Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vein (kutsuttuna) kylään mennessäni fetapiirakkaa ja

Vierailija
04.10.2010 |

emäntä käski lähtiessäni ottamaan piirakan mukaan. Ei tarjonnut sitä, vaan käski viemään sen pois.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä jotakin pientä mennessään. En tosin sitä ystäviltäni odota mutta ystäväni tuovat joskus viinerit tai muuta pientä jos kahville pyydän ja vien itsekin jotakin hyvää mennessäni.

Ja vaikkei sellainen olisi tapana,pitäisi sen verran käytöstapoja löytyä että hoitaisi asian toisella tavalla.

Eli jotain kahvipalaa, suolaista tai makeaa.

Ei ole millään tavalla tarkoitus arvostella toisen keittotaitoja tai mitään muutakaan.

Ja jos ei tule siinä heti syötyä niin se on kaukana kohteliaisuudesta että ne rotinat tyrkätään mukaan, sanoi sitten siinä kuinka ystävällisesti samalla.

No kaverin anoppi on samaa sarjaa kuin nämä "epäiletkö kaverisi keittotaitoja kun viet syömistä" tyypit.

Olivat pitäneet illanvieton eli grillanneet jne. Olivat kutsuneet tuttavaperheen sinne ja tämä perhe oli tuonut tullessaan puna- ja valkoviinipullot, olivat perustelleet sen vielä että kun eivät tienneet että millaista lihaa on tarjolla.

No ei siinä, tämä anoppi päivitteli vielä kuukausiakin tapahtuman jälkeen että pitääkö tämä tuttavaperhe heitä alkoholisteina...

Vierailija
42/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä jotakin pientä mennessään. En tosin sitä ystäviltäni odota mutta ystäväni tuovat joskus viinerit tai muuta pientä jos kahville pyydän ja vien itsekin jotakin hyvää mennessäni. Ja vaikkei sellainen olisi tapana,pitäisi sen verran käytöstapoja löytyä että hoitaisi asian toisella tavalla.

Eli jotain kahvipalaa, suolaista tai makeaa. Ei ole millään tavalla tarkoitus arvostella toisen keittotaitoja tai mitään muutakaan. Ja jos ei tule siinä heti syötyä niin se on kaukana kohteliaisuudesta että ne rotinat tyrkätään mukaan, sanoi sitten siinä kuinka ystävällisesti samalla. No kaverin anoppi on samaa sarjaa kuin nämä "epäiletkö kaverisi keittotaitoja kun viet syömistä" tyypit. Olivat pitäneet illanvieton eli grillanneet jne. Olivat kutsuneet tuttavaperheen sinne ja tämä perhe oli tuonut tullessaan puna- ja valkoviinipullot, olivat perustelleet sen vielä että kun eivät tienneet että millaista lihaa on tarjolla. No ei siinä, tämä anoppi päivitteli vielä kuukausiakin tapahtuman jälkeen että pitääkö tämä tuttavaperhe heitä alkoholisteina...

Muulloin ne on ihan vaan tuliaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina liikkuessani. Joskus voi olla pizzaa tai pullia. Enkä kyllä ole tarkoittanut niitä miksikään tarjoiltavaski!

Vierailija
44/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielummin vastaan jotain sellaista syötävää mikä säilyy pidempään: keksipaketti tms.

Jos on kutsunut vieraita kahville ,niin yleensä ne tarjottavat on jo hankittu. Sitten kun vieras tuokin leipomuksen tullessaan, niin omat tarjoilut menee vähän niin kuin hukkaan. Eli yleensä jää yli ja ne menee sitten roskiin.

Meillä leivotaan todella harvoin. Joskus saatan tehdä suolaisen piirakan ja siitäkin menee loput sitten roskiin kun ei maistu sitä palaa enempää. Siksi ostammekin herkkujen tarpeeseen yleensä jokaiselle yhden pullan, croissantin tms. En halua ylimääräisiä leipomuksia kaappiin homehtumaan.

