Anopin mies tukisti lastamme - mitä tehdä nyt?
Meille kävi tällainen todella ikävä episodi. Olimme anoppilassa käymässä hiukan alle 2-vuotiaan lapsemme kanssa. Lapsi meni useista kielloista ja uudelleen ohjauksista huolimatta koskemaan DVD-soittimeen. Olin itse muutaman metrin päässä ja menossa juuri ottamaan lapsen syliin ja ohjaamaan muualle.
Anopin mies oli kuitenkin lähempänä. Hän otti niskahiuksista kiinni, veti lapsen pois ja ärjäisi. Lapsi alkoi tietenkin itkeä aivan hillittömästi, jolloin mies vaikutti olevan varsin tyytyväinen toimintaansa. Kehuskeli oikein, että nytpähän oppi... Itse lohdutin lasta ja yritin olla tyynenä.
Mieheni tuli välittömästi paikalle ja kuuli, mitä oli tapahtunut. Hän halusi lähteä samantien pois ja sanoi, että me haluamme miettiä, kuinka tästä eteenpäin. Anoppi ja hänen miehensä ovat olleet yhdessä vuosia, mutta mieheni ei ole oikein koskaan pitänyt tästä "isäpuolestaan".
Itse olen todella kauhuissani. En hyväksy (TIETENKÄÄN) minkäänlaista ruumiillista kuritusta. Lisäksi tilanne oli mielestäni varsin "lievä" ja olin itse vieressä.
Anoppi soitti jälkeenpäin ja pyysi anteeksi miehensä puolesta. Sanoin, etten voi antaa ainakaan vielä anteeksi tuollaista käytöstä. Mieheni ei oikein osaa sanoa mihinkään mitään. Hän on hyvin vihainen, järkyttynyt ja pettynytkin.
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (107)
Meille kävi tällainen todella ikävä episodi. Olimme anoppilassa käymässä hiukan alle 2-vuotiaan lapsemme kanssa. Lapsi meni useista kielloista ja uudelleen ohjauksista huolimatta koskemaan DVD-soittimeen. Olin itse muutaman metrin päässä ja menossa juuri ottamaan lapsen syliin ja ohjaamaan muualle.
Anopin mies oli kuitenkin lähempänä. Hän otti niskahiuksista kiinni, veti lapsen pois ja ärjäisi. Lapsi alkoi tietenkin itkeä aivan hillittömästi, jolloin mies vaikutti olevan varsin tyytyväinen toimintaansa. Kehuskeli oikein, että nytpähän oppi... Itse lohdutin lasta ja yritin olla tyynenä.
Mieheni tuli välittömästi paikalle ja kuuli, mitä oli tapahtunut. Hän halusi lähteä samantien pois ja sanoi, että me haluamme miettiä, kuinka tästä eteenpäin. Anoppi ja hänen miehensä ovat olleet yhdessä vuosia, mutta mieheni ei ole oikein koskaan pitänyt tästä "isäpuolestaan".
Itse olen todella kauhuissani. En hyväksy (TIETENKÄÄN) minkäänlaista ruumiillista kuritusta. Lisäksi tilanne oli mielestäni varsin "lievä" ja olin itse vieressä.
Anoppi soitti jälkeenpäin ja pyysi anteeksi miehensä puolesta. Sanoin, etten voi antaa ainakaan vielä anteeksi tuollaista käytöstä. Mieheni ei oikein osaa sanoa mihinkään mitään. Hän on hyvin vihainen, järkyttynyt ja pettynytkin.
Mitä kannattaisi tehdä?
mun lasten isä kun kerran erehty ottamaan niskasta kiinni samantapaisessa tilanteessa esikoistamme hyökkäsin samantien hullunkiilto silmissäni mieheni kimppuun!!! revin hänet tukasta maahan ja huusin että mun lastani ei napata niskasta!!! heitin hänet heti pihalle, uskas tulla vasta monen tunnin päästä takas himaan. jos joku vitun appiukonkokelas tollasta mun lapsille tekis repisin oitis silmät äijältä päästä enkä todellakaan tapais enää ikinä!!! mun oma isänikään ei saa olla lasteni kans koskaan yksin koska on tukistanu ja lyöny mua pienenä. tietää hyvin sen et jos pikkasenkaan on kovempikouranen nii saa musta elinikäisen vihollisen!!! katkase heti kaikki välit tollaseen idioottiin!!!
Pyöräilykypärättä ajo on toki laitonta, josta tosin ei saa sanktiota. Punaisia päin kävelemisestä kylläkin saa.
se olikin pointti, eli joo, punaisia päin käveleminen on laitonta, mutta montako kertaa olet tehnyt rikosilmoituksen punaisia päin kävelleistä? Tai kun näet jonkun ajavan ilman kypärää? Versus se, että todistaisit murhan tai joku varastaisi autosi. Tässäkin voisi mielestäni ajatella järjellä, eli yksi tukistaminen ei ole sama asia kuin jos lapsi olisi hakattu henkihieveriin, kunhan se ei tapahdu toiste.
no mielestäni kannattaisi silti ensin infota tätä ukkoa nykyajan lakikäytännöistä, ennen kuin pistää välit kokonaan poikki anoppiin ja appeen- voisin kuvitella, että rikosilmoitus aiheuttaisi sen, että kumpikaan ei pidä enää yhteyttä tähän ilmoituksen tekijään.
Lapsilla ei ollut mukana yhtaan lelua vaikka tiesivat etta meilla on aikuiset lapset. Kaiken "pikkupilan" kukkuraksi saivat vedettya seinalta kellon joka on nyt rikki ja tammilattiassa iso kolhu. Huvikseen heittelivat hedelmavadista omenoita yrittaen osua telkkariin. Roskiin meni omenat.
Onneksi lahtivat ennenkuin kerkesin ketaan tappaa, tukistamisesta puhumattakaan. Teki mieli tukistaa ensin vanhemmat ja sitten lapset.
Meille ei enaa tarvitse tulla, kiitos vaan, tuli ihan tarpeeksi taloudellista tappiota. Lahelta piti etten tehnyt rikosilmoitusta.
No, eiköhän tässä yhteiskunnassa pahempiakin rikoksia tapahdu kuin yksi tukistaminen ja ärjäisy.
Kamalaltahan se tuntuu, mutta en nyt lähtisi ylireagoimaan. Sitä paitsi, saattaa tulla vielä sinulle ja miehellesikin vastaan tilanne, jossa todella tekisi mieli tukistaa sitä omaa kullannuppua. Teidän 2 v on vielä pieni, ja tilanteita kuulkaa tulee eteen seuraavan 16 vuoden aikana...
Emme ole menossa tekemään rikosilmoitusta, vaikka mieleni hieman tekisi.
ap
Mitä kannattaisi tehdä?
mun lasten isä kun kerran erehty ottamaan niskasta kiinni samantapaisessa tilanteessa esikoistamme hyökkäsin samantien hullunkiilto silmissäni mieheni kimppuun!!! revin hänet tukasta maahan ja huusin että mun lastani ei napata niskasta!!! heitin hänet heti pihalle, uskas tulla vasta monen tunnin päästä takas himaan. jos joku vitun appiukonkokelas tollasta mun lapsille tekis repisin oitis silmät äijältä päästä enkä todellakaan tapais enää ikinä!!! mun oma isänikään ei saa olla lasteni kans koskaan yksin koska on tukistanu ja lyöny mua pienenä. tietää hyvin sen et jos pikkasenkaan on kovempikouranen nii saa musta elinikäisen vihollisen!!! katkase heti kaikki välit tollaseen idioottiin!!!
No sinäpä hyvää mallia lapsillesi näytät...
Revit tukasta ja repisit silmät päästä...
Pikkuisen outo asenne sulla.
että kyllä se on ap sinun ja miehesi asia valvoa, että se lapsi ei sitä DVD:tä mene räpläämään! Olitte sentään kylässä toisten ihmisten huushollissa! Monta kertaa oli kielletty ja meno senkun jatkui. Hoh, olisi kyllä ketuttanut minuakin.
Lapset osaavat ihan oikeasti olla ihan järkyttävän ärsyttäviä. Itselläni on neljä omaa, ja silti ärsyynnyn välillä aivan suunnattomasti esim kaupassa tai lentokoneessa kirkuvista kakaroista, etenkin silloin kun vanhempansa eivät oikeasti tee asialle mitään. Ei voi kieltää eikä komentaa ettei vaan tule traumoja Nico-Petterille tai Jenna-Jasmiinalle.
En hyväksy tukistamista, mutta ymmärrän kyllä hyvin miksi vanhemman sukupolven mies saattaa kyseiseen ratkaisuun päätyä.
Kyllä tässä taitaa olla muitakin syitä, eikä yksistään tukistus. Ap mies ei ole koskaan pitänyt tästä "isäpuolesta" oliko nyt hyvä syy päästä eroon ukosta. Kyllä meillä on pitänyt kovastikin sanoa, et kiipeile kirjahyllyillä, etkä puottele sieltä tavaroita. Tietysti jos vielä noita DVD soittimia rumppaa , voi siitä sanoa kovemminkin.
Jos ei anopin mies pyytäisi anteeksi, niin tuskin enää suostuisin anoppilassa käymään. Alle 2- vuotias ei vielä ymmärrä kieltoja niin että sekään oikeuttaisi tuon. Lisäksi tukistaminen on todellakin ruumiillista kurittamista, joka on laissa kielletty. Minua myös huolettaisi se, että anopin mies olisi nauttinut tilanteesta. Se tekisi tukistamisen vielä tuomittavammaksi. Mua huolestuttaisi myös se mitä mahdollisesti tapahtuisi silloin kun kukaan muu ei olisi läsnä. Voisiko mies kurittaa vieläkin rankemmin, jos olisi yksin lapsen kanssa? En antaisi ikinä lastani anoppilaan hoitoon, jos anopin mies olisi paikalla.
Tismalleen samaa mielta taman kirjoittajan kanssa. Toki ap:n kannattaa myos vastaisuudessa - ihan suojellakseen lastaan - estaa pahimmat tuhot muiden ihmisten omaisuudelle, mutta se on mielestani sivuseikka, paa-asia kiteytyy tuossa ylapuolisessa kirjoituksessa.
Onneksi ap voi selvittää ja estää vaastaavat väkivallan teot tulevaisuudessa katkaisemalla välit nyt heti anoppiin ja tämän ukkoon. Ap voi ihan itse onneksi valita kenen kanssa lapsensa on tekemisissä.
eikä auta vedota kuinka appikin on pöpipää.
En ole sanonut, että kaikki rikokset ovat samanarvoisia, vaan että lakia pitää noudattaa kaikkien, iästä ja sukupuolesta jne. riippumatta.
Hieman eri asia.
On kansalaisvelvollisuus olla noudattamatta lakia jota ei usko oikeudenmukaiseksi. Minä uskon että ruumiillinen kurittaminen tietyissä tapauksissa on oikein ja lain henki on karsia vain räikeimmät pahoinpitelyt pois.
miten monelle täällä on lapseen kiinnikäyminen ok! Saako teitäkin vaikka pomo "tukistaa pienesti" jos siltä tuntuu?
Kun kasvatustaidot loppuu niin otetaan väkivalta käyttöön. Surullista.
Koetko sinä vanhemmuutesi niin että lapsesi työskentelee sinulla? Koetko omalla työpaikalla pomosi "kasvattajaksesi"? Et taida olla ihan terävintä kärkeä?
jotka eivät ymmärrä, että ruumiillinen kuritus on rikos nykyään. Lapsi pitää saada tottelemaan muulla tavoin. Pitää myös hyväksyä se tosiseikka, että jos lapsi, pienen pienikin, rikkoo kyläpaikassa jotain, tulee vanhempien se korvata.
Lasten kasvattamisessa ja väleissä sukulaisiin tarvitaan suhteellisuudentajua, mutta ruumiillinen kuritus - siis väkivalta toista ihmistä kohtaan - on väärin. Nro 4
miten monelle täällä on lapseen kiinnikäyminen ok! Saako teitäkin vaikka pomo "tukistaa pienesti" jos siltä tuntuu? Kun kasvatustaidot loppuu niin otetaan väkivalta käyttöön. Surullista.
