15-vuotias tyttöni raskaana ja rv 14 jo menossa! Onko nyt niin että tytön on pakko synnyttää lapsi?
Sain vasta tänään tietää asiasta ja nyt siis taitaa aborttikin olla jo liian myöhäistä? Eikö neuvolasta olisi pitänyt illmoittaa alaikäisen vanhemmille että tyttö on raskaana?
Kommentit (106)
Jenkeissähän abortin saa raskauden loppuun saakka, vaikka kesken synnytyksen, joten jos ei ehdi Suomen rajoissa aborttia teettää, niin sen voi mennä tekemään jenkkilään. Lentäähän saa vielä vaikka kuinka kauan.
Ap ei ole millään tavalla kommentoinut tuon ensimmäisen kirjoituksensa jälkeen mihinkään kysymykseen. No, parempi ehkä kaikkien kannalta niin.
Jenkeissähän abortin saa raskauden loppuun saakka, vaikka kesken synnytyksen, joten jos ei ehdi Suomen rajoissa aborttia teettää, niin sen voi mennä tekemään jenkkilään. Lentäähän saa vielä vaikka kuinka kauan.
synnyttää kotonaan ja tappaa lapsen! Jos ei halua, niin ei halua.
Ei kukaan vaadi psykologisia testejä tulevilta äideiltä tai ilman kumia panevilta miehiltä.
Itse olen 15 vuotias ja raskaana. Aijon pitää lapsen, enkä tulisi pärjäämään ilman vanhempieni tukea. Tyttäresi itse päättää mitä tekee, älä painosta häntä! Omat vanhempani sai mulle vaan ihan diagnosoidun masennuksen aikaseksi painostamisella. Onneksi rauhottuivat ja pitävät nykyään mielipiteensä omana tietonaan ja tukevat mua. Välimmekin on lähentynyt tosi paljon: ) Ihanaa, että saan yhä rakastaa vanhempiani, eikä tarvitse vihata heitä loppu elämää painostamisen takia! Ole hyvä vanhempi tyttärellesi ja anna hänelle hänen tarvitsemansa tuki!
Jos ei ole pätevääsyytä tehdä aborttia esim raiskaus niin ymmärtääkseni pitää. Mutta toisaalta niin nuori ei voida odottaa että pystyisi(vaikka ehkä pystyisikin) kantaan vastuun toisesta ihmisestä. Neuvolassa ja lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus vaikka on alaikäinen.
Asia vaan siirtyy Valviralle, eli sieltä pitää anoa lupa. Musta toi ikä jo on yksi peruste sille, että keskeytyksen vielä saa.Nyt vaan pitää ruveta nopeasti toimimaan.
Ja 15-vuotias voi kieltäytyä antamasta tietoja vanhemmilleen, näin juuri esim. kouluterveydenhuollossakin.
Mutta lapsesihan tämän asian viime kädessä päättää! Ole tukena, tapahtui kummin tahansa.
joku tarkemmin mitä laki/ohjeet sanoo tästä alaikäisen oikeudesta kertoa/olla kertomatta vanhemmilleen? Onko se siitä 15v vai aikaisemmin?
Mitäs muuten sanoo tuleva isukki?
ikäraja sille, että ilman lapsen lupaa ei kerrota lääkärikäynneistä (tai muista) vanhemmille on niinkin alhainen kun 12 tai 14v. En nyt muista kumpi.
nimittäin sikiö on alusta saakka oma yksilö ja toinen ei voi päättää toisen yksilön elämän päättämisestä. Vaikka kuinka me ihmiset/naiset haluamme ajatella omaa elämäämme ja lapsi ei millään muotoa sovi kaikkiin kuvioihin niin meillä on vastuu saattaa lapsi maailmaan. Jos tulet raskaaksi, vastuu on kannettava, olipa liian vanha, liian nuori tms. En voi käsittää miten abortin tehnyt voi elää lopun elämänsä sellaisen asian kanssa. Adoptiokin on hyvä vaihtoehto jos itsestä ei ole lasta kasvattamaan. Adoptiolapset pääsevät hyvään kotiin
Ityse satun olemaan adoptiolapsi ja oma adoptio isäni käytti minua seksuaalisesti hyväkseen että se siitä hyvästä kodista...
Vastaan silti, koska jotain voi oikeasti koskettaa tälläinen asia.
Eli siis faktaa on, että noin nuorella on mahdollisuus keskeyttää raskaus 24 viikolle asti.
Meillä oli sama tilanne 4 vuotta sitten kun tyttäreni yllättäen ilmoitti raskaudestaan.
Meidän tilanteessa tosin sekin oli jo liian myöhäistä, koska raskaus paljastui vasta kun 24 vk oli täynnä.
Tyttäreni oli aluksi haluamassa adoptiota, mutta päätimme kuitenkin pitää vauvat. Olen huoltaja lapsille siihen saakka kun tyttäreni täyttää 18 v, siihen ei ole enään kuin 5kk.
Raskas oli tämäkin päätös, mutta en kadu hetkeäkään että päätimme kasvattaa kuitenkin yhteityöllä lapset maailmaan. Lapsilla ja mummilla on kyllä ihan oma erityinen suhde ja tyttäreenkin on suhde parantunut huomattavasti näiden vuosien aikana,vaikka alku oli hyvin raskasta.
Tyttäreni on saanut opiskella loppuun, keväällä saa lukionsa loppuun, ja niin kauan kun opiskelee, hän saa asua lasten kanssa meillä.
ET OLE TAINNUT ONNISTUA LAPSESI KASVATUKSESSA, KUN TUON IKÄINEN ON NUSSINUT ITSENSÄ PAKSUKSI.....
häpeä!
onnistui mielestäni hyvin kasvatuksessani ja esikoisen sain 12v.Ei aina nämä asiat ole kasvatuksesta kiinni.
meillä ei kotona juurikaan puhuttu seksistä ja opettajalla ei ollut pokkaa selittää niistä asioista.päätin sitten kokeilla omin päin.Tein sen yhden pojan kanssa yhden kerran mutta sehän riittää.
Onneksi äitini oli apuna ja tukena.antoi minun itseni päättää teenkö keskeytyksen vai en.
lapsen isä häipyi kuvioista(muutti ulkomaille perheensä kanssa),mutta lapsen pidin.Yläasteen tosin kävin tenttimällä loppuun.
Olenko mä sitten jotenkin outo kun en koe jääneeni mistään paitsi vaikka lapsen sainkin nuorena??Niin ja vuosi oli tuolloin -92
Ja SE joka kykenee abortoimaan yli rv 12 olevan sikiön on mielestäni tunnekylmä paska....sori vaan.....Siskoni teki keskeytyksen ( yllätysraskaus) n kk sitten mutta sanoiettä jos olis ollut 12 viikolla jo niin ei olisi pystynyt tekemään keskeytystä.
T:Nykyään neljän lapsen äiti ja yhden lapsen mummi :)
Ihan hyvin voisin ottaa lapsenlapsen hoidettavakseni, tyttö saisi elää elämäänsä eikä tarvitsisi kuitenkaan lasta enää noilla viikoilla tappaa.
Eri asia sitten, jos ap on joku iltatähden pyöräyttänyt pieruäiti, ei sitä rollaattoriin nojaillen paljon vauvaa hoideta.
Olen 56v kun nuorimmaiseni on 15v. enkä todellakaan ajatellut olla huonokuntoinen rollaattori mutsi... Ihan hyvin voisin kuskailla vauvaa.
Asia on varmaan selvinnyt jo johonkin suuntaan. Jos ap palstailee vielä, niin voisi kertoa ratkaisun. Muiden on varmaan ihan turha enää jaella vinkkejä.
KUN TUON IKÄINEN ON NUSSINUT ITSENSÄ PAKSUKSI.....
häpeä!
Onnea lapsenlapsesta ja lapsista!
ET OLE TAINNUT ONNISTUA LAPSESI KASVATUKSESSA, KUN TUON IKÄINEN ON NUSSINUT ITSENSÄ PAKSUKSI.....
häpeä!
onnistui mielestäni hyvin kasvatuksessani ja esikoisen sain 12v.Ei aina nämä asiat ole kasvatuksesta kiinni.
meillä ei kotona juurikaan puhuttu seksistä ja opettajalla ei ollut pokkaa selittää niistä asioista.päätin sitten kokeilla omin päin.Tein sen yhden pojan kanssa yhden kerran mutta sehän riittää.
Onneksi äitini oli apuna ja tukena.antoi minun itseni päättää teenkö keskeytyksen vai en.
lapsen isä häipyi kuvioista(muutti ulkomaille perheensä kanssa),mutta lapsen pidin.Yläasteen tosin kävin tenttimällä loppuun.Olenko mä sitten jotenkin outo kun en koe jääneeni mistään paitsi vaikka lapsen sainkin nuorena??Niin ja vuosi oli tuolloin -92
Ja SE joka kykenee abortoimaan yli rv 12 olevan sikiön on mielestäni tunnekylmä paska....sori vaan.....Siskoni teki keskeytyksen ( yllätysraskaus) n kk sitten mutta sanoiettä jos olis ollut 12 viikolla jo niin ei olisi pystynyt tekemään keskeytystä.
T:Nykyään neljän lapsen äiti ja yhden lapsen mummi :)
sehän on ihan tytön päätös mitä tekee, ja lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus. Se on sinun päätöksesi että tuetko lastasi tässä isossa asiassa, älä painosta häntä yhtään. Jos haluat olla hyvä äiti lapsellesi, tuet häntä parhaasi mukaan. Onnea elämäänne!
Ihan turhaa lässytystä elämän lopettamisesta.
Jos raskaus saatetaan loppuun siinä muuttuu monen ihmisen elämä lopullisesti. Teiniltä jää elämättä normaali nuoruus, ties mitä mahdollisuuksia jää käyttämättä.
Isovanhemmat eivät pääsekään nauttimaan vapaasta ajasta lapsen kasvaessa, vaan heidät sysätään alkuun vaippaikäisen kanssa, puhuattakaan lapsen isästä...
Oma mieheni on teininä saatu ja mummon ja tädin pääasiassa kasvattama. Nuori isä kyllästyi nopeasti, anoppi katkeroitui ja alkoi elämään uutta elämää lapsen ollessa kätevästi hoidossa. Lopputuloksena koko sakki on sekaisin kun kilpailevat kenen luona mieheni milloinkin käy ja kelle soittaa. Kilpailevat jälkikäteen "lapsen" kiintymyksestä ja tämä paska on vaikuttanut myös minun ja mieheni lasten elämään.
En todellakaan suosittele lapsen pitämistä. Enemän siinä menettää kuin saaa.
Asia on tytön oma asia. Jos tyttö on neuvolaan tai kouluun terveydenhoitajalle sanonut, ja äiti voi varmistaa työtltä,että onhan varmasti asia asiantuntijoiden käsissä, sitten päätös on työtn. Muummi ei saa päättää asiaa. Jotkut työt ovat halunneet lapsen pitää, jotkut ei. jos tyttö itse kokee, ettei halua, sitten toki abrotti, jos tyttö vähänkin mietti,l että haluaa pitäälapsen, häntä pitää tukea siinä.
kyllä tyttö itse tietää, voi olla että syyllistyy vaan jos äiti pakottaa aborttiin eikä tue asiassa. Kyllä se abortipäätös on jo 14 vllekin ihan selvä ja jos ei ole, miksi ei saisi ihmistä pitää. KYllä korkeakoulututkintoja ym ehtii myöhemmin tehdä. Itselläni kasi maisterintutkintoa.
kun ketju on kaksi vuotta vanha!
kyllä tyttö itse tietää, voi olla että syyllistyy vaan jos äiti pakottaa aborttiin eikä tue asiassa. Kyllä se abortipäätös on jo 14 vllekin ihan selvä ja jos ei ole, miksi ei saisi ihmistä pitää. KYllä korkeakoulututkintoja ym ehtii myöhemmin tehdä. Itselläni kasi maisterintutkintoa.
Jos lapsi haluaa pitää vauvan, tukisin siinä. Äitiys on aina rankkaa ja fyysiesti rankempaa 40 vnä kuin 15 vnä. Riippuu aivan tytöstä, onko kyposä ja kukaan ei ole etukäteen kypsä' ädiikis, siihen kasvetaan kunhan ensin ollaann äitejä. Ja äitinä olo ei toimi, jos mummi höösää ja määrää miten ollaan äitejä.
Hitto. Ei kenenkään tarvitse synnyttää yhtään ei-toivottua lasta, jos tietää omat psyykkiset, fyysiset, sosiaaliset ja taloudelliset voimavaransa mitättömäksi!
Niin kauan, kun ihminen täällä tallustellut, ei-toivottaja lapsia on ollut. Sivistyneissä maissa nämä voidaan eliminoida jo alkujaan. Surullista on, että kaikkialla maailmassa viruu lastenkodeissa, kaduilla, ilotaloissa ja hirvittävissä oloissa omissa kodeissaan lapsia, joiden elämä ei kiinnosta ketään!
Suomessa huostaanotettuja alaikäisiä koko ajan enemmän, mutta: kukaan ei tee aloitusta tästä asiasta!