MAALISMASUT ELO-SYYSKUUSSA
Heissan,
alkaa olla jo sen verran selkeästi elokuu, että ajattelin startata meille uuden pinon.
Eka neuvola takana eikä tullut juuri mitään uutta, kaksi edellistä raskautta on vielä sen verran tuoreessa muistissa. Mutta kivahan se oli jutella tästä salaisuudesta terveydenhoitajan kanssa, jotenkin konretisoi tätä odotusta.
Mulla paha olo hieman hellittänyt, mutta tilalla armoton väsy. Eilenkin torkuin sohvalla kaksi tunia ja päälle 10 tunnin yöunet.
Tsemppiä kaikille kanssaodottajille!
Ruuturouva 7+4
Kommentit (206)
Sanoi pienen ihmisen sydän sisälläni tänään neuvolassa. Ihan niinkuin pitääkin. Huh, kaikki kunnossa. Mutta hyvä että pääsin, menin, vaadin. Kärvistely on ihan p..stä :) Ja sydänäänet liikuttavia, vaikka taustalla huutaisikin kärsimätön esikoinen.
Ei äidinvaisto ole ihan aina oikeassa :)
Täällä meilläpäin on neuvolakäynnit kyllä nitistetty niin minimiin, että en ihmettele, jos on muitakin huolestuneita - välit käynneillä kun on kert niin valtavan pitkät. Mutta onhan noita veroja makseltu, joten vaatikaahan kanssasisaret lisäkäyntejä, jos siltä tuntuu.
Sallimasu, olipa hyvä että viuhunta kuului. :) Itsekin muistan jommankumman pojan odotuksesta (tais olla tuon vanhemman kohdalla), että jossain rv8 tienoilla olin varma ettei pieni ole enää elossa. Tai en muista oliko viikkoja jo enempi.. Mutta eihän noilla pienillä viikoilla mihinkään ylimääräisiin käynteihin pääse, paitsi jos olis jotain vuotoja tms. Mulla oli vain se fiilis. Tai ehkä tuli muutama tippakin, oltiin juuri siinä vaiheessa kun olis ollut menkkojen aika. Nytkin muuten tuli yhtenä lauantaina juurikin menkkojen aikaan aivan kummaa vuotoa.. Kasteli housut. =P Onneksi ei ollut selkeästi veristä, juoksevaa valkkaria ja jotain ruskeaa vähän sekoittuneena. *pyydän anteeksi näitä eriteselostuksia*
Yhtä asiaa täällä muuten kovasti kuulostelen.. Ihan kuin.. ;-) En uskalla vielä ääneen sanoa.
Rusetti 10+4
Ultrasta tultu ja siellä oli IHANA palleroinen! la muuttui joten se aikaistu viikkoja onkin jo 11+2!!! eli uus la on 22.3,on niiiiiin onnellinen. Ois saanu hienosti otettuu masun päältäkin kuvat,mut alotti sitä ällömpää kautta :) kaikki hyvin ja sykkeet oli 162 :)
Onnellinen ipanapa11 ja piiiikkanen 11+2
Hieno juttu Sallimasu ja Ipanapa! Itse odotan innolla sitä aikaa, että vauvan liikkeet tuntee, niin voi varmemmilla mielin tunnustella mitä siellä tapahtuu...
Tänne ei mitään erikoista, odottelen mammahousuja postista ja kärvistelen siihen asti vanhoilla farkuilla ja hiuslenkkiviritelmällä. Ihme kyllä paino on noussut vain kilon, vaikka tuntuu että on jo levinnyt joka suuntaan. :D
Mala 13+2
Kaikki on hiljentyny ni nostellaan vähän ;)
Puuh, iski taas joku merkillinen ahdistus päälle tässä illan mittaan. Vaikka vatsakivut on nyt olleet poissa jo pari päivää. Kaiketi ne johtui vaan kasvamisesta, mutta jotenkin aina kaikki erikoinen saa huolet pintaan (ja väsymys kasvattaa ne ihan omiin sfääreihinsä..) ja tässä odotuksessa näitä kummia tunteita onkin riittänyt. Onkohan se nyt niin, että koska kieltämättä olen koko ajan vanhentunut tässä raskauksien aikana/väleissä, niin elimistö reagoi voimakkaammin (siis kuta vanhemmaksi käy).. En vaan muista näin voimakkaita oireita aiemmilta kerroilta, taikka sitten olen jo autuaasti unohtanut. =D Etenkin tää väsymys on varsin hurjaa, alkuillasta haukottelen niin että meinaa suupielet revetä.. Vaikka tänäänkin oltiin ulkona useampi tunti (eli hapenpuute tms ei ollut syynä haukotteluun), tokihan se ulkoilmakin väsyttää. Nukkumaan ei vaan malttaisi mennä (ennen BB:tä), vaikka väsyttää.. Vaikka kaipa se on tästä luovutettava.
Ei siis ihmeempää asiaa. Varmaan ensi viikon ultrakin jo vähän luo osansa jännitystä.
Yötä ja mukavaa sunnuntaita toivotellen,
Rusetti *pian tasan rv11*
täälläkin kärsitään armottomasta väsymyksestä. Sama vaikka nukkuisin yöunia 10h, pitäisi vielä päivällä saada päikkärit, mutta se nyt on töiden takia täysi mahdottomuus. muita oireita ei nännien kipeyttä lukuunottamatta onneksi enää ole.
Mieliteot on välillä niin hauskoja, että alkaa jo itseäkin ne naurattaa. Yhteen väliin täytyy olla tomaattia, kohta makaroonisalaattia ja kappas kun sen saa tehtyä, niin ei teekkään enää mieli. Polar juustoa on pitäny kans ostaa, harvoin sitä muuten syön, mutta nyt on ollu pakko ostaa.
Supisteluja on jo nyt ollut. Onneksi ei mitään pahoja, mut supisteluja kuitenkin. Ne onneksi selittyy sillä, että on jo 2 raskautta takana, niin supistelutkin alkaa jo paljon aiemmin.
Ninppa ja möykky 13+3
Ei ole tullut käytyä palstalla vähään aikaan. Alkoi odotettu kesäloma ja käytiin tuossa ulkomaillakin viikko olemassa.. :D
Olo on muuttunut, huomasin juuri että ainakaan kolmeen viikkoon ei ole tuntunut mitään kipuja tai vihlontoja, ei ole ollut pahoinvointia tai huimaustakaan enää. Nyt on menossa rv 10+6. Matkalla ollessa kuitenkin uni maittoi!
Sekin siis voi vähän ihmetyttää kun oireet helpottavat. Hölmöä mutta totta, oireiden ollessa päällä tunsin olevani raskaana. Mulla on torstaina ensimmäinen ultra niin vähän pelottaa, tokko sieltä löydy mitään kun ei mitään ole enää tuntunut.. Yrittää vaan vakuutella itselleen, että kun ei ole mitään vuotojakaan ollut niin kaikki on varmasti hyvin. Että sitä osaakin olla hoopo kun mikään ei tunnu olevan oikein!
Ihan näin aamuun pakko kysästä teiltä muilta et kärsittekö päänsäryistä? mulla on n. 6 pvä ollu joka päivä pää kipee ja luin jostain et 12 vkolla vois hormooneista johtuvaa olla, mut sit mietin et mulla toi lenssukin oli aika pitkään ettei oo siitä jotain jälki juttua?!
Nyttekin neljään asti kärvistelin ja oli pakko mennä ottaa särkis et saa nukuttua kun kello soi 5:30,mutta just kun nukahti niin kello soi ja nyt pitää "virkeenä" lähtee töihin...no nyt pitää mennä jotta ehtii..jaksut kaikille
Ipanapa11 ja murunen 11+6
Täällä sama ongelma! Nyt on hellittänyt, ei ole parina päivänä särkenyt, mutta viime viikolla (rv 15-16) särki varmaan viikon (!). Progesteroni ilmeisesti aiheuttaa päänsärkyä, niin luki muistaakseni neuvolasta saadussa vau-oppaassa.
Itse olen huomannut, että särky alkaa usein jos maha on tyhjä ja hellittää vähän kun syö ja nukkuu kunnolla. Helpommin sanottu kuin tehty tosin ;)
Vitsi mun oli pakko tulla kertoo ku tilasin vaaville jo kärryt..pakko oli et kerkii saada ku niit oli vaa 3 ja yhet oli hesaan menny ja yhet on liikkeessä,joten piti tilaa äkkii omat en sit ottanukkaa teutonioita vaan nää oli niiin ihanat
http://www.rokkibeibi.com/vaunut/45-prampol-twister-orange.html
Siin linkki jos jotain kiinostaa..värinä otin limet jota ei siis ainakaan enää oo saatavilla. Tuolla paljon kaikkee kivaa..
Onneks jollain muullakin päänsärkyä et on sit varmaa iha hormooneista sit. Mitäs muille kuuluu? aika hiljasta ollu täällä :(
Eipä kait sit muuta ku pyykille ja sitä rataa..
Ipanapa11 rv 11+6
Tänään oli eka lääkärineuvola ja kaikki hyvin. Paino oli pudonnut n. 2 kg, mutta se ei haittaa koska on mistä lähteä. Ruoka ei vieläkään maistu ja pahoinvointi jatkuu.
Torstaihin asti popsin antibiootteja, jospa sitä sitten pysyisi terveenä?? Tosiaan flunssan jälkitautina onnistuin saamaan angiinan ja siitä toipumiseen menikin reilu viikko taas. Tuntuu, että tämä raskaus menee sairastellessa.
Nyt suihkuun ja nukkumaan, väsyttää ekan työpäivän jälkeen taas ihan älyttömästi -.-
Miaea tasan 13
Olis sitten tähän aikaan np-ultra. En osaa päättää lähteäkö yksin vai miehen kanssa.. Toisaalta nyt olis mahdollisuus mennä yhdessä kun lapset on päiväkodissa. Mutta toisaalta haluaisin mennä yksin. Katsellaan miten käy. Liikettä jo pikkusen tuntuu, niin sikäli oon aika luottavaisin mielin, että asiat olisi fine. Vielä kun muistaisi sen pisunäytteen aamulla purkittaa..
Meillä ei muuten ole ekaa lääkärineuvolaa täällä pääkaupungissa lainkaan. Vasta joskus sitten reippaasti puolivälin jälkeen on ensimmäinen lääkäri. Eikä noita neuvoloitakaan näytä turhan usein olevan..
Täälläkin ollut päänsärkyä, ei onneksi pahasti. Oon pistänyt hartiajumin piikkiin, mutta tiedä noista, josko hormoneilla olisikin osuutta. Mäkin oon vaunuasiaa sen verran jo miettinyt, että välillä kurkin eri myyntipalstoja vaunukoppaa etsimässä. Emmaljungan City-koppa tulisi noihin nykyisiin. Turvakaukalo on valmiina jo edelliseltä, on tosin säilytyksessä kaverin vanhemmilla tällä hetkellä. :) Ja pinnis ja vaatteita ja kestovaippoja; kaikki jo on. Kestoja oon kyllä suunnitellut katsovani myyntipalstoilta lisää.
Ehkä vähän sellainen vauvakuume tuntuu juuri tällä hetkellä. :) Ja ajatus kasvavasta vatsasta tuntuu ihan mukavalta. Ehkä tää alun hämmennys on tästä muuttumassa seesteiseksi keskiraskaudeksi..
Mukavaa ja ahkeraa päivää,
Rusetti 11+2
Onnea kaikille jumsutuksista, niitä täälläkin odotellaan! ;)
Huh, täälläkään ei ole hetkeen tullut käytyä, mutta eipä meillä ole oikein mitään tapahtunutkaan. :D
Eilen oli ensimmäinen neuvola. Terkkari tuntui mukavalta, ja ison pinkan sain taas kotiin luettavaa, vaikka edellisesta raskaudesta ei ole vielä vuottakaan kulunut. Noh, aina mukavaa luettavaa silti! Dopplerilla koitti sydänääniä, muttei saanut mitään kuuluville. Varoitti kyllä etukäteen, että näin varhaisilla viikoilla ei usein saakaan mitään (ei olisi pitänyt kyllä edes koittaakkaan..) ääniä, mutta "koska on niin hauska kokeilla", voidaan testata.. Noh, en pahemmin panikoinut asiasta, mutta nyt tuli sellainen tunne että on pakko päästä uudestaan koittamaan asiaa, ainakin ennen niskapoimu-ultraa, että saa varmuuden siitä, että asiat ovat hyvin. Hemoglobiini, pissa ja verenpaine oli kunnossa. Oireet ovat vähän lieventyneet; satunnainen yökötys ja vihlaisut alamahassa jatkuneet. Oli kyllä ihan mukava reissu. :)
Joku kyseli päänsärystä. Itsellä ei ole viime aikoina pahemmin särkenyt, mutta esikoista odottaessani muistan päätä jomottaneen jonkin verran. Pahimpina aikoina otin Panadolia.. Mutta ei kipukausi kauaa ainakaan itselläni kestänyt, tilalle tuli vain muita vaivoja. ;)
Ummetuksesta; jos jollakulla ei activia ja luumut auta, ja haluaa kokeilla asteen järevämpiä keinoja, itse suosittelen apteekista saatavaa magnesiamaitoa. Se on sellaista litkua, jota ei tarvitse paljoa ottaa kerralla, on turvallista sikiölle ja ainakin itsellä tehoaa. Jos huomaa olevansa ihan tukossa, ottaa maitoa kerran tai kaksi ja ns. "johan lähtee liikkeelle". ;) Suosittelen!
Jaksamisia kaikille, meitsi lähtee nyt ottamaan torkut kun kerran esikoinenkin nukahti. Tyttö on sairastellut ja jääneet täällä yöunet vähäisiksi.
Sona ja möttis 9+4
Kuulumisia sen verran, että tänään pompsahti masu oikein kunnolla.
Pomo on vielä lomalla ja en ole saanut hänelle kerrottua, että "uusi" työnantaja on keväällä astumassa kuvioihin. Koitan nyt laittaa mahdollisimman löysiä paitoja päälle töihin, koska haluaisin, että pomo saa tietää ensimmäisenä ja sen jälkeen vasta kaikki muut.
Seuraava neuvola on 24.9. Sitä odotellessa!
mama*83 13+3
Minuakin vaivaa vauvakuume! Esikoiselta on oikeastaan kaikki tarvittava säästössä, vain kaksosten rattaat tarvitaan oikeasti. Mutta, on niin kiva katsella ja jotain ihanaa ja uutta pitää saada helmivauvallekin. Onko muilla hyviä vinkkejä vauvatarvikesaiteista?
Oma vinkkini: http://www.peikonpoika.fi - tuolta on hankittu uniliinat, joita pieni poikamme nuuhkii aina nukkumaan mentäessä, ovat niiin rakkaita hänelle.
Yksi syy haaveilla uusista vauvanvaatteista yms. on myös tosi vahva "tyttöolo". Nimikin on jo mietitty valmiiksi ;) Olen aina ajatellut, että lapsemme puetaan suht värineutraalisti, mutta tämän tyttöfiiliksen myötä on iskenyt pinkkimania :D
Sallimasu 16+5
ps. Tänään ensimmäinen selkeä potku, automarketissa, kesken ostosten.
Olen seuraillut jatkuvasti kirjoituksia, mutta en vaan ole saanut pitkään aikaan mitään itse kirjoitettua.
Olen niin odottanut sitä, että voisi nauttia tästä raskaudesta, mutta aina vaan jotain ilmenee, joka saa taas pelkäämään.
Sori ei niin mukavia kuvauksia! Tällä hetkellä tulee ruskeeta valkovuotoa, tullut viikon verran, ja aamulla jopa muutenkin ruskeeta, niinkun verta (ei paljon mutta kuitenkin). Maanantaina kävin kyllä neuvolassa ja kuunneltiin sydänäänet ja kaikki oli hyvin. Mutta mistä tiedän onko edelleenkin. Pelottaa niin....mikä osittain liittyy siihen, että keskenmeno takana ja 5 vuotta lapsettomuutta.
Yritä sitten tässä tilanteessa olla stressaamatta ja nauttia raskaudesta. Pyh! Eikä nyt viittis olla joka päivä soittamassa neuvolaankaan.
Viikkoja on nyt 13+6.
Minä käyn usein katselemassa Tinttu.comin verkkokaupassa kaikkia ihanuuksia... on kivaa erikoisempaa teemavaatetta, aivan mahtavia hattuja vauvoille, lapsille ja aikuisille, ja uutuuksina on tullut sisustustarroja ja muita. Ja vauvoille ihania "turveloita" eli turvakaukaloon ym. laitettavia lämpöpusseja. Ja sivut jo itsessään ovat aivan mahtavan näköiset :)
http://www.tinttu.com/
Sallimasulle kommenttina noihin pinkkeihin vaatteisiin, että minulla oli ennen esikoisen syntymää aivan selkeä mielipide siitä, että meidän mahdolliselle tyttövauvalle ei mitään pinkkejä kamaluuksia ostella. Nooohh... kun tyttö syntyi, kirppareita kierrellessä ajattelin että "no ostan nyt tuosta vain tuon yhden vaaleanpunaisen" jne.
Yhtenä kauniina päivänä huomasin sitten pyykkiä lajitellessani, että meillä on valkopyykkiä, tummaa pyykkiä, värillistä pyykkiä ja VAALEANPUNAISTA pyykkiä, ihan omaksi koneelliseksi saakka!!! :D
Niin, ja täällä jo aiemmin kommentoinkin tuota kaksosratasasiaa, että me ostettiin Britaxin B-Dualit ja ovat aivan ykköset! Kannattaa tarkastaa, jos olette harkinneet sellaisia jossa lapset istuvat peräkkäin. Ja Baby Safe Plus SHR II-kaukalo ostettiin myös, kaukalon saa sitten rattaisiin ja sisaristuimen perään. Nyt siis vielä vain esikoisella käytössä toistaiseksi, hieno käyttää myös itsekseen. Vanhat rattaat myytiin pois saman tien tarpeettomina.
Omanapainen katsaus: paha olo hiukkasen hellittänyt, ei tule enää kuin joskus aaltoina aamuisin. Masu on jo selkeästi esillä, vaikka mennään vasta 13. viikolla. Esikoisesta aikaa 10 kk, ja tuo masunahka ei ole halunnut oieta, niin tässä sitten tulos... mutta kiva on ollut kaivaa mammavaatteet esille. Huomenna np-ultra, ja toivottavasti hyvien uutisten myötä sitten kerron töissä kaikille. Osa jo tietääkin, toinen osa vain tuijottaa :)
Täällä on ollut tuota hiton päänsärkyä myös, ja lisäksi vanha, vähemmän kaivattu, ystäväni turvotus on astunut kehiin. Jo näillä viikoilla, mitähän tästä tulee?!? Esikoisen aikaan paino nousi 23 kg, josta lähti kahden viikon sisään synnytyksestä 15 kg. Oli "hieman" vessaan asiaa synnytyksen jälkeisinä päivänä 8) Tervenmenoa kesällä hankitut ihanat korkkarit, kohta se on tallusteltava varmaan töissä kumisaappailla kun ei muut mahdu jalkaan. Löytyykö jo samaan veneeseen kohtalotovereita?
Kivaa päivää maalismasuille, kirjoittelen taas lisää ultran jälkeen!
Minsku (12+2)
eiköhän sinulla ja vaavilla ole kaikki kunnossa, kun olet käynyt tarkastuttamassa tilanteenkin :)
Tuosta vuodosta sen verran omakohtaista kokemusta, että kun itse kävin varhaisultrassa, ultraaja sanoi (hänellä on monen kymmenen vuoden kokemus näistä jutuista) että minulla on tuolla masussa kohdun ulkopuolella sellainen veripussi, joka aikaa myöden joko kuihtuu itsekseen pois, tai sitten tulee ruskeana vuotona ulos. Tätä ei kuulema tarvitse säikähtää, koska se ei liity mitenkään vauvaan eikä vaaranna häntä millään tavalla.
Tämän osasi minulle siis näyttää ihan monitorilta, ja sanoikin että yllättävän moni kätilökään ei asiasta tiedä, tai sitten heillä on väärää ja vanhentunutta tietoa siitä, että pussista olisi jotakin mahdollista haittaa vauvalle.
Vuotoa ei itselläni ole ollut, mutta tiedä vaikka sinun osallasi kyse olisi juuri esim. tällaisesta? Viikkojakin sinulla on jo niin paljon kasassa, että sekin on rohkaiseva juttu! Ja ruskea vuoto on aina hyvä asia verrattuna punaiseen. Kohdunulkoistakaan sinulla ei ole, kun kaveri on vilkutellut jo aivan oikesta paikasta :)
Voimia, ja koeta vaikka ajatella että jokainen tunti ja päivä parantaa pikkuisen tyypin (ja sitä kautta myös sinun) oloa ja tekee teistä vahvemmat!
Minsku
Ei mitään erikoista kerrottavaa olotilasta tai muuten mutta ajattelin tulla tänne tappaan aikaa, joka on niiiiiin pitkää...
Mulla on tullut nyt jotenki semmoinen olo, että onkohan vauvalla kaikki hyvin. Oireita kyllä on ja niiden voimalla koitan miettiä että eikai niitä olisi jos vauva ei voisi hyvin.
Rinnat on kipeät ja pahoinvointia on vieläkin, nyt parina aamuna jopa oksennus tullut vaikkei olo tunnu läheskään niin pahalta kuin ihan alussa.
Maha on jotenki outo, aamulla ku lähden töihin niin menee vielä normi farkut jalkaan mutta iltapäivällä ku vaihtaa vaatteita niin eipä meinaa nappi mennä enään kiinni, tarvii varmaan alkaa käyttämään mammahousuja jo vaikka tuntuu kauheen aikaselta=)
himpula3 rv 13+5