Esikoisten toukokuu 2011
Ajattelinpa aloittaa ihan oman ketjun meille esikoistaan odottaville. Itsellä tuli tänä aamuna se neljä kuukautta odotettu toinen viiva testiin :) Olisi kiva kuulla kanssa siskojen odotuksesta, itselle kaikki on täysin uutta tietysti. Omat oireet toistaiseksi väsymys, kylmät väreet, arat rinnat ja hienoinen etova olo. Lääkärissä pitäisi kai lähteä käymään..
Kasvatetaan listaa :)
Kommentit (184)
Lieveling, täällä Hgissä varhaisultra tarkoittaa ultraa, jossa moni käy yksityisellä, kun ei malta odottaa viikolle 12, jolloin on se virallinen eka np-ultra. Tai sitten, jos on ollut lapsettomuushoidoissa tai kokenut useita keskenmenoja tai muuta erityistä, voi saada yleiseltä puoleltakin varhaisultrauksen. Muussa tapauksessa ultraus yksityisellä on vaan nopea jutska, jossa saa nähdä, onko kaikki kunnossa. Muuta en vielä tiedäkään, paitsi siis sen, että se maksaa noin 60-120 euroa paikasta riippuen.
Sullahan on jännä tilanne äidille kertomisen kanssa ;)
Kiitos selvityksestä Vilmalotta :) Kuten jo aikaisemmin todettu, meikä on ihan ulkona näistä kaikista termeistä jne :D
Mulla ei onneksi ole tullut kaikkien näiden hormoonien mukana sitä hirviönaista, joka huutaa ja suuttuu kaikesta. Pelotti suoraan sanoen alussa, koskakin joskus menkkojen aikaan olin aika mahdoton keskustelukumppani :) Ainut hormoonioire on itkeminen. En yleensä pillitä pienestä mutta menin äsken lukemaan noita kirjoituskilpailun tuloksia ja tuli sitten itkettyä ihan olan takaa :D Aamupillitystä, snif.
Olipas ihana ultrakäynti! Siellä pienoisen sydän sykki innoissaan, ja kaikki oli, kuten kuuluukin! Aivan ihana tunne :) Ekan kerran plussan jälkeen on tänään ollut riemukas onnen fiilis!
No, kyllähän tämä vielä ohi menee, kun taas seuraavat haasteet ovat edessä, niskapoimut sun muut. Mutta tänään aion nauttia! Kävin jo ostamassa elämäni ensimmäisen omistamani vauvanvaatteen Stockalta, söpön potkupuvun :)
Ultra maksoi 87e ja sai mukaan ultrakuvan, josta ei kylläkään paljon näe.
Kaikille hyvää oloa (ei liian hyvää!) ja viikonloppua!
Vilma + pikkutiikeri 7+4
Onko äkillinen verinen vuoto normaalia??!! Viikkoja on 9+0. Mitään kipuja tai vihlontaa ei ole ollut. Eilen olin huomaavinani valkovuodon oloista vuotoa, ja tänään tosiaan kunnon kuukautisvuodon oloinen vuoto. Verinen vuoto ei ole ollut jatkuvaa, vaan yksittäinen kerta (ainakin tähän mennessä!), määrältään ehkä 1-1,5 teelusikallista. En bongannut mitään hyytymiä tai muuta ilkeää, veritummaa kuukautisvuotoa vain. Mistä se voi johtua?
Muuten kun olen ollut lähes oireeton, tuo säikäytti niin että poru pääsi työpaikan vessassa, ja vaikka koitan itseäni rauhoitella, oon huolesta sairas. Mulla on tiistaina yksityisellä ultra, mitä ootte mieltä, voinko odotella sinne asti? Kiitän jo etukäteen kaikista vastauksista. Toivon vaan niin kovin, että tämän Helinä-keijun matkalaisella on kaikki edelleen hyvin.
Hei Lieveling, minut voipi poistaa tuosta la-listalta. Elimistö häröilee vielä pillereiden lopettamisen jäljiltä, joten yritys jatkuu. :)
miij kp 16, yk2
Tinkerbell, en usko että sulla on syytä huoleen. Tuo valkovuotohan on aivan normaalia, ja uskon että se verinen vuoto on vaan kiinnikevuotoa ku on tullu noin vähän, eikä ole mitään hyytymiä ollu.
Mulla tuli tammikuussa töissä km (viikkoja tais olla jotain 8+), ja vatsakivut oli aivan kauheita. Menin sitte vessaan, ja sieltä tuli tosissaan aivan kunnolla verta ja hyytymiä. Kyllä sen huomaa jo tossa vaiheessa, ku sullakin viikkoja jo 9+, jos se tulee kesken. Mun neuvo sulle olis, että yritä välttää stressiä, vaikka varmasti ootkin peloissas ja paniikissa.
Menet vaan tiistaina sinne ultraan, ja uskon tosissaan että siellä on kaikki aivan hyvin :)
Tsemppiä kovasti, ja yritä jaksella!
monna ja kamu 6+2
Rauhoittelevista sanoista! Vuoto ei ole lakannut, vaan tuon perjantai-illan jälkeen tasaisesti vuodeskellut, samalla lailla kuin kuukautisissa. Oon koittanut tsekkailla, minkälaista kamaa sieltä ulos tulee (on tääkin touhua...), ja parhaiten sitä vois varmaan kuvata veriseks limaks. Mutta kipuja ei ole lainkaan, vaikka kuinka oon koittanut itteeni kuulostella. Koitan vakuuttaa itelleni, että vuoto on ihan normaali oire, ja pysyä rauhallisena. Vaihtelevalla menestyksellä onnistun, aika vuoristorataa menee fiilikset. Mies on onneks uskomaton kallio tossa vieressä, sille saan jauhaa aina kun tulee heikompi hetki! Mutta tiistaihin koitan jaksaa odottaa. Kerron sitten miten voidaan, toivottavasti paksusti!!!
Helinä ja Hajuherne 9+2
Hei taas täältäkin!
Mulla pahoinvointi tulee omituisesti aaltoillen. Välillä aamulla oksentelen koiran kanssa lenkillä pensaisiin ja välillä taas sitten illalla. Ihan kummia olotiloja...Myös kyyneleet tulee nykyisin aika helpolla ja joutuu jo veskissä ravaamaan yölläkin.
Jos tätä kaikkea ei lasketa olo on aika normaali. Odottelen kovasti ensimmäistä neuvolaa, jotta kaikki jotenkin varmistuisi. Miehen eteen olen koittanut kanniskella vauvakirjoja yms. Mutta ei ole mitenkään kovin innostuneesti niitä lueskellut. Mites teidän miehet? Omani on varmasti onnellinen jne.mutta ei kamalasti vaivaudu ottamaan asioista selvää. Eilen yritin myös raahata hänet sellaiseen vauvatavarataloon (en ole koskaan käynyt!), mutta vielä ei onnistunut... Hän oli sitä mieltä että vasta neuvolan jälkeen, johon on kyllä suostunut mukaan. Minulla se neuvola tosin on vasta viikon päästä, kuinkahan jaksaa odotella....
Nykyään töissäkin pyörii vaan mielessä että kuinkahan tämä ja tuo asia hoituu ensi vuonna kun en ole sitä itse tekemässä.... Voi kun olen korvaamaton ; )
Netin laskurit näyttäis että LA olis 25.5, mutta odottelen nyt sitten vielä tähän ammattilaisten varmistusta.
Terveisin Tupuna ja salamatkustaja
ps: Onko teillä muilla tunnetta/arvausta sukupuolesta? Mulla on sellainen tuinne, että kyllä meille poika tulee.... (Kumpikin on siis yhtä toivottu, mutta tää on sellainen tunne).
Itselläni on laskettu aika 9.5 ja iältäni olen 16 vuotias.. (: Lapsi on tosi tervetullut elämääni. viikkoja on täynnä 9+4 (:
Täällä elelen hiljaiseloa... Vuoto jatkuu, ihan kuin menkat ois, ilman kipuja vaan. Tänään ehkä vähän vähäsempää kuin eilen, vai onkohan vaan mun toiveikas mieli tulkinnut asian näin. Ylihuomisaamua odotan kun kuuta nousevaa...
Meillä oli eka neuvola viime viikolla, mutta ei se kyllä paljon asiaa konkreettisemmaks tehnyt. Mulla oli mies mukana, halusi itse tulla, ja hän ainakin tais olla vähän pettynyt... Kun eipä siellä paljon muuta tehty kun kyseltiin sairaushistoriasta. Muuten mies on kyllä asiassa hyvin mukana, mutta onhan tää tietysti mulle paljon enemmän läsnä koko ajan, kun tässä kropassa joutuu (saa!!!) elämään. Ei olla mitään osteltu, en kyllä oo vauvaosastoille hingunnutkaan vielä. Keskustelua käytiin vauvansängystä, kun mainoksia lueskeltiin, ja vaunuista kans vähän juteltu, mut ihan yleisellä tasolla vaan. Monesti vauvakeskusteluja hänkin alottaa, ja se on musta aina tosi ihanaa!
Moi!
Toivottavasti vuoto osoittautuu harmittomaksi, Tinkerbell! Mulla on ollut vähän sellaista vaaleanrusehtavaa valkovuotoa viimeisen 3 viikon aikana muutamana päivänä, mutta hyvin satunnaisesti ja vähän. Ultralääkäri epäili hiivasta johtuvaksi, sainkin hiivakuurin. Hassua, koska mitään oireita ei ole, ja oon kyllä luullut, että aina tunnistaisin hiivatulehduksen!! Se ilmeisesti on hyvin yleinen raskaudessa, ja usein juurikin tuollainen oireeton, joten pitäkäähän silmällä, se kuitenkin on hyvä hoitaa, voi kuulemma aiheuttaa supistuksia.
Mun mieheni ei ollut neuvolassa, eikä varhaisultrassa. Np-ultraan raahaan kyllä mukaan :) Mun miehelle on turha mitään vauva-asioita hössöttää muutenkaan, ei ole yhtään sellaista tyyppiä. Käytännön tyyppi kyllä siinä mielessä, että vaunuja ollaan jo mietitty, sitä, voiko pikkuvauvan viedä kesämökille, sitä, pystyiskö isyysvapaan pitämään kesäloman yhteydessä ym. Ei siis mitenkään ole täysin tän jutun ulkopuolella, ei vaan erityisemmin halua tietää vielä liikoja. Annan edetä omaa tahtia :)
Katselin tänään kirjakaupassa Isovanhempien kirjoja ja Vauvan omia kirjoja. Herkistelin siellä :D Me aiomme pitää tämän jouluyllätyksenä vanhemmillemme. Sitten ainakin pitäisi jo olla varmempi tilanne, kun on molemmat ultrat jo ohi. Salaisuuden säilytys vois onnistua, koska vanhempamme asuvat kaukana, eikä varmaan olla tapaamassa ennen joulua. Ihan aattoon saakka ei kyllä taida pystyä pimittämään, eiköhän siinä vaiheessa jo mahaakin näy, mutta pikkujoululahjaksi tällainen uutinen sitten! Eka lapsenlapsi heille...
Vilma + tiikeribeibe 7+6
Päivitin sitten tätä meidän listaa, miij, harmmi ettei olikin väärä hälytys :( Tervetuloa mukaan Jezzita! Kiva saada taas uusia mukaan.
Meillä mies tulee mukaan siihen ensimmäiseen "neuvola" käyntiin jos ei muuten niin ainakin tulkkina :D Muutenkin hää on jo katellut itsekseen kaikkia turvaistuimia sun muita ja ilmoittanut meidät työpaikkansa "perherahastoon". Sieltä saadaan kuulemma ottaa rahaa näihin vauvatarvikkeisiin kunhan maksaa n. 10e kassaan. Hieman rauhoittaa tietää, ettei yhtäkkiä sitten ensi keväänä tarvitse satoja euroja olla valmiina.
Mitenkä on teillä verensokerit nykyisin? Kyselen sen takia, että allekirjoittaneella tuntuu aina jos ei muista ottaa jotain sen parin tunnin välein niin romahtaa kahden ihmisen arvosta maahan arvot ja sitten pyörryttää ja tulee kylmää hikeä ja kädet alkaa tärisemään. Viimeksi kun oltiin siskon kanssa kaupungilla niin tuli ja nyt lauantaina sama kun oltiin siipan kanssa ostoksilla. Piti turvautua mäkkäriin kun oli lähin ruokapaikka. Jotenkin alkaa pelottamaan, että onkohan kaikki arvot ihan kuosissa. Onko se normaalia, että arvot laskee noin yhtäkkiä alas?
Heipä hei!
Täällä myöskin kovasti toivottua esikoistaan odottava tuleva äiti :) Mukavaa, että olette aloittaneet viestiketjun toukokuun vauveleille. Varhaisultrassa käytiin muutama vko sitten ja kaikki näytti olevan mallillaan :) La olis sitten 1.5 mikäli kaikki sujuu hyvin
La olis sitten 1.5 mikäli kaikki sujuu hyvin
Joko en osaa käyttää tätä tai sitten tämä sekoilee :/ anteeksi siis useasta lyhyestä viestistä, kaikkea haluamaani ei tullut perille enkä osaa poistaa nuita turhia :D Mitä mieltä olette jos ryhmän saisi jotenkin suljetuksi?
Tinkerbell, mulla on nyt sama juttu ku sullakin. Verta tuli aamulla ku menin vessaan (ehkä jotain 2rkl verran) ja tietenki menin aivan paniikkiin. Itkusta ei tullu millään loppua, mutta niinku sulla, mullakin on onneksi mies joka onneks uskomaton kallio vieressä :) Kouluun en uskaltanut tuon vuodon takia mennä, vaan haluan ihan varmuuden vuoksi ottaa rauhallisesti. Nyt ei ole enää tullut vuotoa, eikä toivottavasti tulekaan. Onko sulla loppunut se vuoto jo?
Tupuna, mulla on mies kyllä onnellinen ja innoissaan tästä raskaudesta, mutta ottaa silti vielä vähän varauksella, kun ei oo keskenmenoriski menny vielä ohi. Odottelee kuitenkin kovasti neuvolakäyntejä ja sitä varhaisultraa :) Huomenna on muuten eka neuvola :)
Mulla ei tuosta sukupuolesta ole minkäänlaisia tuntemuksia. Poikaa on toivottu kyllä, mutta mulle se on aivan sama, kunhan lapsi on terve :)
Tiedän todellakin tuon tunteen!!!! Uskomaton hätä ja voimattomuus, minkä vallassa on, kun kertakaikkiaan mitään ei voi tuon suhteen tehdä.
Lueskelin aika paljon artikkeleja ja tekstejä aiheesta (toivon, että osan oisin jättänyt lukematta...painajaistarinoita jotkut!), ja totesin että verinen vuoto raskauden aikana on yleinen oire! KAIKISSA lukemissani km-tapauksissa puhutaan uskomattoman kovista kivuista, myös keskeytyneiden keskenmenojen kohdalla. Kaikki mainitsee, ettei voi sekottaa normaaleihin kuukautisiin tai kuukautiskipuihin. Ilmeisesti säkin oot ollut kivuton, et ainakaan mitään mainitse?
Mä alan olla siinä uskossa, että omalla kohdalla kaikki hyvin, vaikka vuoto jatkuu edelleen. Vuoto ei ole kuivunut tai ruskettunut, vaan se on ikään kuin helakanpunaista limaa (nami nami...). Uskosin, että omalla kohdallani kohdun limakalvot vuotaa tai istukka... Molemmat kehittyy näinä aikoina kaiketi huimaa vauhtia. Eilen kyllä hetken vietin kauhuissani, kun alavatsaa alko vähän jomotella, mut sain itteni aisoihin... Kivut oli varmasti ihan normaaleja, jotain kasvu-tms. kipuja. Eivät olleet kovia, ja lakkasivat melko pian. Itse oon ottanut vähän rauhallisemmin, normaalisti oon aika kova touhuamaan... Kevyesti touhuilin eilen jotain pientä pihalla, että sain vähän happea. Tulin töihin tänään, mutta otan iisisti. Juoksulenkit jätän väliin, ainakin huomiseen asti, samoin seksin. Kysyn sit lääkärin mielipiteen huomenna.
Viikonloppu meni aika vaihtelevissa fiiliksissä eilisiltaan asti, kunnes satuin huomaamaan neuvolan jostain opaskirjasta todellisen kokoisen kuvan oman ikäisestä alkiosta (vai onko se jo sikiö?). Se on jo aika iso!!! Ei mikään millienkokoinen rusina enää! Ja totesin siinä samassa, ettei mulla varmastikaan oo hädän päivää, huomaisin todellakin jos se ois ulos tullut! Tietty oon levoton asian suhteen edelleen, mutta maltan odottaa huomisaamuun. Onneks mulla on tältä seudulta kokenut ja arvostettu gyne, eli hän on varmaan nähnyt kaikenlaista, ja osaa kertoa onko syytä huoleen. Toivottavasti ei, ja huomenna tähän aikaan oon saanut jo ekan kontaktin Hajuherneeseeni ja kuullut hyvän sykkeen. Toisaalta takaraivossa kummittelee, että josko pieni elämänalku onkin jättänyt taipaleen kesken... Huh, toivottavasti ei.
Tuun kirjottamaan huomenna kuulumiset. Hyvä Monna, että sulla on vuoto lakannut. Ei varmastikaan ollut mitään hälyttävää! Voithan sä neuvolaan soittaa, jos ahistaa, kyllä ne sieltä kertoo varmasti mielellään ohjeita ja neuvoja!
Helinä ja Hajuherne 9+3 (toivottavasti!!!!)
mulla on LA 1.5 tosin ei ole esikoinen..oli mukavaa lueskella teidän juttuja ja onnea teille kaikille!
Joku muukin on huomenna menossa neuvolaan/lääkäriin/johonkin vastaavaan. Yllättävän nopeasti aika on kulunut. Jossain vaiheessa ajattelin, että ei se tiistai viides päivä ikinä tule, mutta huomennahan se jo onkin.
Oireita ei kyllä ole, eikä ole pariin päivään koskenutkaan. Tänään kyllä puin pitkästä aikaa farkut jalkaani ja iltapäivästä ne tuntuivat kireiltä. Vatsakivutkin ovat vähentyneet oikeastaan minimiin. Lauantai-iltana oli suuret kivut ja sen jälkeen ei mitään. Mielikin on tasaantunut. Tänään kävin kaverin luona kylässä, ja oli mukavaa, mutta sellainen parin viikon takainen intoilu-synkistely-akseli on poissa. Realisti-minä on tullut takaisin. Eli katsotaan mitä huominen tuo tullessaan.
Amppari 8+4
..täälläkin. Tämän flunssan hieman hellitettyä kun taas lähti takaisin töihin niin on ollut ihan jumalaton pyörrytys ja pahoinvointi aina kun on saanut suihkuttua ja laitettua kamppeet niskaan ja hiekset kuivaksi. Hyvä kun aina alakertaan pääsee kun meilläkin on kylppäri yläkerrassa. Iltaisin ruoan jälkeen on veto aina ihan nolla. Olen keräillyt jooga ohjeita jos niitä vaikka koittas alkaa jauhamaan kun ei uskalla lähteä ulos enää pimeellä kävelemään yksinään :)
Teillä on jo monella noita ultria. Mitä se varhaisultra oikein pitää sisällään? Täällä kai se varhaisultra tms on sillon rv 10-12. Laskiskelin että olen suomessa käymässä rv10 joten se menee varmaan sitten sen jälkeen. Meinasin silloin kertoilla äitille, saahan nähdä millasen vastauksen sieltä saa. Odottelen jotain nuhtelua kun ulkomaalaisen kanssa olen alkanut..vastuutonta sentään! :)