Kenellä sukujuuret Karjalassa?
Mun mummo on aikanaan lähtenu Karjalan Jaakkimaasta Suomeen evakkoon. Muita täällä, joilla karjalalaista verta?
Mistä päin Karjalaa?
Kommentit (114)
Mummo Muolaan Leipäsuolta, Ukki Viipurista, toinen ukki Sortavalasta.
Säiniöstä Viipurin maalaiskunnasta, Kivennavalta, Muolaasta.
Äidin isän puoli sukua lähti Viipurin maalaiskunnasta.
Ukki oli kotoisin Sortavalasta. Ukin äiti taas oli tullut Suomeen Venäjältä 1918 (muistaakseni) ennen kuin Suomen ja Venäjän välinen raja sulkeutui.
Pappa Kuolemajärveltä, mummo en muista mistä ja toinen pappa Laatokasta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:39"]
[/quote]
Miunki pappa on Kuolemajärveltä Kolkkalankylästä, muistatko mistä kylästä sun pappa oli lähtösin?
Muolaa. Perkjärvi.
Mielenkiintoista katella noita vanhoja karttoja. Siellä ne on kaikki tänne ketjun paikat. Jotenkin haikeeta. Karjala on kaunis. Kerran siellä kävin. Suomalaisen rakentavat rakennukset oli hienoja, vaan ne oli menneet jo huonoon kuntoon. Kyllä sinne apuja tarvittaisi. Yhdessä lastenkodissa kävin Sortavalassa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:39"]
[/quote]
Miunki pappa on Kuolemajärveltä Kolkkalankylästä, muistatko mistä kylästä sun pappa oli lähtösin?
[/quote]
Ylä-Kirjolassa ainakin asui 1939 (s.1930), löysin netistä maininnan. Pitääpä katsella lisää :)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:39"]
[/quote]
[/quote]
Ylä-Kirjolassa ainakin asui 1939 (s.1930), löysin netistä maininnan. Pitääpä katsella lisää :)
[/quote]
Piti ihan soittaa papalle kun muutenkin tässä aloin etsimään tietoja. Ylä-Kirjolassa on siis syntynyt.
Olenkohan jo vastannut tähän muutama vuosi sitten :D. Mummuni on Lumivaaran Kesvalahden kylästä. Kotitila oli Laatokan rannalla.
Isäni vanhemmat olivat kotoisin Karjalasta, Viipurinlahden seuduilta, mutta ruotsinkielisiä. Äitini sukujuuret puoliksi Ruotsissa, puoliksi Pohjois-Karjalassa. Vähän outo sekoitus.
Itse asiassa en koskaan edes tullut ajatelleeksi, miten paljon Karjalassa oli ruotsinkielistä porukkaa...
Puoliksi juuret Karjalan Kannaksella, Uudenkirkon seutuvilta Toivolan kylästä.
Äitini puolen suku Uudeltakirkolta, Puumolasta, ainakin 1600-luvulta lähtien.
Kerran olen käynyt paikkaa katsomassa.
Mun isänisän suku on Vahvialasta. 2009 käytiin kattomassa isän ja siskon kanssa vaarin syntymäkodin raunioita. Saimme parhaan oppaan mukaamme, sillä mukana oli vaarin ystävä joka oli asunut kyseisessä kylässä
Mummun puolelta Lumivaarasta, Laatokan rannalla mummun lapsuudenkoti, oli.