MAALISMASUT ELO-SYYSKUUSSA
Heissan,
alkaa olla jo sen verran selkeästi elokuu, että ajattelin startata meille uuden pinon.
Eka neuvola takana eikä tullut juuri mitään uutta, kaksi edellistä raskautta on vielä sen verran tuoreessa muistissa. Mutta kivahan se oli jutella tästä salaisuudesta terveydenhoitajan kanssa, jotenkin konretisoi tätä odotusta.
Mulla paha olo hieman hellittänyt, mutta tilalla armoton väsy. Eilenkin torkuin sohvalla kaksi tunia ja päälle 10 tunnin yöunet.
Tsemppiä kaikille kanssaodottajille!
Ruuturouva 7+4
Kommentit (206)
Kiitos Minsku ja Mala viesteistänne!
Jäi tuosta edellisestä viestistä pois se, että odotin alun perin kaksosia, mutta toinen menehtyi viikoilla 8+ ja se lääkäri joka sen silloin varhaisultrassa totesi, niin ohimennen kyllä puhui siitä, että kun se kaksonen surkastuu pois, niin sillä on joku "pussi" joka voi mennä rikki ja aiheuttaa jonkunlaista vuotoa.
Toivotaan siis että tämä on nyt sitä. Tilasin kyllä kotidopplerin, jotta pystyn silloin tällöin kuuntelemaan sydänääniä kotonakin :).
Mulle neuvolassa sanottiin, että voi käydä jumpissa, jos se vaan tuntuu hyvältä. Itse kyselin juuri Chiball ohjaajalta voisinko osallistua siihen, niin hänen mielestä kyllä. Tietyn värisiä palloja vaan en saa käyttää ja tehdä liikkeet omien tuntemusten mukaan. Ajattelin siis mennä ainakin kokeilemaan sitä.
Ja voi puuh ja paah tätä päätä! Olin niin ajatellut että saan samalla käynnillä hoidettua labrat (omalla t-asemalla ei ole labraa), niin eikö mitä! Unohdin ne paperit himaan! Voi venäjä. Eli joudun nyt sit menee labraan tässä lähipäivinä.
Mutta tärkein tuli nähtyä, eli vauveli näytti voivan hyvin. Down-seulan verikokeen jätin, niskaturvotusta mitattiin 1.3mm, ihan normilukema. Päiviä tuli pari lisää, eli totuttelen nyt kai uuteen laskutapaan. Viikko vaihtuu tästä lähin torstaina. :) Tarkkaan kätilö ultraili ja selosti ja printtasi kuvia reippaasti mukaan. Olin yksin niin näkee perheenjäsenetkin. Ihan vielä en kyllä aio pikkupojille alkaa puhua.. Niin ja tosiaan, ultra tehtiinkin vatsanpeitteiden päältä lähes kokonaan. Aloitti alakautta, mutta sieltä suunnasta tuli istukka (takaseinässä) osin kuvan "päälle" ja vaihtoikin sitten aika nopsaan vatsan päältä tehtävään anturiin. Varmaan laitteetkin kehittyneet niin että vatsan päältä saadaan jo näillä viikoilla hyvää kuvaa. :)
Voi kun mullakin olis energiaa mennä jumppiin! Manailen täällä näitä olemattomia voimiani.. Väsyttää, väsyttää ja väsyttää.
Mari-75, eiköhän sullakin massussa asiat ole hyvällä mallilla. Tosi hyvä että olet jo neuvolaan päässyt sydänääniä kuulemaan. Ootko jo kokeillut kotidopleria, saatko sillä äänet kuuluviin? Lueskelin siitä netistä kokemuksia jokin aika sitten ja vähän kahtalaisia kommentteja osui silmään.
Jaaha, nyt tarttis yrittää hetken olla ahkera.
Rusetti 11+6
Olen itsekin lukenut paljon kommentteja, sekä hyviä, että huonoja kotidopplerista, mutta haluan kuitenkin kokeilla.
En oo vielä laitetta saanu kotiin asti, mutta kerron kyllä sitten kuuluuko jotain, kunhan se saapuu :).
En edes muista, koska viimeks kirjotellut..
Np ultrassa käyty ja toinen kaksosista oli kadonnu, kuivettunut pois, joten yhtä vauvaa tässä ootellaan.
Väsymys on ollut kovaa ja pahoinvointiakin välillä on, sais mennä jo ohi! Liikkeitäkin tunnen, tai ainaki luulen tuntevani :D
wattu 14+3
Toivottavasti doppler sun kohdalla toimii. :) Varmaan niissä laitteissakin saattaa olla eroja, niitähän on nykyään myynnissä useampaakin erilaista. Mullakin se mielessä kävi, mutta en sit kumminkaan tohtinut moista vekotinta tilata. Tai lähinnä taisin katsoa huutonetistä. Liikkeet kun alkaa tuntua, niin sitten helpottaa. :)
Miten teillä muilla muuten rakenneuä sijoittuu? Laskin että omalla kohdalla se on vasta 20+5; aika myöhään? Toisaalta kätilö kyllä kysyi tänään että koska mulle se aika on varattu ja puhui itse marraskuun alusta. Ja marraskuun 9. se on. Kaipa se on ihan ok, ilmeisesti voidaan tehdä vielä 21+ mitä äsken papereista katsoin. Entäs se sukupuoliasia, kuka haluaa tietää kuka ei? Nykyäänhän se herkästi kerrotaan rakenneultran yhteydessä. Esikoisesta en tiennyt, seuraavasta näin itse ultrassa 38+ ja pienimmästä kätilö kertoi rakenneultrassa. Luuli munkin asian laidan tajunneen, kun heti ensimmäinen näkymä oli melkoisen selkeä kun ultraus aloitettiin. :-D Nyt musta tuntuu etten ehkä halua ainakaan vielä rakenneultrassa tietää. Täytyy se vaan sitten heti sanoa, joskushan ultraaja saattaa lipsauttaa vahingossa.
Nyt lounaalle.
hiphei!!
Josko nyt hieman taas kuulumisia täältäkin suunnalta kirjoittelisi, vaikkei mitään uutta olekkaan nyt ilmentynyt..
Täällä mennään tosiaan jo rv 15+1, mutta maha ei vielä ole tullut näkyviin.. johtunee varmaan sitten siitä että kohtu on kuulema taaksepäin kallellaan, en tiedä.. tuntuu että se aiemmin ollut mahan turvotuskin on vähentynyt, kun vielä normi farkut jalkaan menee, eikä pahemmin ahdista!
Toisaalta jo vähän toivon että maha tulisi näkyviin, malttamattomana olen jo parit mammahousut itselle ostanut..
Muutenkin tuntuu tämä odotus tässävaiheessa taas siltä ettei sitä itse oikein tajua.. kun oireet on sinällään hävinnyt, välillä vain sitä repivää kipua alamahassa/nivusten seudulla.. ilmeisesti kohdunkasvusta siis johtuvaa?
Kävin tässä nyt muutamalla viikolla zumbailemassa, mutta tän viikon tunti oli peruttava juuri tuon pahentuneen repivän kivun vuoksi ja taitaapa flunssakin olla tulossa..
Tekisi niin mieli jokin harrastus nyt raskausajaksikin itselle ottaa, että ois pakko liikkua edes vähän eikä vain nukkuisi, mutten ole vielä päättänyt että ryhtyisikö taas salilla käymään, kokeilisiko pumppia vai mitä, kun tuo zumba on ehket liian menevää kun iltaisin sitten mahaan koskee kovasti, kun ei rauhallisesti malta ottaa.. vinkkejä? bodybalance on ainaki ihan liian pitkästyttäviä mulle, kokeilin sitä viime talvena ja ei vaan keskittymiskyky siihen riittänyt!
Päänsärkyä on nyt parilla kolmella viikolla silloin tällöin ollut, olen toki pistänyt sen hartia jumin piikiiin, mutta voihan se toki hormooneista johtua jos kerta muillakin tälläistä ilmentynyt..
Mutta nyt täytyy rueta hieman kodinhengettäröimään, kun vapaapäivä pitkästä aikaa!
-Luanna 15+1-
Raskauden aikana on oikein suotavaa liikkua ja mitä monipuolisemmin, sen parempi. Kävin esikoista odottaessa tavallisissa rankoissakin jumpissa jonnekin rv 16 asti ja sit siirryin äitiysjumppaan, reisi-vatsa-peppu, pallojumppaan ym. ja kävin vielä viikkoa lasketun ajan jälkeen. Vointi oli mitä paras ja tekisin mitä vain jos nytkin jaksaisin ja olisi mahdollisuus liikkua.
Tässä raskaudessa on ongelmana ollut tappava väsymys ja jatkuva kipeänä olo sekä tietysti se, että esikoisella pitää olla seuraa kun minä menen jumppaan. Mies tekee monesti niin pitkiä päiviä, etten ehdi sen jälkeen enää jumppaan. Ehkä jossain vaiheessa iskee energiapiikki ja löydän itseni jostain zumbasta tms.
Mulle tuli postissa Downin syndrooma-testin vastaukset ja riski on 1:100 000. On siis huonoa säkää jos osuu kohdalle.
Mutta tosiaan, ne joilla on mahdollisuus, liikkukaa! Käykää kaikissa jumpissa, saatte sieltä energiaa ja jaksatte raskauden paremmin. Kyllä sen nyt huomaa miten paljon se merkitsee kun ei ole mahdollisuutta ollut.
Miaea 13+2
Enpä ole hetkeen kirjoitellut, mutta eipä meillä paljoo mitään tapahdukaan. Jonkun verran turvotusta edelleen ja vatsa toimii jos toimii. Nivusissa tuntuu repäisy kipuja välillä, muttei ehkä niin paljoa enää. Kaikin puolin olo on tasoittunut, mielialatkin.
Maha on selkeesti näkyvissä, enää ei sovi jalkaan verkkaritkaan, tai päälle menevät, mutta ahistaa ja ikävä rantu jää masuun. Eli jostain pitäisi mukavat olohousut kehittää.
Odottelen kovasti että liikkeet tuntuisivat, sellaisia aavistuksia ehkä jo muttei selkeitä. Täällä toivotaan kahden tytön jälkeen poikaa ja aiotaan kysyä rakenneultrassa sukupuoli. En pety tytöstä, ompahan kokemusta, noh kuukauden päästä selviää.
Käytiin katsomassa kärryjä, mutta enhän minä niistä enää mitään tajua, kaikenmaailman hienouksia tullut sitten viime tarpeen. Kertokaas mitä kunnon vaunuissa kuuluu olla? Itsellä vain ajatus että jykevät, kunnon pyörät ja yhdistelmät?
Sussi rv. 15+1
kivaa kun ihmiset on "heränny" :)
Liikunta: mä käyn ihan salilla. Mulle tehtiin raskausajan ohjelma,jotka vahvistaa.
Vaunut: Mun kärryt tuli tänään
Kyl tää töissä olo alkaa olla raskasta, väsyttää niin jumalattomasti että hyvä ku pysyy silmät auki. Vaikka nukkuis kellon ympäri niin väsyttää yhtä lailla. Menis tämä vaihe äkkiä ohi, niin jaksais tehä hommia paremmin.
Minä valitsin reilu vuosi sitten vaunut merkin perusteella, ennestään meillä oli brion race- rattaat, tykkään niistä niin tottakai ajattelin brion vaunuja, eivät ole kalliita, mutta kuitenkin hintansa arvoisia. Noh mentiin niitä katsomaan, niin isäntä tyssäsi valinnan heti. Etsi sitten kaupasta sillä hetkellä KALLEIMMAT vaunut, jotka sitten meille loppujen lopuksi hommattiin.
Vaunulle oli seuraavat ehdot: Isot renkaat ja niitä piti olla 4. Rattaat ja koppa samassa eli yhdistelmät -> niillä on parempi jälleenmyynti mahdollisuus. Pieneen tilaan menevät kasattuina sekä teleskooppiaisa. Nämä täyttyivät hyvin brion vaunuissa, mutta ne sitten vaihtuivat crescent classic- yhdistelmiin. Näissä meille tulleissa ei tosin ollut teleskooppiaisaa, mutta sen tilalle saatiin heittoaisa. Kaikin puolin tyytyväinen olen ollut valintaan, joita voin vaan suositella. Kaupungissa eivät tosin ole mitkään parhaat, aika kömpelöt, mutta täällä maaseudulla ovat omiaan. Lisäksi vaunut ovat jäykät, eivät heilu turhia, varsinkin jotkut vaunut heiluvat ja hytkyvät, itse en sellaisia tykkää työntää.
Meillä oli ajatuksena ensin, että hommataan tuplat, mutta ajattelin tarkemmin että niille ei olisi käyttöä kuin korkeintaan vuoden, joten täytyy kokeilla saisiko noihin meidän vaunuihin seisomalautaa. Jos ei, niin sitten minun täytyy kulkea autolla ne reissut, jolloin olen yksin muksujen kanssa liikenteessä.
Ninppa ja möykky 13+6
Rattaat on kyllä vähän "vaikea" asia, yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Aika paljon riippuu siitä, missä ja miten aikoo niillä kulkea. Voin kertoa omia kokemuksia, mutta ne ei sitten tietenkään päde kaikkiin työntäjiin. Kaksi lasta olen rattaissa lykkinyt ja useammat rattaat on taloudessa olleet. :)
Tytölle (joka sitten syntyi kuolleena) tilattiin Saksasta Quinnyt vuonna 2004 (malli saattoi olla 2003; en muista enää). Vastaava malli taitaa Quinnyilla olla edelleen myynnissä, mutta tietenkin muuttuneena. Kolmipyöräiset, etupyörä ei ollut täysin kääntyvä, vaan sellainen "myötäilevä". Olivat mukavat työntää, mutta veivät esim. bussissa aika paljon tilaa. Takapyörät olivat niin leveällä (tähän leveyteen kandee vaunukaupoissa kiinnittää huomiota, etenkin jos aikoo esim. bussissa kulkea), että joskus joutui ihan käytävällä kaupoissa katsomaan, että mahtuuko nyt tästä välistä. Kolmipyörärattaat olivat silloin tosin ihan vasta tulleet, ja olivat usein myös syvyyssuunnassa "pitkät", taas bussissa hankalat, kun jäivät käytävälle tukkimaan kanssamatkustajien tietä. Muuten rattaat oli kyllä tosi kivat työntää, ja lapset niissä viihtyivät (ja vaunukoppaan mahtuivat sen ajan kun pitikin), vaikka istuma-asento siinä ratasistuimessa oli aika "löhö". Ulkoilussa ym. rattaat toimivat erinomaisesti, olivat kevyet työntää ja työntäminen onnistui myös yhdellä kädellä. Nämä rattaat olivat siis käytössä tytön jälkeen syntyneellä pojalla 2006-2008. Ostin näitä rattaita varten Buggy Board-seisomalaudan pikkuveljen synnyttyä, mutta ei toiminut näissä rattaissa. Taas bussiongelma, seisomalaudan kanssa systeemistä tuli niin pitkä, ettei mitään jakoa bussimatkustukseen..
Joten Quinnyt meni myyntiin ja tilalle ostin uutena Emmaljunga City Jetit. Ne ovat nyt käytössä, ostin ne 2009 alussa. Ovat 2008 väritystä. Ovat olleet ihan ok, ehkä voisivat olla tukevammat. Tosin ovat olleet tosi kovalla käytöllä, eli kai sekin jälkensä jättää. Buggy Board toimii näiden kanssa hyvin, tosin nelivuotias alkaa painaa sen verran paljon, että laudalle ei sillä ole enää asiaa. Tuplaeturenkaat olivat viime talvena megasyvältä.. Ne on oikeasti lumessa ja sohjossa todella huonot, ainakin tässä mallissa. Vaikka ne laittaa lukkoon, jää niille pieni "klappi" ja sehän pistää sitten jumiin ne pyörät kun toinen auraa toiseen suuntaan ja toinen toiseen. No, harva talvi nyt (kai) lumimäärältään on viime talvea vastaava.. Ensi talvi menee näillä, mutta sitten se seuraava talvi. Täytyy katsoa vaihdanko rattaat toisiin vai odotanko että näkee miltä talvi lumimäärän suhteen vaikuttaa ja sitten hommaa käytettynä jostain jotkut tukevat nelipyöräiset. Mutta sinne talveen 2011-2012 aiotaan mennä näillä, ja city-koppa sopii runkoon.
Tuplat meillä on kellarissa. Niitäkin paljon käytettiin poikien ollessa pieniä, ikäeroa heillä on 1v7kk. Carena Double Swing, vaunukoppa lisävarusteena. Ovat olleet hinta-laatusuhteelta erittäin hyvät! Mä kyllä tykkään kääntyvistä etupyöristä, tekevät työntämisen kevyeksi. Carenoissa etupyörät toimivat myös kauppakeskusten kivilattioilla, joidenkin mallien kääntyvät etupyörät ovat tietynlaisilla lattioilla aivan surkeat. Esim. meillä oli Gracon matkaratasmalli Mosaic, ja niiden työnnettävyys kivilattioilla oli surkea. Näissäkin varmaan kehitystä uusissa malleissa tapahtunut, meidän mosaicit ostettiin 2007. Lähinnä kriteerinä matkarattaissa oli lentomatkoja varten pieneen tilaan meneminen ja se, että tavaratilaankin mahtuu jotain.
Itselle on tärkeää ollut rattaissa kunnon tavaratila, se että sinne uskaltaa laittaa myös painoa. Olen kulkenut paljon kaupoissa/julkisilla kulkuneuvoilla/ostoksilla jne lasten kanssa. Sekä tietenkin hyvä työnnettävyys, niin että toinen käsi voi tarvittaessa olla vapaana puhelimen käyttöön, jäätelön syömiseen tms.
Rusetti 12+0
Kiitos Rusetti Carena mielipiteestä, nuo tuplat vauvakopalla on nyt meillekin päätetty hankkia. Juurikin hinta-laatu-ominaisuudet kombon vuoksi ja kääntyviin etupyöriin olen minäkin tykästynyt. Päällekkäin istuttava malli olisi varmaan kyllä pitkäikäisempi, mutta jotenkin pidän enemmän siitä että pienet istuvat vierekkäin.
Meillä on nyt Gessleinin vision s yhdistelmät, joihin olen ollut tosi tyytyväinen. Mahtuu bussiin ja kääntyvät tosi pienessä tilassa kaupoissa ym., mutta ovat silti tukevat ja toimivat myös maastossa. Ilmakumipyörät ovat omasta mielestäni ehdottomat, pehmentävät menoa ja kivet eivät jää kiinni renkaisiin (olen vain kuullut että kennopyöriin joskus jää). Mutta kahta niihin ei tietenkään mahdu :) Joten Gessleinit varastoon ja Carenat kehiin helmikuussa.
Jos joku on muuten Gessleinistä tai Teutoniasta kiinnostunut, parikin kaveria on ihan menestyksellä tilannut sellaiset Saksasta, paljon edullisemmin kuin Suomesta. Näitä merkkejä ei kovin usein taida saada uutena alesta Suomessa.
Rusetti tai muut tuplien omistajat: oletteko työnnelleet tuplissa aina kahta lasta, vai pystyykö tasapaino myös vain yhden ollessa kyydissä? Eli pitääkö pitää vielä yksöisrattaat (hieno sana) esillä & voiko tuplilla rullailla jo ennen vauvan syntymää?
Kyllä Carenoissa voi ihan hyvin työntää vain yhtä lasta kerrallaan. Niissä pysyy suunta keveyden ansiosta vaikka paino toispuoleisesti. Tai riippuu tietty vähän lapsen koosta.. Neljävuotias 20kg kun istuu yksin niin meinaa jo alkaa vetää toiseen suuntaan. Tosin meillä ihan nuo yksikkö-Emmaljungatkin viettää jostain syystä voimakkaasti vasemmalle.. Mutta että hyvin Carenan DS kulkee tosiaan vain yksi lapsi kyydissä. :) Mäkin sillon harkitsin Phil&Tedsejä, olivat silloin juuri tulleet markkinoille. Nythän noita "päällekkäin" istuttavia on enempikin. Mutta niissä kandee ottaa huomioon työntäjän pituus. Olen itse 175cm ja askel on pitkä. Työntövara on yleensä noissa päällekkäin istuttavissa malleissa TOSI lyhyt, työntäjän polvet iskee siihen alemman istuimen selkänojan yläreunaan. =/ Ei kiva ominaisuus, jos pidempää matkaa työntää. Plus tavaratilan olemattomuus kahden lapsen kanssa.. Reppu selkään työntäjälle.
Lisäksi noi Carenat on aika pitkäikäiset. Meidän neljävuotias tosiaan mahtuu vielä hyvin kyytiin istumaan. Toisin kuin Emmaljungien ja Briojen tuplamallit, ne tuppaa jäämään pieneksi parivuotiaalle. Niin, ja tietenkin hintapolitiikka oli osin se, mikä ratkaisi sillon aikoinaan omien tuplien suunnan Carenoihin.. Bussissa ne toki vie tilaa, vaikka ovatkin markkinoiden kapeimpia tuplia. Niiden rinnalle mahtuu monissa busseissa kyllä vielä tavalliset yksikkö-yhdistelmät.
Pitiköhän vielä muuta kertoilla.. Kuomut pitää muuten vettä yllättävän hyvin. Pienellä sateella en ole useinkaan mitään sadesuojia viritellyt, enkä kyllä välttämättä kovemmallakaan sateella. Sadesuojat on vähän hankalat tohon malliin, ehkä joku tuplasuoja olisi helpompi. Meillä on olleet erilliset, isommalla oli vaihe ettei voinut sietää sadesuojaa, niin hän pärjäili sillon kuomua eteen vetämällä. Se tulee todella pitkälle tossa mallissa, melkeinpä saa peitettyä sillä koko istuimen.. :) Vaunukoppaa enempikin suojailin sadesuojalla.
Kiva lukea vaunuvinkkejä! Vielä pitäisi kyllä vertailla ja käydä katsomassa ennen kuin mitään päätöksiä tehdään. Onko kellään mielipidettä suomalaisista Oran vaunuista?
Ja tänään tuli sitten ensimmäinen hankinta tehtyä, vaikka alunperin ajattelin odotella muuttoon. Löysin Baby Björn Active -rintarepun uutena puoleen hintaan ja pakkohan se oli ostaa. Ruskea-beige värikin miellyttää silmää, niin olen todella tyytyväinen. Pitääköhän käydä ostamassa pari pussia perunoita ja kannella niitä kotona... :D
Heissan,
viime kirjoituksesta onkin jo vierähtänyt aikaa, vaikka muutaman kerran oon käynyt muiden kuulumisia vilkaisemassa. Jotenkin näin alkuraskauden aikaan tuntuu, että vauvajutut käy mielessä vain ajoittain, kun on niin paljon kaikkea muutakin puuhaa. Loppua kohti sitten alkaa ympyrät pienetä ja vauveli olla mielessä tiivistikin, ainakin muistelen aiemmin näin olleen.
Meilläkin eka ultra takana ja kaikki oli ihan hyvin. Rauhallisemmalta vaikutti tämä uusin tulokas kahteen aimepaan verrattuna, vaikka sehän on kylllä ihan siitä hetkestä kiinni, johon ultra-aika sattuu. Nyt jotenkin uskaltaa kertoa asiasta muillekin, ihan kiva kertoa etenkin töissä. Moni on jo katsellut mun pyöristyvää olemusta sivusilmällä...
Tuohon tuplaratas-keskusteluun osallistun sen verran, että voin lämpimästi suositella kääntyviä etupyöriä ja riittävän isoja renkaita. Omille etsiessä tuntui, et sellaisia raskaita hyökkäysvuanuja oli paljon ja sit ihan liian hepposia pikkupyöräisiä. Mut kun löysin mieleiset, niin niille kyllä tuli käyttöä. Ne oon jo myynyt pois ja nyt pärjätään varmaan ihan normivaunuilla, kun ikäeroa edelliseen tulee 2,5 vuotta (edelliskerran 1,5 vuotta).
Nyt vaan odottamaan niitä ihania ekoja liikkeitä ja tän armottoman väsyn loppumista. Jaksamista muillekin!
toivottaa Ruuturouva 11+6
Olen käynyt kyllä lueskelemassa, mutten ole keksinyt oikein kerrottavaa.
Viime viikon lopulla tunsin alavatsassa edessä jotakin outoa. Ihan kuin kupla, muttei lähelläkään sitä aluetta, jossa suolisto yleensä jyllää. Eikä se edennyt mihinkään suuntaan, vaan liikkui hassusti. Mietin silloin, olisiko se voinut jo olla sikiön liikettä. Olin kyllä vasta rv 14 ja risat, mutta toisaalta vatsani on aika "rasvaton", joten saattaisin hyvinkin tuntea liikkeet keskimääräistä aiemmin. Mutta joka tapauksessa, niitä tulee sitten (lisää), kun tulee. :)
Vaunuista lukiessani olen ollut aika pöllämystynyt. En pysty ainakaan vielä tässä vaiheessa edes ajattelemaan mitään vaunuja. Tämähän voi mennä kesken vielä monta viikkoa! Toisekseen asuntomme on sellainen, että vaunuille ei oikein olisi tilaa, ja minun pitäisi raahata ne aina portaat alas ja ylös. Ja periaatteessa ei vaunuja eikä vauvaa voisi jättää kumpaankaan päähän yksin. Talossa asuu vähän isompia lapsia, joten en voisi täysin luottaa siihen, ettei kukaan vahingossa rynnistä vauvan päälle. Tai ehkä pidän vauvan asunnossa aina sillä välin, kun raahaan vaunuja jompaankumpaan suuntaan.
Muitakaan tarvikkeita en ole vielä edes miettinyt. Minusta ei vain vielä ole sen aika. Lapsi ei tunnu vielä yhtään todelliselta. Ja voi olla, että pitkä odotuksen odotus on ehtinyt lannistaa niin, etten jaksa ihan täysillä uskoa, että vihdoin saisin lapsen. Ihme pessimisti olen kyllä. :D
Ai niin, eilisiltana tuntui pitkään kestävää paineen tunnetta alavatsalla, heti häpyluun(?) yläpuolella. Ehdin jo miettiä, että nytkö se kohtu pullahtaa esiin, kun kyseiset oireet oli kuvattu jossakin neuvolan oppaassa. Mutta tänään ei ole tuntunut kummempaa painetta, joten sekin jäänee mysteeriksi. :)
Terveisin, ivilla + Erkki rv 15+1
Heippa!
Eilen oli sitten np-ultra. Kaikki oli hyvin, niskaturvotusta 1 mm eli ihan sallituissa rajoissa. =) Sielä se meidän pieni köllötteli ja heilutteli kättään meille. Nukkui kyllä suurimman osan ajasta, sillä kätilö yritti saada jalkoja näkyville. Jopa luuli että jalat ovat surkastuneet.. Mutta saatiin kuitenkin nekin näkyville ja liikkelle, kun nousin hetkeksi pöydältä ja hyppeli. Säikytteli turhaan. Saatiin monta kuvaa mukaan, niitä tässä ollaan molemmin mieheni kanssa ihasteltu. Itselläni on ihan "tyttö-olo", kun taas mieheni puhuu koko ajan että sieltä on tulossa Esa-juniori. =) No, tärkeintä kuitenkin että on terve. Laadulla ei ole sitten niin väliä.
Rakenne ultra-aikakin saatiin marraskuun alkuun, silloin olen viikolla 20+6. Ajattelimme kyllä kysyä kumpi sieltä on tulossa, mutta jos se ei näy niin sitten saa jäädä arvoitukseksi loppuun asti. Eli asia ei ole meille nii tärkeä..
Itse olen tässä kärvistellyt inhottavan flunssan kourissa viikon verran, että ei tästä kesälomaviikosta sitten juuri nautittu. Mutta nyt onneksi paranemaan päin.. Ummetus kiusannut ajoittain, mutta vielä pärjään ihan kotikonsteilla. Myös päänsärky vaivannut ajoittain, mutta Panadol auttanut silloin kun sitä olen ottanut. Otan kuitenkin vain viimeisessä kädessä särkylääkkeen, etten turhaan halua niitä popsia.
Jaksamisia teille kaikille. Nyt menen etsimään jääkaapista itselleni aamupalaa..
Terkuin, Johkuliini 12+5
Liitynpä minäkin tänne, laskettu aika on maaliskuun loppupuolella, ennestään on kaksi lasta -99 ja -01. Vatsa on pullahtanut toden teolla, joten ympäristökin on huomannut, että pieniin päin ollaan : ) Ultra ensi viikolla, varhaisultrassa kävin jo vkolla 8 tarkistuttamassa, että siellä jotain oikeasti on ja pieni sydänhän näytti sykkivän.
Mari-75: Olen samoilla linjoilla Minskun kanssa, eiköhän kaikki ole hyvin, jos sydänäänetkin ovat kuuluneet ja viikkojakin on reilusti kasassa. :) Itselläni oli myös muistaakseni 7. viikolla ruskeaa vuotoa. Soitin hätääntyneenä neuvolaan, ja sieltä kerrottiin, että ruskeasta vuodosta ei ole syytä huolestua (Minsku sen selittikin hyvin) ja se voi jatkua pidempäänkin.
Ja Minskulle: Mulla on kanssa maha pullahtanu niin, että vois luulla olevan pidemmälläkin raskaana. Olin ihan varma, että tämä näkyy vasta joskus lokakuussa, koska kohtu oli taaksepäin kallellaan ja odotan vasta ensimmäistä.
Kävin tällä viikolla ekaa kertaa syksyn jumpissa, joista valitsin kevyen ja tein varovaisesti. Silti joku mamma valitti selän takana, että jumppaaminen on vaarallista raskaana ollessa! Aion vielä kysyä tarkempia ohjeita neuvolasta, mutta kysehän on kuitenkin hyvän kunnon ylläpitämisestä ja ehkäiseehän liikunta liian nopeaa painonnousua (juu, olen tässä herkutellutkin) ja raskausdiabetestäkin... No, aion mennä mahoineni jatkossakin!