Anopin mies tukisti lastamme - mitä tehdä nyt?
Meille kävi tällainen todella ikävä episodi. Olimme anoppilassa käymässä hiukan alle 2-vuotiaan lapsemme kanssa. Lapsi meni useista kielloista ja uudelleen ohjauksista huolimatta koskemaan DVD-soittimeen. Olin itse muutaman metrin päässä ja menossa juuri ottamaan lapsen syliin ja ohjaamaan muualle.
Anopin mies oli kuitenkin lähempänä. Hän otti niskahiuksista kiinni, veti lapsen pois ja ärjäisi. Lapsi alkoi tietenkin itkeä aivan hillittömästi, jolloin mies vaikutti olevan varsin tyytyväinen toimintaansa. Kehuskeli oikein, että nytpähän oppi... Itse lohdutin lasta ja yritin olla tyynenä.
Mieheni tuli välittömästi paikalle ja kuuli, mitä oli tapahtunut. Hän halusi lähteä samantien pois ja sanoi, että me haluamme miettiä, kuinka tästä eteenpäin. Anoppi ja hänen miehensä ovat olleet yhdessä vuosia, mutta mieheni ei ole oikein koskaan pitänyt tästä "isäpuolestaan".
Itse olen todella kauhuissani. En hyväksy (TIETENKÄÄN) minkäänlaista ruumiillista kuritusta. Lisäksi tilanne oli mielestäni varsin "lievä" ja olin itse vieressä.
Anoppi soitti jälkeenpäin ja pyysi anteeksi miehensä puolesta. Sanoin, etten voi antaa ainakaan vielä anteeksi tuollaista käytöstä. Mieheni ei oikein osaa sanoa mihinkään mitään. Hän on hyvin vihainen, järkyttynyt ja pettynytkin.
Mitä kannattaisi tehdä?
Kommentit (107)
Sinun logiikallasi kaikkea sitä mitä ennen on tehty, saa vanhat ihmiset tehdä nykyäänkin. Ajan seuraamista ei heiltä vaadita.
Sinun logiikallasi kaikkea sitä mitä ennen on tehty, saa vanhat ihmiset tehdä nykyäänkin. Ajan seuraamista ei heiltä vaadita.
Ei tietty saa vanhat ihmiset räiskiä kaduilla. Kunhan kirjoitin, että aikoinaan tappoivat ainoastaan sen takia, että oli pakko ja käynnissä oli sota. Tuskin kovinkaan moni huvikseen sitä teki.
kun oli pakko, eikä muuta osattu. Täsmälleen samasta syystä.
eihän tukistamista pidä paihoinpitelynä moni nykyajan nuorikaan tai vanhempi. Ei sitä ole lehdissä toitotettu, että se on nykyisin laissa kielletty, jos tuo mies ei ole paljoa lasten kanssa aikaa viettänyt niin on hyvin mahdollista ettei hän sitä ole rekisteröinyt. Luuletko, että kaikki mummot tietävät mikä on mese ja irc- galleria ja facebook?
kun oli pakko, eikä muuta osattu. Täsmälleen samasta syystä.
aikaa perustella, keskustella ja moneen kertaan pyytää lasta tottelemaan. Aika kului päivittäisissä askareissa. Kaipa sen takia fyysinen kuritus oli nopein tapa saada lapsi oppimaan. Ei ollut perheneuvoloita, terapeutteja ynnä muita hoitamassa lasten ongelmia. Jos ei Kalle-Jooseppi totellut niin keppiä saatuaan kyllä nopeasti oppi.
eihän tukistamista pidä paihoinpitelynä moni nykyajan nuorikaan tai vanhempi. Ei sitä ole lehdissä toitotettu, että se on nykyisin laissa kielletty, jos tuo mies ei ole paljoa lasten kanssa aikaa viettänyt niin on hyvin mahdollista ettei hän sitä ole rekisteröinyt. Luuletko, että kaikki mummot tietävät mikä on mese ja irc- galleria ja facebook?
Mikäli appiukko sodanjälkeen syntynyttä ikäpolvea, voi hänen mielestään tukistaminen olla ihan normaalia ojentamista. Senpä vuoksi asiasta ei yhden kerran jälkeen kannattaisi herneenpalkoa nenäänsä vetää vaan kertoa appiukolle asiasta oma kantansa. Ja estää itse lapsen pääsy DVD-soittimen kimppuun myöskin.
oikeuttaa rikkomaan lakia?
varmaan suurin osa ihmisistä ei pidä pyöräilykypärääkään päässään, vaikka niin on laissa määrätty. Pitäiskö kaikki heidät pistää vankilaan, koska onhan lakia näin ollen rikottu? Tai ne, jotka kävelevät päin punaisia? Sinun mielestäsihän kaikki rikokset ovat yhtä pahoja.
eikä auta vedota kuinka appikin on pöpipää.
