Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omistusasumisen hehkuttajat!

Vierailija
11.09.2010 |

Oletteko koskaan laskeneet, kuinka paljon se luukku loppujen lopuksi tulee maksamaan, kun se rahoitetaan 15-20 vuoden asuntolainalla? Rautalangasta vääntäen: kuinka paljon maksatte korkoja pankille ottaen vielä huomioon, että korkotaso saattaa nousta matkan varrella.



Juuri tämän takia en tajua omistusasumisen hehkuttamista tai vastaavasti vuokra-asumisen mollaamista. Ei omistusasunnosta koskaan voi tietää, minkä "arvoinen" se lopulta on ja kun se on lainarahalla ostettu niin kyllä se rahallinen etu lopulta on aivan olematon.



Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meillä on hiukan vajaa 300 000euroa lainaa omakotitalosta pk-seudulla. Ei ollut säästöjä ja asuttiin vuokra-asunnossa. Kyllä kaduttaa.



Voi kun olisi silloin nuorena tajunnut ostaa oman asunnon, mutta silloin ajattelin, että vuokra-asuminen on "vapaata" ja en halunnut ottaa lainaa. No, olispa siistiä kun jommalla kummalla meistä olisi ollut edes se pieni yksiö tai kaksio heittää alle -ei olisi ihan näin isoa lainaa tarvinnut ottaa!



Asuimme kahden lapsen kanssa 4h+k rivarissa, jossa vuokra 1100e/kk. Totesimme, että joko otamme ison lainan (nyt lyhennys 1200e/kk) ja omistamme 50-kymppisenä talon TAI maksamme tätä isoa vuokraa, emmekä 50 vuotiaina omista yhtään mitään.



Toinen konkreettinen asia on äitini. Hän saa eläkettä 1400e/kk käteen. Mitä jos hän asuisi vuokralla ja maksaisi helsinkiläisestä kaksiostaan sen 700e/kk vuokraa? Olisi aika hintsua... nyt hän maksaa velattomasta kaksiostaan n. 150e/kk vastiketta ja pärjää pikkueläkkeellään.



Eläkesäästämiseen ei meillä enää rahat riitä, mutta olemme todenneet, että meidän paras eläkesäästö on tämä (nyt) lähes 300 000 euron talo pk-seudulla ja iso tontti.

Vierailija
22/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko olet vuokriin mättänyt rahaa ja miten paljon omaisuutta siitä on sulle kertynyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua huvita anella lupaa joka kerta, kun tahdon nakutella naulan seinään tai jos vaikka päätän haluta vaihtaa sen seinän väriä! Vuokraisäntä, jos ei tykkääkään mun ideastani maalata makkarin seinä viininpunaiseksi, niin sit sitä ei maalata. Eikä oo vastaan jutkattamista.



Ok. Ehkä me maksetaan tuhottomasti pankille ylimääräistä, mut niinhän sitä maksaisi vuokra-asunnossakin - sille vuokraisännälle, eikä ees sais tehä mitään omin luvin... En laske hintaa sille, että saan tehdä töllilleni mitä haluan.



Noh, eipä täälläpäin kyllä olekaan niin isoja vuokra-asuntoja missään, että 5-henkinen perhe mukavasti niitä asuttaisi...

Vierailija
24/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sen alle? Jäättekö vielä plussan puolelle vai meneekö pahasti miinukselle? Suuri laina ja sen vuoksi pitkä laina-aika on riski! Kertyykö teille muuta varallisuutta vai onko maksukykynne viety äärimmilleen? Lian iso laina, jos ja kun korot nousevat?

mulle on ihan sama mitä asunnosta myytäessä saa (saa tästä kylläkin ihan asiallisen hinnan, kun on ihan tavallinen yhtiö, joka tapauksessa 3-4 kertaa enemmän kuin on nyt lainaa jos tänään vaikka myisin, ja kuukausi kuukaudeltahan laina vielä lyhenee) koska kuitenkin voitan joka kuukausi satoja euroja verrattuna vuokra-asumiseen. Olen asunut tässä 10 v ja jo tänä aikana jos olisin asunut vuokralla, "säästöön" (lue: elämiseen) on jäänyt tuhansia euroja enemmän. Niillä olen sitten esim voinut rempata asuntoa ja pihaa mieleisekseni.

Vierailija
25/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiuttamalla sijoitusten tuottoja tai pörssiosakkeiden myyntituloja. Ne ovat maksaneet juuri sen verran kuin olen niistä maksanut, ei enempää.

Onko se sulle jonkinlainen ongelma?

Vierailija
26/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi parasta laittaa asumiseen nyt enemmän kuin tuo 1200 euroa? Korot nousevat muutaman vuoden sisällä hyvin todennäköisesti ja vaikuttavat noin ison lainan hoitamisen paljon. Voisitte kohdista ylimääräiset rahat lainapääoman pienentämiseen. Näin ollen korkojen noustessa joutuisitte maksamaan korkoja pienemmästä velkamäärästä.



Vaarana on, että ette pysty muuten maksamaan edes korkojen osuutta! Vai laitatteko nyt rahaa sivuun sijoitaen muuhun? Onko teillä varaa pienentää velkamäärää esim puoleen, jos korot nousevat ja lainan korkojen verovähennysoikeuskin poistuisi?



Lyhensimme omaaa lainaamme 1000 euroa/kk, mutta lisäksi maksoimme lainapääomaa ylimääräisesti pois 10 000 - 15 000 euroa kerran vuodessa. Nyt asunto on maksettu ja sijoitamme muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka rakennettiin tarkalla budjetilla ja itse tehtiin paljon työtä. Muutettiin siihen Hoasilta. Talon rakennus maksoi 10v sitten 200 000, nykyinen arvo n. 500 000 (asutaan uudellamaalla).

Laina maksettiin pois 5 vuodessa.

Lisäksi meidän hyvin tehdyssä talossa on esim. lämmityskulut todella pienet ja ns vastike joka sisältää kiinteistöverot, vedet, sähköt, lämmön, vakuutukset jne alle 100 kuussa.


sen olevan vaikka miljoona. Faktaa kuitenkin on, että jos et ole myymässä asuntoa, uskomuksillasi ei ole mitään merkitystä. Myyntihetkellä asuntosi arvo on sitten se, minkä ostaja suostuu siitä maksamaan. Toki voit takavasemmalla huudella, että "tämän arvo on puoli milliä", mutta saat kuitenkin käteen 400 000 euroa.

Niin se vaan menee.

Vierailija
28/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, nehän nousevat aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/29 |
11.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu omistusasumisen hehkuttajiin, mutta voin kyllä vastata tuohon kysymykseesi, että olenko laskenut, että kuinka paljon se tulee maksamaan:



http://akamelba.blogspot.com/2010/01/oma-aso-vai-vuokra.html



http://akamelba.blogspot.com/2009/08/piilomenot-poissa-kodin-budjetista…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi