Mielenterveys järkkynyt, auttakaa muut vl:t!!
Meillä on seitsemän pientä lasta. Olen ollut pitkään niin äärirajoilla joka johti siihen että mielenterveyteni petti ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Tämä on ollut kova koettelemus perheelleni koska lapset kärsivät myös siitä.
Tiedän ettei ole paras paikka purkaa tätä täällä mutta missä uskallat kun saat hyökyaallon vastaan kun aiheeksi nostaa ehkäisyn. Moni on tuominnut minut jo kadotukseen kun olen kysynyt aiheesta. Kuulemma järkeilen vaikka kyse on minun terveydestäni!!!
Usko vl oppiin on aika vähissä, ei Jumala voi olla niin ankara, ei totisesti! Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.
Kommentit (146)
sairasta touhua!
Olen tosi onnellinen ihminen,määrään itse omasta elämästäni,miten se haluan elää.Ei tartte uskoo mihkään ku itteensä,loistavasti on pärjänny.
Ei viitti ees jaksamista toivottaa kun on tollaseen ihminen ruvennut.
ja siten lapset "menettäisivät" äidin. ainakin henkisesti jos ei muuten?
Uskomisesta ei oteta lomaa... :-(
Teet niinkuin lääkäri kehoittaa. Jos lääkäri on sitä mieltä että tarvitset nyt taukoa lasten saannista niin ehdottomasti ehkäisy käyttöön.
Kuinka sitä uskovainen voi pitää taukoa uskomisessa. Kyllä tämä taivaan tien vaellus on on-off jos minulta kysyt. Sitä joko on uskomassa tai ei ole, mutta "lomaa" ei uskomisesta voi ottaa. Sielunvihollinen ei ole jouten.
Minulle ei ole. Minulle uskominen on uskoa Jumalaan ja Hänen sovitustyöhön. Ilman Jeesuksen sovitustyötä ja Jumalan armoa minulla ei olisi yhtään mitään mahdollisuutta pelastua!
ehkäisyä käyttävä vl joka vielä toivoo joskus saavansi lapsia lisää
Teet niinkuin lääkäri kehoittaa. Jos lääkäri on sitä mieltä että tarvitset nyt taukoa lasten saannista niin ehdottomasti ehkäisy käyttöön.
Kuinka sitä uskovainen voi pitää taukoa uskomisessa. Kyllä tämä taivaan tien vaellus on on-off jos minulta kysyt. Sitä joko on uskomassa tai ei ole, mutta "lomaa" ei uskomisesta voi ottaa. Sielunvihollinen ei ole jouten.
Totuus on, että yhteisö on mennyt 1970 luvulla lakihenkisyyteen ja sieltä on pyristelty pois. Osa uskovaisista edelleen elää lakihenkisyyden alla, ja tiukka ehkäisykielto joidenkin kohdalla juontaa juurensa juuri lakihenkisyyteen. Toivon sen sinunkin ymmärtävän, että lakihenkisyyden alla ei ole helppoa elää. Mikäli ehkäisyasiassa ei olisi otettu tiukkaa kantaa 60-luvulla ja vielä tiukennettu 70-luvulla, et sinäkään joutuisi tuskaisesti kamppailemaan ehkäisyn ja oman jaksamisesi alla. En halua tätä pahalla sanoa, olen käynyt saman tien lävitse kuin sinäkin. Jumalalla on aikansa, niin seurakunnalle, kuin yksittäiselle ihmisellekin. Ihmisopit eivät ole Jumalasta vaan ihmisistä ja ihmisoppien alle on meinannut tupehtua tämä seurakunta. Jumala on antanut sanansa kirkastaa ja tekee sitä työtä edelleen seurakuntansa keskellä. Pidätkö tärkeämpänä omatuntoasi vai seurakuntaasi? Kumpaa kuuntelet? Omatuntosi on se, joka sinua neuvoo, tottakait seurakunnalakin on merkityksensä, mutta uskotko että kaikki neuvo mikä tulee seurakunnalta=niiltä joiltakin joiden kanssa olet asiasta keskustellut, on Pyhän Hengen ääntä? He ihmiset jotka eivät tilaasi ymmärrä, voivat olla vain viattoman ymmärtämöttiä tai kokemattomia sinunlaisista asioista. Myös heitä voi vallita lakihenki. Ymmärrätkö että keskustelu on hankalaa, jos ei pysty katsomaan asioita eri kantilta? Sinua tässä yritettiin auttaa, ei painaa. Pahoittelen kaikkien tämän ketjun vajavaisten lauseiden puolesta, mikä tässä sinua pahentaa.
Kyllä on ikävää lukea tällaista jumalanvaltakunnan vastaista hajotusta. Kun synti tulee rakkaammaksi kuin evankeliumi niin se panee taistelemaan jumalanvaltakuntaa vastaan.
Lukekaa kalliit sisaret (ja veljetkin jos heitä täällä on) se julkilausuma lapsiasiasta joka oriään suviksissa annettiin julki. Ei sitten enää jää epäselväksi miten asiasta ollaan ymmärtämässä koko Siionissa. jrt. Eräs vl-äiti
Niin, se on totta ja varmaan aika moni tuon kanssa kamppailee. Uskomisen tarkotushan ei ole sen helppous. Se on vaikeaa, mutta antoisaa.:)
Mutta usko on jokaisen henkilökohtainen. Jumalan ja ihmisen välinen. Ja jumala on armahtava.
Näen ehkäisyn syntinä vaikka joskus niin teenkin. Puhdas omatunto ei sitä sallis. Ja olisi kaikista helpointa antaa lasten tulla. Mutta nämä on vaikeita asioita eikä niitä kovin moni ymmärrä.
Jaksetaan yhdessä.
meille vaeltaa hänen tahtonsa mukaan, eikä uskovainen tässä lapsiasiassakaan halua kallisstaa korvaansa maailman puheille ja neuvoille. Eikä kannata jäädä yksin hiljaa murehtimaan kiusauksissa, sillä silloin on helppoo uhri sielunviholliselle. Aina kokontua jumalanlasten joukkoon yhdelle koolle, jossa on kaikki tiedon ja taidon tavarat. Vain siten sen uskovaisen rauhan saa sydäemlle ja silloin saa voimaa taistella kiusauksiakin vastaan.
lupaa sulle tässä ketjussa keskusteluapua. Onhan sen nyt selvä, että olet sen jäljiltä maha pystyssä ja kuuppa sekaisin.
Totuus on, että yhteisö on mennyt 1970 luvulla lakihenkisyyteen ja sieltä on pyristelty pois. Osa uskovaisista edelleen elää lakihenkisyyden alla, ja tiukka ehkäisykielto joidenkin kohdalla juontaa juurensa juuri lakihenkisyyteen. Toivon sen sinunkin ymmärtävän, että lakihenkisyyden alla ei ole helppoa elää. Mikäli ehkäisyasiassa ei olisi otettu tiukkaa kantaa 60-luvulla ja vielä tiukennettu 70-luvulla, et sinäkään joutuisi tuskaisesti kamppailemaan ehkäisyn ja oman jaksamisesi alla. En halua tätä pahalla sanoa, olen käynyt saman tien lävitse kuin sinäkin. Jumalalla on aikansa, niin seurakunnalle, kuin yksittäiselle ihmisellekin. Ihmisopit eivät ole Jumalasta vaan ihmisistä ja ihmisoppien alle on meinannut tupehtua tämä seurakunta. Jumala on antanut sanansa kirkastaa ja tekee sitä työtä edelleen seurakuntansa keskellä. Pidätkö tärkeämpänä omatuntoasi vai seurakuntaasi? Kumpaa kuuntelet? Omatuntosi on se, joka sinua neuvoo, tottakait seurakunnalakin on merkityksensä, mutta uskotko että kaikki neuvo mikä tulee seurakunnalta=niiltä joiltakin joiden kanssa olet asiasta keskustellut, on Pyhän Hengen ääntä? He ihmiset jotka eivät tilaasi ymmärrä, voivat olla vain viattoman ymmärtämöttiä tai kokemattomia sinunlaisista asioista. Myös heitä voi vallita lakihenki. Ymmärrätkö että keskustelu on hankalaa, jos ei pysty katsomaan asioita eri kantilta? Sinua tässä yritettiin auttaa, ei painaa. Pahoittelen kaikkien tämän ketjun vajavaisten lauseiden puolesta, mikä tässä sinua pahentaa.
Kyllä on ikävää lukea tällaista jumalanvaltakunnan vastaista hajotusta. Kun synti tulee rakkaammaksi kuin evankeliumi niin se panee taistelemaan jumalanvaltakuntaa vastaan.
Lukekaa kalliit sisaret (ja veljetkin jos heitä täällä on) se julkilausuma lapsiasiasta joka oriään suviksissa annettiin julki. Ei sitten enää jää epäselväksi miten asiasta ollaan ymmärtämässä koko Siionissa. jrt. Eräs vl-äiti
Ai se mitä srk:n johto (muutama tyyppi) on sanonut, vai joku yksittäinen ihminen, vai esim. se mitä vaikka kodinillassa on puhuttu? Kysymys on nyt ehkäisystä sairauden hoidon aikana. Onko joku yksittäinen ihminen sinun Jumalasi vai kuka? Ja mitä tarkoittaa että "..ymmärtämässä koko siionissa"?
Tuskin lasten syytä. Joko et saa, tai et ole itse tajunnut väsymystä ajoissa. Jokaisella pitää olla myös omaa aikaa, omia harrastuksia, oikeita ystäviä! Onko parisuhteessa kaikki hyvin. Oletko tullut raskaaksi omasta tahdosta, vai oletko halunnut tyydyttää miehesi tarpeet. Monella vl:lla on se käsitys, että on joku velvollisuus suostua sänkyyn miehen kanssa, vaikkei itseä kiinnostaiskaan. Uskon että monella niitä lapsia tulee niin tiheään juuri siitä syystä, että miesten haluja tyydytetään. En tietenkään tiedä miten sinun kohdallasi.
Kyllä sinun kannattaa miettiä sitä ehkäisyä jos sinun omatuntosi sen sallii...Kuitenkin terveys on tärkeä ja lapset tarvitsevat vielä äitiään! Voimia sinulle ja perheellesi! Toivottavasti löydät vertaistukea!
Ja eihän parisuhteeseen kuuluvat asita kuulu muille, ne on kuitenkin vain sinun ja miehesi asioita, ja teidän omalla tunnollanne...
Ja tuskin tässä kaivattiin teidän ei lestadiolaisten kommentteja lahkosta eroamisesta ym.
Vl äiti
lupaa sulle tässä ketjussa keskusteluapua. Onhan sen nyt selvä, että olet sen jäljiltä maha pystyssä ja kuuppa sekaisin.
No tuossa aikasemmin tulikin jo selväksi että ei näitä asioita ymmärrä ku uskon kautta, vaikka kuin yrittää aivot raksuttaa.
On paljon asioita mitä vl:t ei voi ymmärtää, juomista, itsekkyyttä, eroamisia, lapset kärsii siinäkin. Mutta en edes halua mitään kuilua ihmisten välille vaan kunnioituksen!!! Me ihmiset olemme erilaisia ja meillä on erilaiset taustat ym ja itse ainakin olen kiinnostunut ihmisestä omana itsenään, taustaan katsomatta!!!!!
Sitä toivon myös muilta.
meille vaeltaa hänen tahtonsa mukaan, eikä uskovainen tässä lapsiasiassakaan halua kallisstaa korvaansa maailman puheille ja neuvoille. Eikä kannata jäädä yksin hiljaa murehtimaan kiusauksissa, sillä silloin on helppoo uhri sielunviholliselle. Aina kokontua jumalanlasten joukkoon yhdelle koolle, jossa on kaikki tiedon ja taidon tavarat. Vain siten sen uskovaisen rauhan saa sydäemlle ja silloin saa voimaa taistella kiusauksiakin vastaan.
Ystäväni joutui psykoosiin ja psykiatriseen sairaalaan hoitoon, LUULETKO että hän kykenee hoitamaan lapsiaan puhumattakaan mahdollisesta tulevasta elämästä?? Olet varmasti myös sitä mieltä että kohdunpoisto sitä vaatineessa tilanteessa on myös synti. Tottakai, pakkohan se on olla. Kyllähän siinäkin tulee luottaa sitten Jumalaan että kun kohtua ei poisteta vaikka pakko olisi ja vaikka raskaaksi tulisikin niin täytyy luottaa että Jumalan käsissä ollaan. Jos äiti kuolee niin sitten on tarkoitettu. Se on kuules sama asia. On kyse terveydestä. On fyysisiä sairauksia, on psyykkisiä sairauksia.
ehkäisyn käyttöön heti, eihän siitä ole kahta puhetta. tiedän paljon ihmisiä, joilla on ehkäisy käytössä vakavien sairauksien takia. Siis vl:lla. Joten et edes murehdi tätä täällä, vaan marssit lääkäriin. Jos lähipiirissäsi on ihmisiä, jotka sanovat muuta, he ovat väärässä. Lähde kulkemaan jos viesti ei mene perille. vl
Siis mitä? Syntiäkö saa tehdä jos on sairas?
Saako murhata sillä verukkeella että on sairas? Mietippä itse vähän mihin olet toista neuvomassa...
Ei minunkaan mielestäni ole luvallista ryhtyä tekemään tietoisesti syntiä sillä verukkeella että on sairaana.
Mutta sehän on oikeasti niin että Raamatussa ei ole ehkäisystä sanottu mitään. Ehkäisy ei olekaan mikään oikea synti. Vanhoillislestadiolaiset itte keksaisivat joskus 60-luvulla tehdä siitä synnillistä. ja nyt on pää tullut vetävän käteen. osa vl ihmisistä ehkäisee mutta ei kerro siitä edes ystävilleen. Teeskennellään että ei ehkäistä... kaksinaamaisuus kukoistaa.
Ulkoraamatulliset ihmissäännöt johtavat aina liikkeen ja opin rappioon. Näin kävi katoliselle kirkolle, ja tarvittiin Luther.
Näin on käynyt myös vanhoillislestadiolaisuudelle.
ja kyllä on taas onnekas olo kun ei ole tarvinnut tuon hulluuden keskelle syntyä. Huh!
On itsensä pettämistä tehdä jotain, mitä ei "uskalla" kertoa muille. Lopulta ihmisten mielipiteillä ei ole mitään väliä, vaan vain Jumalalla.
Voimia kaikille ongelmissa kamppaileville!
Kysyn vielä, jos syöpä tulee kohtuun, voiko sen poistaa? Entä jos äiti kuolisi muun syyn vuoksi ellei kohtua poisteta?
Olemassa olevaa elämääkin täytyy suojella!
t. vl-äiti
"sairas ihminen ei kykene huolehtimaan perheestään, päinvastoin aiheuttaa kärsimystä perheelleen."
Aika jyrkästi sanottu. Jos sairaus on krooninen, saattaa tuo pitääkin paikkansa. Mutta jos sairaus on tilapäinen, kaipa siitä sitten parannuttuaan taas on normaali työkykyinen.
Jos uudet raskaudet vievät äidin joka kerta hullujenhuoneelle, ei äiti pääse paranemaan ja lapset kärsivät.
Miksi se ehkäisy on syntiä???? Ihan kiinnostaisi tietää, kun Raamatussa ei siitä mitään sanota.
VL-liikkeen perustelut ehkäisyn synnillistämiselle: 1. Jumala jatkaa luomistaan tuottamalla uusia ihmisiä Ihmisellä ei ole lupaa "puuttua Jumalan luomistyöhän" eli ei saa estää Jumalaa luomasta. (Itse olen ihmetellyt että sekö ihminen muka edes voisi estää kaikkivoivan Jumalan tekemisiä.) 2. Koska uskomme uskontunnustuksen mukaan, että Jumala on luonut ihmisen, emme saa ehkäistä uuden ihmisen hedelmöittymistä. (uskontunnustuksen toinen uskonkappale.) 3. lapsi on Herran lahja, eikä sitä ole luvallista torjua. 4. Kirkkojen perinne: ennen vanhaan ja katolilaisuudessa yhä tänään pidetään avioliiton tarkoituksena lasten tuottamista. Siitä ei ole luvallista kieltäytyä. Kuten näkee, yksikään perustelu ei perustu Raamattuun, vaan on ihmisten omaa keksintöä ja sanoilla kikkailua.
up
joskus voi olla niin paha olo ja katkeroitunut et ei tiedä muuta keinoa kun purkaa oloaan täällä. No eipä näitä asioita oivalla kuin uskon kautta niin toisaalta turha tällaisia asioita on yleisellä palstalla lievittää.
Onneksi ap on saamassa apua, joskus vielä huomaat että kaikessa, sekä hyvässä että pahassa, piilee viisaus.
Tsemppiä.