Mielenterveys järkkynyt, auttakaa muut vl:t!!
Meillä on seitsemän pientä lasta. Olen ollut pitkään niin äärirajoilla joka johti siihen että mielenterveyteni petti ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Tämä on ollut kova koettelemus perheelleni koska lapset kärsivät myös siitä.
Tiedän ettei ole paras paikka purkaa tätä täällä mutta missä uskallat kun saat hyökyaallon vastaan kun aiheeksi nostaa ehkäisyn. Moni on tuominnut minut jo kadotukseen kun olen kysynyt aiheesta. Kuulemma järkeilen vaikka kyse on minun terveydestäni!!!
Usko vl oppiin on aika vähissä, ei Jumala voi olla niin ankara, ei totisesti! Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.
Kommentit (146)
Sen on keksinyt ihminen! Miehet, ihan tavalliset kuolevaiset, ihan omasta päästään joitakin vuosikymmeniä sitten.
Jumala ei ole kieltänyt ehkäisyä.
Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Jos ei nainen anna piparia aina kun mies haluaa niin sielunvihollinen tulee ja vie, huhuuuu.
Ja ehkäisykielto on vl-miesten tapa saada maailmaan mahdollisimman monta uutta vl-miestä haluamaan piparia ja täyttämään maata yhä uusilla vl-miehillä.
Hei haloo, kuka mies haluaa panna sairasta vaimoaan? Mää en ymmärrä tän uskon miehiä. Eikö heillä ole mitään malttia himoissaan. Jos vaimo on psykoosissa ja kohtu hajalla niin ei pysty pitämään munaa housuissaan. Tämän uskon miehet pitäisi kuohita.
ihan hirviömäisiä miehiä. Siinä teille vl-äidit haastetta teidän oman jälkikasvun kanssa.
Kysymys on nyt ehkäisystä sairauden hoidon aikana.
Mielestäni on hassua että uskovainen muka ehkäisisi vain "sairauden aikana". Kyllä se niin on että perheen kokonaistilanne on ajateltava. oma ja puoliosn terveys, taloudelliset ja henkiset voimavarat. Ei pidä ajaa ensin itseään sairaaksi ja alkaa rajoittaa vasta sitten. Sellainen ei ole oikein. Myäös synnyttäjän kroppa on Jumalan temppeli, eikä ole lupa kuluttaa sitä loppuun kun on alaikäisiä vastuulla. terv. yx vl äiti
Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.
Toivon että pääset eroon ko. lahkosta.
ehkäisyn käyttöön heti, eihän siitä ole kahta puhetta. tiedän paljon ihmisiä, joilla on ehkäisy käytössä vakavien sairauksien takia. Siis vl:lla.
Joten et edes murehdi tätä täällä, vaan marssit lääkäriin. Jos lähipiirissäsi on ihmisiä, jotka sanovat muuta, he ovat väärässä. Lähde kulkemaan jos viesti ei mene perille.
vl
Voisitko jotenkin ottaa yhteisöösi tässä suhteessa etäisyyttä? Ei kai sinun tarvitse kertoa kenellekään jos alat ehkäisemään? Jumala ei ihan sataprosenttisella varmuudella sinua tuomitse. Nyt ovat tärkeimpiä ne lapset jotka olet jo synnyttänyt, saada heille hyvän ja onnellisen elämän eväät. Voimia, ja pysy lujana! Kuutnele itseäsi.
Tuntuu että yhteisössämme on todella paljon lakihenkisyyttä ja hengellistä väkivaltaa. Ei ole helppoa kun aina joku osuu kohdalle joka tulee ihan avoimesti ihmettelemään enkö vieläkään odota seuraavaa. Tämä on pöyristyttävää! Liian lapsikeskeinen koko yhteisö. Sillä montako synnytät on merkitystä, mutta ei sillä miten hoidat ja kasvatat ne. ap
henkilökohtainen asiasi eikä kuulu pätkääkään muille yhteisösi jäsenille. Jumala ei sinua tuomitse ehkäisyn käytöstä, EI VARMASTI, vaan on tyytyväinen kun pidät itsestäsi huolta jotta voit huolehtia jo synnyttämistäsi lapsista.
sivustolle, jossa on entisten lestadiolaisten kirjoittamia juttuja? Kun mä en muista mikä sen sivun nimi on. Siellä käsitellään mm. tätäkin asiaa.
