MAALISMASUT ELO-SYYSKUUSSA
Heissan,
alkaa olla jo sen verran selkeästi elokuu, että ajattelin startata meille uuden pinon.
Eka neuvola takana eikä tullut juuri mitään uutta, kaksi edellistä raskautta on vielä sen verran tuoreessa muistissa. Mutta kivahan se oli jutella tästä salaisuudesta terveydenhoitajan kanssa, jotenkin konretisoi tätä odotusta.
Mulla paha olo hieman hellittänyt, mutta tilalla armoton väsy. Eilenkin torkuin sohvalla kaksi tunia ja päälle 10 tunnin yöunet.
Tsemppiä kaikille kanssaodottajille!
Ruuturouva 7+4
Kommentit (206)
Kaikki hyvin :) siellä se pieni ihmisenalku köllötteli. Hyvin vastasi varhaisultran viikkoja ollen tänään 11+2. Niskaturvotusta ei ollut, mutta otin silti osaa down-tutkimukseen, jossa otettiin verinäyte ja siitä tutkitaan valkuaisaineita ja raskaushormoneja. Ne suhteutetaan ikään ja tehtyyn uä-tutkimukseen. Vastaus tulee kotiin ja siinä kerrotaan riski saada down-lapsi.
Saimme pitkän rimpsun kuvia mukaan (tutkimus tehtiin yksityisellä), toisin kuin tulemme rakenneultrasta saamaan (keskussairaalassa).
Tähän mennessä kaikki ok, pahoinvointikin alkaa pikkuhiljaa helpottamaan vaikkei aamulla mitään saakaan syötyä ja muutenkin pidän annokset pieninä, ettei pahoinvointi yllätä ainakaan töissä.
Hyviä vointeja kaikille!
Miaea ja veitikka 11+2
Mulle tehtiin varhaisultra alakautta, lääkäri sanoi etteä siten saadaan paras näkyvyys. Tämä np-ultra tehtiin vatsan päältä, kuten ekassakin raskaudessa. Mulla oli rakko ihan täynnä, joten näkyvyys oli hyvä. Hoitajakin totesi, että onpas rakko täynnä :)
Napanuora näkyi tosi hienosti paksuna pötkylänä, en ole tytöstä nähnyt vastaavaa aikoinaan. Hoitajan mukaan on tosi harvinaista nähdä se noin selkeästi, koska yleensä se kulkee mistä sattuu.
Mä oon menny aika alamaissa kun on ollut kaiken maailman kipuja :( Oon jotenki välillä aivan varma, ettei mitään elämää kohdussa ole. Siten ei oo todellakaan tullu katseltua mitään tulevalle vauvalle. Ajatukset pyörii vaan ens viikon ultrassa ja siinä, että kätilö toteaa taas ettei sykettä näy. Anteeksi tämmöinen negaviesti...
Tänään pääsen neuvolaan kuuntelemaan mahdollisia sydämen lyöntejä, viime raskaudessa ne kuulu viikolla 10 joten pitäis jo kuulua jos ovat kuuluakseen.
Huomenna mennään kirjoittamaan kauppakirjat meidän tulevasta omakotitalosta :) Päästään vihdoin pois kerrostalosta ja saadaan lisää tilaa. Mieskin vaihtaa parempaan duuniin eli on tässä paljon hyvääkin tapahtunut. Kun vielä se yks homma onnistuis eli pikkuinen jaksais.....
Nukun välillä myös huonosti, siis herään jo viideltä kun mies herää eikä uni riitä kun meen vasta puoliltaöin nukkumaan. Alkaa vaan ajatukset laukata päässä niin ei uni tule. Kiva siinä sitte töissä olla ku on ihan väsy.
Paino ei oo onneks noussu! Sais vaikka laskee jonnin verran. Eikä seksi tosiaankaan kiinnosta. Paikat ihan arkana myöskin, tulee ihan ainoan tytön odotus mieleen.
Nyt pitää mennä, tänään taas asioita hoidettavana ja iltaan töihin. Hyvää vointia kaikille! Ja onnea ihanista ultrakuulumisista!
Sanna 11+1
Nyt on sit toinen neuvolakäynti takana.. kaikki edelleen hyvin ja sydänäänet kuunneltiin ja olihan se vinhan kuuloista :).
Kuulemma tällähetkel kuulun matalan riskin ryhmään kun kaikki arvot kaikin puolin kunnossa, ni seuraava neuvola aika onkin vasta lokakuun puolessa välissä kun rakenne ultrassa oon käyny ja raskaus yli puolen välin, jolloin voidaan niit kela lappuja kuulema katsella.
