15-vuotias tyttöni raskaana ja rv 14 jo menossa! Onko nyt niin että tytön on pakko synnyttää lapsi?
Sain vasta tänään tietää asiasta ja nyt siis taitaa aborttikin olla jo liian myöhäistä? Eikö neuvolasta olisi pitänyt illmoittaa alaikäisen vanhemmille että tyttö on raskaana?
Kommentit (106)
Abortti on mahdollinen 20 raskausviikkoon asti ikäindikaatiolla Valviran luvalla. Katso laki raskauden keskeyttämisestä. Mistään syystä ei saa yli 24 raskausviikon raskautta keskeyttää niin kuin joku täällä väitti. 24 viikkoon asti, jos löydetään joku poikkeavuus. Venäjällä tehdään milloin vain.
Ei ole myöhäistä. Kipinkapin lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2013 klo 13:03"]
Ei ole myöhäistä. Kipinkapin lääkäriin.
[/quote]
Kyllä se taitaa olla myöhäistä näin kolmen vuoden päästä :D
Minä en alkaisi teinin lasta hoitamaan vakituisesti. Ja tämän olen heidän päihinsä istuttanut. Tarhaan vaan vauva kun teini käy koulua ja minä töissä. Läksyjen ajan katsoisin lasta mutta muut saisi teini hoitaa. Bilettämään ei pääsisi ja kaverit saavat tulla hengaamaan meille teinin ja hänen lapsensa seurasta nauttien. Sanoisin että teiniajat ovat nyt ohi ja aikainen aikuistuminen edessä.
Sitten kun vauva olisi vanhempi niin saisi vauvan isäkin ottaa osaa hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2010 klo 20:45"]
Hyvin pärjäävät ja ovat lapsensa hoitaneet ja opiskelleet ja elämä on jatkunut ihan ilman katastrofeja. Parempi ratkaisu se on aina, että vältetään abortti.
[/quote]
joo, tai sitten käy niinkuin eräälle kaverilleni: sai 16-vuotiaana lapsen, rellesti pitkin kyliä & äitinsä hoiti vauvaa. lopulta väsynyt mummo teki lastensuojelu-ilmoituksen, lapsi otettiin huostaan 2-vuotiaana. äidin & tyttären välit meni poikki..:(
Häntä on siunattu lapsella, elämän ihmeellä, ja se on iloinen asia vaikka varmasti tulee olemaan vaikeita asioitakin edessä. Juttele tyttäresi kanssa ja ole hänen tukenaan, miettikää yhdessä eri vaihtoehtoja (adoptio, lapsen kasvattaa oma äitinsä tai sinä kasvatat lapsen). Nuorille äideille on olemassa monia eri tukimuotoja, neuvolasta saa lisää tietoa niistä.
mutta itse tein elämäni virheen, tekemällä abortin 13 raskausviikolla. Jouduin synnyttään kuolleen lapseni sairaalan maljaan, kun hänet olin ensin edellisenä päivänä tappanut lääkkeillä. Hitto kun jos olisin ollut viisaampi, niin en ikin päivänä olisi sitä tehnyt. Kun kätilö anto sen pillerin, että nyt kun tämän otat, niin se on myöhäistä sit. Ja kun itkettiin koko seuraava yö poikaystävän kanssa ja seuraavana päivänä annettiin ne supistavat lääkkeet kohtuun ja sit kun se vesi tuli ja juoksin vessaan ja jouduin soittaan vielä hoitsun sinne, että mitä nyt kun istukka ei tule ja itket koko ajan, ja toinen on käpertynyt kuin suojellakseen itseään ja kuollut. Vittu en ikinä anna itselleni anteeksi. En suosittele.
15 vuotiaalla on jo oma päätös valta, vaikka sinä haluaisit tyttärelle aborttia niin tytär voi siitä kieltäytyä jolloin aborttia ei tehdä.
Raskaus ON suuri asia ja sitä on vaikea sulattaa
etenkin jos oma nuori tytär on raskaana,
mutta suosittelen kuitenkin että puhut eri vaihtoehdoista kuitenkin hänen kanssaan, adoptiosta en menisi niin takuuseen 9kk kantanut ja 'huolehtinut' lapsen hyvin voinnista ja ns. ehtinyt jo kiintyä lapseen samoin kuin lapsi äitiin lapsi alkaa kuulla jo rv.23+ viikoilla kohdun ulkopuoliset äänet ja tunnistaa äidin ja isänäänen syntyessään ja muistaa oman äidin jopa 3päivää. kun itse synnytitte lapsenne oliko ykshailee vietiinkö se pois ilman että sait edes vilkaista sitä.vai halusitko välttämättä koskettaa ja pitää sylissä tätä uutta tulokasta. adoptio sekä abortti on varmasti raskasta ja henkisesti tappavaa, mutta jos näette kummatkin olette sitä mieltä niin abortti tai adoptio.
