Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään
Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.
Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.
Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.
Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.
Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.
Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.
Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.
Kommentit (421)
on joka päivä 4 tuntia yksin kotona?
me ollaan kateellisia 4 lapsen yh:lle.
on joka päivä 4 tuntia yksin kotona?
yksivuotiaan kanssa?
En minä jotenki osaa pelätä sitä maanantaina, koska sisimmässäni tiedän, että lasteni asiat on kunnossa. Tosiaan aloitin nuo iltalenkit paljon lyhyemmästä ajasta, mutta kun aina kaikki meni hyvin ja lapset ovat tosi hyväunisia, niin aika pian uskalsin käydä sen reilun tunnin lenkin ja nyt menee välillä kaksikin tuntia. Lisäksi teen niin, että pe ja la käyn pitemmän lenkin, kun esikoisellakaan ei ole kiire nukkumaan. Ihan kiva olisi, jos joku perhetyöntekijä saataisiin joskus auttamaan, mutta koen kuitenkin pärjääväni näinkin. Toivottavasti maanantaina ei tule mitään ikäviä yllätyksiä :( ap
eri mielipide pienten lasten jättämisestä kotiin kuin sinulla. Heidän tehtävänsä on ajatella lasten parasta, ei vain sinun parastasi.
Kaikki puhuvat vain siitä, JOS KOTONA sattuu jotain. Entäs jos äidille sattuu jotain ikävää siellä lenkkipolulla? Lapset ovat yksin kotona ja ihmettelevät, missä äiti on..
Ei mitään hätää. Kyllä esikoinen pärjää jo tuon ajan.
en todellakaan usko, että tuosta voi mitään sanoista tulla. On meidänkin mukulat olleet joskus 12 vuotiaan serkkutyttöni vahdttavana kotipihalla jos olen vaika käynyt lähikaupassa. Eiköhän siinä voisi pahempia juttuja tapahtua kuin kotona lasten nukkuessa.
ja tätsy saa yllättäen sydänkohatuksen? Kaikkea kamalaa voi tapahtua!!!
12v. ei kuulu vahtia 3 sisartaan yksin, vaikka nukkuisivatkin.
Tuollainen porukka on sun vastuulla ja siihen pitää vielä koiratkin hankkia.
Huolehtisit ekana niistä lapsistasi kunnolla.
Tärkeintä tässä nyt on se miten virkailija näkee tämän asian eli hyväksyykö vai ei.
äidille voi sattua jotakin ihan missä vaan, vaikka työmatkalla tai kauppamatkalla ja koko maailmassa ylipäätäänkin voi sattua vaikka mitä.
Koittakaas nyt kuitenkin pitää järki kulta kourassanne ja miettiä kokonaistilannetta tuon ap:nkin kannalta, joka kuulostaa varsin järkevältä ja ap. hyvältä äidiltä.
Olkaa enemmän huolissanne perheistä, joista oikeasti tarvitsisi olla huolissaan.
Taitaa olla joku syndrooma niillä, jotka näkevät ap:n toiminnassa jotakin lastensuojelutarpeeseen viittavaa.
Kaikki puhuvat vain siitä, JOS KOTONA sattuu jotain. Entäs jos äidille sattuu jotain ikävää siellä lenkkipolulla? Lapset ovat yksin kotona ja ihmettelevät, missä äiti on..
äiti voi myös tukehtua pullaansa kahvipöydässä tai verisuini katketa päästä nukkuessa ja lapset oat edelleen yksin ilman äitiä. Eiköhän 12 vuotias osaa soitaa apua jos hätä tulee.
Ihmettelen näitä kirjoituksia. Ennen 10 vuotiaat jo hoitivat täysipäiäisesti pikkusisarensa. Nyt 12 vuotiaat ovat niin vässyköitä, että eivät voi edes nukkuvia lapsia muutamaa tuntia muka vahtia. Hei oikeesti 12 uotias osaa kyllä jo soittaa tarvittaessa ambulanssinkin.
äiti voi saada sydärin paskalla istuessaan vessassa lukkojen takana (anna mä arvaan, ei saa lukita ovea ku menee paskalle??) ja lapset on sitten hädissään. Äiti voi saada kohtauksen kun vie roskia ulos. Äiti voi saada kohtauksen ihan koska ja miten vaan, ja lopputulos on että lapset on hädissään, varmaan menevät naapuriin ja isoin osaa varmasti soittaa häkeen. Jos alkavat ihmetellä missä äiti on ja koittavat soittaa äidille, eikä tämä vastaa, on varmaan ohjeistettu joko menemään naapuriin tai soittamaan sinne häkeen. Ja pienemmät edelleen nukkuvat, joten ainoa joka on hädissään on se 12-vuotias jokatapauksessa.
Ap; teit ehkä elämäsi virheen kun laitoit tämän aloituksen, nämä jeesustelijat jotka eivät tosielämästä tiedä mitään, pilaavat koko viikonloppusi taivastelemalla mitä kaikkea olet tehnyt väärin. Lähinnä parantaakseen omaa oloaan siitä, etteivät tänäänkään saaneet aikaiseksi mitään muuta. Elämä on...
Teet itsellesi palveluksen, kun uskot että olet ihan hyvä äiti, sosiaalityöntekijät näkevät päivittäin OIKEASTI huonoja äitejä ja osaavat kyllä erotella tapaukset toisistaan. Mene nukkumaan äläkä lue enempää näitä vastauksia. Niin minäkin teen. Anna karavaanin kulkea ja koirien haukkua.
Hyvää yötä.
Ensinnäkin; osaako 12 v toimia oikein jos vaikka syttyy tulipalo? Toiseksi; mikähän mahtaa olla 12 v:n nukkumaanmenoaika jos tuohon aikaan jää lapsenvahdiksi 1-2 tunniksi joka ilta?? 12 v on lapsi jolle sinä kasaat liikaa vastuuta.
aivan tavallista etta 12v. roikkuu kaupungilla pikkutunneille asti, kannaa ja harrastaa seksia. Ei siita nakojaan kukaan ilmoita lastensuojeluun.
Montako kertaa teidän elämässä on syttyny tulipalo tai lapsi on saanu sairaskohtauksen? Minä, yksikään minun sisaruksista tai lapsista, ei oo koskaan moista saanu eikä tulipalojakaan liiemmin oo syttyny. Oikeesti suurempi riski on jäädä rattijuopon alle, joten älkääpä turhaan viisastelko.
Minä oon myös tienannu 12 vuotiaana taskurahaa hoitamalla naapurin lapsia, enkä saanu siitä traumoja, vaan ennemminkin olin äärettömän ylpeä, että minuun luotettiin. Ja siis tosiaan sillon on vielä kyse vieraista lapsista, ei omista sisaruksista! 12 vuotias menee jo yläasteelle ja joutuu tekemään koulussa tulevaisuutensa kannalta todella merkittäviä ainevalintoja, joten minkä ihmeen takia hän olisi siihen kykeneväinen, muttei vahtimaan nukkuvia sisaruksiaan?
Entäs mitä kummaa se äiti voi tehdä, jos tulipalo syttyy tai lapsi saa sairaskohtauksen? Kyllä se 12 vuotias kuulkaa osaa soittaa hätänumeroon ihan yhtä hyvin kun aikuinenkin.
Ihan oikeesti tekis mieli ravistella muutamia teistä oikein kunnolla, kun ei tunnu olevan tippaakkaan maalaisjärkeä jäljellä. Olisko ihan oikeesti parempi, että äiti käyttäis kaiken olemassa olevat sielun ja ruumiin voimat pelkästään lapsiin, eikä huolehtis omasta itsestään? Niinkö tekin teette? Kyllä kuulkaa ne lapset kärsii siitä tuhansia kertoja enemmän!
Nyt on ihan OK, mutta minusta 12 v pitäs saada hommasta palkka. Toki lapset ovat yksilöitä ja ennen kaikkea, jos homma on kerta toiminut!
Ihmettelen näitä kirjoituksia. Ennen 10 vuotiaat jo hoitivat täysipäiäisesti pikkusisarensa. Nyt 12 vuotiaat ovat niin vässyköitä, että eivät voi edes nukkuvia lapsia muutamaa tuntia muka vahtia. Hei oikeesti 12 uotias osaa kyllä jo soittaa tarvittaessa ambulanssinkin.
ja sitä ennen 10- vuotiaat olivat töissä tehtaassa 12 tuntia päivässä, mitä ihmeen vässyköitä niistä on tullut kun kouluun pitää päästä ja vapaa- aikaa pitää olla?? Ennen vanhaan 12- vuotiaat teki jo vauvoja, on se nyt kumma että nykyisin ne ei saisi edes seksiä harrastaa??
Kennellekään ei saa antaa vastuuta mistään. Minäkin olin monet kerrat jo 9 vuotiaana hoitamassa kahta pientä tyttöä jonkun tunnin kerrallaan. Olivat silloin ehkä 4 ja 6 vuotiaita ja heidän vanhemmat oli vielä opettaja ja varatuomari. Kylläpä olivat ihan holtittomia ja vatuuntunnottomia kertakaikkiaan :D Huostaan olis pitäny lapset ottaa.
Ei meillä mitään hätää ollut. Eikä silloin 70 luvun lopulla ollu ees kännyköitä. Ei ees kotipuhelimia kaikilla.
Ja kyllä meillä isommat pojat on aina hoitaneet pienempiään. Kyllä omat lapsensa tuntee ja tietää minkä verran niille voi vastuuta antaa.
Eihän tässä uskalla itekään ulos ovesta astua jos miettii kaikkia vahinkoja mitä voi sattua.
sen näkee kuka on oikeassa kun ne sossut käy.
sen näkee kuka on oikeassa kun ne sossut käy. Joo ja kyllähän määkin svengaavalla 30- luvulla vahdin kaikkia naapurin lapsia yhdellä silmällä ja kävin töissä samaan aikaan sekä hiihdin kouluun kesät talvet. Oi kultainen nuoruus.
kännykät pelaa ja naapurit on olemassa hätätilanteita varten. Tuskin äitinsä kauaksi menee, vaan kiertelee lähistöllä.
Älkää nyt äitiä mestatko, vai oletteko kateelisia taas jostakin?