En ole sanonut, että kaikki rikokset ovat samanarvoisia, vaan että lakia pitää noudattaa kaikkien, iästä ja sukupuolesta jne. riippumatta.
Hieman eri asia.
Mitäs sitten olisi pitänyt tehdä jos lapsi kielloista huolimatta menee sen dvd soittimen ääreen? .
Siis mitä? No mennä hakemaan se pois sieltä!! Ei hyvä jumala tätä avuttomuutta. Kyllä niille lapsille saa tuottaa mielipahaa. Otetaan lapsi syliin ja sanotaan että "Kuulepas kun ei siihen DVD-soittimeen saa koskea. Ja katsohan miten kiva auto tässä on..." Toistetaan noin 20 kertaa.
no mielestäni kannattaisi silti ensin infota tätä ukkoa nykyajan lakikäytännöistä, ennen kuin pistää välit kokonaan poikki anoppiin ja appeen- voisin kuvitella, että rikosilmoitus aiheuttaisi sen, että kumpikaan ei pidä enää yhteyttä tähän ilmoituksen tekijään.
haluatte katkaista välit lapsen isovanhempiin.
Appiukko on oman aikansa mies ja varmaan tottunut tiukempaan kotikasvatukseen. Se ei oikeuta tukistamaan teidän lastanne, mutta laittakaa tapahtunut oikeisiin kehyksiin ja mittasuhteisiin.
Jatkakaa käyntejä ja tehkää ukolle selväksi, että lasta ei kuriteta ruumiillisesti. Eiköhän hän tästä episodista jo oppinut, jos on vähänkään halukas pysymään kanssanne väleissä. Älkää tuhotko lapsen ja isovanhempien suhdetta yhden virheen vuoksi, asia on sitten eri jos ukko vain jatkaa toimintaansa.
ei siis appi.
Ja kyllä on sellainen syy.
ei siis appi.
Tosin itse ehkä tekisin kuten moni on neuvonutkin. Näkisin asian hiukan laajemmassa valossa ja keskustelisin kyseisen ukon kanssa asiasta.
ei siis appi.
Tosin itse ehkä tekisin kuten moni on neuvonutkin. Näkisin asian hiukan laajemmassa valossa ja keskustelisin kyseisen ukon kanssa asiasta.
oikeuttaa rikkomaan lakia?
varmaan suurin osa ihmisistä ei pidä pyöräilykypärääkään päässään, vaikka niin on laissa määrätty. Pitäiskö kaikki heidät pistää vankilaan, koska onhan lakia näin ollen rikottu? Tai ne, jotka kävelevät päin punaisia? Sinun mielestäsihän kaikki rikokset ovat yhtä pahoja.
Pyöräilykypärättä ajo on toki laitonta, josta tosin ei saa sanktiota. Punaisia päin kävelemisestä kylläkin saa.
ei siis appi.
kyllä ne välit katkeaisi anoppiinkin, jos ap kieltäytyy olemasta missään väleissä tämän mieheen, synttäreille ei kutsuta, anoppilassa ei käydä jos mies on paikalla, joululahjat pistetään roskiin, perhejuhlat jää väliin..mutta ylireagoikoon kukin niin paljon kuin haluaa. Mun kolmekymppistä kaveria tukistettiin pienenä useinkin eikä se häntä kuulemma ole haitannut. Itse taas olisin mieluummin ottanut lapsena vastaan silloin tällöin tukistuksen tai luunapin kuin hirveät haukkumiset ja riidat joka asiasta ja ties miksi piruksi ja paholaiseksi syyttelyn.
Tuollaisesta ei tukista kuin anaalinen henkilö. Pieni tukistus ei ole pahaksi, jos lapsi ei muusta usko jossain oleellisessa asiassa. Mutta yksi DVD-soitin, mielestäni anopin mies saisi työntää sen hanuriinsa. En kävisi enää siellä.
miten monelle täällä on lapseen kiinnikäyminen ok! Saako teitäkin vaikka pomo "tukistaa pienesti" jos siltä tuntuu?
Kun kasvatustaidot loppuu niin otetaan väkivalta käyttöön. Surullista.
järki päätä pakota, mielestäsi voi siis rinnastaa tukistamisen ja tapon? Antaisit myös tukistajalle vankeutta vuosikausiksi?