MAALISMASUT ELO-SYYSKUUSSA
Heissan,
alkaa olla jo sen verran selkeästi elokuu, että ajattelin startata meille uuden pinon.
Eka neuvola takana eikä tullut juuri mitään uutta, kaksi edellistä raskautta on vielä sen verran tuoreessa muistissa. Mutta kivahan se oli jutella tästä salaisuudesta terveydenhoitajan kanssa, jotenkin konretisoi tätä odotusta.
Mulla paha olo hieman hellittänyt, mutta tilalla armoton väsy. Eilenkin torkuin sohvalla kaksi tunia ja päälle 10 tunnin yöunet.
Tsemppiä kaikille kanssaodottajille!
Ruuturouva 7+4
Kommentit (206)
Missä noita herquleksen sisarusrattaita myydään? En netistä löytäny yhtään paikkaa missä niitä olis myynnissä. Ja minkä hintaluokan vaunut nuo on? Rupes nimittäin kiinnostamaan, kun ovat kerta isopyöräiset vaunut.
Sona: meillä laskettuaika on 15.3.,jos päivittelet listaa :)
Ostin Huuto.netin kautta käytettyinä Emman twin joggerit. Meillä esikoinen on suurinpiirtein 2,5-vuotias kakkosen syntyessä, joten rattaiden käyttöikä ei tule olemaan pitkä. Haluan ne kuitenkin helpottamaan kulkemista, sillä meidän neidillä on tuota omaa tahtoa ja yleensä vaeltelee täysin eri suuntaan kuin vanhemmat..uskon saavani myytyä ne vielä samaan hintaan eteenpäin. Mukana tuli kantokoppa vauvalle ja sadesuoja. Kankaat ovat hieman virttyneet, mutta virttyy ne uusissakin. Mäkin kannatan käytettyjen ostamista! Tuntuu, että on paljon tarjolla kaksosrattaita ja kaikissa ilmoituksissa sama teksti: "Myydään tarpeettomina" ja "olleet käytössä vain hetken". Näinhän se menee :)
Miaea 10+5
Minuakin alkoi kiinnostamaan nuo Herqulekset :) Kertokaahan, missä olette nähneet myytävän, ja olivatko toimivat? Meidän pienille tulee toivottavasti n. 1v 8kk ikäero ja kaksostenrattaat ovat meilläkin hankinnassa ja mallit harkinnassa. Päivisin auto on mieheni käytössä, joten rattaat ovat ainut menopeli, jolla pääsemme liikkeelle. Tai no bussilla tietysti ym. heh, mutta toimivat rattaat ovat jo esikoisen kanssa osoittautuneet ihan korvaamattomiksi. Nyt meillä on Gessleinin kolmipyöräinen malli ja olen kovasti tykästynyt kääntyvään etupyörään. Carenalla olisi tuplamalli, johon saa vauvankopan, eikä hinta uutenakaan päätä huimaa. Mutta ovatkohan ihan rimpulat? Kovasti niitä näkee liikkeellä, mutten ole vielä käynyt kokeilemassa.
Käyttöikä ei ole tuplilla pitkä, se on totta. Pitääköhän sitten jemmata vielä nuo "yksikkömallit" jonnekin sitä päivää odottamaan, kun vain kuopus istuu rattaissa?
Ensisänky tosiaan jo nököttää makuuhuoneessamme, joten kyläilevät vieraat saavat aika hyvän vinkin siitä + pyöristyvästä mahastani ;-) Viikkoja on nyt sen verran, että olemme uskaltaneet kertoa lähipiirille ja vähän muillekin. Töihin en ole vielä kertonut venyvästä äitiys/hoitovapaastani, tuntuu että sitä varten pitäisi olla jotenkin jo ihan varma. Niinkuin sitä nyt voisi olla oikeastaan koskaan, ennen kuin vauva on sylissä; tai päässyt ripille, ystäväni sanoin.
Pahoinvoiville toivon parempaa vointia, ainakaan enää ei ole niin kuuma - onko se yhtään auttanut? Itselläni ällötys jäi jo taakse (kopkop) ja raskauden onnellinen toinen kolmannes on muutenkin tuonut lisää virtaa. Mieliala on tasaantunut, on ihan peace&love -fiilis suurimman osan aikaa. Epämiellyttävät raskausoireet on muutenkin vähentynyt, tai sitten niihin on jo tottunut :D Tarkoitan lähinnä ihon ja hiusten taantumista murrosikään ja närästystä. Kasvavaa masua on ihana silitellä ja ihailla, joku siellä selvästi kelluu.
Miten te muut äidit tai äideiksi tulevat nukutte? Minä herään pieneenkin rapinaan tai hyttysen ininään ja yöllä on vaikea saada uudestaan unta, vaikka illalla uni tuleekin tosi nopeasti. Kai tämäkin on hormonaalista, tai henkistä valmistautumista..?
Kiva kun Sona päivitit listan ja keräsit kaikki tiedotkin! Ja ONNEA ihanista uutisista, snif tuli täälläkin lukiessa.
Sallimasu 14+3
Hei!
Olen tätä palstaa jo seuraillut jonkun aikaa, mutta nyt imoittaudun varovaisesti mukaan.
Tämä varovaisuus liittyy taustaani, eli lapsettomuudesta kärsinyt 5,5v ja 1,5v sitten luomuraskaus loppui keskenmenoon. Nyt IVF:llä raskaaksi. Odotin kaksosia, mutta toinen menehtyi viikoissa 8+.
En osaa vielä nauttia raskaudesta kun hyvin hetkellisesti. Lähinnä jatkuvasti pelottaa, että jos ei tämäkään pysy matkassa mukana.
Tänäänkin esim. nippassu vähän välii mahaa...ja toivon, että se on normaalia, mutta silti pelottaa.
Paremmalla puolella kai ollaan kuitenkin kun viikkoja on 11+4.
Mari ja masutyyppi 11+4
Jos päivittelet vielä tuota listaa, niin meillä laskettu aika siirtyi päivällä aiemmaksi, eli 1.3.. toki yksi päivä sinne tai tänne tuossa listassa ei kohdallani maata kaada..
Ihana kuitenkin kun olet suuren vaivan nähnyt listan teossa, mukavaa nyt seurailla ku hahmottaa paremmin millon kelläki on laskettu.
ilmoitelkaa tosiaan rohkeasti jos on korjattavaa, se ei suuri vaiva ole. :)
Tervetuloa uusille mukaan!
Mari75; paljon jaksamisia sinne, toivotaan että toinen jaksaa matkassa loppuun asti. Voimia!
Herquleksista, itsekin olen yrittänyt etsiä missä liikkeessä vaunuja myytäisiin uutena, mutta vielä en ole löytänyt. Käytettyinä myydään tosi paljon, huutiksessakin on kyllä koko ajan muutamatkin myynnissä. Carenathan muistuttavat aika paljon Herquleksia, erona on kai että Carenaan saa vauvalle kovan kopan (mikä sinänsä olisi plussaa). Ainut mikä näissä malleissa itseäni häiritsee on heittoaisan puute, itse olen ainakin kokenut sen kovin käteväksi auringon tai tuulen kanssa temppuillessa. Noh, onneksi on vielä aikaa näitä miettiä! Jos joku saa vihiä missä Herquleksia myydään, ilmoitelkaa niin voisi vähän käydä testailemassa. ;)
Nyt tytär yöpuulle ja Good Wifen pariin,
Sona 7+3
Olen käynyt täällä kurkkimassa, mutten ole vielä uskaltautunut mukaan joukkoon. Tänään tuli varhaisultrassa hyviä uutisia, kun kuvaruudussa näkyi "pikku-kaveri" ja sykekin löytyi. Pakkohan tämä on pikkuhiljaa todeksi uskoa! Taustalla kuitenkin jokunen keskenmeno, joten maltilla mennään.
*Hipsu* 9+0 (LA 28.3.)
ja isot kiitokset Sonalle listapäivityksestä (ja kiva kuulla hienoja uutisia!), meitä isomasujahan on täällä jo aika liuta :)
Niin, siis kirjoitin äsken kunnon litanian ja sitten kone tilttasi... prkl... eli uusiksi siis.
Me siis ostettiin jo rattaat, tai oikeammin travel systemit, kun esikoisen ja uuden tulokkaan ikäeroksi tulee 1v 5kk. Ajateltiin että meillä kyseisille rattaille tulee paljon käyttöä - ostettiin Britaxin B-Dual -systeemit, eikä olla kaduttu. Ostetaan siihen sitten kohtapuoliin Baby Safe-kaukalo (Sleeperkin käy), jonka saa napsauttamalla kiinni runkoon. Vaunukopan voi kanssa ostaa jos tarvitsee, meillä on Brion Kombit esikoiselta niin tarvetta ei ole. Sisaristuin kiinnitetään hieman alemmas rattaisiin ja taakse, tyypit istuvat siis peräkkäin. Sisaristuimessa tosin voi vauvaakin viedä kantokassissa jos tulee natinaa isommalta että ei halua alhaalla istua. Mutta periaatteessa siis kaukalo ylös kiinni varsinaisen ratasistuimen paikalle, ja esikoinen sisaristuimeen alemmas taakse. Meidän mielestä hyvä että on näin, kun jos istuvat vierekkäin, voi isompi pian innostuessaan muksia pientä mennen tullen... ja tosi näppärän kapeat ajella kaupoissa, kirppareilla tms. On jo testattu :)Istuimen/kaukalon saa sekä kasvot itseen päin että menosuuntaan rattaiden yläosaan.
Runko taittuu helposti kasaan, eivät ole heppoiset ajella, ja nyt ovat heti jo esikoisella päivittäisessä käytössä. Tykkää kun istuu korkealla verrattuna vanhoihin (Gracon Spreet ja Brion Kombit). Edessä on kaksi pienempää kääntyvää pyörää ja takana isot, sitä en sitten tiedä että miten lumella ja loskalla käyttäytyvät. Jos kehtaavat käyttäytyä huonosti, niin sitten mennään taksilla ;) Ei asuta maalla, niin toivotaan että nuo lumiaurat välillä meidän teitä pyyhkisivät ja hommassa auttaisivat.
Suosittelen, ainakin meillä toimivat nyt hienosti, enkä usko että tulevaisuudessakaan harmeja tulee.
Ja omasta navasta vähäsen: np-ultraan tuli kutsu kahden viikon päähän. Sitä tässä nyt sitten odotellaan :) sen jälkeen ajateltiin kertoa yleisesti ihmisille, nyt osa tietää ja toinen osa tuijottaa päivittäin mun masua mutta ei uskalla kysyä mitään.
Kivaa viikkoa kaikille, ja tarrasukkaisia päiviä!
Minsku rv. 10+1
Hauskaa lukea, mitä muut ovat jo hankkineet vauvoille! :) Mulla on hirveä kuume virkata jotain ihanaa ja ehkä sitä jo uskaltaa alotellakin, kun np-ultra on takanapäin. Kaikki näkyi olevan mallillaan ja niskaturvotus oli todella vähäistä. Oli kyllä ihanaa nähdä ne pienet kädet ja jalat vipattamassa siellä! Mieskin pääsi tähän odotukseen enemmän mukaan, kun näki, että joku siellä todella luuraa.
Sitten VINKKI MAHANKASVATTAJILLE, kun housut menevät jalkaan, mutta vetskari ei mene kiinni: pujota hiuspampula napinlävestä ja sen jälkeen napinläven molemminpuolin nappiin kiinni. Näin saa muutaman joustavan lisäsentin ilman että seplaus repsottaa. Sitten vaan tunika tai pitkä paita päälle! Äitiyshousuja postista odotellessa...
Hyvää alkanutta syksyä kaikille! :)
Mala 12+0
Heippa kaikille pitkästä aikaa:) Täällä käyty np-ultrassa juuri hetki sitten, samalla se oli myös ensimmäinen ultra:) Siellä kaikki kunnossa, oli ihanaa nähdä pieni ja hengissä, olen nyt niiiiiiin helpottunut ja onnellinen:D Laskettuaika on nyt sitten 8.3 niinkuin neuvolankin mukaan eli sona jos muokkaat tietoja niin ton voi muuttaa :) Niskaturvotustakaan ei ollut paljoa, riski downin syndroomaan 1:58000.
Tsemppiä teille kaikille odotukseen:)
Siispä minulla nyt rv12+0 :)
Heippa hei..
Tänään sitten kolahti postista kutsu np-ultraan, 9.9. klo 10. Tietenkin se osui meidän lomaviikolle, en viitti millään vaihtaa. Ku kirjeessä lukee, että ei mielellään vaihdeta aikaa.
Mutta meneehän tämä masuasukki kyllä kaiken muun edelle. =)
Johkuliini rv 10+2
Isäntä tuossa tuumasi eilen illalla, että nyt on syksy tullut meidän mökkiin. Minä että kuinka niin. Kuulema syksyn merkki on kun mamma ottaa neulepuikot esille :D Tosiaan rupesin tytöille neulomaan villasukkia, kohta alkaa nekin kelit, niin onpahan valmiina. Tuli tosiaan taas semmonen olo, että jotain on pakko päästä värkkämään.
jos jotakin kiinnostaa, niin tässä linkki minun blogiin, jossa juttuja tekemistäni käsitöistä. http://ninppa.blogspot.com/
Mulla pullahti maha totaalisesti esiin, enää sitä ei paljon peitellä. Toisaalta ei haittaa, mutta viikkojakaan ei vielä niin paljon oo että sitä viitsis kaikille hehkuttaa.
Ninppa ja möykky 11+5
Huomenna mulla ois sitten aika ultraan.. ensin tehdään tarkistusultraus eli tsekataan, että millä viikoilla olen ultran mukaan (mä kun en tosiaan muista yhtään koska ne vikat menkat oli, niin raskausviikot ja LA on ollu vaan "veikkailujen varassa" tähän asti.)
Neuvolan arvion mukaan olisin nyt raskausviikolla 11 eli ultra on nyt varattu sen mukaan, että jos tuo pitää paikkansa niin voidaan samalla suorittaa np-ultraus.
Vähän jo jännittää kuinka siellä mahtaa mennä ja mitä sieltä sitten oikeesti näkee.
Pahoinvointi on ollut sitä luokkaa, että luulisi ainakin elämää masussa olevan. Lisäksi masu on alkanut pullottaa, että enää tosi löysillä paidoilla vatsa peitetään. Töihin en ole vielä kertonut. Kai mar sitten pian ultran jälkeen pitää kertoa, kun masukin alkaa jo ilmottelemaan itsestään.
Kumpienkin vanhemmille ollaan jo kerrottu ja muutamalle hyvälle ystävälle. Muuten olen vielä salannut asian.
Tämä kun on esikoiseni, niin minulla ei ole entuudestaan mitään vauvantarvikkeita. Tuntuu, että pää jo menee pelkästän vaunutarjonnasta sekaisin. Olenkin miettinyt, että tämän ultran jälkeen alkaisin pikkuhiljaa hankkimaan kaikennäköistä tarviketta, koska yhdestä tai kahdesta tilistä ei kyllä kaikkea osteta ellei halua velkavankeuteen :)
Kerron huomenna kuulumisia, kun tiedän varmuudella, mitä masuun kuuluu.
- mama*83 rv 11?
p.s onko varhaisultra/ np-ultra teillä tehty alakautta vai normaalisti masun päältä? Olen nimittäin kuullut kahta tarinaa...
Meillä eka ultra, joka on neuvolassa ekalla neuvolakäynnillä, tehdään yleensä mahan päältä, mut nyt mulle tehtiin se alakautta. Aiemmissa raskauksissa mahan päältä. En sit tiiä miks nyt teki alakautta, varmaan ihan vaan siks että olis parempi näkyvyys ja sais paremmin selvää viikoista.
lääkärineuvolassa ultra on aina tehty alakautta, siis tässä ensimmäisessä lääkärineukussa, jatkossa on sit tehty mahan päältä.
np-ultra on minulle tehty mahan päältä, mut esimerkiksi minun kaverille, joka oli hieman minua tukevampi, niin tekivät alakautta. joten aika paljon ne katsoo ruumiin rakenteesta, kummallako tavoin tekevät.
ninppa ja möykky 11+5
Minulle tehtiin varhaisultra alakautta. Tosin se olikin rv 7+6, joten vatsan läpi ei oikein näy vielä silloin riittävän hyvin. Pyysin kuitenkin, että katsottaisiin ensin vatsan läpi, koska aiemmin muun syyn takia ultrattaessa näkyvyys kohtuun oli ollut erinomainen, vaikka rakko oli ollut tyhjä. Rakon täynnä oleminen auttaa siten, että neste toimii jonkinlaisena kaikupohjana ja parantaa siten näkyvyyttä. Kyllä minultakin sen verran tuolloin rv 7+6 näkyi vatsan lävitse, että voitiin todeta raskauden alkaneen. Sen sijaan laskettua aikaa ja edes alkion elossa olemista ei siten pystynyt selvittämään.
Np-ultraanhan en sitten mennyt, joten siitä en tiedä mitään. Mutta luulisi, että jos vatsan rasvakerros on ohut ja rakko täynnä, se voitaisiin tehdä myös vatsan päältä. Tietysti jos siihen ei sitten suostutakaan, sisäkautta tehty toimenpide voi olla vähän ikäväntuntuinen, kun on kova pissahätä. :)
ps. Tämä siis vastauksena mama*83:n kysymykseen. Täällähän ei näy, kenelle vastataan. :)
Jonkin aikaa tätä ketjua seuranneena.. :) Seurailen myös huhtikuisia, oma laskettu aika on vasta ihan maaliskuun lopulla (27.3.). Joten tulen tänne pitelemään perää niin sanotusti.
Väsymys on täälläkin ihan järkkyä. Aamut menee vielä ihan ok, välillä tuntuu edelleen jopa siltä, että onko tämä raskaus tottakaan. Mutta annas olla kun kello tulee 15, iskee ihan tajuton väsymys. Siitä eteenpäin ihan pakolla hoidan lasten kanssa vain ne pakolliset ruoat ym, ja loppuillan makaan sohvalla.. Tulee jopa telkkaa katsottua nykyään. Tai lasten kanssa luetaan sängyssä kirjoja tms.
Masu on myös turvoksissa.. Melkein jo farkut eilen piukotti. Onhan tää jo aika mones raskauskin, että varmaan tässä lähiviikkoina saa jotain mammavaatteita esiin kaivaa. :) Neljäs lapsi tulossa. Esikoistyttö syntyi kuolleena 2004, sen jälkeen meille on tullut kaksi pirteää poikaa 2006 ja 2008. Ultraan jo pääsin tätä tulokasta kurkistelemaan reipas viikko sitten. Näytti ihan asianmukaiselta viikkoihin nähden, vähän käänteli kylkeä ja liikutteli käsiä ja jalkoja (tai niitä alkuja). Sydän sykki. Mittoja ei otettu, mutta omalla kokemuksella tiedän miltä pitäisi näyttää 8+, niin ihan sitä vastasi. :)
Väsymyksen ohella rinnat on edelleen kipeät, hajuaisti toisinaan herkillä. Pahoinvointiin en oikein ole taipuvainen (pojan 2006 alussa oli kyllä jonkunasteista kuvotusta, mutta muissa odotuksissa ei juurikaan). Kaiketi jotain muutakin on tässä ollut, muttei juuri nyt tule mieleen. Tuo väsymys ja tissit, on ne "tärkeimmät". :)
Np-ultraan odotan kovasti kutsua, eka neuvola oli viikko sitten. Täällä se ainakin on aiemmin tehty alakautta, käsittääkseni ihan kaikille odottajille, riippumatta ruumiin rakenteesta tms. Voidaan kurkata myös vatsan päältä, jos vauvanalku jotenkin sellaisessa asennossa ettei alakautta turvotus näy. Tai jos yritetään herätellä. Neuvolan th oli mun taustan takia käskenyt sijaista laittamaan lähetteen äitipolille, meinasivat että puolivälin jälkeen asioin siellä enemmänkin. Mitä sinällään vähän ihmettelen koskapa pojan 2008 odotuksessa en sen kummemmassa erityisseurannassa ollut ennen loppuviikkoja (ja nekin siksi kun poika ei oikein osannut asettua masussa..). Neuvolan th on kyllä sen jälkeen vaihtunut ja tämä nykyinen on ehkä vähän epävarma (vaikkakin kyllä ihan kokenut) tai jotain, että haluaa siirtää vastuuta asiantuntijoille. No, kunhan nyt ensin selvitään näistä alkuviikoista sinne varmemmille, niin käynnit ja muut selviää paremmin.
En sitten ikinä osaa sanoa mitään lyhyesti.. ;)
Rusetti 9+3
No niin, nyt näin ensimmäisen kerran pikkuihmeen. Kova meno oli päällä. Jalat ja kädet huito sitä tahtia että luulis, että tuommosen riehunnan jo itsekin masussa tuntis. :)
Näytti ihan siltä, että se pomppii siellä kohdussa, mutta lääkäri sanoi, että hän potkii niin kovasti, että näyttää siltä kuin koko sikiö pomppis.
Np-mittaustulos oli erittäin hyvä. Nenuki näkyi todella selvästi, joka on kuulemma hyvä merkki. Downin syndroomaa sairastavalla sikiöllä kuulemma ei näy lainkaan taikka sitten hyvin hatarasti.
Laskettu aikakin nyt sitten varmistui ja se on 12.3.2011. Eli raskausviikoilla 11+4 mennään tänään.
Seuraava ultra onkin sitten vasta marraskuun eka päivä. Nyt pitäis varailla taasen seuraavaa neuvolakäyntiä.
Ainiin, ja se np-ultra tehtiin ihan masun päältä mulla. :)
mama*83 rv 11+4
(jos listaa päivitellään niin mun kohalle voi laittaa LA 12.3., minä 27 v., mies 30 v., esikoista ootellaan ja Satakunta )
..itkin taas tunnin yhteen menoon. Hormonit taas niin mahdottoman pinnalla..
Ninppa, korjasin sun tiedot! :)
Me ostettiin BeSafen izi combi. Ollaan kuultu paljon kehuja, ja kivasti näytti sopivan meidän koslaan; tyttö tykkäsi ilmeisesti siinä kököttää.
Vaunuista olen pähkäillyt Emmaljungan twin city crossien ja Herquleksen twin raptor spinien välillä. Emmaljungassa kiinnostaa laatu ja Herquleksissa isot kääntyvät etupyörät. Toki mitään vaihtoehtoja ei ole suljettu pois, mutta noista nyt tällä hetkellä olisin kiinnostunein. Käytettyinä olen ajatellut ostaa; hyväkuntoisena kun saa paljon edullisemmin kuin suoraa liikkeestä. Briotkin tuntuvat kiinnostavilta, täytyykin niistä ottaa myös selvää enemmän. :)
Täällä on vielä niin varhaiset viikot, ettei millään pömpötys ole vielä voinut pulpahtaa näkyville, mutta turvotusta täälläkin esiintyy aika roimasti. Maha näyttää siltä että olisin 20. viikolla raskaana. :D Täälläkin otetaan vinkkejä kiitollisena vastaan!
Veikkaan kyllä että maha aika äkkiä alkaa täälläkin pömpöttämään, itsellä kun kohtu on kuulemma paljon eteenpäin kallistunut. Pysyisi nyt edes siihen 12. viikolle piilossa ettei porukka huomaisi asiaa ennenkuin on ehtinyt uudesta tulokkaasta ilmoittamaan.
Nyt esikoinen heräsi, pitääpi lähteä viihdyttämään!
Sona ja möttis 7+2