Vierailija
45/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhoihin hyviin tapoihin" kuuluu, että kylään kahville mennessä on kohteliasta viedä jotain tuomisia, esimerkiksi juuri leivonnaisia tai vaikka keksipaketti. Tällöin myös emännän kuuluisi laittaa vieraan tuomat leivonnaiset pöytään tarjolle. Ymmärtääkseni niitä ei kuitenkaan ole emännän itse pakko ruveta syömään. (Voi halutessaan vedota vaikka allergiaan, diettiin tms.) Ja jos tuliaiset eivät kenellekään muullekaan maistu, niin sitten voisi vaivihkaa hankkiutua niistä eroon parhaaksi katsomallaan tavalla. (Pakastaa ja tarjota seuraaville vieraille, tai jos tuomiset oikeasti ovat syömäkelvotonta tavaraa, niin heittää roskiin.)

Mutta kuten monet muutkin hyvät tavat, tämäkin tapa on monilta nykyaikana unohtunut. Keskustelusta saattoi huomata, moni ei ole kuullutkaan tästä käytännöstä. Minäkin ymmärsin niin, että ap:n kertomassa tapauksessa emäntä "käyttäytyi huonosti" yksinkertaisesti siitä syystä, että hän ei tuntenut etikettiä.

Vierailija
46/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syömistä voi viedä tuliaisiksi, ennemmin kuin jotain koriste-esineitä ja kynttilälyhtyjä ym. krääsää.

Vaikutti oudolta ko. emännän toiminta, enkä osaa sanoa, miksi teki niin. Mä en ehkä menisi enää hänen luo kyläilemään, kum miettisin, mikä sitä vaivaa.

Mulle kävi niin, että eräs ystävä toi tarjottavaa tullessaan, mikä on mun mielestä ok juttu (myös ok jos ei tuo) ja lähteissään muisti, että pitää ottaa jäljelle jääneet mukaan. Sekin oli musta outoa. Mä kyllä aina jätän viemieset kyläpaikkaan, en ota takaisin.

Vierailija
47/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen itsekin välillä joidenkin käytöstapoja. Meillä kävi vieraita viimeviikolla ja olin leiponut marjapiirakan ihan heidän vierailua varten ,ja kerroin vieraille että tein äsken piirakkaa teille kun tulitte käymään. Sanoivat sitten että "ei me kyllä tarvita,leivotaan sitten kotona". Itse olisin ilman muuta edes pienen palan kohteliaisuuttani maistanut tai edes sitten keksinyt jonkun paremman syyn kieltäytyä kuin sen että voinhan itsekin kotona leipoa :(

Vierailija
48/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin viesti että tuonpa omat mukana kun teidän tarjoiluista ei riitä/ei maistu jne

Ehkä enemmän MUMMOJEN tapa

Vierailija
49/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin kaveripiirissä on ihan tapana, että kun mennään kyläilemään, viedään aina jotain (kahvi- tai keksipaketti, jäätelöä, hedelmiä, pullaa, piirakkaa, leipää, pakastettukin käy) ja tuomiset laitetaan tarjolle. Joissain poikkeustapauksissa odottamaan sopivampaa aikaa. Mutta jos meille selvästi tuo jotain, ni ihan varmasti en oo työntämässä takaisin. Saattaa olla, että menee roskiin jossain vaiheessa, mutta ehdottomasti niin, ettei tuoja sitä tiedä. Mutta todellakin, etiketin mukaan tuliaiset laitetaan tarjolle, jos siis kyse syötävästä tai juotavasta.

Mä tuollaisessa tilanteessa varmaan tokaisisin, että pistä toki roskiin, jos et muuta käyttöä keksi. Olisin aika loukkaantunu, vaikka miten ystävällisesti annettais ymmärtää, ettei tuomiset kelpaa..

Vierailija
50/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko voinut sattua oikeasti väärinkäsitys? Emäntä luullut että on leiponut jollekin tutulleen jonka vie menomatkalla kotiin vierailulta tai muuta?

Vierailija
51/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiiteltäsiin tuollaisesta piirakasta ja laittaisin tarjolle jos kerkeäisin /muistaisin (joskus on jäänyt tuomiset laittamatta tarjolle kun en vain ole muistanut tässä sekamelskassa).

Kieltämättä se olisi kuitenkin aika ongelmallista. Koska meillä on viiden hengen perhe ja kaikilla on ruokien suhteen rajoituksia ja harvoin tuollaisista itseleivotuista tietää mitä ne sisältävät. Eli kukaan meistä ei oikeastaan uskaltaisi sitä välttämättä syödä enemmälti. Me vanhemmat nyt saatettaisiin kohteliaasti syödä yksi pala ja tarvittaessa kärsittäisiin sitten seurauksista loppuilta jos siinä olisi meille sopiamttomia ruoka-aineita.

Vierailija
52/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

O_o

Miten joku voi olla noin törppö?

Meillä kävi vieraita viimeviikolla ja olin leiponut marjapiirakan ihan heidän vierailua varten ,ja kerroin vieraille että tein äsken piirakkaa teille kun tulitte käymään. Sanoivat sitten että "ei me kyllä tarvita,leivotaan sitten kotona". Itse olisin ilman muuta edes pienen palan kohteliaisuuttani maistanut tai edes sitten keksinyt jonkun paremman syyn kieltäytyä kuin sen että voinhan itsekin kotona leipoa :(

Vierailija
53/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei sellaisesta ole sovittu. Suunnittelen tarjoiluni yleensä aika tarkasti ja niin, että ne natsaavat keskenään mielestäni hyvin (siis eri maut). En mäkään mielellään läväyttäisi pöytään jotain ylimääräistä piirakkaa. Musta jos haluaa tehdä jotain kutsuille, voi kysyä etukäteen, "mitä toisin". Silloin tulee muuhun menuuseen sopiva ruoka.

Vierailija
54/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin viesti että tuonpa omat mukana kun teidän tarjoiluista ei riitä/ei maistu jne

Ehkä enemmän MUMMOJEN tapa

Jestas, mä oon 24 ja mulle on itsestään selvää, että kylään viedään jotain. Oli se sitten keksipaketti tai itse tehty täytekakku.

Vierailija
55/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ees kahvipaketin.... eikä oo kukaan tunkenut mukaan sitä... juntti emäntä oli!!!

Vierailija
56/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylään mennessä ei TARVITSE viedä tuliaisia, mutta VOI viedä. Miksi pitää kaikesta vääntää niin vaikeaa... Joku helvatan pulla ole niin tärkeä juttu!

Mutta ap:n tapauksessa emäntä on kyllä ollut hieman tökerö.

Vierailija
57/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fetapiirakkahan oli lahja. Jos se ei sovi omien tarjoomusten kanssa (pullaa, OMG!), sen voi laittaa jääkaappiin odottamaan myöhempää herkutteluhetkeä. Jos se riitelee karppauksen tai laktoosiongelman tms kanssa, sen voi tarjota muille tai heittää pois, mutta ei missään nimessä niin, että lahjan antaja sen näkee.

Tollo emäntä, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
58/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla, että menee roskiin jossain vaiheessa, mutta ehdottomasti niin, ettei tuoja sitä tiedä

miksette syö niitä itse? Eli jos esim. tarjottavaa on kahvipöydässä niin paljon ettei kukaan jaksa ottaa tätä vieraan tuomaa piirasta, niin sitten se heitetään roskiin vaivihkaa sen sijaan että isäntäperhe söisi sen? miksi?

Vierailija
59/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselle ei tulisi mieleenkään että kun kutsuu vieraita kylään, että heidän pitäisi tuoda mukanaan omat piirakkansa, toiselle taas se on itsestään selvää että pitää viedä mukaansa piirakka. Kummatkin loukkaantuu.

Olisi ehkä kannattanut kyläilykutsun saatuaan vaikka kysyä tai ehdottaa, että mähän voisin tehdä vaikka fetapiirakan, niin emäntä olisi sitten voinut kertoa suoraan, että kun hän kutsuu vieraita, hän kyllä huolehtii tarjoilutkin halunsa mukaan. Miksi se on niin vaikeaa avata suunsa ja kysyä tai ehdottaa?

Vierailija
60/100 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska meillä on kaksi lievästi ylipainoista aikuista, joten emme halua mitään sapuskoja kaappiin pyörimään. Myös itse haalitut tarjoilut menevät roskiin heti vieraiden lähdettyä. Onneksi kaveripiirissäni ei harrasteta itse tehtyjen lisätarjoilujen kuskaamista. Nyt yltäkylläisyyden aikana se on ihan turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi