Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään
Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.
Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.
Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.
Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.
Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.
Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.
Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.
Kommentit (421)
älä koe huonoa omaatuntoa. Itse olen jättänyt 4 lasta keskenään kännykän kanssa iltalenkin takia. Joskus oli vain pakko päästä ulos.
Lapsilla kännykkä vieressä, minulla kännykkä kädessä. Kiersin korttelia ympäri niin, että minulla oli kotiovelle joka kulmasta enintään 500metriä. Joka kierroksella kurkkasin ikkunasta, että kaikki oli hyvin.
Nyt isoina ovat sanoneet, että oli kivaa ja jännää olla se puolituntia yksin. Eivät tunnu kärsineen siitä.
Minun nyt 14v on viimeisen kahden vuoden aikana vahtinut neljää pikkusisartaan tarvittaessa tunnin tai pari jos pakottava syy... ja kaikki ainakin vielä hengissä ja suht täys järkisiä...(aikuisikä tosin vielä auki)
että tuo on jokailtaista. Seitsemän iltaa viikossa. Milloin 12-vuotias saa sinun luonasi viettää illan miten haluaa, ilman vastuuta sisaruksista?
Mihin aikaan tuo lapsi käy nukkumaan? Jaksaako hoitaa koulun? Vaikka lapsi ei sitä sinulle kerro, saattaa lapsi kokea tilanteen todella pelottavana ja ahdistavana.
että tuo on jokailtaista. Seitsemän iltaa viikossa. Milloin 12-vuotias saa sinun luonasi viettää illan miten haluaa, ilman vastuuta sisaruksista?
Mihin aikaan tuo lapsi käy nukkumaan? Jaksaako hoitaa koulun? Vaikka lapsi ei sitä sinulle kerro, saattaa lapsi kokea tilanteen todella pelottavana ja ahdistavana.
olisi kiinnostavaa kuulla. Ja oletettavasti lapsi ei mitään mahd. ahdistuksestaan edes kertoisi, koska hän ajattelee, että pitää säästää äitirukkaa jonka isä on hylännyt ja äidillä on muutenkin rankkaa.
kyllä mäkin joskus 90- luvulla 10- vuotiaasta asti vahdin viikonloppuyöt, ettei umpikännissä oleva isä hakkaa äitiä tai tee itsaria, tämä jatkui kunnes muutin kotoa. Ihme vässyjä noi nykylapset, ja äippä oli sentään sossun täti. Asioiden olis syytä olla niin kuin ne on aina olleet, esim. 1800- luvulla.
Siis kysehän on nukkuvista lapsista! Eihän se 12-v niille ruokaa kokkaa tai leikitä ja kuskaa fillarilla puistoon joka päivä! Ehkä ainoa joka tossa tosiaan kolahti on 12-vuotiaan nukkumaanmenoaika. Jos kerran lapset ovat hyväunisia, ja kerran on tapahtunut niin että äitiä tarvitaankin kotiin, niin minkä helevetin takia sitä kotona hengaavaa esikoista pitäisi vielä rahalla palkita??? Annatteko tarhaikäisille palkkaa siitä että siivoaa palikat takasin laatikkoon, vai onko tähän palkkahommaan olemassa joku ikäraja??!! Voi jessus.. Ja tuskin ap olisi siellä lenkillä joka ilta jos olisi todennut että esikoinen sillävälin tuudittaa ja hyssyttää ja antaa maitoa vuorotellen hädissään kirkuville pikkusisaruksilleen. Haloo, haloo ja haloo. En oikeesti jaksa uskoa että tällä palstalla kirjottelee aikuiset ihmiset, niin ihme takertumisia väkisin pikkuseikkoihin ja vittuilua vittuilun perään. Tsemppiä ap, olet varmasti hyvä äiti.
onkin hyvä äiti muissa asioissa kuin tässä, ei sitä kukaan ole kiistänyt. On se kuitenkin hieman eri asia pistää se 12-v vastuuseen joka ikinen ilta kuin vaikka kerran kuussa. Kai se nyt kuitenkin jotain vastuuta tuntee vaikka ne toiset lapset nukkuukin. Lisäksi olisi myös eri juttu, jos ap tosiaan kiertäisi korttelia ja pääsisi kotiin kahdessa minuutissa, eikä 20:ssä.
näitä omia kokemuksia kerrotaan, niin jos vertaan itseäni (kännisen isän vahtaaja, jolle isä kertoi tekevänsä itsarin ekan kerran kun olin 5-v) ja kaveriani, joka kävi iltapäivähoidossa 12- vuotiaaksi, ja jolla oli välipala joka päivä valmiiksi laitettuna, niin kyllä sillä kaverilla menee aika paljon paremmin, vaikka minulla olikin enemmän vastuuta pienestä pitäen.
tarjoaa perhetyöntekijän vahtimaan lapsia niin äiti pääsee käymään jossain muutaman tunnin ajan.
En voisi jättää lapsia keskenään. Joskus ollaan asuttu kerrostalossa jossa perheen lapsien kerrossängyssä ollut lamppu tippui sänkyyn ja sänky syttyi tuleen.
Perhe oli kotona mutta siitä tuli ihan perkeleesti savua asuntoon kun patja paloi, käytävässäkin haisi.
Jos et ole kotona ja syttyy tulipalo niin miten ajatteli lastesi käyvän?
Oletko koskaan kuullutkaan että aikuisetkin menee paniikkiin vaikka ne tietää hyvin että tarttee olla rauhallisia ja muuta.
Ihan kamalia juttuja kun se Tallinan laiva hukkui ja osa ihmisistä vaan hyytyi eikä edes osannut lähteä liikkumaan vaikka niille huudettiin että äkkiä ulos tai joku lamaantuu jos näkee verta.
Ja sinä jätät lapsesi alaikäselle TÄYSIN vahdittavaksi, pariksi tunniksi.
Et ole maailmassa ainoa mamma joka jää yksinhuoltajaksi. Mutta olet niinkuin äitini; et tajua välittää paskaakaan "vanhemmasta" lapsesta. Kyllä se vahtii lapsia.
Kyllä minäkin, ja joskus äiti lähti ottamaan pari kun etsi ukkoa. Kyllähän reipas lapsi pärjää.
Ne on sun lapsia ja sinä et vaan ymmärrä että niilläkin on tunteet.
Jos isä on dumpannut äidin, niin varhaisteini saattaa jättää vastustamatta äitiään, koska hänkin saattaa satuttaa äitiä.
olla omassa kodissaan, ja soittaa äidille jos joku sisaruksista herää.
tosi ahdistavaa varmaan, voi voi..
Oikeesti. ;)
joka kertoi minulle, että jättää 5v ja 6v lapset keskenään kännykän varaan ja lähtee 20km juoksulenkille.
Eikä ole edes yh, mutta on kai jonkinsortin liikunta-addikti.
12-v toimia, jos syttyy tulipalo, joku (vaikka se 3-v) saa sairaskohtauksen tai meinaa tukehtua purkkaan jne? Kai se voi osatakin, en muista millainen olin 12- veenä itse.
se kumma kun ei viitsitä lukea kunnolla ennen mollaamista,kuka saatana syö yöllä purkkaa tai tuikkaa kämpän tuleen.Sairauskohtaus tulee jos tulee monesti HIUKAN iäkkäämmille henkilöille ja elämässä on riskinsä.
Kyllä sulla taitaa olla vaikea elämä pelkoinesi.
Tuntuupa pahalta, kun niin moni viis veisaa siitä, että äiti jaksaa. AP on se moottori, joka tätäkin perhettä pyörittää, kun mies on ottanut ja häipynyt.
Ehkä lenkki voisi olla hiukan lyhyempi, että vanhinkin lapsi pääsee nukkumaan hyvissä ajoin. Toisaalta olen vähän huolissani ap:n turvallisuudesta.
Veikkaan, että asialla on joku "hyvää tarkoittava" naapuri. Ja eikö ole kumma, että saavat lastensuojelulle ilmoituksen aikaiseksi, mutta eivät voi sen vertaa tehdä, että sanoisivat voivansa olla takapäivystäjinä siltä varalta, että 12 v. tulee jokin ongelma ja äiti ei ehdi heti lenkiltä kotiin. Olisi sitten joku aikuinen jo ihan heti, jonka puoleen kääntyä.
Ja Suomessa kyllä aika surutta jo tuollaiset reilu 10 v. lapset pärtsäävät kartsalla enemmän tai vähemmän kännissä. Miksi näiden tenavien kotioloihin ei puututa? Olisi mielestäni huomattavasti kiireisempi asia.
olla omassa kodissaan, ja soittaa äidille jos joku sisaruksista herää.
tosi ahdistavaa varmaan, voi voi..Oikeesti. ;)
siis ollut vastaavassa tilanteessa itse lapsena? Täällä nämä "antaa mennä vaan"- vastaajat ovat selvästi itse niitä, jotka pistävät omat lapsensa tekemään vaikka mitä, ja toista mieltä olevat niitä, joilla on jotain omaakin kokemusta asiasta. Kummankohan näkökulma on lähempänä tuon 12- vuotiaan kokemuksia?
se kumma kun ei viitsitä lukea kunnolla ennen mollaamista,kuka saatana syö yöllä purkkaa tai tuikkaa kämpän tuleen.Sairauskohtaus tulee jos tulee monesti HIUKAN iäkkäämmille henkilöille ja elämässä on riskinsä.
Kyllä sulla taitaa olla vaikea elämä pelkoinesi.
Luitko esim. tämän: "Joskus ollaan asuttu kerrostalossa jossa perheen lapsien kerrossängyssä ollut lamppu tippui sänkyyn ja sänky syttyi tuleen." Myös vaikkapa kodinkoneet voivat syttyä tuleen, ei siihen mitään tulitikkuleikkejä tarvita.
vastaavassa tilanteessa, tosin minulla on vaan 1 veli, jota hoidin todella paljon. Herätin aamulla, syötin, puin ym.aamutoimet, ja vein pph:lle samalla kun menin kouluun 5 luokalle. Olen iloinen että vanhempani luottivat minuun.
74
vastaavassa tilanteessa, tosin minulla on vaan 1 veli, jota hoidin todella paljon. Herätin aamulla, syötin, puin ym.aamutoimet, ja vein pph:lle samalla kun menin kouluun 5 luokalle. Olen iloinen että vanhempani luottivat minuun.
74
oli 1- vuotias?
että lapsia on niin erilaisia, jokainen äiti kyllä varmasti tuntee omansa, ja tietää mihin tämä pystyy.
että lapsia on niin erilaisia, jokainen äiti kyllä varmasti tuntee omansa, ja tietää mihin tämä pystyy.
täällä on sitten vastaajia, jotka eivät olisi itse halunneet niin paljon vastuuta sisaruksistaan kuin saivat?
kaikki voisitte pistää oman lapsenne vahtimaan naapurin 1- 6 vuotiaita lapsia joka ilta ilman palkkaa 10- vuotiaasta alkaen ihan vastuuta kasvattamaan?