Jotenki tuntuu oudolta ettei aiemmin ole tarvista millekkään tutkimuksille tms vaikka ensisynnyttäjä olen ja ihan pihalla kaikista asioista vielä, no.. mut näillä mennään ja toki jos itseä alkaa huolettaa niin sit voidaan aiemminki treffata ja kuunnella sydänääniä.
Hieman kyllä meinas rueta ärsyttämään jo näin toisella kerralla tuo neuvolatäti.. toki ymmärrän et minun ja lapsen parasta vaan ajattelee, mut jotenki tuntuu välil et melkoista moraalisaarnaa tulee.. innoissani tänään kerroin et sain tupakointini kokonaan loppumaan nyt kuun alussa, no okei olihan hänkin siitä innoissaan mut sit alkaa kysely et mites onko lopullinen päätös vai aloitanko uudestaan imetyksen loputtua ja lapsi tarvii savuttoman ympäristön ja tupakoinnista seuraa syöpää ja keuhkoahtaumia plää plää plää.. Aikuisena ihmisenähän en toki nuita asioita vielä tiennyt yms joten jatkuva tupakoinnin vaaroista toitottaminen saa hieman verenpaineeni kohoamaan!!! mutta juu, muuten kyllä ihan mukava neuvolatäti ja varmasti asiansa osaa, mut toi tosiaan nyppii, anteeksi siis avautuminen.
Mitenkäs muilla mahd tupakoitsijoilla? ootteko pystyneet lopettamaan ja onko neuvolas noottia tullut, jos ei heti loppunut kun raskaustesti plussaa näytti?
Jaksamista taas kaikille!! onneksi ne helteet nyt "hieman helpotti" niin ei ole enää niin tukalas olot ja peikkuja tuleviin neuvola ja ultrakäynteihin..
-Luanna 13+2-
Ps. kuulin neuvolasta et meille maalismammoille taitaa tulle viel vuoden 2010 äitiyspakkaus.. et voi netistä jo vähä kurkkia :)
(monelle teistä tää siis on varmaan itsestään selväjuttu, mut ei välttis meille esikoista odottaville)
Elikkäs täälläkin ollaan odottelemassa uutta nyyttiä maaliskuussa.Laskettu aika on 27.3.Aikaisempia lapsia on pojat -98 ja -03...
Eka neuvola takana,mutta ultraan vasta syyskuun puolivälissä mennään...Muuten onko kukaan ajatellut menevänsä aikanaan 4D-ultraan?Kokemuksia?
Voi, toivon parasta sinulle. On varmasti stressaavaa odottaa tuota ultraa, mutta varmasti, luultavasti, toivottavasti kaikki on tällä kertaa juuri niinkuin pitääkin.
Minulla ei ole keskenmenoja tm. takana, mutta silti aina välillä mielessä vilahtaa ajatus 'onko vauva vielä hengissä'. Odotan kovasti jo selviä liikkumisen merkkejä, joita ei muuten esikoisen kanssa touhutessa ehdi enää montaa kertaa päivässä seuraamaan, mutta yritän ottaa iltaisin aina hetken masuvauvan kanssa. Syvää hengitystä ja hyviä ajatuksia - ja voin ainakin kuvitella jonkun pulisevan kohdussani.
Ainakin minulla on muutenkin ollut 1. kolmanneksella "negapäiviä", kaikki on väärinpäin ja vauva ihan varmasti ei selviä. Mutta sekin kuuluu varmaan raskauteen ja ah-ihaniin hormoonivaihteluihin, ainakin minulla siis näin.
Sallimasu 15+0
ps. saarnaavat neuvolantädit...tiedän mistä puhutaan. Erityisesti nyt toisessa odotuksessa nämä 'syö moniviljaa päivittäin' höpötykset tuntuvat lähes naurettavilta ja itsestäänselvyyksiltä. Meille tehtiin miehen kanssa myös alkoholikysely nyt 1. käynnillä ja vaikka vastasimme totuudenmukaisesti 'hyvin vähän/ei ollenkaan', keskustelu jatkui pitkään - mitenkäs imetysaikana jne. En tietenkään kehdannut sanoa, että sampanja poksautetaan, jos nyt ei ihan synnytyssalissa, niin ainakin kotiinpäästyä :D Linja tuntuu olevan se, että jos synnyttänyt äiti-ihminen uskaltaa ottaa edes yhden annoksen, on aikamoinen raggari. Ymmärrän kyllä, ettei neuvoja voi suositella juomista, mutta jotain suhteellisuudentajua?
