Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MAALISMASUT ELO-SYYSKUUSSA

10.08.2010 |

Heissan,

alkaa olla jo sen verran selkeästi elokuu, että ajattelin startata meille uuden pinon.

Eka neuvola takana eikä tullut juuri mitään uutta, kaksi edellistä raskautta on vielä sen verran tuoreessa muistissa. Mutta kivahan se oli jutella tästä salaisuudesta terveydenhoitajan kanssa, jotenkin konretisoi tätä odotusta.

Mulla paha olo hieman hellittänyt, mutta tilalla armoton väsy. Eilenkin torkuin sohvalla kaksi tunia ja päälle 10 tunnin yöunet.

Tsemppiä kaikille kanssaodottajille!

Ruuturouva 7+4

Kommentit (206)

Vierailija
61/206 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän teidänkin jälkeläisellä raajat ole..

Riippuu tosiaan paljon ultralaitteesta ja kulmasta. Kaveri, jolla kävin, väänteli sitä ultra sauvaa vähän joka suuntaan.. ;) Että sai parempaa näkymää. Kyllä siellä tosiaan raajojen alut jo erottui ja ne vähäsen jo heiluikin. Ja koko vauvanalku näytti kylkeä jo kääntävän. :) Viikot oli menkoista laskien 8+1, mutta mittoja ei otettu. Eli voi olla että päiviä oli vaikka muutama enemmän jos ovis ollut etuajassa. Kierto sinällään ollut kyllä ihan säntillinen 28.

Rusetti

Vierailija
62/206 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ivilla: Kävin varhaisultrassa viikoilla 7+5 ja siellä näkyi vain "valkoinen katkarapu" (14 mm), jonka sydän löi vimmatusti eli ei kai siinä vaiheessa voida oikein muuta todeta kuin, että joku siellä on ja voi hyvin. :) Nyt np-ultrassa viikolla 11+2 näkyi ihan selkeä pieni vauva (45 mm), joka viuhtoi käsillään ja jaloillaan ja sormet ja varpaatkin pystyi erottamaan.

Rusetti76: Pakko kommentoida tohon vatsan toimintaan, että mulla on ihan päinvastainen ongelma. Onneksi on hiljalleen hellittänyt ja kupillinen teetä päivässä auttaa asiaan. Niin ja jos sulla on väsymystä ja palelua, niin eiköhän ne kivutkin ole vaan niitä kasvukipuja. :) Mulla loppui pahoinvointi joskus rv 9 ja aloin jo pelätä pahinta, mutta sitten alkoi väsymys ja jomottelu kohdun molemmin puolin, ja tosiaan np-ultrassa kaikki oli hyvin. Ehkä se ultra on sellainen välietappi, jonka jälkeen moni huokaisee helpotuksesta.

Muoks: niin ja mahakipu meni, mutta jäin tosissani miettimään olisiko turvavyön alennin sitten myöhemmin hyvä hankinta, kun äkkijarrutuksia ym aina välillä kuitenkin tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/206 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ivilla: varhaisultrassa 9+1 näkyi möykky, jolla oli käsien- ja jalkojen alut, mutta ei selkeitä raajoja. Nyt np-ultrassa 11+2 näkyi jo selkeät raajat ja ne tarkistettiinkin, että kaikki olivat tallella.

Rusetti76: Täällä myös hitaasta vatsantoiminnasta kärsivä! Tämä ummetus on oikeesti aika kamalaa, kun en vastaavasta ole koskaan onneksi joutunut kärsimään. Eiköhän se mene ajan mittaan ohi. Ehkä jotain Levolacia tai vastaavaa voisi kokeilla?

Kiva kun monet ovat saaneet hyviä uutisia ultrasta! Mä en vieläkään ole sisäistänyt tätä raskautta, mutta eiköhän se tästä todeksi muutu kun pötsi alkaa toden teolla kasvamaan :)

Miaea 11+3

Vierailija
64/206 |
26.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ummetusta. Sitä on ollut normaalistikin, mutta nyt se on pahempaa eikä siihen auta mikään. Normaalisti reilu määrä vadelmia tai pienempikin määrä luumuja on vaikuttanut, mutta tänä kesänä kummallakaan ei ollut kertakaikkiaan mitään vaikutusta. Ulos tulee pientä papanaa todella harvakseltaan, välillä sitten vähän enemmän, mutta noin pääasiassa vatsani ei oikein toimi.

Luulen, että minulla veden juominen voisi auttaakin. Mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Pahoinvointia on taas ollut jonkin verran ja etenkin näin illalla vesi ei sen vuoksi meinaa mennä millään alas.

Toisaalta tietääpä ainakin, että ruoasta otetaan kaikki mahdollinen talteen. :)

Vierailija
65/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulunu sydänäänet ja nyt on surullinen olo...ens vkolla ultra et sit saa nähä onko mussa kukaan :(

eipä muuta...

ipanapa11 9+5

Vierailija
66/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minullakin tosiaan tuota ummetusta. Ja se on todella harvinaista minulle, jolla normaalisti tosi vilkas suolen toiminta. Mutta vielä toistaiseksi olo ton ummetuksen suhteen ok.. Toivottavasti pysyykin. =/

Viime päivinä minua on kiusannut ärsyttävä päänsärky ja issiassärky. Raivostuttavaa, sillä olen saikulla maanantaihin asti ja jos nyt joudun hakemaan selän takia lisää saikkua, nii pomo hyppii seinille. Se nimittäin hyppi, jo tästä puolentoista viikon saikustakin.. Tässä ei viissin mikään muu auta, että täytyy lähteä apteekista hakemaan jonkinmoista särkylääkettä. Vaikka yritän aina viimeiseen asti pärjätä ilman lääkkeitä. Huoh..

Vierailija
67/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs vauvaa masussa kasvatellaan ja L.a olisi 2.3.2011. Tämä on itselleni 5:des raskaus. Entuudestaan meillä on 4 tyttöä, syntyneet vuosina -98, -01, -04 ja -08. Olen 35-vuotias.

Np ultra jo takana, ja siellä se pieni köllötteli masussa ja sätki iloisesti :)

Raskausoireista minulla oli pahaaoloa ja oksentamista vain muutaman viikon ja armotonta väsymystä kylläkin pidempään. Nyt olo on vallan mainio ja oikeastaan ei yhtään sellainen "raskaana-olo". Onneksi kuitenkin tuo ultra jo takana, jotta varmuudella tietää, että salamatkustajan on pysynyt vielä kyydissa ;)

Oikein paljon onnea kaikille masun kasvattajille :)

Juulia 13+2

Vierailija
68/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niiiin helpottunut olo!! Pelkäsin kauheesti just ennen kuin mentiin sinne ja jouduttiin odottaan 45 min kun olivat myöhässä. Mut sit kun sinne päästiin niin siellähän se pikkuinen oli ja huitos ja bailas, ja kaikki oli hyvin.

LA siirty taas vähän takaisin, eli ei ole enää 16.3 vaan 11.3, eli nyt olen sitten virallisesti jo viikolla 13 (12+0) ja pahin keskenmenoriski pitäisi jo olla takanapäin. Eli ehkä tässä nyt uskaltaa uskoa tähän. Vielä tosin pitää odottaa viikko et saa testitulokset verikokeesta, mut niskaturvotus oli vain 0,7 eli se oli ainakin kunnossa.

Eilen kerrottiin miehen vanhemmille, ja ilahtui kovasti ja totesi että tätä lasta kyllä hemmotellaan. Tämä sekä niille että mun vanhemmille eka lapsenlapsi. Tänään kerrotaan mun vanhemmille vielä... :)

Sori, kauheesti oma napaa-tekstiä mut oli pakko vähän purkaa... Kerrankin ilosta! :)

Ihanaa että niin monet muutkin ovat saaneet hyviä ja hienoja ultra-uutisia! :)

Iloista odottamista kaikille!

- Heath & Hope - (rv 12+0)

Vierailija
69/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ipanapa: kuuluukohan neuvolan dopplerilla sydänäänet jo viikolla 10? Mä muistelen ekasta raskaudesta, että joskus viikolla 12 tai 13 kuunneltiin sydänääniä.

Miaea 11+4

Vierailija
70/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittelin listan! Tervetuloa uusille maalismammoille! :)

Onnea hyvistä ultrakuulumisista ja sydänäänistä, ne on aina yhtä ihania hetkiä. :)

Santsa; hienoa että kaikki kääntyi vielä parhain päin!

Mala; onneksi selisitte säikähdykellä! Kolaritilanteet ovat aina yhtä kamalia. Täytyy myöntää että itsekin joskus nuorempana tuli hieman kaahailtua mutta nykyään on aivan hermoheikko kaiken maailman kaheleiden kanssa, keitä liikeenteessä niin silmittömästi on. Kaiken eniten ärsyttää takapuskurissa ajavat, hullusti ohittelevat ja pieniin väliin tunkevat autoilijat. Aarghh.. Lapsi tuo vastuuntuntoa, onneksi. :)

ipanapa; voih, tusi kurjaa ettei sydänääniä löytynyt. Mutta eikös viikkosi ole vielä melko alhaiset? Itse muistan terkkarini sanoneen ettei edes yritä etsiä sydänääniä ennen 15. viikkoa koska ne eivät aikaisemmin välttämättä vielä kuulu, ja äiti rupeaa siinä tilanteessa luonnollisesti ajattelemaan pahinta. Älä siis vielä luovuta, toivottavasti kaikki on kunnossa!

En ole hetkeen ehtinyt käydä täällä, tuntuu että kamalasti nyt on haalinut itsellensä tehtäviä ja tekemistä ja nyt sitten niiden kanssa yrittää elää ja luopia eteenpäin. Puuh..

Masun kanssa eipä oikeastaan mitään uutta; väsymys on vieläkin kovaa ja välillä iskee kova yökötys. Liitos- ja selkäkipuja on paljon ja raudan maku suussa kamala. Perussettiä siis. :D Masun turpoamista on hieman ollut ilmassa, vanhat farkut vielä toistaiseksi onneksi menevät päälle, mammavaatteita on kyllä odottamassa jo vino pino kaapissa edellisestä raskaudesta. Ajattelinkin mennä taas henkkamaukalta hakemaan taas uusia, oli kivannäköisiä vaatteita uudessa kuvastossa.

Ensimmäinen neuvola vasta reilun viikon päästä, sitä odoteltaessa,

Sona ja möttis 8+0

Vierailija
71/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla edellisestä kuulunu vkolla 11 äänet neukussa.

Ehkä sitä murehtii liikaa...kiitti tsemityksistä,nyt äkkii sänkyyn ku kuume nousi 38 :S en tajua mikä lenssu tää on...

Ipanapa 9+5

Vierailija
72/206 |
27.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille pitkästä aikaa ja kun uusia masunkasvattajia näkyy ilmoittautuneen niin tervetuloa joukkoon!

Kuten otsikostakin voi jo päätellä, täälläkin on kärsitty ummetuksesta. Eli tuossa minun reseptini ja jokseenkin on toiminutkin vatsa paremmin. Muuten on vointi ollut aika hyvä paitsi että väsymys iski takaisin. Noh syynä tähän nyt on hemoglobiinin lasku eli joudun jo rautakuurille, ja ne kun ei yleensä tee hyvää vatsalle niin saas nähdä kumpaa vaivaa siedän paremmin...

Seuraava neuvola-aika vasta kolmen viikon kuluttua, vasta sitten päästään sydänääniä doblerilla kuuntelemaan, kun olin ekan kerran rv 9+ ei edes yrittänyt.

Epätoivo meinaa välillä iskeä syystä jos toisesta, on todella niitä negapäiviä. Ja sitten taas päiviä kun kaikki on ihanaa ja jaksais ja toihuis ja rakentais pesää!

Eli tsemppiä kaikille tässä hormooni vuoristoradassa!

Sussi rv 13+3

Vierailija
73/206 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sona: mun kohalle oli sattunut pieni painovirhe. Vuosia on jo tullut 27 vuotta (en siis ole 25 v., vaikka kivaahan se ois) ;)

Kiitos kun jaksat päivitellä listaa!

Vierailija
74/206 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku ihmeellinen ahdistus. Ei millään jaksaisi tehdä mitään, sellainen oman navan ympärille käpertyminen jo käynnissä.. Ja loppuraskauden "ahdistusta" (sellaista tietynlaista fiilistä, odotuksen loppumisen odotusta.. Vaikea selittää) jo ilmassa. Pinnakin kireällä. Kunnon marinameininki siis! ;-) Muutenkin jotenkin jännittää, onko masussa muka kaikki kunnossa. Joo, on vatsa sentään kasvamaan päin.. Mutta siltikin. En tiedä tulisko nää fiilikset sitten jotenkin siitä, että tätä odotusta ei millään tavalla suunniteltu. No, itse me tästä tietenkin vastuu kannetaan, itsehän tämä aikaansaatiin ehkäisyttömällä elämällä.. :-D

Np-ultraankin tuli eilen kutsu, puolitoista viikkoa.. Ehkäpä sekin aikaansai jännitystä. Käyntiaika sattui onneksi omaan kalenteriin sopivasti, rakenneuä aika täytyy muuttaa. Mutta sen vaihtaminen lienee helpompi, siihen on kuitenkin vielä aikaa.

Ipanapa, meillä ei neuvolassa edes yritetä ääniä kuunnella ennen kuin joskus rv13-14. Eli periaatteessa ei kannata huolestua jos ei vielä kuulunut.. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Toivottavasti kumminkin masukki on kunnossa.

Mulla on seuraava nevola vasta lokakuun puolella ilmeisesti.. Tai näin ekan käyntikerran sijainen meinasi. Ajan varaan sitten np-käynnin jälkeen. Mennee siis jonnekin rv15-16 kieppeille.

Masukivut menivät sentään ohitse, taisivat olla kasvusta johtuvia. Ja tilalle tuli ahdistus. Tuleepa leppoisa odotusaika kun jo nyt tällaista.. Lakua ja luumua ostettu, jospa niillä saisi vatsaakin toimimaan.. Activiaakin voisi taas ostaa.

Parempia fiilareita odotellen,

Rusetti *huomenna tasan rv10*

Vierailija
75/206 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusetti: koitahan jaksella,ktllä se mieli vaihtuu vielä paremmaksi.

Neuvola: Meillä säästellään vantaalla niin mulla ei tuu montaa neukku käyntiä olee. Seuraava (eka) lääkäri one lokakuun 5. ja hoitajalle vasta marraskuussa,et revitään huumoria.. muutenkin käyntejä tulee olee tosi harvoin,kiva et sit ei tiiä hempparin kohtaloa,joka nyt muuten mulla oli 144 :)

Sokerirasitus on rv 26 tienoilla (yök),jouduin tokasta käymään ja se ei ollu kivaa....

Mä edelleen kipeenä,pitäs jaksaa kauppaan mennä kun mieskään ei kykene vielä ton koipensa kanssa..

hauskaa vkonloppua,mä meinaan hakee tänään makuunista niiiiiiiin ison säkin karaa et oksat pois :D

Ipanapa ja asukas rv 9+6

76/206 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olisi esikoistaan odottava odottaja etelä-pohjanmaalta, LA 10.3.2011. Ensi viikolla varhaisultra jota odotan niin kovasti. Vaavin liikkeet ja sydämen syke nähty viimeksi ensimmäisellä neuvolakäynnillä rv 9+5..nyt jo uudella kolmanneksella menossa. Tautalla on keskeytynyt raskaus viime maaliskuussa. Nyt toiveekkaana ja suurimmat pahoinvoinnit takana eteenpäin :)

77/206 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksy on tullut mutta mulle ei yhtään mahaa ja paino pysynyt ennallaan, ehkä jopa vähän laskenut. Ei ole tullut oksenneltuakaan, joten syy ei siinä. Se että maha ei näy johtuu luultavsti siitä että lääkäri sanoi mun kohdun olevan takana. Sydänääniä yritettiin kuunnella mutta ei oikeen kuulunut. Ja syyksi lääkäri sanoi kohdun sijainnin. Varoitteli myös siitä et samasta syystä sikiön liikkeet ei luultasti tunnu kovin aikasin. Lääkäri puhui siihen malliin että luulin olevani jokin luonnonoikku. Mutta kun kysyin, ni hän vastasi että monilla naisilla on kohtu takana. Ei kuulemma mitenkään epänormaalia. Miten teillä muilla, oletteko saaneet vastaavaa "diagnoosia" ? Kysyin myös että onko siitä jotain haittaa. Vastaus kuului että joilekkin voi tulla selkäsärkyjä helpommin, useimmille ei kuitenkaan. Tällainen oli mun ensimmäinen lääkärikäynti. Seuraava neuvola 22.9 ja rakenneultra 14.10. Niitä odotellessa hyvää syksyä teille "kohtalotoverit", muistakaahan levätä tarpeeksi!

Satiini 12+4

Vierailija
78/206 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä jaksa kovin ihmeitä edelleenkään tehdä. Onneksi ollut lasten kanssa suht iisi päivä tänään. Äiti on ehtinyt netissäkin surffata ja ottaa pikku-päikkäritkin. :)

Satiini, useimmilla kai kohtu on joko eteen- tai taaksepäin kallistunut. Eiköhän se sieltä piakkoin nouse etiäpäin sullakin. Mullekin joskus aikoinaan joku gyne mainitsi kohdun olevan taaksepäin kallistunut, mutta sitten kun odotin enkelityttöämme, totesi yksityisellä varhaisuä:ssä lääkäri että kohtu on jo eteenpäin kallellaan. Olisko viikot olleet jotain 8-9 sillon.

Koralli, teretulemast tänne. Tähän vähän koukuttuu, näemmä..

Hei ja joo, sokerirasitus!! Sehän olikin "kiva" ylläri, että siihen joutuu nykyään kaikki yli 25v odottajat.. Minen ole ikinä ollut ja kun olen edellistä odottanut (2007), ei vielä tuollaista sääntöä ollut. Nice. Kaiketi siitä hengissä selviää, mutta saa nähdä, selviääkö oksentamatta.. Vasta sitten 25-28viikoilla se on edessä. Ellei tule aihetta jo aiemmin. Toivottavasti ei.

Vierailija
79/206 |
28.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täällä muutto meneillään ja olen kyllä aika väsynyt. Vielä pitäisi jaksaa pakata ja siivota, mutta uni alkaa painaa. Onneksi on ymmärtäväinen mies, joka voi ottaa ohjat kokonaan, jos väsähdän liian pahasti. Hän on jopa sanonut, että jos minä en millään jaksa, niin hän voi sitten pakata koko yön. :) Toivottavasti ei kuitenkaan mene ihan niin kauan enää.

Pahoinvointi tuli takaisin muutama päivä sitten. En sitten tiedä, aloinko stressata muuttoa vai nukuinko vain huonosti. Toivottavasti se nyt kuitenkin olisi jo vähenemään päin. Mitään muita oireita ei kyllä sitten olekaan ollut, joten ehkä tässä pärjätään. :)

Tuosta sokerirasitustestistä piti kysymäni: jos sitä nestettä ei pysty juomaan, esim. se vain ei mene alas tai sitten tulee takaisin ylös, niin joudutaanko sitä yrittämään uudestaan vai "vapautetaanko" koko testistä? En itse pysty yleensä juomaan oikein mitään kovin suurissa määrin, joten vähän mietityttää.

Näkyykö riski/todennäköisyys muuten jotenkin verikokeella ilman testiä? Mietin, että minkä tekijöiden perusteella sitä aletaan epäillä. Tiedän vain yhden ja se on edellisen lapsen suuri koko, joten näin esikoisen kanssa ei ole sitä ongelmaa. (Toisen kanssa kyllä aika varmasti, koska olin itse suurikokoinen, ja syntymäkoko tuntuu periytyvän jossain määrin äidin puolelta.)

Kai tästä täytyy lähteä takaisin pakkaamaan. Mies tuolla ahkeroi ja minä vaan löhöän sohvalla ja notkun netissä. x)

t: ivilla & Erkki rv (äh, mikä se onkaan?) 13+3

ps. Niin ja tervetuloa uusille!

Vierailija
80/206 |
29.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö sokerirasitustesti tosiaan joka puolella Suomea yli 25-vuotiaille? Eikö siihen yleensä joudu, jos painoa on ennestään reilusti tai se nousee nopeasti raskauden aikana tai tulee diabetesoireita tms? Olen kerran tehnyt testin olematta raskaana ja se olo oli aivan kamala, kun ensin on nälissään ja sitten saa hirveästi sokeria kerralla. :(

Satiini: Mulle on myös aina sanottu gynekologilla, että kohtu on taaksepäin kallellaan, mutta silti maha on pulpahtanut viimeisen viikon aikana oikein kunnolla esiin heti tosta häpyluun yläpuolelta. Eli kai se asento muuttuu kohdun kasvaessa.

Mala 12+4