Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kipuja lonkissa

15.05.2006 |

heips

onko kellään muulla ollut kipuja lonkissa, eli koko ajan sellaista jomottaavaa kipua. mitä olette tehneet? oletteko saaneet sairaslomaa? olen nyt viikolla 26, eli puolessa välissä, onko vielä liian aikaista jäädä saikulle?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on myös lonkkakipuja, mutta pääsääntöisesti vain öisin. Kipu on lähinnä vihlovaa, eikä asennon vaihtaminen oikein auta asiaa. Joinakin öinä ei särje ollenkaan, joinakin öinä taas ihan koko ajan. Lonkkakipujen lisäksi selkää särkee tosi usein. Olen tällä hetkellä saikulla supistuksien vuoksi... Todennäköisesti saikku jatkuu, raskausviikkoja nyt 21+4. Kannattaa kuunnella omia tuntemuksia ja mennä lääkärille, jos tuntuu, että töissäkäynti on raskasta - oma ja vauvan hyvä vointi on tärkeintä!

Karssuli

Vierailija
2/6 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu lonkat todellakin reistaili ekassa raskaudessa, tässä toisessa vasta naksuu (nyt rv 13+0). Ekalla kerralla pari kertaa meni toinen jalka alta ja kerrankin jouduin kinkkaamaan seiniä pitkin yöllä vessasta sänkyyn...

Eräs töykeä kätilö sanoi silloin, että ei se lonkkakipu nyt raskaudesta voi johtua!

Sen jälkeen mulla on välillä ollut lonkat kipeenä, mutta liikunta auttaa (vaikka ensin ne voikin kipeytyä lisää). Ehkä niissä on jotain vikaa muutenkin. Ainakin jotenkin löysät ne on ja välillä pitää naksauttaa oikeelle kohdalleen, kun kipua tuntuu. Venyttämällä ne saa " paikoilleen" hirveen paukkeen säestyksellä.

Ehkä nelikymppisenä joutuu turvautuun keinoniveliin...

t. Vilhelmiina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lonkkakipu alkoi ehkäpä siinä raskauden puolivälin aikoihin ja paheni vain loppua kohden. Kroppahan siinä valmistautui synnytykseen ja lonkat siis antoivat syntyvälle vaaville tilaa. Uskon, että tällä oli osittain vaikutusta siihen, että neitimme syntyi nopeasti ja melko helposti -ja vain kaurapussin voimalla. Lonkat ovat edelleen silloin tällöin kipeät kävellessä pidempiä matkoja ja varsinkin toinen lonkka naksuu joka askeleella. Fysioterapeutin mukaan kannattaa vahvistaa lonkan loitontajia -siis synnytyksen jälkeen.

Raskausaikana nukkumista helpotti tyynymytty jalkojen välissä. Lonkkien takia en ollut saikulla, mut muista syistä jäin kuukautta etuajassa pois töistä. Tsemppiä sulle, kun vaavi on maailmassa, kipuilu helpottaa huomattavasti heti.

Vierailija
4/6 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Jos vaivat johtuvat nukkuma-asennoista, tekoturkis lantion alla saattaa helpottaa päiväkipuilua. Joku meistä toukomammoista nukkuu aivan oikean turkin päällä, lapsien lampaantaljatkin käyvät tai sitten ihan vain sellainen tekoturkispalanen. TK:n apuvälinevuokraamosta saattaa myös saada geelipatjan lainaan, sellaisiakin käytetään lantionseudun kipuihin.

Kevis rv 38

Vierailija
5/6 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Lonkkakivut ovat vaivanneet täälläkin. Tosin viime kuukausi on ollut rauhallista eli nyt rv 28+6, mutta supistelun takia olen ollut sairaslomalla. Kyllä neuvolan lekuri laittoi lepäilemään, kun nivuskivut ja lonkkakivut vaivasivat jostain alle 20 viikoilta. Mulla ne johtuivat tod.näk. lantion vinosta asennosta joka aiheutti reisihermon puristumisen.

Vaivana siis oikealla puolella viiltävä kipu nivusessa ja jomotus koko reidessä joka veti myös oikeaan lonkkaan. Oli hiukka vaikea kävellä erityisesti töissä kun istumatyötä teen. Nyt on ollut ihmeen rauhallista... siis lonkkien vuoksi. Toista lasta odotan ja lantion vinous johtunee edellisestä raskaudesta. Joten hyvänä neuvona, jos kärsit synnytyksen jälkeen alaselkäkivuista, jotka ei mene ohi, niin eikun naprapaatille esim. Kävin työterveyslekurissa viime keväänä, ilman apua ja sitten syksyllä naprapaatilla kuvien kanssa, kun luulin kipujen johtuvan vain huonosta nostamisasennosta, niin tyyppi vaan ihmetti, että kauampa näitä kipuja katselit. Nyt sitten saa ihmetellä miten vinouma vaikeuttaa synnytystä. Kaikkea sitä sitten voi raskauskin aiheuttaa... :))

Ei kun sairaslomalle, jos et jaksa kipujen kanssa olla. Ei työ ole niin tärkeää kuin oma ja lapsen jaksaminen ja terveys.

Vierailija
6/6 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntui auttavan tyyny jalkojen välissä kun nukun. Tunsin ihan miten jalka lepää sen tyynyn päällä. Niin ja toinen juttu mikä tuntuu/tuntui auttavan niin on fyskari. Fyskarintäti teki kunnon venytysliikkeitä mulle. Sitä voi tietty tehdä itse kotonakin, mutta kun ammattitaitoinen henkilö tekee sen niin ne venysliikkeet meni ainakin mun kohdalla paljon pidemmälle kuin uskalsin itse venyttää ja pystyin.