Kenellä sukujuuret Karjalassa?
Mun mummo on aikanaan lähtenu Karjalan Jaakkimaasta Suomeen evakkoon. Muita täällä, joilla karjalalaista verta?
Mistä päin Karjalaa?
Kommentit (114)
Mummi syntyi Sortavalassa(-22) mutta muuttivat mummin ollessa pieni Uukuniemelle. Monesti itsekkin käynyt Uukuniemipäivillä.
Raudusta ja Vuoksenrannasta. Eli Laatokalta ja Kannakselta.
Pyhäjärveltähää myö. Miun äitein vanhimmat sisaret kerkesivväät syntymäänkii siel.
Isän puolelta suku Jaakkimasta, äidin puolen suku Sakkolasta.
Tätä ketjua nähtävästi välillä nostellaan. :) mummo/äidin suku oli Nietjärveltä, Koirinojalta tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
mummoni syntyi Metsäpirtissä Laatokan rannalla. Mutta ei hänenkään sukunsa siellä ollut ikuisesti asunut. Vain pari sukupolvea aikaisemmin joku oli muuttanut sinne Puolasta, joku Hämeesä, ja on siellä pari näitä tavallisia isänpuolikkaita eli "tuntematon merimies, jonka sanotaan nyt olevan ulkomailla".
Minkä paikan sitä näistä ajan kuluessa läpikierretyistä valitsisi sukujuuriensa juureksi?
myös minun suku tulee Puolasta :)
Vierailija kirjoitti:
Isänisä oli Räisälästä.
Minun myös! ❤️ Oi kuinka olisi mukavaa päästä käymään niillä seuduilla.
Äitini syntyi Jääskessä, vuonna -43.
Löytyipäs mielenkiintoinen vanha ketju. Vanhempieni syntymäpaikka Metsäpirtti: isä 1922 ja äiti 1925. Kaikki isovanhemmat karjalaisia, joten itsekin olen geeniperimältäni 100% karjalainen, vaikka ihan muualla Suomessa elämääni olen elänyt. Komeita ovat karjalaiset - isällä ihan musta tukka ja paapalla vanhoilla päivillään valkoiset hiukset ja parta. Vilkasta porukkaa koko suku täynnä.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muista mikä sen paikan nimi oli, mutta Laatokan rannoilta ovat kotoisin.
Nimet muutettiin suomalaisiksi kun muuttivat tänne. Se oli silloin käytäntö, koska syrjintä oli valtaväestön keskuudessa niin ankaraa.
Suomalaiset nimet oli suurimmalla osalla karjalaisista. Luterilaisia oli myös karjalassa valtaosa. Ortodokseilla oli venäläiset nimet, mutta nekin oli monesti arkikielessä suomennettu jo ennen sotia.
Ennen oli sellainen yleinen hokema, en tiedä pitikö paikkansa:
On kaunis Karjala
täynnä monttuja
ja joka montun reunalla
on r*ss* paskalla.
--
Todellisuudessa viideosalla venäläisistä ei ole kunnon vessaa, joten kuinka suuri osa heistä asuu Karjalassa?
Kyllähän se Venäjän Karjala on pilattu eräiden toimesta. Mutta aikoinaan ollut todella hieno, ei ihme että ovat kaivanneet sinne takaisin. Oma suku lähtöisin Uukuniemen Marttinansaaresta.
Isoisä oli Karjalasta.:) Justiinsa en muista mistä päin.