Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään
Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.
Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.
Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.
Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.
Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.
Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.
Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.
Kommentit (421)
oikeuskäytännön perusteella jo tehdä vanhempien tietämättä eli itsenäisesti abortin ja saa sekoittaa elimistönsä ja päänsä synteettisillä hormonivalmisteilla, siihen jopa läkärit ja hoitajat kannustavat ja yllyttävät.
Miksipä ei saisi vähän toista tuntia viikossa katsoa pienempiensä perään?
mutta ap:n lapsihan ei ole viemässä ketään minnekkään, vaan viettää aikaa kotonaan ja ilmoittaa äidilleen jos joku herää.
74
jos jonkun huoneesta tulee kauheasti savua, tai joku alkoi yhtäkkiä unissaan kouristelemaan tai kuolaamaan..aika jännä, että ihmiset ajattelee, että kun ei koskaan ole mitään sattunut, ja tulipalojakaan ei satu usein, niin ei se mitään, jos nyt kerran sitten semmoinen sattuukin ja joku kuolee, kun onhan se kuitenkin yleensä harvinaista. Ihme riskinottoa.
että lapsia on niin erilaisia, jokainen äiti kyllä varmasti tuntee omansa, ja tietää mihin tämä pystyy.
Huomaan omistakin lapsista, että toiset ovat esim. 10 vanhoina olleet paljon kypsempiä ja ymmärtäneet asioita jo monelta kantilta. Sitten taas joku lapsista on ollut kovin lapsekas vielä 12 vanhanakin. Erilaisia ovat ja eiköhän tämänkin ketjun aloittaja tiedä, mitä voi vanhimmlta lapselta pyytää.
oikeuskäytännön perusteella jo tehdä vanhempien tietämättä eli itsenäisesti abortin ja saa sekoittaa elimistönsä ja päänsä synteettisillä hormonivalmisteilla, siihen jopa läkärit ja hoitajat kannustavat ja yllyttävät.
vaan toista tuntia joka päivä, eli joku 10- 14 tuntia viikossa. Sun mielestä siis ehkäisy on pään sekoittamista hormonivalmisteilla? Pitäisikö e- pillereiden käyttö kieltää?
luultavasti olosuhteiden pakosta, tai sitten vanhemmat eivät ole välittäneet.
vaikea sanoa ap:n tilanteesta mitään, mutta kirjoituksen perusteella on ihan hyvä äiti, eikä 12 vee taida pahakseen laittaa vaikka joutuukin nukkuvia sisaruksiaan vahtimaan.
paniikkiin jos joku alkaa yllättäen kuolaamaan tai kouristelemaan. Itse menin ihan veteläksi kun vauva sai affekti-kohtauksen, enkä muistanut edes hätänumeroa, itseasiassa en löytänyt koko kännykkää.. onneksi ei ollut kyse mistään vakavasta, mutta pisti miettimään että mitä jos olisi ollut.
Teidän kunnassapa puututaan nopeasti asioihin! Olen itse opetustyössä pääkaupunkiseudulla ja joutunut tekemään useamman lastensuojeluilmoituksen, ennen kuin mitään on tapahtunut.Ilmoituksen kohteet tosin ovat olleet ihan eri tasoa, on ollut perheväkivaltaa, selvittämättömiä poissaoloja, selkeää heitteelle jättöä, mutta vasta tyyliin 3. ilmoitus on saanut jotain aikaiseksi.
Kuvauksesi perusteella arkenne vaikuttaa minusta hyvin organisoidulta. Niinkuin täällä moni muukin on todennut, tuskin jättäisit nukkuvia lapsosia isomman hoivaan, jos et häneen luottaisi. Itsekin tuon ikäisenä tein kotona ruuat ja hoitelin pikkuveljiäni. Kunhan vanhin saa vastuustaan arvostusta ja ,että hänellä on omaa aikaakin, niin mikä ongelma tuossa nyt sitten on? Puhelin on kuitenkin olemassa, joten pystyy hälyttämään apua, jos tarvis.
Joku täällä ehdotti luopumaan koirista. En ymmärrä miksi. Äiti joka huolehtii itsestään on todennäköisemmin hyvinvoiva ja näin parempi äiti, kuin sellainen, jolla ei ole aikaa/halua hoitaa itseään.
Toivon oikein paljon jaksamista sinulle ja perheellesi!
Kannattaa suoraan pyytää perhetyöntekijän tmv. arjen avuksi. Teidän kunnassa se ilmeisesti on vielä mahdollista.
Lastensuojeluilmoituksesta vielä. Työni kautta olen huomannut, että niitä turhia ilmoituksia kyllä tehdään välillä naapureiden toimesta, ihan piruuttaan/kateuttaan/tylsyyttään tmv. kierosta syystä.
ap sitten tarvitsee perhetyöntekijää jos arki on hyvin organisoitu ja hänellä on jo pätevä lapsenvahti?
kritisoijat ovat varmaan sellaisia, että mies hoitaa 50 % kotitöistä ja omaa aikaa löytyy joka ilta. jos ap kokee tämän koiralenkin tärkeäksi mielenterveydelleen, niin varmasti hän on parempi äiti lapsilleen, kun tuon lenkin tekee.
ja mitenköhän se tulipalo syttyisi ja lapsi tukehtuisi purkkaan, jos kaikki paitsi esikoinen ovat nukkumassa, nukkuuko joku purkka suussa ?? Ja tuskin ap:lla mitään kynttlöitä palaa.
Voi harmi, joku idiootti tehnyt ap:lle tosi inhottavan tempun...ihan kuin se olisi muutenkaan helppoa olla yksinhuoltaja!
toivoo yksinhuoltaja.
ja mennäkin vahtimaan sen yh:n lapsia. Mutta taitaa olla helpompi laukoa syytöksiä netitse.
Ja toden totta olen vahtinut ja hoitanut yh-kaverini lapsia monta kertaa. Tiedän kyllä mitä se vaatii.
aloittaneet säännöllisen työnteon viimeistään 12-13 -vuotiaina. Suomessakin oman sukupolveni vanhemmat aivan yleisesti muuttivat 13-vuotiaina piioiksi ja rengeiksi naapurikylien ja naapurikuntien taloihin.
Kysyit, pitäisikö hormonaalinen ehkäisy kieltää. Itse asiassa sen vaikutuksia kasvavan ja kehittyvän nuoren hedelmällisyyteen, psyyken kehitykseen, sosiaaliseen kehitykseen ja elinikään ei todellakaan tunneta! Tyttöjen ja nuorten naisten masennus on räjähdysmäisesti lisääntynyt e-pillereiden markkinoille tulon jälkeen.
Todennäköisesti hormonaalinen ehkäisy (jopa vuosia kestävä!) sekoittaa nuorten tyttöjen päätä ja elimistöä paljon enemmän kuin joku nukkuvien sisarusten jokailtainen vahtiminen. Todennäköisestihän nuori on vieläpä koneella chattaamassa tai irccaamassa senkin ajan.
Kun palkasta puhuttiin, todennäköisesti lapsikin on ymmärtänyt, että saa paljon paremmat kasvuolosuhteet nykyisellä tavalla toimiessaan kuin jos joutuisi lastenkotikierteeseen kolmen pikkusisaruksensa kanssa siinä tapauksessa, että äiti ei pääsisi iltalenkilleen sisarusten jo nukkuessa.
Miksipä ei saisi vähän toista tuntia viikossa katsoa pienempiensä perään?vaan toista tuntia joka päivä, eli joku 10- 14 tuntia viikossa. Sun mielestä siis ehkäisy on pään sekoittamista hormonivalmisteilla? Pitäisikö e- pillereiden käyttö kieltää?
purkka oli vain esimerkki, ymmärätkö. No, jos esimerkkejä kaipaat, niin tulipalo voi syttyä vaikkapa lampusta, sähkölaitteesta, saunan kiukaasta, hellasta jne. Lisäksi
"Tulipaloja syttyy rakennuksissa vuosittain 6 000 – 7 000. Yli 95 % kuolemaan johtavista tulipaloista syttyy asuinympäristössä. Vuosina 1997-2007 Suomessa on kuollut tulipaloissa vuosittain 75-126 ihmistä.
Tulipalo kehittyy nopeasti hengenvaaralliseksi. Jos asukas ei poistu asunnosta, on auttajilla parhaimmillaankin aikaa vain 2 – 3 minuuttia asukkaan pelastamiseen. Palokunta saapuu palopaikalle parhaimmillaan kuuden minuutin kuluessa siitä, kun palosta on tehty hätäilmoitus."
Kenetköhän se 12- v aikoo pelastaa tulipalon syttyessä, pienimmän vai isoimman?
Tuntuupa pahalta, kun niin moni viis veisaa siitä, että äiti jaksaa. AP on se moottori, joka tätäkin perhettä pyörittää, kun mies on ottanut ja häipynyt.
Ehkä lenkki voisi olla hiukan lyhyempi, että vanhinkin lapsi pääsee nukkumaan hyvissä ajoin. Toisaalta olen vähän huolissani ap:n turvallisuudesta.
Veikkaan, että asialla on joku "hyvää tarkoittava" naapuri. Ja eikö ole kumma, että saavat lastensuojelulle ilmoituksen aikaiseksi, mutta eivät voi sen vertaa tehdä, että sanoisivat voivansa olla takapäivystäjinä siltä varalta, että 12 v. tulee jokin ongelma ja äiti ei ehdi heti lenkiltä kotiin. Olisi sitten joku aikuinen jo ihan heti, jonka puoleen kääntyä.
Ja Suomessa kyllä aika surutta jo tuollaiset reilu 10 v. lapset pärtsäävät kartsalla enemmän tai vähemmän kännissä. Miksi näiden tenavien kotioloihin ei puututa? Olisi mielestäni huomattavasti kiireisempi asia.
Joka ikinen ilta olemaan vastuussa naapurin neljästä lapsesta pari tuntia?
Ihanko oikeasti?
Mun mielestä ap jaksaa nyt sen 12-vuotiaan kustannuksella. Ei sitä itse ehkä tajua, mutta niin se vaan menee. Lapsi ei saa olla rauhassa lapsi, vaan on pikkuaikuinen, joka pitää äidistä huolta. JOs on tyttö, josta voisin lyödä vetoa, seuraava askel aikuisempana on se, että ottaa itselleen surkimuksen mieheksi, että on taas joku, josta pitää huolta... tiedostamattaan tietysti, mutta niin se vaan tuntuu menevän.
Mä en millään jaksa uskoa, että tuo 12-vuotias vaatimalla vaatii saada osakseen tuota vastuuta pienemmistä sisaruksista. Luulenpa, että se on aika lailla äidin hänelle pakottama.
1) kännissä sammuneita vuoteessa tupakoitsijoita, jollaisia ap:n lapset tuskin ovat
2) palomiehiä, joita ap:n lapset myöskään eivät oletettavasti ole
3) itsemurhan polttamalla tehneitä, jollaisia ap:n lapset tuskin ovat
Ap:n lapset eivät siis millään tavalla missään olennaisessa riskiryhmässä tulipalojen suhteen.
Eli aika kaukaa haettu esimerkki.
Sitä paitsi, mikäli tulipalo muista syistä sattuisi, ap:kin olisi todennäköisesti niin unten mailla tai niin paniikissa, ettei pystyisi sen enempää itsekään auttamaan kuten ei pystyisi moni muukaan aikuinen.
"Tulipaloja syttyy rakennuksissa vuosittain 6 000 – 7 000. Yli 95 % kuolemaan johtavista tulipaloista syttyy asuinympäristössä. Vuosina 1997-2007 Suomessa on kuollut tulipaloissa vuosittain 75-126 ihmistä.
Suomessahan tapahtui niin, että pikkupoika paloi autoon, joka syttyi itsestään tuleen tod näk etupenkille jääneen sytkärin takia, jota aurinko lämmitti. Kelleköhän tuommoinenkin tulee mieleen? Kun tässä nyt fiksusti arvellaan, että se 12- v ei ala taloa sytyttämään, kyllä se tulipalo voi alkaa ihan muutenkin.
ja hyvin pikkusisaruksiaan valvoikin. Mutta tasapainoista ja tunne-elämältään tervettä ihmistä hänestä ei sitten ikinä kehittynytkään. Liika vastuu sisaruksista ei tee lapselle - edes 12-vuotialle - hyvää. Se ei näy heti mutta henkinen kehitys ikävä kyllä jollain tapaa vaurioituu, mikä näkyy myöhemmin ihmissuhteissa ja stressiherkkyytenä.
Ne pikkusisaruksethan NUKKUU ja vaikka olisivat hereilläkin, ei tosiaan ole liikaa vaadittu 12-vuotiaalta vahtia vaikka joka päivä hereilläolevia pikkusisaruksia tuntia! Missä ihmeen pussissa te kasvatatte lapsianne? Nykyään on kännykät ja kaikki, ja eiköhän se 12-vuotias osaa mennä vaikka naapuriin hakemaan apua, jos jotain fataalia tapahtuu.
Itse olin 13-vuotiaana kolme viikko lapsenlikkana 1, 3 ja 5 -vuotiaille lapsille. Ja siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Tottakai nyt tuossa iässä pystyy hoitamaan jo lapsia. Kokonaisvaltaista, pitkän aikavälin vastuuta ei pysty todennäköisesti ottamaan, mutta muutama tunti menee hyvin. Samoin 10-vuotiaana oli joka päivä kaksin 6-vuotiaan veljeni kanssa. Muistaakseni jo 8-vuotiaana olin kotona 4-vuotiaan veljen kanssa, jos äiti kävi kaupassa tmv.
Ja olen ihan vm. 1978 eli eipä noista nyt niin kauaa aikaa ole.
Ne pikkusisaruksethan NUKKUU ja vaikka olisivat hereilläkin, ei tosiaan ole liikaa vaadittu 12-vuotiaalta vahtia vaikka joka päivä hereilläolevia pikkusisaruksia tuntia! Missä ihmeen pussissa te kasvatatte lapsianne? Nykyään on kännykät ja kaikki, ja eiköhän se 12-vuotias osaa mennä vaikka naapuriin hakemaan apua, jos jotain fataalia tapahtuu. Itse olin 13-vuotiaana kolme viikko lapsenlikkana 1, 3 ja 5 -vuotiaille lapsille. Ja siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Tottakai nyt tuossa iässä pystyy hoitamaan jo lapsia. Kokonaisvaltaista, pitkän aikavälin vastuuta ei pysty todennäköisesti ottamaan, mutta muutama tunti menee hyvin. Samoin 10-vuotiaana oli joka päivä kaksin 6-vuotiaan veljeni kanssa. Muistaakseni jo 8-vuotiaana olin kotona 4-vuotiaan veljen kanssa, jos äiti kävi kaupassa tmv. Ja olen ihan vm. 1978 eli eipä noista nyt niin kauaa aikaa ole.
mutta ap:n lapsihan ei ole viemässä ketään minnekkään, vaan viettää aikaa kotonaan ja ilmoittaa äidilleen jos joku herää.
74