Kuuntele tytärtäsi ja kysy mitä hän haluaa, älä ajattele vain itseäsi tyttäresi sisällähän se sykkivä ja kehittyvä sydän on.
tyttösi tappamaan lapsensa ja sinun lapsenlapsesi, hän saattaa vihata sinua loppuelämänsä, saattaa tulla masentuneeksi, hormoonit sen tekee. Minä sanoisin: onnittelut teille kaikille, kyllä siitä selviää. Onhan nyt yksi kansanedustajakin saanut lapsen 16v. joten ei se tulevaisuus ole pilattu keneltäkäään. Mutta abortti tappaa lapsen, se on varma.
Näitä sekojuttuja ei tarvittaisi todellakaan!Tuonikäisen kuuluu elää ja opiskella. Mistä helkatista sinä muka tiedät, että "siitä selviää"? Siis lapsesta ja vanhemmuudesta? Kyllä näitä surkutarinoita teiniäideitä on riittävästi. Isovanhempienkaan ei kuulu olla jotain 24/7 -hoitajia sille muksulle, kun tämä äiti on kuitenkin liian kypsymätön vanhemmaksi!
Päivi Räsänenkö sai lapsen teininä?
niin tyttäresi voi lukea vaikka tohtoriksi asti, kunhan lapsi menee päivähoitoon.
Kyllä myös positiivisia esimerkkejä löytyy, että ei kannata nyt siellä kehitellä mitään maailmanlopun teorioita. Nyt sulla on loistava tilaisuus opettaa hyvää vanhemmuutta, mihin kuuluu, että lapsi ei ole este hyvälle parisuhteelle, eikä koulu tai työelämälle, ainakaan, jos ei syrjäydy tai syrjäytetä. Kannustusta peliin. Ja eihän sinun sitä lasta tarvitse elättää yhteiskunta hoitaa. Ja onneksi hoitaa. Ei se tavoite tietenkään kuulu olla, mutta sitä varten meillä on hyvä sosiaalituki, että tyttäresikin saa mahdollisuuden. Eikä tarvitse tehdä mitään loppuelämää tuhoavaa.
Itse olen 15 vuotias ja viikolla 8 , puoli vuotta yritimme tehdä lasta ja vihdoinkin se onnistui. :) meidän oma valintahan se on mitä me tehdään ja milloin me tullaan vanhemmiksi!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:53"]
Itse olen 15 vuotias ja viikolla 8 , puoli vuotta yritimme tehdä lasta ja vihdoinkin se onnistui. :) meidän oma valintahan se on mitä me tehdään ja milloin me tullaan vanhemmiksi!
[/quote]
Provohan tämä on, mutta: onnea valitsemallesi tielle, suusta sitten että oma valinta oli kun rahat ei riitä ja kukaan ei tule hoitamaan mukulat kun haluaisit kavereiden kanssa baariin.
Olisipa kiva tietää, miten tässä kävi. Jos tämä oli alunperinkään totta.
raskaanaoleva nuori ei uskalla kertoa vanhemmilleen raskaudesta. Suurin osa tulevista mummoista alkaa heti kirkua aborttia ja tehdä hiljaista kuolemaa...
Ihan hyvin voisin ottaa lapsenlapsen hoidettavakseni, tyttö saisi elää elämäänsä eikä tarvitsisi kuitenkaan lasta enää noilla viikoilla tappaa.
Eri asia sitten, jos ap on joku iltatähden pyöräyttänyt pieruäiti, ei sitä rollaattoriin nojaillen paljon vauvaa hoideta.
ja voin sanoa että ei siitä ikinä täysjärkinen ihminen täysin toivu jos on itse aiheuttanut sen pienen ihmisen kuoleman!
Sen joutuu synnyttämään noilla viikoilla ja se on oikeasti isopäinen mini-ihminen. Täydelliset pienet kädet ja varpaat ja kaikki...
En mä vois kyllä pokkana katsoa sitä touhua jos tietäisin että olen itse tappanut sen.
alaikäisen seksuaalisuuteen liittyvistä jutuista, jos alaikäinen sen itse kieltää.
niin pääsee helpommalla, eikä kukaan syyllistä jos tyttöystävä tulee paksuksi ja tekee abortin. Poikaa ei onneksi kukaan syytä sikiön tappamisesta.
aborttia kyllä kannatanan mikäli se vielä mahdollista. kenelle tyttö on raskaana? onko hänellä vakituinen seksikumppani, eli isä on tiedossa? jne? tuo toki vaikuttaa. mutta ihan vaan, kun itse olin 16-vuotiaana raskaana, vanhempani olivat täysin abortin kannalla ja niin sitten olin minäkin, vaikka raskaushormoni jo sekoittikin päätä ja oli ajatuksia "entä jos sittenkin". Nyt kun olen 24-vuotias, en enää ole vuosiin seurustellut silloisen poikaystäväni kanssa ja minulla uusi kihlattu jnejne niin mietin että luojan kiitos ymmärsin sillon teininä tehdä sen abortin. Jos en olisi tehnyt, en olisi opiskelemassa haluamaani alaa ja meillä olisi tässä lapsi, jonka isä on tätä nykyä ihan pohjasakkaa. Kuulostan varmaan ihan kauhealta, mutta näin se vaan on. Ei sitä noin nuorena ymmärrä..