Terveisiä neuvolasta! Kävin juuri koittamassa, josko ne äänet kuuluis. Olin ihan paniikissa ja itkinkin tädille siihen pöydälle noustessani, kun pelotti niin. Sanoin, etten kestä, jos taas menee hommat puihin. Oikeesti mä en jaksais enkä selviäis enää. Tosi kauan etsi ja vain mun nopea paniikkisyke sieltä kuului. Sitten parempaan asentoon ja housut melki kokonaan pois ja taas etsintää. Kunnes kuului tos, tosi alhaalta vauvan sydän
Terveisiä neuvolasta! Kävin juuri koittamassa, josko ne äänet kuuluis. Olin ihan paniikissa ja itkinkin tädille siihen pöydälle noustessani, kun pelotti niin. Sanoin, etten kestä, jos taas menee hommat puihin. Oikeesti mä en jaksais enkä selviäis enää. Tosi kauan etsi ja vain mun nopea paniikkisyke sieltä kuului. Sitten parempaan asentoon ja housut melki kokonaan pois ja taas etsintää. Kunnes kuului tos, tosi alhaalta vauvan sydän
Kirjoitin pitkät litaniat, mutta ne katos jonnekin.
Tiivistettynä:kävin neuvolassa ja äänet kuulu tosi pitkän etsinnän jälkeen
Kirjoitin pitkät litaniat, mutta ne katos jonnekin.
Jänittää, huomenna olisi ensimmäinen ultra. On ihanaa nähdä kuka siellä masussa on ja onko kaikki kunnossa. Esikoista odotellaan viikoin 11+6.
Sainkin np-ultra-ajan muutettua ja aika oli jo tänään. Turvotus oli 0.9mm, eikä verikokeistakaan mitään hälyyttävää ilmennyt. Asukas on tällä hetkellä 5,3cm, päänhalkaisija 2,0cm ja korvanlehti hänellä on 4mm :D Ultratäti siis huvikseen mittasi tuon korvanlehden kun sattui niin sopivasti olemaan kuvassa.
rakenneultra onkin sitten 25.10, joten sitä päivää sitten odotellessa.
Ninppa ja möykky 12+0
Mä en oo jaksellut kirjotella sitten sunnuntain jälkeen. meiän liksulla sit oli poskiontelontulehdus ja n.3vkoa sit oli keuhkoputken tulehdus,meillä ollaan aika usein kipeenä,joten tutkimukset laitettu hakuun huoneilmasta/home mittaukset ja allergiatesttiin.
itsellä kuumetta ja kipeenä siis..helpottamaan päin. Huomena ois eka neukku ja varmasti menen vaikka pää kainalossa kuuntelee kuuluisko
kadotti osan pois,kirjotin uusiks ja taas ei näy..
no mut 2.9 on uä. ja nyt lähen parantelee kuumetta ja kertoilen huomena mitä kuului
ipis 9+4
Santsu-75: Hienoa, että syke kuului! Nyt voi olla levollisilla mielin. :)
Täällä alkoi 13. viikko heti huonosti: meinasin joutua kolariin, kun rekka meinasi tulla kaistaa vaihtaessa kylkeen, mutta kuski viitsi siinä vaiheessa kuitenkin kurkata peiliin ja palata omalle kaistalle. :/ Äkkijarrutus ja hirveä itku ja nyt on maha ihan kipeenä, onneks on vapaapäivä niin saa lepäillä rauhassa...
Mala 12+1
Mala, huh. Onneksi näillä alkuviikoilla vauva on melko suojassa äipän sisässä. Myöhemmillä viikoilla kandee sit kaikki sattumukset ottaa vakavasti (niinku tietty alussakin) ja käydä tarpeen mukaan tarkistuttamassa tilanne.
En oo oikein päässyt sisään tähän, miten te muut muistatte ketä pitää onnitella ym. Eli älkää ihmetelkö jos en ikinä onnittele tms kun en muista enää tässä kirjoitusvaiheessa et kuka on käynyt ultrassa jne. Vai avaatteko tän kirjoitusruudun uuteen ikkunaan.. *raapii päätään* sillä tavalla voisi näpsysti tarkistaa muiden kirjoittelut..
Eli onnea teille näin kollektiivisesti, jotka olette np-ultran lähiaikoina läpikäyneet. Näemmä siihen tekotavat vaihtelee eri paikoissa. Odottelen siihen kutsua, pian rv10 täynnä ja 11+ se nähtävästi useimmille tehdään. Ensi viikon voin varmaan vielä odotella siis, ainakin alkuviikon..
Muuten oma napa on tänään täynnä valitusta.. Alavatsaa on särkenyt tänään ihan koko päivän. Ja tehnyt olon jotenkin vaikeaksi. Vai voiko sitä edes säryksi sanoa, sellaista epämääräistä jomotusta, kaiketi menee kohdun kasvamisen piikkiin. Vähän lisäksi pisteli vasempaan lonkkaan mutta se onneksi meni ohi. Mieli ja tunteet on aika rasittuneet tästä olotilasta johtuen. Epävarmuus jäytää. Mitään vuotoa tms ei sentään ole ollut, enkä kyllä suoraan sanottuna tiedä tai osaa sanoa onko tuo "särky" edes mitään km-tyyppistä kipua.. *raapii taas päätään* Enempikin kasvukipuilu-tyyppistä kaiketi. Mutta kumminkin vähän huolettavaa. Väsymys (ja palelu) painaa edelleen ihan älyttömästi.. Onneksi lapset nyt treenailee päiväkodissa, isompi on jo ihan sopeutunut. Mutta pienempää äiti hakee iltapäivisin itku kurkussa hormonihuuruissaan..
Äitiysfarkut piti sitten tänään kaivaa esiin. Olikohan muuta kirjoitettavaa.. Jotenkin tässä vaiheessa kaikki aina unohtuu mistä pitikään vuodattaa. Tuo vatsan kipuilu ja olon hankaluus oli kai tänään se päällimmäinen asia.
Niin, sehän se oli. Vatsan toiminta on siis käynyt ihan järkyttävän hitaaksi. Luulin että tän päivän olotila johtui osaksi siitäkin, tyhjenemisestä aikaa ties kuinka kauan ennen tätä iltapäivää. Jotenkin vaan tuntuu ettei tyhjentynyt kunnolla.. Näitä raskauden iloja. Cuplatonta ajattelin jos kokeilis ilmaongelmiin (turvotusta ja ilmaa aina välillä riittää), pitäis ehkä lisäksi koittaa visibliniä tms. Miten muilla, onko vatsan toiminta hidastunut? Pissahätää kyllä riittää vaikka muille jakaa..
Rusetti 9+4
Eilen kävin toisessa ultrassa ja kuunneltiin sydänääniä. Löytyivät oikein helposti ja kuuluivat hyvin. :)) Yritin kovasti olla siinä itkemättä ilosta, liikutuin niin kovasti moisesta. En ollut odottanut sitä, koska varhaisultrassa ei käynyt mitään sellaista.
Onko muuten muilla ollut tosiaan jo kädet ja jalat näkyvissä joskus rv 8? Rusetti76:ko se oli, jolla olivat näkyneet? Meidän toukka oli rv 7+6 pavun muotoinen, ilman mitään ulokkeita. Tietysti saattoihan "kuvakulma" olla sellainen, ettei näy. Tuli vaan mieleen, että onkohan meidän jälkeläisellä raajoja ollenkaan. :D
Santsu-75: Tämä sivusto tuntuu katkaisevan viestin joidenkin erikoismerkkien kohdalta. Esim. sydän tehtynä väkäsellä ja kolmosella on tehnyt niin.
Meillä ei onneksi neuvolantäti ole saarnaavaa tyyppiä, en varmaan olisi jaksanut sellaista holhoavaa asennetta. Oikeastaan hän on ollut jopa löperö, kun ei kieltänyt hääkuohariakaan. :)
Jollain muullakin oli ollut unettomuutta. Minulla se on illan puolella, mutta usein olen myös aamulla itsekseni herättyäni vielä jäänyt pyörimään sänkyyn, kun väsyttää ja nukuttaakin, mutten sitten ole enää saanut unta. Onneksi ei ole tarvinnut nousta kovin aikaisin.
Leppoisaa elokuun loppua kaikille. :)
t: ivilla & Erkki rv 13+1
Np-ultra huomenna, silloin olis 11+1. Huoh. Toivon niiiin että kaikki olisi kunnossa. Kävin varhaisultrassa yli neljä viikkoa sitten ja kyllä mieli on heilutellut sen jälkeen ja kaikennäköisiä epäilyksiä ja ajatuksia on ollut...
Mut toivon parasta tietenkin. Lähinnä pelottaa se edellinen keskenmeno, en tiedä kestäisinkö sellaista rumbaa uudestaan...
Mama*83 ja K-84-: Ihanaa! Mahtaa varmaan olla huojentunut olo nyt kun tietää että kaikki on kunnossa! :)
Rusetti76: Tervetuloa joukkoon! :) Mullakin muuten masu turvoksissa, sen verran että saan nyt jo epäileviä katseita, ja tämä on vasta ensimmäinen lapsi... Ei vanhoja farkkujakaan mee enää jalkaan, ostin ekat mammafarkut viime viikolla kun tajusin että tarvitsen jotain muuta kuin kesämekkoja syksyksi töihin. :)
Päivittelen varmaan huomenna lisää kun tiedän miten ultrassa meni... Pidän peukkuja!
- Heath & Hope - (rv 11+0)