Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huhtihurmurit elokuussa

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on esikoisella ja kuopuksella 8,5 vuoden ikäero. Raskaudet oli myös melkein identtiset, pahoinvointi oli rajua ja kesti toisesta rv 18 ja toisesta rv 19 ja molemmista alkoi noin rv 6. Liikkeet tunsin jälkimmäisestä raskaudesta aikaisemmin. Molempien laskettuaika oli 10. päivä. Esikoinen syntyi 12. päivä ja kuopus 10. päivä. Esikoinen hedelmöittyi oviksen jälkeen ja kuopus ennen ovista. Raskauden aikana tullut paino heitti vain 200g. Molemmat ovat poikia. Raskauden jälkeen esikoisesta tippui paino noin 1kk lähtöpainoon, kuopuksen jäljiltä on vieläkin 6-8kg ja kuopus on 1v ja 1kk. Sen ehkä voi laittaa iän piikkiin ;) Tämä raskaus on taas ollut toisenlainen. Oksentamassa on tarvinut käydä vain 2 kertaa ja olen saanut huonon olon pidettyä poissa usein syömällä, mistä ei aikaisemmissa raskauksissa ole ollut mitään hyötyä.

Vierailija
22/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun täällä lukee näitä ultra kokemuksia, tekee itselläkin mieli päästä näkemään onko siellä pikkuinen jolla on syke. On niin epätietoinen olo, kun oireet eivät ole kovin voimakkaat ja eilen ja tänään on ollut kovia alaselkä ja alavatsa kipuja. Toisaalta se voi johtua siitä, että mulla pitäisi tänään alkaa toisien menkkojen, näillä viikoilla mulla on edellisissäkin raskauksissa ollut pientä vuotoa. Niin vaan ne koetut keskenmenot varjostaa tätäkin raskautta :(

AW_83 rv 8+0 poks

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäviä uutisia annaNannalle, niinkuin osasitkin jo odottaa. hirveessti voimia ja onnistumista uuteen yritykseen, jota pääsette toivottavasti pian toteuttamaan :)

kiva kuulla että Santsulin olo on helpottanut! se on kyllä varmasti taivaallinen olo.

kumpaahan sitä nyt sitten uskois, kun toiset sanoo että pojista ei ole ollut mitään pahoinvointia ja toiset, että tytöistä on ollut hyvä olo. äiti oli sitä mieltä että minusta ja mun siskosta ei ollut minkäännäköistä pahoinvointia, mutta veljestäni oli ihan hirveä..hmmm.

kiitos aalto tosta raskauskiekko-sivustosta! sen mukaan olis tosiaan nyt vko 8+1. ehkä uskon sitä niin kauan, kun en neuvolaan pääse..niinkuin Melissa83:kin vahvisti :)

Kerttu11, tervetuloa pahoinvointi-ryhmään :D kiva että löysit avun akupunktiosta. onko kovin kallis hoito? itse en viitti edes haaveilla nyt mistään hoidoista tai rannekkeista, kun rahaa ei koskaan tunnu olevan ylimääräistä..

vitsi tuo AW_83:n laittama runo alkoi itkettää. mielettömän kaunis!

täällä ollaan sit flunssan kourissa sängynpohjalla. eilen nousi kuume ja kurkku paisui & tuli niin sietämättömän kipeeks että vedet vaan valui silmistä. tänhän mä nyt halusinkin tämän pahoinvoinnin lisäks..:/ eli tänään vielä saikkupäivä.

käytiin eilen mun vanhempien kanssa syömässä (jossa se kuume sit nouskin) ja pystyin jopa syömään kunnon lämmintä ruokaa! äiti sanoikin, että ehkä se kuume hämäs mun ruokahalua :D ja join 7upin eikä oksettanut juuri yhtään! huh. mutta en todellakaan uskalla vielä huokaista, että pahoinvoinnit ois ollut tässä, nyt vaan toivon ettei tule oksennus kun kurkku on niin kipee että en todellakaan haluu suoltaa sitä kautta mitään ulos!

nyt keskityn lepäilyyn (taas), kivaa viikonloppua kaikille!

Laurau 8+1

24/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet pian täällä osotus-puolella!

Cessu, olipas mukava kuulla tuosta vatsakivuista asiantuntijalta.. Mulla nimittäin ollut parina viime yönä hirvittävää viiltävää kipua alavatsalla, puoli vaihtelee päivittäin. Ehkä se johtuu tuosta keltarauhashormonin loppumisesta.. Ja onnea pikkuisen sykkeistä :) ihana kuulla, että kaikki on hyvin!

Itseäni piinaa tuo ultrassa käynti, tekisi niin mieli sinne mennä :p Jos kuulisi pienen murun sydänäänet!

Laurau, pikaisia paranemisia sinne päin! Ihan kuin ei olisi pahoinvoinnissa jo tarpeeksi kestämistä.

Mulla on tovi, kun olen viimeksi tänne kirjoitellut, mutta on ollut jotenkin todella uuvuttavaa töissä. Nyt kun olenopiskellut viimevuoden ja tehnyt töitä aina vain viikonloppuisin, niin tämä kesä on ollut mielettömän rankka. Mulla on ollut KOKO ajan töitä, eikä se ole mitään herkkua. Noh, onneksi on enää tämä viikko loppuun ja sitten alkaa normaalit viikonlopputyöt, eli viikot vapaata :D

Oireista sen verran, että mulla on alkanut tämän viikon alussa lievää etomista aamuisin ja päivisin, jos syömisestä on pidempi tauko. Mutta ei sen kummempaa. Lähetän mun sympatiat kaikille pahoinvoiville! Tsemppiä, toivotaan että se loppuisi pian!

Onnea uusille, meitä on täällä jo todella monta :)!!

Viikonlopputerveisin, Heikkulin 8+0

Vierailija
25/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys kaikille ja onnea plussanneille!

Viime viikosta lähtien elämääni on värittänyt lähes päivittäin toistuvat itkukohtaukset, jatkuva kuvotus, niin arat tissit että hyvä jos kärsii miestä halata, sekä armoton väsymys. Toissa aamuna sitten ei mennyt enää aamukahvi alas joten päätin tehdä testin ja plussasin, itseasiassa kaksi kertaa (oli pakko tehdä testi illalla uudestaan, kun tuli sellainen olo että ehkä minä katoin väärin..)

Nyt onkin sitten valloillaan niin laaja tunneskaala että ei tiedä oikein mitä pitäisi ajatella. Olen yhtäaikaa sekaisin sekä onnesta että pelosta. Jotenkin epätodellinen olo ja tuntuu että pitäs vaan tehä vielä lisää testejä, että ehkä ne olikin jotain viallisia puikkoja ja näytti väärin..:/

Sain ajan lääkäriin maanantaiksi, onneksi. Jospa minä siellä sitten saan mielenrauhan näiltä epäilyiltä:) Kysymysten tulva tulee myös olemaan valtava, toivottavasti neuvolan tätillä on aikaa kuunnella ja vastailla:)

Mutta nyt pitää mennä vessaan (taas!)

_Kurppa_ 5+5

Vierailija
26/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauriana:Mulla kolmannen ja neljännen väli melkein 10v ja muuten oli kyllä ihan "normaali" raskaus ja samanlainen kuin edellinen,mutta neljännestä oli ihan mielettömät liitoskivut puolesta välistä raskautta ihan loppuun asti.Eikä mua kohdeltu mitenkään ensisynnyttäjänä vaikka oli noin pitkä väli,tietysti vähän tarkempaa syyniä oli iän takia kun olin kuitenkin jo 35 kun odotin tätä nelosta ja nyt siis toinen iltatähti tulossa ja ikää 37....

-Minihattis-

Vierailija
27/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähettää suklaakakkua! voimia sinne, ja toivon, että pian olet taas odottajien puolella, mitä varmasti oletkin :)

omaan napaan: Kävin tänään varhaisultrassa. Tunne jonka sieltä saa on sanoinkuvaamaton: sisälläni kasvaa pieni ihme, pikku papu! Syke oli hyvä ja kohdussa oli hyvät valmiudet.. Mutta se pommi tippui niskaan, kun täti kysyi onko meillä suvussa kaksosia?? no on, isän sisarrukset ovat kaksoset.. no, siellä on ollut kaksi, mutta toinen ei ole alkanut taistelemaan vaan jäänyt kehittymättä. ruskuaispussi kyllä näkyi selvästi. Olin aivan ällikällä lyöty ja täti rauhoittelikin, että älä huolehdi, näin käy useasti, nyt toisella on vielä paremmat mahdollisuudet selvitä. HÄn kertoikin mulle, että keskenmenonriski on 2%, sillä syke oli todella hyvä ja papu vastasi viikkoja!

Eli ihan hyvillä mielen mennään, vaikka hel***** moinen pahoinvointi jatkuu.

Oikein paljon myös onnea kaikille uusille plussanneille.

Vierailija
28/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan minäkin nyt heivata itseni tänne huhtikuisiin. Onneks meitä on jo aika monta päässy tuolta kuumeilupuolelta tänne.

Mulla viikkoja n. 6+4, eli aika alussa vielä mennään. Ekaan neuvolaan pääsen reilun viikon päästä ja eka ultra ois 16.9. Jotenki ihana mennä neuvolaan.

Nyt hieman huolestuttaa verinen vuoto jota on tullut pyyhittäessä.. Muutamana päivänä tullut :( ja samalla aikamoisia menkkakipuja.. Mutta halaukset AnnaNannalle, hankala löytää sanoja.

Itellä on 9-vuotias esikoinen, joten kyllähän näille lapsukaisille aikmoinen ikäero tulee. Mutta ei se haittaa,tämä vauva on enemmän kuin tervetullut! Nyt kun kaikki menis vaan hyvin.

Toivotaan että meillä kaikilla menis kaikki hyvin.

Vierailija
29/151 |
20.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys!

Onpas ihana kuulla muidenkin ultrakuulumisia. Shellie: Mulla sama homma kuin sulla. Multa löytyi kans toinen pussi, joka oli ilmeisesti tyhjä. Se oli sen toisen pussin alapuolella ja selvästi pienempi kuin se pussi, jossa sydän sykki. Hiukan pisti kyllä tällainen löydös mietityttämään. Mitä, jos se toinen pussi lähtee vuotamaan? Mulle lääkäri sanoi, että se on epätodennäköistä, mutta ainoastaan ultralla voidaan siinä tapauksessa selvittää, että mikä toisen tilanne. Mulla ilmeisesti se toinen on tuulimuna ja toisessa 12 mm ja hyvä syke.

Tässä meillä sitten ihmeteltävää, Shellie. Mitäs, jos seuraavassa ultrassa siellä onkin toinen? Ei kait,kyllä lääkäri sanoi, että sen olisi pitänyt näkyä jo. Miten sulle asia ilmoitettiin? Määrättiinkö jotain seurantaa? Eikö meillä laskettu aikakin sama 3.4.? Hassua, jos näin on.

Mukavaa viikonloppua! Nyt tuli Nukkumatti...

Pansu

Vierailija
30/151 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teilläkin on sitten isoja lapsia mukana odotuksessa. Tämä on niin erilaista kuin oli kolmivuotiaan kanssa.

Minä halusin kertoa pojille uutisen heti. Mies sanoi että siitä vaan, mutta älä sitten pety, kun vastaus tulee olemaan: "Aha, ok. Saaks pelaa?". Ajattelin, että niinhän se varmaan menee, mutta haluan kuitenkin kertoa ja sellaisiahan meidän pojat on.

Reaktio olikin sitten jotain ihan muuta. Naamat loistivat innosta, isompi nimesi pikkusisaruksen heti "Minityypiksi" ja pienempi kehitteli pitkiä keskusteluita siitä, onko sisko vai veli parempi (sisko, koska sen kanssa ei viitsi tapella), kuka saa hoitaa vauvaa ("Saanks mä edes silloin ku te ootte jossain ja vauva nukkuu?") ja mikä olisi kiva nimi. Tämä pienempi myös kertoi heti seuraavana päivänä kavereilleen koulussa ;)

Tulipa (jälleen kerran) aliarvioitua omien lasten kypsyystaso :D

t. Tauriana 4+5

Vierailija
31/151 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pansu76: Ei määrätty mitään jatkotoimenpiteitä. Lääkäri kertoi vain, että täsrä ei tartte huolestua ja että nyt se toinen on vielä paremmassa turvassa siellä kohdussa. Kertoi, että välttämättä ei edes kerro tästä odottavalle äidille, ettei turhaan murehdi! mikä toisaalta ois ollu ihan hyvä. Mielessä pyörii samoja ajatuksia kuin sulla, mitä jos se alkaakin vuotamaan, meneekö se toinen siinä mukana? tosi paljon kaikkea pyörii mielessä tällähetkellä!! mutta täti sanoi, että todennäköisesti ei edes tule mitään vuotoa. Toivottavasti ei, sillä silloinhan sitä huolestuu todella. Papu oli koneen mukaan 14.5 mm ja sydän sykki toden teolla, eli otan nyt rennosti ja uskon että kaikki menee hyvin!Ja on meillä sama la, tosi hauska sattuma :)

tämä tyttö lähtee nyt kaverin polttareihin. (porukka ei tiedä raskaudesta, paitsi morsian ja kaaso, joten saa nähdä miten sivuutan skumpan juonnit :D)

Vierailija
32/151 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin nyt ajan kanssa näitä kirjoituksia täällä, ja pakko kertoa omat kokemukset suht oireettomista raskauksista. Jotta älä Villis suotta murehdi,kyllä oireetonkin raskaus on ihan oikea raskaus :) Mulla nyt kolmas raskaus menossa, eikä kyllä oireita juuri nimeksikään. Hieman väsymystä ja tissit jotenkin täydemmät, mutta ei juuri muuta. Ok, nyt oli tuhruvuotoa,mutta onneks jo loppu. Esikoisen kanssa sama juttu, ei oireita ja täydellinen tyttö tuli. Toinen raskaus päättyi keskenmenoon ja siitä mulla oli vahvemmat oireet kuin ekasta.... Jotta älä ressaa niistä oireista.

Meidät kropat vaan reagoi tällä tavalla raskauteen, tuntuu kuin olis elämänsä vireessä! Yks oire just nyt tuli mieleen, rasvoittuva iho ekat raskausvkot.

Myötätunnolla luen pahoinvvoivien kertomuksia täällä, koittakaa naiset jaksaa.

Lämmintä ja vauvantuoksuista alkusyksyä kaikille =)

Katmandoo

Vierailija
33/151 |
21.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on niin mukavan vilkasta keskustelua, että taidan uskaltautua mukaan!

Olen 32v äippä pohjois-pohjanmaalta. Perheeseen kuuluu mies ja kaksi tyttöä 3 ja 2 v. Ja huhtikuussa toivottavasti sitten vielä tämä "Bonus".

Viikkoja on nyt 5+4 ja oireita on reipaasti.

Aikaisemmissa raskauksissa on tuossa 6-7 viikon kohdalla alkanut reilu pahoinvointi. Toistaiseksi se oire puuttuu nytkin.

PAHOINVOIVILLE: Huomasin että täällä on muutama odottaja joilla on voimakasta pahoinvointia. Täydet sympatiat teille. Oksensin esikoisesta viikolle 21 joka päivä useita kertoja. Pahimmillaan oksensin verta koska limakalvot oli niin huonossa kunnossa nielussa jatkuvasta yökkimisestä. Elin viikot 10-15 banaanilla ja tuoremehulla. Kaikkea muuta söin pakolla ja oksensin pakottamatta. Töistä sain sairaslomaa 4 viikkoa.

Kokeilin kaikki jipot ja ainoa joka toimi oli lepo. Jos olin väsynyt, oksensin kokoajan. Levänneenä oksensin vain kun olin syönyt. Paino putosi ja pinna oli kireällä mutta aikansa kutakin. Siittä selviää sinnillä ja kärsivällisyydellä.

Toiselta muksulta oksensin kaikkiaan n. 10 kertaa mutta etova olo kesti tuonne viikolle 20.

Tulipas eeposta. No, alkuraskauden ultraan menemme ensiviikolla. Töissä on pakko paljastaa raskaus jo maanataina pomolle. On tehtäviä joita en voi raskaana tehdä.

siispä

20.4/kolmas lapsi/32 ja 33

-Äipäkkä ja Bonus 5+4-

Vierailija
34/151 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ompa ollut hulinaa. Vieraita kylässä ja kun ei vielä haluttu kertoa, ei täälläkään päässyt käymään. Luin viestit, mutta kovin paljon ei taida muistissa olla. :/

AnnaNannalle virtuaalihali ja tsempit jatkoon! Toivottavasti pian pääset uudelleen ja paremmalla onnella tälle puolelle!! bd

Oireet on täällä aaltoilleet, tai sitten ei vain ollut aikaa vieraidan aikana niitä niin kytätä. ;) Paha olo, etenkin aamuisin, on aika lamaannuttavaa, lisäksi paleltaa, väsyttää ja huimaa. Hajuaisti on kovin tehostunut. Omat housut ei mene enää jalkaan, mikä on aika järkkyä. :O

Neuvola-aika mullakin on "vasta" 9+6, (9.9) mutta itselleni se sopii hyvin. Mutta toki muistan, kuinka ekassa raskaudessa olisi halunnut päästä nyt heti sinne. :)

Naanuli 7+1

Vierailija
35/151 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauriana, ihanasti suhtautui lapset :) Mä oon miettinyt kovasti milloin kerrotaan ja kenellekin. Olisi ihanaa kertoa heti 7v-esikolle, mutta sen jälkeen kaikki tietäisi. Mä en vaan uskalla kertoa vielä, koska en halua selitellä jos menee kesken ja haluan varmistua, että kaikki on ok. Mut ihana kuulla muita tapoja! Haluan kertoa ekana lapsille (2 kaveria tietää, kukaan muu ei), siis ennen omia kavereita. En halua, että aikuisilta lipsahtaa asia meidän lapsille. Ja koska lapset taas tulevat kertomaan asian KAIKILLE, yritetään odottaa jopa vkolle 15. Tuskin onnistuu...

Kurja olo koko ajan, mutta en ole joutunut oksentamaan. ei jaksa tehdä mitään. Hajut, voi sentään mitä oksettavia hajuja jääkaappi on täynnä! Yöks. Tänään villasukkapäivä, lapset flunssassa, mies työmatkalla ja mä sohvalla Frendien ja muun hömpän kanssa.

Perjantaina meillä oli rapujuhlat. Yleensä juon viiniä vähän, kirkkaita en. Vieraita ei ollu kuin 3 ja yksi ihmetteli etten juonut kirkkaita, mutta mies heti sanoi, etten mä niistä välitä. Hauska kun yksi vieraista on raskaana niin kyselin siltä, että saatko syödä tätä, entä tätä ;) Kätevää vai mitä ;) Mies teki kampasimpukoita ja koska raskaana oleva ei syönyt niitä mä vaan maistoin ihan vähän ja annoin miehelle (yleensäkään en tykkää moisista). Mies kysyi, että etkö uskalla syödä. Sanoin etten tykkää. Saa nähdä tajusko muut.

Anoppi oli myös ja ihmetteli, olenko mäkin lasten tapaan kipeä kun välillä makoilin sohvalla...

Karsea turvotus mahassa!!

Mites te voitte?

Aalto 7+3

Vierailija
36/151 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis koska yleensä juon niin vähän viiniä tuskin kukaan huomasi, että vain maistoin sitä ja muuten join limpparia ;)

Vierailija
37/151 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oksentaa wokkivihanneksia nenän kautta. Kids, don't try this at home! Olo on muutenkin todella hehkeä, kaunis, onnellinen, hyväntuulinen ja mitä vielä. Mulla taitaa olla ihan viksu mies kun päätti lähteä pahimmaks aikaa vähän muihin maisemiin :P

Vierailija
38/151 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisar: Hyi olkoon! Sait melkein muntkin oksentamaan;) Tsemppiä sulle ja toivotaan, että olosi kohenee pian. Mulla muuten kans edessä sellainen koitos, että mies lähtee Aasiaan työmatkalle noin viideksi viikoksi. Muutenkin reissaa paljon, mutta ei yleensänäin pitkää aikaa oo kerralla.

Mulla tää väsymys on jotain aivan sietämätöntä. Näin ysiltä illalla olen aivan katki ja kaikki kotihommat on riipin raapin. Olen siis nukkunut tänään tunnin päikkärit ja silti tämä ilta on tällaista. Mites te muut, loppuuko puhti illalla ennen kymppiuutisia?

Se on sitten ensi viikolla eka nauvola. Jänskättää!

Nyt tää painuu tonne pesään, kun muuta ei voi...

Hyvät yöt!

Pansu

Vierailija
39/151 |
22.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyi hitto tosiaan,toivottavasti ei tarvii kokeilla tota wokkivihannes oksentamista:-)) Mulla on välillä huono olo mutta pääasiassa ei mitään muuta kun tietyt hajut on ihan hirveitä.Esim.mies otti eilen sauna-lonkeron ja se lonkeron haju tekee tosi pahaa.Me ei olla kerrottu vielä kellekkään muulle kuin miehen siskolle,se tuli tossa viime viikonloppuna saunomaan ja ihmetteli kun join alkoholittoman oluen saunassa,sit oli pakko kertoo sille että en voi juoda muuta.Se oli ihan innoissaan ja sanoi että sen mielestä meille kyllä sopiikin suurperhe.......Lapsille kerrotaan sit varmaan kun on ultralla varmistettu että kaikki on kunnossa ja sit luultavasti isovanhemmille samoihin aikoihin.Töissä en vielä aio puhua mitään,kyllä ne sit aikanaan sen huomaa.Nyt iltapalalle ja nukkumaan.

-Minihattis-

Vierailija
40/151 |
23.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille iski jokin nuhapöpö, molemmat lapset ja itsekin niiskutan, lisäksi kurkku on kipeä ja lämpöä löytyy. Kuopus (1,5v) nukkui äärettömän huonosti viime yön, joten oma olo on nyt aivan kamala.. :/ Aamupalayritys oli kyllä tulla samaa tietä ulos. Onneksi en sentään wokkivihanneksia ollut syönyt.. ;) Nisar taitaa vetää pohjat oksennusasiassa, vai saattaako joku laittaa paremmaksi?

Pansu, täälläkin filmi alkaa katkeilla ennen ysiä, eilenkin puoli ysiltä olin jo ihan valmis unille. Tämä siis silloin, kun olen olohuoneessa/ keittiössä. Mutta kun pääsen sänkyyn, ei uni meinaa millään tulla. :/ Sohvalle kyllä nukahdan helposti. :D Eilen vedin 2x vajaan tunnin unet, kun ei vaan silmät pysynyt auki, tuohon tosin saattaa vaikuttaa tämä nuhakin. Nyt onneksi sentään voi nukkua päiväunia, kun niiltä herää. Alkuun en voinut ajatellakaan nukkumista, kun en olisi herännyt koko iltana, paha olo oli aivan sietämätön ja pystyssä ollessa huimasi..

Lapsille kerrotaan varmaan ultran jälkeen, ja sen jälkeen asiasta tietääkin kaikki. :) Esikoinen tulee hoitamaan homman kotiin. Töihin pitää ilmoitella lokakuun aikana, kun haen lisää hoitovapaata ja jään siltä suoraan äitiyslomalle. Nyt olen siis ilmoittanut olevani vuosilomalla tammikuun ja palaavani töihin helmikuussa, mutta sitten toivottavasti palaakaan.