tämä tätini perhe oli tunnettu juurikin siitä nirsoudesta uusia ruokia kohtaan, joten niin oli silloin äitini tuoma sinappipurkkikin annettu kylmästi takaisin. Että silleen.
Itse kyllä tykkään aina jos olen mennyt johonkin mökkeilemään tai kylään iltaa istumaan, niin viedä jotain hyvää syömistä ja juomista tai grillattavaa jonkun mökille mennessä. Siitä aina saa itsekin hyvän mielen, kun on osallistunut ruoka ja juomapuoleen, ja jos vielä kaikki muutkin pitävät tuomistani syömisistä tai juomisista.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia nirsoilijoita valitettavasti on. Eli jos on vähänkin uutta tai erilaisempaa ruokalajia mitä ovat tottuneet syömään, niin sitä ei uskalleta edes maistaa, ja mielessä ajatellaan, että kun kehtaakin tuollaista tuoda tai tarjota, kun emmehän me nyt tuollaista syö, ja usein tätä ei kuitenkaan kehdata ääneen sanoa, vaan vieraan tuoma ruoka annetaan vähin äänin vieraalle takaisin, keksimällä joku tekosyy. Monesti se vielä menee niin, että jos perheessä vanhemmat nirsoilevat, ja vieroksuvat vähänkin uusia tai erikoisempia ruokia, niin näin tekee sitten myös lapsetkin.
Mieleeni muistuu äitini kertoma juttu, kun hän oli joskus silloin aikoinaan kun minuakaan ei vielä ollut, niin oli tehnyt itse sinappia Keihäsen Kalevin reseptillä, ja vienyt purkin sitä tuliaisena siskonsa, eli tätini perheelle kylään mennessä. Tämä tätini perhe oli tunnettu juurikin siitä nirsoudesta uusia ruokia kohtaan, joten niin oli silloin äitini tuoma sinappipurkkikin annettu kylmästi takaisin. Että silleen.
Itse kyllä tykkään aina jos olen mennyt johonkin mökkeilemään tai kylään iltaa istumaan, niin viedä jotain hyvää syömistä ja juomista tai grillattavaa jonkun mökille mennessä. Siitä aina saa itsekin hyvän mielen, kun on osallistunut ruoka ja juomapuoleen, ja jos vielä kaikki muutkin pitävät tuomistani syömisistä tai juomisista.
Oliko pakko nostaa esiin 13 vuotta vanha juttu.
ovat uskomattoman epäluuloisia vierasperäisiä ruokia kohtaan eivätkä suostu niitä edes maistamaan vaikka mikä olisi.