Synnärillä tupakalla rampaavat tuoreet äidit!
Oikeasti, oletteko koskaan yrittäneet päästä irti tupakasta? Edes raskaus/imetysaikana? Kai te itsekin tiedostatte, että haisette kamalalle juuri tupakalla käytyänne, ja sitten menette vauvan luo.. Haistatteko edes sitä ihanaa vauvan tuoksua sen tupakan löyhkän seasta?
Minulle on aivan sama jos aikuinen ihminen omat keuhkot pilaa tupakoimalla, mutta säästäkää ne pienet siltä tupakan katkulta.
Kommentit (114)
että MIKSI et pystynyt lopettamaan? Ei ole siis tarkoitus haastaa riitaa vaan haluaisin kuulla jonkun pätevän syyn siihen, että miksi se ei onnistunut?
Joo, tupakoin esikoista odottaessa noin viikoille 26 asti kunnes pystyin lopettamaan. Yritin monta kertaa lopettaa, aina sorruin 2-3pv välein tupakoimaan. Poltin pari päivässä. Loppuraskaudessa en polttanut. Imetin 5kk ja tupakoin jälleen. Sitten lopetin tupakoinnin lopullisesti. Tuon jälkeen sain kaksi lasta, joiden kohdalla en ole tupakoinut. Kukaan ei tiennyt tupakoinnistani, paitsi neuvola ja mies. En mölynnyt sairaaloissa ja kironnut, että "vittu pitää päästä tupakalle". Häpesin ja inhosin itseäni syvästi. Silloin tuntui, että on pakko polttaa, että ei vain pysty olemaan ilman. No niin, tässä sulle vastaus ap. Musta vaan tuntuu että sä et halunnut oikeita vastauksia vaan halusit vaan päästä haukkumaan, kuten kaikki muutkin täällä. Mitä sä oikeataan näistä mun vastauksista hyödyit? Haluatko tietää jotain lisää?
Olin masentunut ja ahdistunut, itsetuhoisia ajatuksia oli päivittäin. Lievitin ahdistustani tupakalla. Lopulta sain apua. Niin, mitäs muuta halusit tietää? Masennus jatkui kyllä myös lapsen synnyttyä
muuten on elämä mustavalkoista tämän asian suhteen!!
Miten voi olla oikeesti mahdollista, että joutuu selittämään aikuisille(???) ihmisille, että tupakointi raskausaikana on pahasta?? EI hyvää päivää..
Lähti jatkuvasti kanssa tupakalle, oli poissa 20-30min. Lähtiessään sanoi aina, että "jos toi alkaa parkua ni paina nappia ni hoitaja tulee". Samaa pitkin päivää..
että MIKSI et pystynyt lopettamaan? Ei ole siis tarkoitus haastaa riitaa vaan haluaisin kuulla jonkun pätevän syyn siihen, että miksi se ei onnistunut?
Joo, tupakoin esikoista odottaessa noin viikoille 26 asti kunnes pystyin lopettamaan. Yritin monta kertaa lopettaa, aina sorruin 2-3pv välein tupakoimaan. Poltin pari päivässä. Loppuraskaudessa en polttanut. Imetin 5kk ja tupakoin jälleen. Sitten lopetin tupakoinnin lopullisesti. Tuon jälkeen sain kaksi lasta, joiden kohdalla en ole tupakoinut. Kukaan ei tiennyt tupakoinnistani, paitsi neuvola ja mies. En mölynnyt sairaaloissa ja kironnut, että "vittu pitää päästä tupakalle". Häpesin ja inhosin itseäni syvästi. Silloin tuntui, että on pakko polttaa, että ei vain pysty olemaan ilman. No niin, tässä sulle vastaus ap. Musta vaan tuntuu että sä et halunnut oikeita vastauksia vaan halusit vaan päästä haukkumaan, kuten kaikki muutkin täällä. Mitä sä oikeataan näistä mun vastauksista hyödyit? Haluatko tietää jotain lisää?
Olin masentunut ja ahdistunut, itsetuhoisia ajatuksia oli päivittäin. Lievitin ahdistustani tupakalla. Lopulta sain apua. Niin, mitäs muuta halusit tietää? Masennus jatkui kyllä myös lapsen synnyttyä
mä olin myös synnytyksen jälkeen masentunut tosi pitkään mutta selvisin siitä ihan muilla konsteilla. Ja tää ei oo piikitellyä sit.
ei ole kypsä äidiksi. Piste. Vanhemmuus vaatii niin paljon, että jos ei tämän vertaa ole valmis luopumaan LAPSEN HYVÄKSI, ei yksinkertaisesti ansaitse lapsiaan eikä tule heidän kasvatuksessaan muutenkaan pärjämään. Näin se vaan menee. Miettikää nyt: itse ei kestä vieroitusoireita mutta laittaa lapsensa kärsimään niistä! Voiko itsekkäämpää, ajattelemattomampaa ja julmempaa olla??
Silti täällä tallaa ihmisiä, joista suurin osa on vanhempia. Äidit ajavat ylinopeutta ja päin punaisia. Vanhemmat opettavat oman sairaan ajatusmaailmansa lapsilleen (erilaisuutta vieroksuvan), kiusaaminen on ok. Äidit itsekin kiusaavat täällä muita. Työpaikoilla kilpaillaan ja juorutaan. Petetään kumppaneita jne.
Voitaisiin sanoa, että tällaisenkaan ihmisen ei pitäisi tulla äidiksi!
ihan mielenkiinnosta, mitä sinä olet mieltä tupakointiaan puolustelevista äideistä, jotka eivät edes yritä lopettaa, ja jotka vetävät mahoineen ihmisten ilmoilla röökiä uhmakas ilme kasvoillaan, ja jotka "ovat sentään vittu lopettanu muut päihteet mut röökii ei pysty ja voihan sitä porkkanaanki tukehtuuu!!!1" ?
Asenteesi kanssa et jotenkin sovi stereotypiaan tupakoivasta äidistä! Onneksi pystyit lopettamaan :)
Voitko käsi sydämellä väittää, että jossain olosuhteissa on ok laittaa lapsensa kärsimään sellaisesta, jota ei itse kestä kärsiä? Kun siis kyseessä tupakan vierotusoireiden kaltainen kärsimys, joka olisi estettävissä.
Minkä V***N takia pitää arvostella ihmisiä tupakan takia? itse olen polttanut koko raskauden ajan !!! Ja minulla on 2 tervettä lasta!! Antakaa ihmisten olla, ei se tee yhtään huonompaa äitiä jos polttaa.. olishan ne lapset varmaan huostaan otettuja sillon !!
ei ole kypsä äidiksi. Piste. Vanhemmuus vaatii niin paljon, että jos ei tämän vertaa ole valmis luopumaan LAPSEN HYVÄKSI, ei yksinkertaisesti ansaitse lapsiaan eikä tule heidän kasvatuksessaan muutenkaan pärjämään. Näin se vaan menee. Miettikää nyt: itse ei kestä vieroitusoireita mutta laittaa lapsensa kärsimään niistä! Voiko itsekkäämpää, ajattelemattomampaa ja julmempaa olla??
Silti täällä tallaa ihmisiä, joista suurin osa on vanhempia. Äidit ajavat ylinopeutta ja päin punaisia. Vanhemmat opettavat oman sairaan ajatusmaailmansa lapsilleen (erilaisuutta vieroksuvan), kiusaaminen on ok. Äidit itsekin kiusaavat täällä muita. Työpaikoilla kilpaillaan ja juorutaan. Petetään kumppaneita jne. Voitaisiin sanoa, että tällaisenkaan ihmisen ei pitäisi tulla äidiksi!
Ihanko vakavalla naamalla rinnastat työpaikalla juoruamisen tai päin punaisia kävelyn raskaudenaikaisen tupakoinnin kanssa? Nämä kaikki mielestäsi tasavertaisen haitallisia lapselle? Jonkun pettämisen tms. voisi ehkä rinnastaa tupakointiin, joka tapahtuu silloin, kun lapsi ei ole paikalla, mutta siitähän tässä ei nyt ollut kyse.
Minkä V***N takia pitää arvostella ihmisiä tupakan takia? itse olen polttanut koko raskauden ajan !!! Ja minulla on 2 tervettä lasta!! Antakaa ihmisten olla, ei se tee yhtään huonompaa äitiä jos polttaa.. olishan ne lapset varmaan huostaan otettuja sillon !!
ilmenevät monesti vasta aikuisiällä. Oletko valmis elämään sen tosiasian kanssa, että sinusta ei koskaan tule isoäitiä, koska teit lapsistasi hedelmättömiä tupakoimalla heitä odottaessasi.
Jos sinun mielestäsi on vain kahdenlaista vanhemmuutta, hyvää vanhemmuutta, ja huostaanottoa vaativaa vanhemmuutta, olet pahasti hakoteillä. Väitätkö, että et laiminlyö lapsiasi missään muussa mielessä, kuin heidän terveyteensä liittyen? Vaikea uskoa, että ihminen, joka tieten tahtoen vahingoittaa lastaan jo ennen kun tämä on edes syntynyt, olisi loppuelämän hyvä äiti ja ajattelisi lastensa etua ja hoitaisi nämä moitteettomasti.
Ja minkä takia pitää arvostella tupakan takia? Arvostelisitko itse esimerkiksi perheväkivallan takia? Arvostelisitko äitiä, joka jättää lapsensa ruokkimatta ja pukematta asianmukaisesti?
Miksi ihmeessä ei voisi vedellä sitä röökiä ja kohentaa elämänlaatuaan parhaaksi näkemällään tavalla myrkyttämättä ketään viatonta samalla? Miksi siihen on pakko saada se lapsikin kärsimään? Ei tarvitsisi potea huonoa omaatuntoa eikä tehdä koko elämään negatiivisesti vaikuttavia päätöksiä toisen puolesta. Olisiko se ehkäisy ihan hyvä vaihtoehto niille, jotka haluavat tehdä terveydelleen haitallisia päätöksiä muista piittaamatta?
Kun teitte positiivisen testin, eikö seuraavan tupakan kohdalla herännyt ajatusta siitä, ettette enää polta yksin vaan pakotatte myös pienen, elämänsä kriittisintä ja nopeinta kehitysvaihetta läpikäyvän, puolustuskyvyttömän lapsen tupakoimaan kanssanne? Eikö pienessä kehossa jylläävät myrkyt aiheuttaneet päätöstä lopettaa?
Minua kiinnostaisi tietää myös, miten miehenne suhtautuivat lapsensa pahoinpitelyyn teidän tupakoidessanne? Ottivatko he esimerkiksi koskaan puheeksi sitä, miten se vaikuttaa lapseenne?
Huvittavaa lukea perusteluita, jotka perustuvat "alkoholi on vielä haitallisempaa vauvalle kuin tupakointi". Olisitteko ratkenneet ryyppäämään, jos olisitte lopettaneet tupakoinnin? Jos ette, se vie jo muutenkin naurettavalta perustelulta pohjan.
Onko lapsen raiskaaminen vähemmän tuomittavaa, jos raiskaaja käyttää kondomia tai on stressaantunut? Tai perustelemalla tekonsa "pakkohan sitä stressiä ja painetta on jonnekin purkaa" tai "raiskaaminen kondomilla on vähemmän tuomittavaa, koska siitä lapsi ei ainakaan tule raskaaksi"?
T. Nuori äiti, joka lopetti tupakoinnin ja muiden päihteidenkäytön jo lapsen suunnitteluvaiheessa. Eikä myöskään vetänyt karkkia tai roskaruokaa, vaan nautti liikunnasta ja hyvästä kotiruoasta.
Sellainen ihminen, joka ajalee holtittomasti ja pettää, on myöskin mätä! Ihan samanlainen mätä, kuin polttava äiti! Koska tällainen ajatusmaailma tai esimerkiksi jätteilen lajittelemattomuus kertoo myös piittaamattomuudesta, välinpitämättömyydestä ja kylmyydestä. Ei sellaisista roskakasoista ole vanhemmiksi.
En nyt halua lukeutua kiviä heittävien joukkoon mutta on pakko silti sanoa että kyllä raskauden aikaisella tupakoinnilla on aina vaikutus lapseen vaikka nämä eivät "sairastuisikaan". Sitä vaan ei aina tiedä miten se on vaikuttanut.
Niin ja samaa mieltä olen siitä että on törkeää altistaa vastasyntynyt tupakan vieroitusoireille vaikka itse ei niitä ole "kestänyt"!
kun en ole kokonaan lopettanut tupakointia ainoastaan vähentänyt. imetysaikoina olen joko ollut polttamatta tai sitten olen eka syöttänyt ja ottanut talteen seuraavan erän ja vasta sitten polttanut. mutta hei olen sentäs lopettanut kaikki muut paheet eli esim.päihteet ja ainoa joka on jäänyt vielä on juuri tuo tupakka. joten hyi minua!!!! olen paha ihminen juu juuri näin koska en kykene enkä halua lopettaa ihan kokonaan vaikka rakastanki lapsiani ja omaanki huononomantunnon sen takia =)
en ole kouluttamaton,enkä välttämättä ihan yksinkertainenkaan. lapseni ei ole lihavia,eikä heillä ole reikiä hampaissa.ja käyttäytyy ikänsä mukaisesti.missä sanoin etten...
ja sitten toi hih hih hih viestin kirjottaja..hyvät sulle mutta se alku oli tarkotettu toisen viestin kirjottajalle jolta löytyi huumorintajua ehkä erilainen ku sulta.eli en todellakaan ajattele noi :P
Olet todennäöisesti myös kouluttamaton, lihava ja hiukan yksinkertainen. Lapsillasi on varmaankin reikiä hampaissa ja hekin ovat ehkä lihavia ja huonostikäyttäytyviä.
Puolusteletko todella tupakointiasi sillä, ettet käyttänyt muita päihteitä? Tai sillä, että sinulla on huono omatunto siitä? Lapsiasi varmaan lohduttaa se?
tämä aihe herättää aina näin kiihkeää keskustelua? Luulen, että tupakoinnin lopettaneet (jotka pääasiassa jaksavat kivittää) tuntevat tai tietävät ainakin yhden raskaana tupakoineen/tupakoivan. Hänelle ei kuitenkaan ihan yleisistä kohteliaisuussyistä voi mennä päin naamaa laukaisemaan, kuinka paskana äitinä ja säälittävän itsekurittomana, vetelänä, ja itsekkäänä ihmisen irvikuvana tätä pitää. palstalla on sitten mukava avautua.
t. yks tupakoinnin lopettanut kivittäjä
viime yön vietin jo väärän hälytyksen takia synnytysvastaanotolla ja siinä oli joku tepe-äiti jolla oli kolmen hengen tukihenkilö-posse mukana vielä odottelemassa. Ravasivat puolen tunnin välein tupakalla siinä synnytysvastaanoton edessä kaikki neljä ja oikeesti se koko vastaanottotila haisi niin hirveesti tupakalle että okseti.
Hoitajat yritti sanoa että nyt täytyis vähän rauhottaa tätä odottelutilaa ja tuota ravaamista muutenkin niin nää nosti kauheen kalkatuksen ja haloon siitä asiasta sitten.. Ihanaa ois osua vielä huonekaveriksi tän mamman kanssa!
kun en ole kokonaan lopettanut tupakointia ainoastaan vähentänyt. imetysaikoina olen joko ollut polttamatta tai sitten olen eka syöttänyt ja ottanut talteen seuraavan erän ja vasta sitten polttanut. mutta hei olen sentäs lopettanut kaikki muut paheet eli esim.päihteet ja ainoa joka on jäänyt vielä on juuri tuo tupakka. joten hyi minua!!!! olen paha ihminen juu juuri näin koska en kykene enkä halua lopettaa ihan kokonaan vaikka rakastanki lapsiani ja omaanki huononomantunnon sen takia =)
en ole kouluttamaton,enkä välttämättä ihan yksinkertainenkaan. lapseni ei ole lihavia,eikä heillä ole reikiä hampaissa.ja käyttäytyy ikänsä mukaisesti.missä sanoin etten...
ja sitten toi hih hih hih viestin kirjottaja..hyvät sulle mutta se alku oli tarkotettu toisen viestin kirjottajalle jolta löytyi huumorintajua ehkä erilainen ku sulta.eli en todellakaan ajattele noi :P
Olet todennäöisesti myös kouluttamaton, lihava ja hiukan yksinkertainen. Lapsillasi on varmaankin reikiä hampaissa ja hekin ovat ehkä lihavia ja huonostikäyttäytyviä.
Puolusteletko todella tupakointiasi sillä, ettet käyttänyt muita päihteitä? Tai sillä, että sinulla on huono omatunto siitä? Lapsiasi varmaan lohduttaa se?
mutta oletko hiukan lukihäiriöinen tai kenties kehitysvammainen? Lainailet viestejä ja vastailet aivan holtittomasti, punainen lanka on kadoksissa.
En kuitenkaan polta itse eikä ystävä- tai edes tuttavapiiriini kuulu yhtään raskaus- tai edes imetysaikana polttanutta. Aihe saa silti veren kiehumaan. En vaan voi millään tasolla käsittää, miten julma on se ihminen, joka ei itse kestä nikotiinin vierotusoireita, mutta voi elää sen tosiasian kanssa, että pieni viaton vastasyntynyt piehtaroi nikotiinituskissaan kun on ensin 9 kk ajan tottunut saamaan myrkkyannoksensa ja sitten se loppuu kuin seinään..
Etkä sä voi päättää kuka ansaitsee lapsensa