Koetko sinä vanhemmuutesi niin että lapsesi työskentelee sinulla? Koetko omalla työpaikalla pomosi "kasvattajaksesi"? Et taida olla ihan terävintä kärkeä?
mutta 95 et taida itse olla ihan teravinta karkea? ;-) Nimittain molemmissa on kyse valtasuhteista (vanhemman valta lapseen ja pomo valta alaiseensa) ja vakivallasta sen vallan vaarinkayttona. Ei tarvitse olla sosiologi tuota ymmartaakseen.
kuitenkin monet suhteet ole valtasuhteita? Siis missä voitte nähdä tasa-arvoisia ihmissuhteita? Parisuhteessa vaikka seksiä voidaan pitää vallankäytön välineenä jne.
Kylläpä se yks tukistus nyt olikin kamalaa.. hohhoijaa. Mä en kans ymmärrä tätä, että rinnastetaan yks luunappi ja nyrkillä turpaan. Kyllä mustakin ihan täyspäinen tuli, vaikka sain tukkapöllyä ja luunappia pienenä. Ei niitä tarvinnut kun pari kertaa antaa, ja sen jälkeen kyllä tottelin.
Mua kanssa ottaa päähän kun nykyajan lapset ei osaa käyttäytyä. Vanhemmat on ihan epätoivosia jo 3-vuotiaiden Nico-Pettereiden kanssa, ja yrittää uhkailemalla ja lahjomalla saada niitä tottelemaan. Lapsi nauttii lahjomisesta ja on täysin mukana juonessa, ja uhkailuista ei kannata välittää kun ei niitä kumminkaan toteuteta. Tätä on nykyajan lässynlässynkasvatus. Aikuiset ihmiset on täysin pikkulasten vietävissä, reppanat.
Ja sitten on näitä hulluja, jotka kyllä itse hyökkää kimppuun ja voi repiä silmät päästä, mutta ei siedä pientä niskavilloista tarttumista. Pitäkää perkele ne kauhukakaranne kurissa niin ei tartte sivullisten puuttua!
Mua hävettäis jos joku muu joutuis ylipäätään puuttumaan tilanteeseen. Mullakin on sukulaisia, joita en ikinä itse kutsu kylään, koska aina joudun itse puuttumaan kasvatukseen kun vanhemmat seisoo tumput suorana ja änkyttää jotain tyhjää. Lapset nauraa niille. Ja aina menee jotain rikki tai muuten vaan rikotaan jokaista perus käyttäytymissääntöä.
Jos mun tarttis kattoa vierestä kun toisen lapsi räpeltää mun dvd-soitinta, niin okei, en tarttuis kiinni, mutta suuttuisin aivan helvetisti. Jumalauta että mä vihaan kurittomia kakaroita! Tai oikeestaan niiden vanhempia.
kuitenkin monet suhteet ole valtasuhteita? Siis missä voitte nähdä tasa-arvoisia ihmissuhteita? Parisuhteessa vaikka seksiä voidaan pitää vallankäytön välineenä jne.
vaan siita, etta rinnastus vanhemmuuteen ja pomouteen on ihan validi. Ja etta niin vanhempi tai isovanhempi kuin pomokaan ei saa kayttaa vakivaltaa ketaan, mutta erityisesti heikompaansa kohtaan. Seksi vallankayton valineena on hiukan monipiippuisempi juttu, eika siita ole ainakaan saadetty laissa mitaan (olettaen, ettet tarkoita seksuaalista vakivaltaa vaan esim. "pihtaamista").
Kyllä mustakin ihan täyspäinen tuli, vaikka sain tukkapöllyä ja luunappia pienenä. Ei niitä tarvinnut kun pari kertaa antaa, ja sen jälkeen kyllä tottelin.
joka yllapitaa vakivaltaa lapsia kohtaan, mutta myos muita todella vastenmielisa juttuja, kuten naisten ymparileikkauksen, joissain maissa. Eli annetaan vahingon kiertaa, koska muakin pahoinpideltiin ja olen silti ihan ok...