Tietenkin otat ehkäisyn käyttöön ja heti. Mitä miehesi sanoo asiaan? Oletteko puhuneet asiasta keskenänne? Kellään muullahan ei pitäisi olla mitään sanomista.
Missä päin Suomea asut? Kun ihmetyttää tuollainen kuvailemasi suhtautuminen. Itse olen kuullut vain ja ainoastaan sellaista suhtautumista, että tietenkin terveys on tärkeä ja pitää hoitaa ja jos se vaatii ehkäisemistä niin silloin ehkäistään. Munkin tuttavapiirissä tiedän kolme vl-äitiä jotka ehkäisevät ja syynä on masennus. Eikä heitä kukaan tuomitse, en ainakaan ole kuullut.
Suosittelisin siis jättämään ne syyttelyt omaan arvoonsa ja tekemään niin kuin oma omatuntosi sanoo. Sulla on ollut huonoa tuuria jos kaikki joiden kanssa olet puhunut asiasta, ovat olleet sitä mieltä ettet voisi ehkäistä. Eikö lähipiirissäsi ole yhtään lämminsydämistä tuntevaa uskovaista?
Mutta oikeastihan tämä oli provo. Vastasinpa silti.
t. vl-äiti
Kuinka SYNTI voi muuttua noinvain ei-synniksi?
Erehtyikö erehtymättömien seurakunta jossain kohtaa?
Eikö Raamattu ole muuttumaton?
Vaikka tämä olisikin provo, niin oletko aivan varma, ettet olisi koskaan kuullut tällaista tapahtuvan vl-piireissä?
Vaikka tämä olisikin provo, niin oletko aivan varma, ettet olisi koskaan kuullut tällaista tapahtuvan vl-piireissä?
No tietenkin olen kuullut, että meikäläisiä painostetaan ja uhkaillaan synnyttämään hengenkin uhalla. En vain itse tiedä yhtään tällaista tapausta. Mun kokemus vl-yhteisöstä on aika paljon erilainen. Mut uskoisin että jossain pohjoissuomessa tilanne voi ollakin erilainen kuin täällä keskemmällä.
Kuulopuheet jätän omaan arvoonsa ja pidän totena mieluummin sitä, minkä tiedän varmaksi. :)
t. vl-äiti
Teet niinkuin lääkäri kehoittaa. Jos lääkäri on sitä mieltä että tarvitset nyt taukoa lasten saannista niin ehdottomasti ehkäisy käyttöön.
Jos sun mies ei ymmärrä niin kerroppa sille mitä lääkäri ajattelee asiasta. Otatte lisäksi kaiken mahdollisen lastenhoito avun vastaan.
Minä en keneltäkään kysellyt mitään vaan oman lääkärin kanssa juttelin ja olin itsekkin sitä mieltä että pitää jaksaa jo olemassa olevien lasten kanssa joten nyt olen kahdessa välissä käyttänyt ehkäisyä ja se ei kuulu kenellekkään.
Ollaan tosi onnellisia. Miehenikin ymmärsi täysin tilanteen. Nuorin on jo "iso" 2v ja ehkä molemmilla vaivaa vauvakuume. Itse en halua alkaa erottautua joukosta. Meillä on ihania ystäviä ja sukulaisia ja hyvä tukiverkko.
T: kolmekymppinen vl-äiti etelä-suomesta
Ensinnäkään tämä ei ole mikään provo, olisikin, mutta tämä on karua totuutta.
Kuten sanoin, yhteisössä on aika vaikea puhua tästä aiheesta. Tottakai lääkäri määräisi samantien pillerit, se nyt on selvä, olisi sairautta tai ei. Minulla on kuitenkin jokunen kaveri jotka hyväksyvät ehkäisyn esim. tässä tilanteessani. Asia ei ole minulle kuitenkaan yksinkertainen. Seuroissa käynnit ovat vähentyneet, koska esim. aviopuolisoillassa asianlaita tehtiin harvinaisen selväksi. Ehdoton ei ehkäisylle, myös sairauden hoidon yhteydessä. Ainakin ne kaikki jotka puheenvuoron käyttivät. Penkissä hiljaa istuvista en tiedä. Ymmärrättekö mikä ristiriita???? Kuka haluaa lähteä seuroista murhemielellä? Siksi en sinne jaksa vaivautua. Syyllistetty ja helvettiin tuomittu olo.
