Hyi minua! Olen huono äiti!
Kävin kaupassa kun lapseni (1,5v) nukkui päiväunia!! Viivyin 10 min. Kivittäkää minut.
Kommentit (102)
Lapsi voi herätä vaikka heti ovenkolahdukseen, kun äiti lähtee ulos. Ja sitten huutaa sen 10 minuttia täyttä kurkkua.
Älkää jättäkö niitä.
jos lapsi heräilee rauhassa sängyssä eikä äiti ole heti siinä vieressä. Lapsi kuitenkin tietää että äiti on kotona. Ja jos lapsi hätääntyisi jostakin ja alkaisi itkemään, tulisi äiti paikalle eikä ajattelisi, että "se haluaa aina heräillä rauhassa 15 minuuttia, joten annan itkeä sen aikaa".
61; eipä tietenkään mitään voi sattua kun lapsi on pinniksessä. Kaikki maailman taaperot heräävät aina hyväntuulisina pitkien, yhtenäisten unien jälkeen. Kukaan heistä ei koskaan herää painajaisiin, eikä siihen että säikähtäisi esimerkiksi ulkoa tulevaa ääntä.Kenelläkään ei herätessään ole koskaan kurja olo, kukaan heistä ei koskaan sairasta jne. Kukaan taapero ei myöskään koskaan maailmanhistoriassa ole yrittänytkään kiivetä pinnasängystä pois, ei milloinkaan. Eikä yksikään taapero ole sieltä myöskään tippunut.
Että tästä näkökulmasta lapsen voi todellakin jättää kaikessa rauhassa pinnikseen määräämättömäksi ajaksi, kuin koiran häkkiin, ja lähteä tosiaan vaikka sinne kauppaan.
ihan toiselta planeetalta nämä keskustelijat. mutta minähän olenkin ehta kriminaali, kun lähdin töihin, ja isi käyttää vanhempainvapaan. (lapsen onneksi??) ja meillä kyllä käydään hakemassa postia, siirtelemässä pikkujuttuja pikasesti pihalla (varttitunnin hommia) hakemassa puita, viemässä pyykkiä narulle, lisäämässä saunaan puita ja muuta sellaista normaalia elämää tai sitten neiti nukkuu pihalla kärryissä ja laitan sisällä ruokaa ovet kiinni tai syödään tai jotakin. no, vielä ei ryömitä mihinkään, eikä nousta pystyyn, että kovin kauas karkuun ei pääse. välillä asiakaspalaute on kovempaa kuin toisinaan, mutta huom. äiti(kin) tulee takasin aina...
tai entäs, kun viime viikolla lähdin sienimetsään, parkkeerasin kärryn metsätielle ja olin noin sadan metrin päässä... hyvä esiintymä, joten en lähtenyt ensimmäiseen parkaisuun takaisin, ja sittenkin meni hetki, ennenkuin kerkisin vaunuille. toki, silloin oli siten valvonnan alla, että kuulin kyllä kritiikin...
ilmottakaa vaan sossuun ja poliisille ja EIT:een
sähän olet kotona kun lapsikin on kotona. Ei sulla ole mitään syytäkään potea huonoa omaatuntoa.Käsi sydämelle; jos nyt soittaisit sun miehelle, ja hän kertoisi olevansa kaupassa ja jättäneensä lapsen yksin kotiin nukkumaan, olisiko se sinusta aivan oikein toimittu?
61; eipä tietenkään mitään voi sattua kun lapsi on pinniksessä. Kaikki maailman taaperot heräävät aina hyväntuulisina pitkien, yhtenäisten unien jälkeen. Kukaan heistä ei koskaan herää painajaisiin, eikä siihen että säikähtäisi esimerkiksi ulkoa tulevaa ääntä.Kenelläkään ei herätessään ole koskaan kurja olo, kukaan heistä ei koskaan sairasta jne. Kukaan taapero ei myöskään koskaan maailmanhistoriassa ole yrittänytkään kiivetä pinnasängystä pois, ei milloinkaan. Eikä yksikään taapero ole sieltä myöskään tippunut. Että tästä näkökulmasta lapsen voi todellakin jättää kaikessa rauhassa pinnikseen määräämättömäksi ajaksi, kuin koiran häkkiin, ja lähteä tosiaan vaikka sinne kauppaan.
Minun lapsi ei herää rasahduksiin, kun ei edes herää esim. imurin ääniin. Painajaisia päiväuniaikaan ei ole ollut koskaan. Lapsi herää hyväntuulisena. Tunnen lapseni, sinulla varmaan on aivan erilainen lapsi. En ymmärrä, miksi pitäisi tehdä elämästä vaikeaa väkisin ja pelätä että sillä 5min postireissulla tapahtuu yhtäkkiä jotain aivan kaameaa. Varsinkin kun meidän lapsi ei ole mikään huutava pelkäävä hysteerikko - johtuisko siitä, ettei äitikään ole?
kaupassa käynti on vähän eri juttu, kun kauppaan on se 20 km, ja siellä ei 10 minuutissa edes päästä yhteen suuntaan... mutta on sinne postilaatikollekin se melkein kilometri, että siinä menee se vartti.
mutta tuo autoon jättäminen, kyllä jätän itsekin neidin autoon odottamaan, jos oletus on, että haen yli yhden tavaran, mutta en ole varttia kauempaa pois. eihän siinä kädetkään riitä vai miten pitäisi roikottaa kantamuksia, että saisi myös sen vauvan kulkemaan mukana, kun se voi kaikessa rauhassa autossa istua, lukea pehmolelukirjaa, syödä tuttia ja nukkua? tai huutaa, jos on sillä päällä.
mutta huutaisi sitten kaupan kassajonossakin, ja sitten vasta huono äiti olisinkin, jos niin kävisi??
jos joskus "pakon edestä" on oltava poissa lapsen läheltä sen 10min. En tajua mitä ihmiset täällä palstalla vauhkoaa, ei tuota voi mitenkään rinnastaa esim baariin lähtöön lapsen nukkuessa.
Se tulipalo voi syttyä vaikka teidän ollessa suihkussa tai itse nukkumassa. Ei aikuinen välttämättä herää siihen ensimmäisenä tai suihkussa ollessaan haista savua. Entäs te kenellä on kaksikerroksinen talo? Oletteko kokoajan lapsen nukkuessa ihan siinä vieressä ettekä vahingossakaan mene eri kerrokseen/käy vessassa/suihkussa/viemässä roskia/hakemassa postia?
Mullakin on sitten varmasti äiti-lapsi suhteessa tms pahasti vikaa kun olen ilman omantunnontuskia käynyt esikoisen kanssa päivällä kellarissa hakemassa jotain kuopuksen nukkuessa kotona päiväunia. Niin ja lasten nukkuessa olen usein pitkässä suihkussa puolikin tuntia ja kylppärin ovi ihan kiinni. Ja esikoisen ollessa vauva kävin jopa kerran kioskilla hänen nukkuessaan pinnasängyssä!siinäkin meni varmaan lähes 10min.
Mun lapsi nukkuu päiväunet yleensä parvekkeella. Kun se herää, voi mennä pitkäkin aika, että se ei itke, ei potki, on vaan ja katselee. En todellakaan vahdi vieressä katsomassa milloin se herää. Saattaa mennä hyvinkin 10 minuuttia ennen kuin haen sen pois. Hyi minuakin?
Mutta omaa lastani en jättänyt edes roskienvienti ajaksi yksin kotiin nukkumaan. Olisi tullut kauhea olo jos pieni olisi herännyt eikä äitiä näy missään, vaikka kyse olisi vaan hetkestä, se hetki on pienelle pitkä aika :( Toista odottelen.
Joo, kyllä pitää hyi sanoa mullekin. Meillä kun muksu herää unilta, niin lauleskelee itekseen 5-10 minuuttia. Heräilee. Jos menen heti hätistämään kun silmät aukaisee, niin on paljon ärtyneempi kuin jos saa rauhassa heräillä. AP:lle, et todellakaan ole huono äiti. En ymmärrä mikä äiti teresoiden lauma tänne on nyt vastaillut. Tervettä järkeä ei ole päässä juuri kelläänh.
Tällä palstalla tuo viimeisessä lauseessa mainittu terve järki tuntuu puuttuvan kaikilta. Ja jos ap ei tehnyt omasta mielestään mitään väärin, v*****ko avautuu tekemisistään täällä?
Eli kyllä, olet täysi paska. Harmi että idiootitkin saavat lisääntyä.
tajuat, että kyse on toimintamallista, jota sä olet isellesi kehittämässä, ja siinä on omat riskinsä. Sun lapsi kasvaa, ei nuku pinniksessä ja on muutenkin omatoiminen. Jos sä olet kerran aloittanut tuon, että jätät lapsen yksin, sä et tule sitä lopettamaan, ennen kuin jotain sattuu. Koska jos ajattelumalli on sellainen, että eihän kotona mitään voi sattua, niin sillä voi oikeuttaa itselleen ajan kanssa aika lailla asioita, jotka ei ole hyväksi.
Mä voin sanoa että suurin osa tapaturmista, joita lapselleni on sattunut, on olleet sellaisia ettei niitä ole voinut ennakoida eikä estää. Varsinkaan ensimmäisen lapsen kanssa niitä vaaranpaikkoja vaan ei edes hoksaa kartoittaa kotoaan. Voi olla ettei sun lapselle ikinä satu mitään kun olet pois, mut voin kertoa kokemuksesta, että jos jotain sattuu, pientäkin, se painaa sun mieltä vuosikaudet, eikä sen rinnalla ne pienet piipahdukset pois kotoa tunnu miltään muulta kuin turhalta riskinotolta.
Mä myös vähän mietin noita sun aloituksen motiiveja. Minkä vuoksi sä tulit tänne kertomaan että jätit lapsesi yksin, jos oletit että se on ihan tavallinen tapa toimia?
Hauska lukea kun te ylisuojelevaiset ja ylihysteeriset äidit ette voi päästää lastanne hetkeksikään silmistä. Se on lähinnä huvittavaa.
ap
Tällä palstalla tuo viimeisessä lauseessa mainittu terve järki tuntuu puuttuvan kaikilta. Ja jos ap ei tehnyt omasta mielestään mitään väärin, v*****ko avautuu tekemisistään täällä?
että tämä ei olisi eka kerta kun lapsi herää päikkäreiltä painajaiseen tai pääsee ekan kerran ulos pinniksestä. Meidän likka tuli pääedellä ekan kerran pinniksestä juuri tuon ikäisenä. Onneksi olin kotona. Iso kuhmuhan siitä tuli. Naapuri käynnisti auton, jossa oli pakoputki rikki ja sairaalareissuhan siitä tuli, kun lapsi oli niin onneton. Lievä aivotärähdys ja kallokuvat. Lapsi oksensi pari kertaa.
Hyvä, että te tiedätte miten mä ajattelen ja miten toimin jatkossa. :)
ap
tajuat, että kyse on toimintamallista, jota sä olet isellesi kehittämässä, ja siinä on omat riskinsä. Sun lapsi kasvaa, ei nuku pinniksessä ja on muutenkin omatoiminen. Jos sä olet kerran aloittanut tuon, että jätät lapsen yksin, sä et tule sitä lopettamaan, ennen kuin jotain sattuu. Koska jos ajattelumalli on sellainen, että eihän kotona mitään voi sattua, niin sillä voi oikeuttaa itselleen ajan kanssa aika lailla asioita, jotka ei ole hyväksi.
Mä voin sanoa että suurin osa tapaturmista, joita lapselleni on sattunut, on olleet sellaisia ettei niitä ole voinut ennakoida eikä estää. Varsinkaan ensimmäisen lapsen kanssa niitä vaaranpaikkoja vaan ei edes hoksaa kartoittaa kotoaan. Voi olla ettei sun lapselle ikinä satu mitään kun olet pois, mut voin kertoa kokemuksesta, että jos jotain sattuu, pientäkin, se painaa sun mieltä vuosikaudet, eikä sen rinnalla ne pienet piipahdukset pois kotoa tunnu miltään muulta kuin turhalta riskinotolta.
Mä myös vähän mietin noita sun aloituksen motiiveja. Minkä vuoksi sä tulit tänne kertomaan että jätit lapsesi yksin, jos oletit että se on ihan tavallinen tapa toimia?
Sä oot kyllä hölmö, ap..Oikeesti.
ap
Miten tämä aihe toistuukin joka viikko.
Eikö meillä ole mitään muuta puhuttavaa?
Vaikka Gallup: ostatko luomuvihanneksia? Milloin söit viimeksi eineksiä? Mitä tänään ruuaksi? Tai vaikka Mitä mieltä virikehoidosta?
sen, että sä suhtaudut tuohon kotoa poistumiseen niin kevyesti ja huvittuneesti. Ehkä sä irl ajattelet vähän pitemmällekin ja täällä vaan puolustelet itseäsi, mut jos sun asenne on oikeasti tuollainen, sä aivan varmasti menet sinne kauppaan tms uudelleenkin kun lapsi nukkuu. Se, että ei tajua eikä tiedosta riskejä joita lapsen yksin jättäminen aiheuttaa, ei tee siitä yhtään sen turvallisempaa.
74
10 minuuttia on lyhyt aika, ei se nyt maata kaada jos sitä ei alvariinsa harrasta.
Ja voi mennä jopa 15 min ennen kuin hn haluaa pois sängystä.