Hyi minua! Olen huono äiti!
Kävin kaupassa kun lapseni (1,5v) nukkui päiväunia!! Viivyin 10 min. Kivittäkää minut.
Kommentit (102)
ja jotkut huomaa vasta vuosien päästä, kuinka pieni ja avuton se lapsi on ollut, ja kuinka paljon valvontaa lapsi oikeasti tarvitsee. Moni jättäisi tietyt riskit ottamatta jos nyt saisi tehdä asiat uudelleen. Siksi kannattaa aina silloin tällöin ottaa muidenkin äitien neuvoja vastaan, ainakin harkita mikä viesti siellä taustalla on. Yleensä muut äidit on ihan oikeasti huolissaan tilanteesta jonka ottavat esille, eivätkä tee sitä päteäkseen tai syylliistääkseen. Näin ap;nkin tapauksessa. Muut äidit on huolissaan ap:n lapsesta, vaikkei ap sitä ehkä halua nähdä.
Mä laitoin viestiä MLL:oon. Ihan vaan siksi, että tämä aihe nousee usein tapetille, eikä netistä löydy ollenkaan mitää virallisisa suosituksia siihen, voiko nukkuvaa lasta jättää yksin kotiin. Minulle asia on päivänselvä, mutta monet tuntuvat ajattelevan toisin. MLL:n sivuillakin on kohta "voiko lapsen jättää yksin kotiin", mutta siellä ei edes puhuta vauvoista ja taaperoista mitään - miksiköhän ;)
Viestini ei siis liittynyt suoraan tähän ketjuun tai ap:seen, mutta toivon, että MLL tai jokku muu taho ottaisi asiaan kantaa, ettei tästä aina tarvitsisi vääntää. Tulen sitten viikon sisällä kertomaan, mitä sieltä vastattiin.
Lapsellani on ruokaa, vaatteita, koti ja rakastavat vanhemmat (vaikka väitätte etten rakasta lastani). Kai mun tarvii nyt ottaa opikseni ja liikkua jatkuvati lapseni perässä ja myös istua hänen sänkynsä edessä kun hän nukkuu.
ap
Äiti ei jätä lastaan yksin kotiin.
Ilmeisesti kuvittelet tehneesi oikein ja haukut hysteerisiä äitejä mutta et kuitenkaan uskalla ottaa oikeasti selvää mitä esim.lastensuojelu sanoo tästä. Eli vaikka väität ettei sulla ole tarvetta olla yhteydessä esim. MLL:llään, niin suosittelen että olet ja kysyt sieltä.
vai ovatko kaikki ammattilaisetkin hulluja hysteerikkoja niinkuin äidit täällä??
Jos tietäisin kuka olet niin lähtis ilmoitus lastensuojeluun. On se kumma että aletaan saivartelemaan että se olis muka sama asia käydä suihkussa kuin jättää vauva yksin kotiin ja lähteä kauppaan.
Miten tyhmääkin tyhmempiä äitejä täällä on, pelottavaa...
Kyllä ihan oikeesti tosta voisi tehdä lastensuojeluilmoituksen, mutta eihän siitä tietenkään sulle sen kummempia seuraamuksia olisi. Jos olisin sossutantta, katsoisin todennäkösiesti asiaa läpi sormien, vaikka en hyväksyisikään.
Sen sijaan olet kyllä oikeasti tyhmä, jos luulet, ettei tuollaisesta voi mitenkään koitua harmia lapsellesi. Voi olla, ettei koidu, mutta kukaan ei voi taata mitään. Outoa sinussa on, ettet välitä, mitä lapsellesi tai sinulle saattaisi tapahtua, kun olette erossa ja sinä olet vastuussa lapsestasi. On eri asia olla eri huoneessa kuin oma lapsi tai vaikka omalla pihalla, kuin käydä kaupassa. Kun sinä olet kaupassa, 1,5-vuotias lapsesi on yksin kotona, ymmärrätkö, yksin kotona, vastuussa itse itsestään. Se on sairasta.
että kuvittelet että on tasan 2 vaihtoehtoa, joko istua nukkuvan lapsen vieressä tai jättää lapsi ja lähteä kauppaan.
kaikille niitä lapsia suodaankin.Ja jos kuvittelet myös että puhtaat vaatteet ja ruoka ovat riittävät lapselle niin olet todella väärässä, lastensuojelutapaus selvästi.
Järjen köyhä olet ja etpä siksi tajuakkaan tekeväsi mitään väärää etkä edes usko kun muut sulle niin sanovat, tyhmä mikä tyhmä.
Hauska lukea kun te ylisuojelevaiset ja ylihysteeriset äidit ette voi päästää lastanne hetkeksikään silmistä. Se on lähinnä huvittavaa.
apTällä palstalla tuo viimeisessä lauseessa mainittu terve järki tuntuu puuttuvan kaikilta. Ja jos ap ei tehnyt omasta mielestään mitään väärin, v*****ko avautuu tekemisistään täällä?
ME kaikki ollaan aivan erilaisen kasvatuskultturin tuotoksia.. Seitsemänkymmentä ja kahdeksankymmentäluvuilla (jolloin varmaan suurin osa kommentoijista on syntynyt) oli aivan tavallista jättää vauva nukkumaan sinne ja tänne ja lähteä itse asioille. Nurkan takaa jostain kuulemma vilkaistiin silloin tällöin että nukkuuko vielä vai heiluuko vaunu. Ja varmasti käytiin hoitamassa asiat lähikaupassa ja pankissa ja missä lie kun ei ollut mitään nettiä tarjolla. JA IHAN HYVIÄ TULI! Järkyttävää hysterisointia.
No ei niitä lapsia 70-80 luvulla yksin kotiin jätetty! Sekin on eri asia, että vaunut jätettiin kaupan ja pankin ulkopuolelle, jossa niitä kuitenkin valvottiin.
Täytyy muuten muistaa, että lasten tapaturmien määrä on radikaalisti vähentynyt sitä mukaa, mitä enemmän vanhemmat huolehtivat lapsistaan. Esimerkiksi 50-luvulla lapsille sattui vakavia tapaturmia kahdeksan kertaa enemmän kuin nykyään, se on valtava määrä. Jokainen voi itse päättää, onko mieluummin "hysteerisen" äidin terve lapsi vai maksaisiko omalla terveydellään ja hyvinvoinnillaan rennon äidin "terveen maalaisjärjen" käytön seurauksista.
Olen käynyt tupakalla ja jättänyt lapset viideksi minuutiksi nukkumaan kuuloetäisyyden ulkopuolelle (en polta joka päivä, joten älkää vaan alkako natkuttaa siitä). Olen hakenut postin ja lapset ovat olleet kaksi minuuttia keskenään yksin kotona. Olen myös käynyt vessassa, suihkussa ym. vahtimatta koko ajan lapsia.
Porukan täällä täytyy oikeasti olla jotenkin vajaata, kun jaksavat meuhkata mokomasta.
et voinut käydä kaupassa yhdessä lapsesi kanssa ennen päiväunia, tai päiväunien jälkeen?
eroaa siitä puitten hakemisesta? Molemmissa tapauksissa vanhempi on poissa kuuloetäisyydeltä. Itse en nyt tuota kauhean rikollisena pidä, mutta yhtään kauemmaksi aikaa en uskaltaisi jättää.
Se ei tarkoittaa että on huono äiti jos käy nopeasti kauppassa! Se on yhtä sama ku kävis suihkussa ku lapsi on nukkumassa. Ja vaikka se lapsi heräski ja alkais itkee, nii samalla se oppi et äiti ei pääse aina vieren ku lapsi halu! Mä en näe sussa huonoa äitiä!
Miksi pitäisi vierellä valvoa? Taisit ymmärtää väärin tai asenteesi on vain perseestä. Nyt minullakin nousi vitutuskäyrä kun en mielestäni käytöstäsi kauheasti arvostellut niin sinä sitten arvostelet minua? Miksi?
Miksi pitäisi vierellä valvoa? Taisit ymmärtää väärin tai asenteesi on vain perseestä. Nyt minullakin nousi vitutuskäyrä kun en mielestäni käytöstäsi kauheasti arvostellut niin sinä sitten arvostelet minua? Miksi?
Kirjoitukseeni siitä kun en lastani jättänyt roskienviennin ajaksi.
En ymmärrä sitä että minäkö muka olisin hysteerisenä lapseni vierellä valvomassa unta, en tietenkään, enkä semmoista edes kirjoittanut.
Kirjoitin vaan oman ajatukseni asiasta.
LP
Sitäpaitsi, jos se tulipalo iskisi sitä vauhtia se lapsi palaisi joka tapauksessa yläkertaan. Mä en vahdi unta muutenkaan vieressä.
Pihalla ollessa, voit helposti välillä kuunnella kuuluuko mitään. Olen minäkin pihahommissa yms yms vauvan nukkuessa sisällä. Mutta että kauppaan? Hmm. Juu ei.
Ainoa henkilö jonka tiedän sellaista tekevän, ei muutenkaan välitä lapsestaan.
Minullakin tulee mieleen että ap tulee uusimaan tällaisia tapauksia uudestaan. Huvittuneena naureskelet että eihän nyt mitään vaan voi tapahtua. Sitähän sinä et voi tietää.
Itse en ole hysteerinen äiti tms. mutta kyllä sitä nyt järkeä päässä pitää olla.
Ps. 1,5v voi vallan mainiosti tulla pinniksestä pois. Ja ennen kuin sanot että ei nyt ainakaan minun lapsi sitä osaa, niin se ei tarkoita sitä etteikö yhtäkkiä siinä jotenkin onnistuisi.
Nim. kokemusta siitäkin on.
Että saanen kysyä mitä huvittavaa tässä aiheessa on?
Olen käynyt tupakalla ja jättänyt lapset viideksi minuutiksi nukkumaan kuuloetäisyyden ulkopuolelle (en polta joka päivä, joten älkää vaan alkako natkuttaa siitä). Olen hakenut postin ja lapset ovat olleet kaksi minuuttia keskenään yksin kotona. Olen myös käynyt vessassa, suihkussa ym. vahtimatta koko ajan lapsia.
Porukan täällä täytyy oikeasti olla jotenkin vajaata, kun jaksavat meuhkata mokomasta.
Mutta tiedätkö, puiden haku reissulla ei mene viittä minuuttia :) Ellei sitten roudaa kauheaa määrää kerralla... Eiköhän ole eriasia lähteä kauppaan, kuin olla omalla pihalla.
Ja ei, en ole vajaa, omaan vain tervettä järkeä. Jokainen terve järkinen tajuaa ettei oma piha ja kaupassa käynti ole sama asia. Ellei sitten kauppa ole samassa rakennuksessa. Vai voitko tosissasi väittää että kaupassa käynti (matka + ostosten teko) vie saman aikaa kuin kävelet liiterille, lataat astian täyteen puita (ellet valikoi) ja kävelet takaisin.
Ja ei, en vahdi lapsiani koko aikaa, pitäähän mun nyt muutakin ehtiä tehdä + ne tupakkatauot ;)
Sitäpaitsi, jos se tulipalo iskisi sitä vauhtia se lapsi palaisi joka tapauksessa yläkertaan. Mä en vahdi unta muutenkaan vieressä.
Joten ehkäpä olisi jonkinlaiset mahdollisuudet saada se lapsi ulos talosta. Tai sitten hölmönä katsot ulkona/sisältä juokset ulos saman tien palon havaittuasi?
Itse kyllä kotona ollessa pinkoisin ensimmäisenä ne lapset pelastamaan. Kaupassa ollessa niin en voisi tehdä.
Kävin kaupassa kun lapseni (1,5v) nukkui päiväunia!! Viivyin 10 min. Kivittäkää minut.
Luin vastauksia enkä voinut olla ihmettelemättä porvoolaisten määrää, jotka tällä palstalla hääräävät LOL.
Kun meidän tenava oli semmonen istumaan kykenevä ja tuntui viihtyvän itsekseen, tein rivaripihan pihatyöt ja lapsi oli sisällä.
Mistä hysteerisiä kommentoijia sikiää - sitä sinun ja minun on aivan turha miettiä. Suosittelen palstan vaihtoa, koska täällähän on täysiä kaheleita trolleja.
Ollessani ite lapsi tuo oli melko tavallista. Myös veljeni jätettiin "melko usein" nukkumaan ja vanhemmat kävivät nopeasti jossain.
Veli nukkui aina yöt heräämättä ja vanhemmat tunsivat lapsen tyylin ja tavat. Eräänä juhannuksena olimme pihalla ja tuolloin 2 vuotias veli nukkui sängyssään. Äiti kävi vähän väliä tarkistamassa ja hyvinhän se nukkui. Sitten tuli puolen tunnin väli tarkistuksissa ja seuraavaksi ovella oli vastassa pienet kengät, jakkara ja totaalisen hysteerinen poika. Mitään muuta kamalaa ei ehtinyt tapahtua, kuin se että lapselle jäi elinikäiset traumat tuosta yhdestä kerrasta.
Veli uskalsi jäädä ensimmäisen kerran yksin kotiin vasta 13 vuoden tienoilla muistaakseni, ei ainakaan aiemmin. Aina ollut melko "takertuvainen" lapsi ja äitikin on kertonut että tuo tapaus jätti tosiaan selvät jäljet häneen.
Äitini potee kyllä syyllisyyttä ja tiedostaa virheensä. Selityksenä se että ajat olivat toiset ja tämä tapahtui toisessa maassa ja kulttuurissa. Joka tapauksessa seuraukset olivat selvät. Ei kannata riskeerata lapsen koko tulevaisuuden takia, nämä pienet asiat vaikuttavat suuresti ihmisen persoonan kehitykseen.
Äiti ei jätä lastaan yksin kotiin.
Ilmeisesti kuvittelet tehneesi oikein ja haukut hysteerisiä äitejä mutta et kuitenkaan uskalla ottaa oikeasti selvää mitä esim.lastensuojelu sanoo tästä. Eli vaikka väität ettei sulla ole tarvetta olla yhteydessä esim. MLL:llään, niin suosittelen että olet ja kysyt sieltä.
vai ovatko kaikki ammattilaisetkin hulluja hysteerikkoja niinkuin äidit täällä??
Jos tietäisin kuka olet niin lähtis ilmoitus lastensuojeluun. On se kumma että aletaan saivartelemaan että se olis muka sama asia käydä suihkussa kuin jättää vauva yksin kotiin ja lähteä kauppaan.
Miten tyhmääkin tyhmempiä äitejä täällä on, pelottavaa...