Olen vakaasti sitä mieltä että yhteisössämme mättää ja pahasti. Ei painostuksen alla uskominen voi olla Jumalasta, ainakaan niin että joku voi määritellä miten elän oikein jos uskovainen olen. Ja näitä ehkäisykeskusteluja on käyty niin monessa yhteydessä ja joskus ne ovat johtaneet kunnon väittelyyn. Ja jos yhteisössä ajatellaan että tämä on ainoastaan oikea usko ja jos et niin usko niin tie on kadotukseen. Sen pelon alla eläminen ja ratkaisujen tekeminen ei ole helppoa. Olen rukoillut nöyränä ja herkällä sydämellä. Pikkuhiljaa alan vapautua siitä pelosta ja tunteesta ja saanut siihen varmuuden että minun Jumalani on taivaassa, ei vl:n seuroissa puhujanpöntössä. ap
En tiiä ollaanko pohjoisessa paljon vanhoillisempia kuin täällä etelässä.
Ehkäisyjutuista ollaan puhuttu myös täällä ja kyllä monet on sitä mieltä että sairaus pitää hoitaa pois ja ajatella jo olemassa olevia lapsia.
ei sun tarvi kenellekkään puhua siitä.
Mun lähipiirissä on kans yksi ihminen joka on kertonut hyvin selvästi mitä mieltä on ehkäisyn käytöstä joten hänelle en ole puhunut omasta tilanteestani mitään. Joukkoon mahtuu aina noita.
Meillä on ollut ehkäisy käytössä jo kolme vuotta ja edelleen jatkuu, vaikka vauvan haluaisinkin, mutta sairauteni vuoksi ei ole kenellekään hyväksi nyt tulla raskaaksi. Olen puhunut asiasta avoimesti meidän paikkakunnalla joidenkin ihmisten kanssa. En sen vuoksi, että olisin velvollinen heille puhumaan, vaan siksi että kun elämästäni on muutenkin ollut puhetta, olen puhunut tästäkin. Olen muutamien hyvien ystävienkin kanssa jutellut, jotka asuvat kaukana meistä. En ole kertaakaan saanut tuomiota, eikä uskoani tai mitään ole kyseenalaistettu. On vain hyväksytty.
Kummallista jos jollain paikkakunnalla on tuollaista. Meidän paikkakunalla on ehkäisystä puhuttu aviopuolisoillassakin, niin penkki vl:iä kuin puhujaa myöten. Selväksi on tullut että kenenkään ei tarvitse synnyttää terveytensä kaupalla. Onhan tuosta julkisuudessakin puhuttu. Onko sinulta jäänyt huomaamatta esimerkiksi Seppo Särkiniemen haastattelu viime vuodelta?
Kenelle olet elämästäsi ja uskostasi tilivelvollinen? Toisille ihmisille vai Jumalalle?
Minä olen Jumalalle. Ehkäisystä en edes lääkärin kanssa keskustellut mitään. Se oli vain minun ja mieheni asia.
Mielestäni sinä itse elät myös lakihengen alla. Koe uskomisen ja armon vapaus, ilo ja rauha! Voimia ja Jumalan siunausta elämääsi rakas matkaystävä!
Pikkuhiljaa alan vapautua siitä pelosta ja tunteesta ja saanut siihen varmuuden että minun Jumalani on taivaassa, ei vl:n seuroissa puhujanpöntössä. ap
älä noin vaan usko muiden tulkintää siitä, silloin löydät vastauksen.
Voisimme auttaa teitä konkreettisesti kodin ja lasten hoidossa. Kerrot vain millaista apua teidän perhe tarvitsee. Lastenhoito, siivous, ruoka/leipomis, taloudellista, henkistä tukea jne...
Ja rohkeasti vain nyt kertomaan, jotta voidaan auttaa. Teidän perhe ei ole ensimmäinen ainakaan meidän seudulla jota autetaan. Kuka vaan voi milloin vain joutua elämässä tilanteeseen että tarvitsee toisten apua, ja sen vuoksi on olemassa saattomiehiä.
ja naiset uskoo tuohon itsekin.