Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

15-vuotias tyttöni raskaana ja rv 14 jo menossa! Onko nyt niin että tytön on pakko synnyttää lapsi?

Vierailija
02.10.2010 |

Sain vasta tänään tietää asiasta ja nyt siis taitaa aborttikin olla jo liian myöhäistä? Eikö neuvolasta olisi pitänyt illmoittaa alaikäisen vanhemmille että tyttö on raskaana?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, aborttihan on mahdollista rv 24 asti (ja senkin jälkeen erityisluvalla...)

Abortin saa 20 raskausviikkoon asti.

Vierailija
22/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt mikään maailmanloppu ole. Mitä ihmettä tarkoitti: Mä tekisin varmaan hiljaisen kuoleman, jos oma lapsi olis samassa jamassa. Mitä hemmettiä??!! Oli ratkaisu sitten mikä tahansa, niin elämä jatkuu eikä nyt puhuta kuolemasta vaan mahdollisesta uudesta elämästä. Olkaa hyvät ihmiset lastenne tukena tämmöisissä tapauksissa, älkääkä syytelkö itseänne/lastanne. Ei kaikkea elämässä voi etukäteen suunnitella, ja paljon pahempiakin asioita tapahtuu. Noin nyt vaan kävi, ja paras ratkaisu pitää löytää ja pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä nyt ei pidä paikkaansa.

No siis, aborttihan on mahdollista rv 24 asti (ja senkin jälkeen erityisluvalla...)

Jos malttaisi lukea ketjun läpi ennen kommentointia, huomasi että tuo asia oli korjattu jo!

Vierailija
24/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä nyt ei pidä paikkaansa.

Jos malttaisi lukea ketjun läpi ennen kommentointia, huomasi että tuo asia oli korjattu jo!

Vierailija
25/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausviikko 15

Mitta sikiön päälaelta takapuoleen saattaa olla jo yli 11 senttiä. Painoa pieni on kerännyt jo viitisenkymmentä grammaa. Nyt kasvavat myös hiukset ja kulmakarvat. Sikiö liikkuu entistä enemmän: haukottelee, taputtaa käsiään, tunnustelee kasvojaan, rypistää otsaansa, imee peukaloaan, heiluttaa varpaitaan ja potkii. Samalla sikiön luusto vahvistuu.

Myös silmät alkavat liikkua, ja sikiö harjoittelee hengittämistä nielemällä vettä. Vielä läpinäkyvää, ohutta ihoa suojaava untuvainen karvoitus peittää sikiön päästä varpaisiin. Lähiviikkoina raskaus alkaa yleensä näkyä jo ulospäin.

Vierailija
26/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausviikko 16

Sikiö kasvaa muutamia millejä viikossa, painonnousu lasketaan kymmenissä grammoissa. Kädet ja jalat ovat nyt täysin kehittyneet, nivelet toimivat ja luusto kovettuu. Pienet silmät alkavat olla valoherkät. Vauvan ulkoiset sukupuolielimet ovat jo tunnistettavissa. Munasolut kehittyvät nyt tyttövauvojen munasarjoissa.

Liikkuminen kohdussa jatkuu: sikiö potkii ja heittelee kuperkeikkoja. Saattaapa pientä ravistella jo hikkakin. Useimmille äideille vauvan liikkeet ovat vielä salaisuus, sillä lapsivesi vaimentaa menoa kohdussa.

Vierailija
27/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia vaan siirtyy Valviralle, eli sieltä pitää anoa lupa. Musta toi ikä jo on yksi peruste sille, että keskeytyksen vielä saa.Nyt vaan pitää ruveta nopeasti toimimaan.

Ja 15-vuotias voi kieltäytyä antamasta tietoja vanhemmilleen, näin juuri esim. kouluterveydenhuollossakin.

Mutta lapsesihan tämän asian viime kädessä päättää! Ole tukena, tapahtui kummin tahansa.

joku tarkemmin mitä laki/ohjeet sanoo tästä alaikäisen oikeudesta kertoa/olla kertomatta vanhemmilleen? Onko se siitä 15v vai aikaisemmin?

Mitäs muuten sanoo tuleva isukki?

Vierailija
28/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsiään, tamburiinia vai laulaako aikuista naista kohdussa!

Kyse on monen ihmisen loppuelämästä! Teini ei ole vielä mitään elämää elänyt ja aivan raakile.

Abortinvastustajilla on vain näitä "kyllä monikin teini on hyvä äiti ollut ja kaikki mennyt hyvin" -paatosta, vaikka todellista tietoa asiasta ei olisikaan.

Vierailija
29/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
30/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudenkeskeytys on mahdollista Valviran erikoisluvalla, mutta noilla viikoilla se ei ole mikään "läpihuutojuttu" (jos se koskaan sitä on muutenkaan..). Eli tyttäresi joutuu olemaan sairaalassa ja synnyttämään sikiön. Se on melkoisen tuskallinen juttu varsinkin noin nuorelle tytölle.

Mikäli tyttäresi päätyy keskeytykseen, asialla on jo kiire. Muutoin vaihtoehtoina on pitää lapsi tai adoptio. Toivon, että löydätte yhdessä parhaan mahdollisen ratkaisun vaikeaan tilanteeseen.

Vierailija
31/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevahan se päättää mitä tekee. Ja ilmeisesti tässä tapauksessa on päättänytkin.

Vierailija
32/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin karmea kokemus joutua pakotettuna synnyttämään eli tappamaan toivottu lapsi.

Oikeasti, ehkä moni teistä sitten on myöhään kypsynyt eikä vaan voi käsittää että ihan hyvin voi teiniäiti tuosta selvitä vanhempien tuella, olisi jo lähemmäs 16v tai 16v täyttänyt kun vauva syntyy. Kyllä tuon ikäisiä äitejä on vaikka kuinka.

Itse olen esikoisen saanut 18v ja toisen 19v, molemmat toivottuja, joten tuota hysterisointia en ymmärrä ollenkaan. Ja olen tavannut 15-16v lapsen saaneita useampia, ihan samalla tavalla ovat selvinneet kuin vanhemmatkin äidit. Ne on vaan sellasia aikaisin kypsyviä tyyppejä jotka pitää innoissaan Tupperware-kutsuja 15 veenä:)

käsiään, tamburiinia vai laulaako aikuista naista kohdussa!

Kyse on monen ihmisen loppuelämästä! Teini ei ole vielä mitään elämää elänyt ja aivan raakile.

Abortinvastustajilla on vain näitä "kyllä monikin teini on hyvä äiti ollut ja kaikki mennyt hyvin" -paatosta, vaikka todellista tietoa asiasta ei olisikaan.

Vierailija
33/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti tuo adoptioksi antaminen tuntuu ihan varmalta oman elämän pilaamiselta enkä pysty ymmärtämään miten siitä voisi selvitä äiti tai mieti sinä siitä että tietäisit ja sallisit lapsen poisantamisen. Hoitaisin mieluummin itse lapseni lapsen kuin antaisin pois. Abortin olen kerran tehnyt.se oli HIRVEÄÄ, olin monta vuotta hyvin masentunut.

Mitä tyttösi itse haluaa? Onko isä kuvioissa? On kuitenkin jo aika pitkällä, ehkä tyttösi haluaa pitää sen kun varmasti aborttivaihteohto on hänelle tuotu esille neuvolassa.Kyllä minulle ainakin melkeinpä ensisijaisena vaihtoehtona aikoinaa, vaikka olin jo 24v.Kukaan ei edes keskustellut aiheesta ja vaihtoehdoista.Olin järkyttynyt ja altis muiden mielipiteille, etenkin sellaisille jotka olin jo kauan tuntenut.Eli sinun mielipiteelläsi äitinä on valtavasti merkitystä. Älä sano jyrkästi.

Vierailija
34/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sentimentaalituokiosta. Ei tee mitään vaikutusta. Näitä asioita täytyy ajatella koko ihmiselämän kannalta, koko loppuelämä: se lapsikin!

Kaveri teki vahinkolapsen 16 -vuotiaana ja äitinsä hoiti sen lapsen. Toinen vahinko tuli reilun vuoden päästä ja senkin mummi hoiti. Kaveri on mulle läheinen ja ollaan todella hyvät ystävät. Ei minusta ollut avuksi, koska pentu olin itsekin ja suosittelin aborttia sen ensimmäisen raskauden aikana.

Koko perhe oli aivan hunningolla ja mitään päivärytmiä tai normaalia elämää ei ollut. Ainoa pelastava tekijä oli se mummo, joka hoiti niitä lapsenlapsiaan, koska pakko oli!

Myöhemmin kaveri itki mulle, että oikeassa olit. Lasten isä häipyi kuvioista ja kaveri oli epätoivossa. Meinasi tappaa lapsensa. Vaativaa olla aivan kypsymättömänä kahden pienen kanssa. Riippuu paljon tietysti ihmisen henkisestä kypsyydestä. Jätti 1- ja 2- vuotiaat yksin kotiin´, koska lähti baariin. Viipyi tuntikausia niillä reissuilla.

Kyllä se täyttä kaaosta koko elämä oli. Koska läheltä seurasin ja äiti oli väsynyt. Biletettiin paljon ja mummi oli olemassa, onneksi.

Vierailija
35/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä nyt voi sitten äiti ja tytär yhdessä keskustella, miettiä ja puntaroida tulevaisuutta (abortti vai adoptio vai vauva). Yhdessä tarkoittaa myös sitä, ettei äiti aikuisuuteen vedoten päällepäsmäröi ja julista omaa valintaansa ainoaksi oikeaksi.

Onnea toivon, tapahtui mitä tahansa,

Vierailija
36/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin sikiö on alusta saakka oma yksilö ja toinen ei voi päättää toisen yksilön elämän päättämisestä. Vaikka kuinka me ihmiset/naiset haluamme ajatella omaa elämäämme ja lapsi ei millään muotoa sovi kaikkiin kuvioihin niin meillä on vastuu saattaa lapsi maailmaan. Jos tulet raskaaksi, vastuu on kannettava, olipa liian vanha, liian nuori tms. En voi käsittää miten abortin tehnyt voi elää lopun elämänsä sellaisen asian kanssa. Adoptiokin on hyvä vaihtoehto jos itsestä ei ole lasta kasvattamaan. Adoptiolapset pääsevät hyvään kotiin

Vierailija
37/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai raskauksista ilmoitella kenellekään.

Vierailija
38/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä seurustele on lapsi,jos kuulisi uutisen saattais mennä päsmät sekaisin. Oliko tämä nuori raiskauksen uhri vai nuorten tyhmiä kokeiluja.

Vierailija
39/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin sikiö on alusta saakka oma yksilö ja toinen ei voi päättää toisen yksilön elämän päättämisestä. Vaikka kuinka me ihmiset/naiset haluamme ajatella omaa elämäämme ja lapsi ei millään muotoa sovi kaikkiin kuvioihin niin meillä on vastuu saattaa lapsi maailmaan. Jos tulet raskaaksi, vastuu on kannettava, olipa liian vanha, liian nuori tms. En voi käsittää miten abortin tehnyt voi elää lopun elämänsä sellaisen asian kanssa. Adoptiokin on hyvä vaihtoehto jos itsestä ei ole lasta kasvattamaan. Adoptiolapset pääsevät hyvään kotiin

miten itse selviät kaikesta!

Olin jo aikuinen ja teetin abortin todella vaikeassa elämäntilanteessa. Mulla oli jo lapsiakin. Ne lapset ovat kuitenkin tärkeimmät tässä pelissä, joten sikiön abortoiminen paras vaihtoehto.

Tässä ei ole vain minun elämäni. Myös noiden lasten, jotka tässä pyörivät. Ja adotio ei todellakaan ollut mikään vaihtoehto! Minun olisi pitänyt olla raskaana ja selittää kaikille tutuille ja tuntemattomille sekä lapsille, että annan lapsen pois!! Huh, mitä ajatusten ripulia!

Ja kiitos. Voin elää asian kanssa koko elämäni. Niin myös se lapsen isä, joka minut raskaaksi saattoi :D

Vierailija
40/106 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on ihana paikka ja kaikilla on hyvä tahto toisiaan kohtaan, NOT!

Maailma on paljon elettävämpi paikka jos jokainen huolehtii omasta mielenterveydestään parhaalla mahdollisella tavalla.

Elämäni on ollut ihan mukavaa ja nautinnollista huolimatta abortista jonka tein 10v sitten. En ikinä tule katumaan sitä tekoa. Kaksi lasta olen sen jälkeen maailmaan saattanut ja heitä rakastan suuresti.

Adoptiosta jää luultavasti pahemmat arvet ja aivan varmasti jonain päivänä joku kömpii itkien ovellesi vaatimaan selityksiä "miksi et tahtonut minua?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi