Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheestämme on tehty ls-ilmoitus. Sosiaalityöntekijät tulevat maanantaina käymään

Vierailija
23.07.2010 |

Ilmoituksen tekijää en tiedä, mutta syynä on se, että jätän lapset lähes joka ilta keskenään kotiin n. 1,5t ajaksi. Sos.työntekijä soitti tänään mulle ja kertoi tilanteesta. Juttelin jo alustavasti hänen kanssaan, mutta maanantaina tosiaan tulevat kotiimme puhumaan lisää ja tekemään ns. tarkastuksen.

Tilanne on siis se, että olen yksinhuoltaja. Mieheni lähti 2v sitten toisen naisen mukaan ja pitää yhteyttä vain sen verran, että jouluna tuo paketit lapsille ja soittaa heille n. kerran viikossa. Lapset eivät ole olleet yhtään isällään tämän 2v aikana, mutta kaksi vanhinta ovat 1 vkonlopun kuukaudessa isän puolen isovanhemmilla.

Minun henkireikä ja jaksamiseni edellytys on koko ajan ollut koirat ja luonto. Joka ilta (paitsi se 1 vkonloppu /kk, kun vanhimmat ei ole kotona), laitan 3 nuorinta nukkumaan klo 20.30. Kun he ovat varmasti unessa, esikoinen jää "vahtimaan heidän untaan" ja otan koirat (2kpl) ja lähden niiden kanssa 1-2t lenkille metsään. Minulla on aina puhelin mukana, samoin esikoisella. Näin on jatkunut jo 2v ajan ja vain kerran on tullut soitto, silloinkin esikoinen oli ihan rauhallinen. Kuopus oli oksentanut ja herännyt. Hölkkäsin takaisin kotiin, mulla meni n. 20min aikaa ja täällä oli kuopus hieman itkuinen, mutta esikoinen rauhallinen ja keskimmäiset nukkuivat.

Myös pienemmät ovat tietoisia, että käyn koirien kans ulkona sitten, kun nukkuvat. Eli oletan, etteivät hätäänny, VAIKKA heräisivät. Mutta siis tasan kerran on tämä herääminen tapahtunut.

Lapseni ovat nyt 12v, 7v, 6v ja 3v.

Voinko ihan oikeasti saada tästä jonkun ls-syytteen? En yhtään tiedä, kuka ilmoituksen on tehnyt.

Muutoin meillä on ihan tavallista arkea lasten kanssa. En käytä fyysistä väkivaltaa, tosi harvoin huudan ja jos siihen syyllistyn, kerron lapsille että tein väärin ja pyydän anteeksi. Lapset viihtyvät hyvin hoidossa / koulussa ja ovat normaalisti kehittyneitä. Ulkoilemme paljon ja joskus teemme pitempiä retkiä. Lapset saavat hyvää ruokaa, unta ja rakkautta.

Kommentit (421)

Vierailija
41/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta 12-v on noin jarkeva ja hyvinkasvatettu ja oppii sopivassa maarin vastuuta. Nykyaan on ihan liikaa teini-ikaisia "lapsia" jotka eivat osaa edes paahtoleipaa tehda, saatika sitten siivota tai tehda alkeellisintakaan ruokaa, tai ottaa mitaan vastuuta teoistaan. Aiti kun tekee kaiken ettei kullannuppuja vaan mitenkaan orjuuteta lapsityovoimana.

Vierailija
42/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukehtuu purkkaan... ei kait nyt purkkaa laiteta nukkuvalle lapselle suuhun. Haloo!!! ärsyttää kun ei lueta aloitusta mutta kaikkitietävänä vastataan. Mites jos yh-äiti on pienten kanssa kotona, vanhin lapsi on jossain, ja sillä aikaa vaikka äidille käy jotain. Ainahan tässä maailmassa voi jotain sattua mutta aika pieni todennäköisyys että tuon koiralenkin aikana nyt kauheita sattuu. Minusta tuossa ei ole mitään ongelmaa jos 12 vuotiaalle tuo asia on ok. Itselläni on Iso lapsi ja muutama pieni ja ainakin meillä iso kyllä ilmoittaa selvästi jos ei halua tai uskalla jäädä pienten kanssa, tosin meillä noita tilanteita ani harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta 12-v on noin jarkeva ja hyvinkasvatettu ja oppii sopivassa maarin vastuuta. Nykyaan on ihan liikaa teini-ikaisia "lapsia" jotka eivat osaa edes paahtoleipaa tehda, saatika sitten siivota tai tehda alkeellisintakaan ruokaa, tai ottaa mitaan vastuuta teoistaan. Aiti kun tekee kaiken ettei kullannuppuja vaan mitenkaan orjuuteta lapsityovoimana.

sitä on mukavasti vastuunkantamista 12- veelle, JOS syttyisi tulipalo, mitä ei varmaan tapahdu Suomessa kuin kerran 20 vuodessa, ja onnistuu pelastamaan vaikka vain yhden niistä kolmesta. Äippä voi sitten ojentaa, että oothan sä jo 12-v, tää on kyllä sun syy.

Vierailija
44/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen pitäis saada palkkaa siitä että nukkuu kotona nuormepiensa kanssa : )

Siitä vaan rikosilmoitusta tekemään poliisille.

Vierailija
45/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku hoitaa jonkun lapsia joskus nuorempanakin, tässä tapauksessa on kyseessä ihan joka ikinen ilta. Ja saako se 12-v mennä siis nukkumaan myös? vai valvooko koululainen klo 22-22.30 asti, että äiti tulee kotiin, ja sen jälkeen nukahtaa n. 22.30-23.00? Ja herää kouluun klo 7?

Veikkaanpa vahvasti, että tämä esikoinen on tyttö, jotenkin aina kuvitellaan, että tytöt voidaan laittaa vastuuseen mistä vaan, ja kyllä ne selviää. Tytöt kun usein eivät oireile tuollaisia tilanteita ulospäin, vaan sisäänpäin.

Itse en IKINÄ laittaisi lastani tuollaiseen vastuuseen, koska olen itse joutunut liian aikaisin kantamaan liian suuria vastuita, ja se on vaikuttanut todella haitallisesti elämääni. Vaikka ihan varmasti ulospäin aikanaan näytti, että hyvinhän mulla menee, olen oikein reipas ja pärjäävä.

Olisi hauska myös tietää, miten ap. korvaa tuolle 12-v lapselle nuo palvelukset? Vai ihanko ilmaiseksi ja hyvää hyvyyttään tuo 12-v nuo tekee? Itse oikein tarjoutuu?

ELi mun mielipide on , että tuo ei todellakaan ole ok. Lapsi on nyt joutunut aivan liiaksi vanhemman asemaan perheessä.

Vierailija
46/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä av on semmoinen paikka, että asia kuin asia, niin aina on "täydelliset äidit" ojentamassa ja mollaamassa aloittajaa. Ihan perusmaalaisjärjellä ajateltuna et ole tehnyt mitään väärää. Olet hyvä äiti ja lapsillasi on turvallinen koti =).

Ei mitään pelättävää maanantaissa. Onneksi ls:ssä ei työskentele näitä av-palstan ääliöitä...

Vierailija
47/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee sitten kertomaan, miten kävi. Tosin epäilen, että ei tule, koska häntä kielletään lopettamaan tuo toiminta.

Vierailija
48/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahta serkkuani 3v ja 5v sillon kun olin 13 v.. heidän vanhempansa 0livat töissä korkeintaan 6h.. tämä kaikki tapahtui vuonna 1997 ja eräässä keski-euroopan maassa vilkkaassa lähiössä.. ja joo käytiin ihan puistossa ym.

on mennyt nykyaikana meininki ihan holhoamiseks.. ennen sisarukset vahti koko päivän nuorempia kun vanhemmat peltotöissä ym.. ihme kyyliä ap.n naapurein ??

Vierailija
49/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahta serkkuani 3v ja 5v sillon kun olin 13 v.. heidän vanhempansa 0livat töissä korkeintaan 6h.. tämä kaikki tapahtui vuonna 1997 ja eräässä keski-euroopan maassa vilkkaassa lähiössä.. ja joo käytiin ihan puistossa ym.

on mennyt nykyaikana meininki ihan holhoamiseks.. ennen sisarukset vahti koko päivän nuorempia kun vanhemmat peltotöissä ym.. ihme kyyliä ap.n naapurein ??

oli kaikki paremmin?? Nykyisinkin voisi siis laittaa lapset hoitamaan sisaruksiaan koko päivän vanhempien ollessa töissä, koska ennenkin niin tehtiin? Ennen ei ollut turvavöitäkään, ei kai sitä nykyisinkään tarttis olla vai? Ja varsinkin kannattaa tehdä asiat juuri niin kuin ulkomailla. Eikös Briteissä ole kiellettyä jättää 12- vuotias yksin useiksi tunneiksi kotiin?

Vierailija
50/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin olin vahtimassa kummitätini lapsia kun olin 12, ja lapset 0 ja 2v ja kun olin 14 ja lapset oli 2-v ja 4v, viikon kummallakin kerralla.

Se on kuitenkin vähän eri asia, kuin se, että 12-vuotias on jo ollut 2 vuotta joka ilta vastuussa sisaruksistaan, kun äiti on lenkillä.

Jos se ei kerran ole yhtään mikään homma, miksi ette itse menisi lähiseudun yh:ien lapsenvahdeiksi joka ilta? PAriksi tunniksi vaan, lapsethan nukkuu. Siitä vaan vaikka naapurista itkuhälytin teille, ja jos jotain sattuu, niin sitten vaan puhelinta kouraan.

Vai olisiko siinä ihan oikeasti jotain vastuuta kuitenkin? Oisko ihan oikeaa hommaa, voiko siinä rentoutua kuitenkaan?

Vierailija
51/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootteko te kukaan vahtineet niitä lapsia joka ilta kahden vuoden ajan? Se on ehkä hieman rasittavampaa kuin kerran vuodessa tapahtuva vahtiminen. Ei kukaan antaisi omaa 12- vuotiastaan palkata lastenvahdiksi noilla ehdoilla.

Vierailija
52/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kymmenvuotiasta.

Vierailija
53/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mennäkin vahtimaan sen yh:n lapsia. Mutta taitaa olla helpompi laukoa syytöksiä netitse.

Vierailija
54/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mennäkin vahtimaan sen yh:n lapsia. Mutta taitaa olla helpompi laukoa syytöksiä netitse.

Auttaako mun yh:n lasten vahtiminen jotenkin ap:n tilannetta vai miten nämä asiat liittyvät toisiinsa? Mikset itse mene? Ja jos menisin joka ilta kahdeksi vuodeksi, niin odottaisin kyllä palkkaakin.

Vierailija
55/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vahtia ketään. Itse uskon, että ei tätä hyvällä katsota.

Vierailija
56/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmea lasta. ja nuorin oli 1v. ja kaikki on mennyt aina hyvin ja tykkäsin lasten hoidosta.

ja minä kai se kävin lasten kans ihan rannallakin ja laitoin ruuan yms

miten 12v. jää pikkusisarusten kanssa? tykkääkö siitä vai onko se vaan välttämätön "paha"

Vierailija
57/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pyöritä nyt ap:n navan ympärillä vaan hänen lastensa. Mua vaan ärsyttää lukea noita nelivuotiaiden hukkumisjuttujakin, jotka johtuvat täysin vahtijan tyhmyydestä. Ja sama juttu tässä tapauksessa, vielä ei vaan ole mitään tapahtunut. Paitsi sille 12- vuotiaalle, joka on ollut melkoisen rasituksen kohteena jo 2 vuotta.

Vierailija
58/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten menee pykälien kanssa, mutta maalaisjärki kyllä sanoo, että esikoisesi on ollut kypsä vahtimaan nuorempien unta. Ainut mistä olisivat silloin joskus voineet valittaa olisi se, että esikoinen vahti 10- vuotiaana 1-vuotiasta. Nyt vahtimassa on 12v ja vahdittava 3v.

Lohdutukseksesi voin kertoa, että olen itse vahtinut 8v ikäisenä 1v ikäistä pikkuveljeäni vanhempien kauppareissujen ajan. Kauppareissut kestivät aina 1-2h. Kaupalle oli matkaa vartti ja äiti osti lähes koko viikon ruoat kerralla. 11v ikäisenä olen vahtinut 1v ikäistä serkkuani useamman tunnin ajan, kun vanhempansa olleet poissa kotoa. Olen vm 79.

Vierailija
59/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdutukseksesi voin kertoa, että olen itse vahtinut 8v ikäisenä 1v ikäistä pikkuveljeäni vanhempien kauppareissujen ajan. Kauppareissut kestivät aina 1-2h. Kaupalle oli matkaa vartti ja äiti osti lähes koko viikon ruoat kerralla. 11v ikäisenä olen vahtinut 1v ikäistä serkkuani useamman tunnin ajan, kun vanhempansa olleet poissa kotoa. Olen vm 79.

katsotaan nykyään eri tavalla kuin yli 20 vuotta sitten.

Vierailija
60/421 |
23.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin just...sitten tulee täysi-ikäisyyspäivä ja saavat yhtäkkiä päättää omista asioistaan, mutta miltä pohjalta?

Ei ole opetettu vastuun ottamista, toisista välittämistä jne.. Mielestäni se on juurikin hyvää kasvatusta, että oppii välittämään pienemmistä ja heikommista ihan luonnostaan, eikä todellakaan mikään lastensuojeluasia varsinkin, jos on 12-vuotias tai vanhempi.

Ostakaa te lapsillenne vaan mopoautoja ja antakaa rellestää vapaasti - siitä harvemmin hyvä seuraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi