Mielenterveys järkkynyt, auttakaa muut vl:t!!
Meillä on seitsemän pientä lasta. Olen ollut pitkään niin äärirajoilla joka johti siihen että mielenterveyteni petti ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Tämä on ollut kova koettelemus perheelleni koska lapset kärsivät myös siitä.
Tiedän ettei ole paras paikka purkaa tätä täällä mutta missä uskallat kun saat hyökyaallon vastaan kun aiheeksi nostaa ehkäisyn. Moni on tuominnut minut jo kadotukseen kun olen kysynyt aiheesta. Kuulemma järkeilen vaikka kyse on minun terveydestäni!!!
Usko vl oppiin on aika vähissä, ei Jumala voi olla niin ankara, ei totisesti! Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.
Kommentit (146)
tämä on täysin väärä ja ereittäin vaarallinen paikka hakea apua. Itse olen vl:äiti ja neljä pientä lasta. Täällä nämä viestit johtavat sinua ja muitakin vaan harhaan ja kauemmas Jumalan neuvoista. Ehkäisyasia on meille täysin vapaehtoista, mutta täytyy muistaa, että uskovaisella omallatunnolla me haluamme ottaa kaikki lapset vastaan Jumalan lahjoina. Myös uskomisen lahja on jokaisen valittavissa, mutta muistettavaa on, että sen voi menettää jos alkaa järjen kautta ajatteleen asioita. Itsellenikin lapsiasia on ollut välillä ylivoimaisen vaikealta tuntuvaa, mutta olen huomannut, että uskovaisilta ystäviltä ja uskosta itsestään saa ihmeellisiä voimia.
Mitä ajattelet, jos äiti on perheessä henkisesti sairas, eikö äiti saa toipua sairaudestaan? Kuka huolehtii lapset. Aivan, heitteille joutuvat. Sekä on oikein? Sekö on Jumalan sanan mukaista?
Itse olen sairastanut vaikean psyykkisen sairauden. Lapset jouduttiin sijoittamaan toisiin perheisiin. Kuvitteletko, että hyvä Jumala on niin raaka että se ei anna minun toipua sairaudestani? Ja kun toipuminen EI ole mahdollista jos raskaana olen jatkuvasti.
vaan vanhoollislestadiolaisia. Te ette voikkaan ymmärtää eikä tarvi ymmärtää meitä kun ette ole sisällä Jumalan valtakunnassa. Ei me teidän maailmassa olevien hyväksyntää tarvita. Riittää kun kelvataan Jumalalle. Ihmettelen vaan kuinka nämä vl:sia koskevat jutut kiinnostaa teitä kun ette arvosta ja ymmärrä meidän uskovaisten elämäntyyliä pätkääkään. Miksi ihmeessä roikutte vanhoollislestadiolaisia koskevissa keskusteluissa??? Olemmehan mielestänne ihan HULLUJA??
toivon näille petetyille naisille armoa.
Ajatelkaa, mikä paskanakki. Ovat tehneet niitä lapsia lapsien jälkeen ja kytänneet toisten mahoja ja suostuneet rakastelemaan, vaikka ei uskaltaisi kun pelottaa taas, että tuleeko uusi lapsi.
Mies muna pystyssä kiipeää vaimon päälle, vaikka tietää, että henki saattaa mennä seuraavassa raskaudessa. Mutta käteen ei saa tumputtaa kun se on syntiä. Ei muuta kuin pukille vain.
Ja vaimo suostuu ja synnyttää ja lapset luuhaa yksin ja kärsii rakkaudettomuudesta. Heitä aivopestään samaan synnin pelkoon.
Ja kas, kuolema tulee ja portilla seisoo vartija, joka sanoo, ettei sillä seksin annolla ja lasten teolla ja ehkäisemättömyydellä ole mitään tekemistä taivaanseen pääsyn kanssa. Sinne on ihan muut kriteerit, joten ei muuta kuin kiivetkääpäs noita portaita alaspäin helvettiin.
Näille naisille toivoisin armoa harhaanjohdettuina ja ne pukille kiipeävät miehet helvettiin, jotka panevat vaimojaan, vaikka henki saattaa mennä vaimolla siinä hommassa. Jättäisivät edes rauhaan vähäksi aikaa, että vaimo saisi toipua. Mutta ei, kun vilkaistaan sitä syntistä naapurin mammaa, kenellä on minari päällä, heppi nousee ja heti oman vaimon päälle purkautumaan, ettei tule tehtyä syntiä ja hekumoitua seksuaalisilla ajatuksilla.
Ihmettelen vaan kuinka nämä vl:sia koskevat jutut kiinnostaa teitä kun ette arvosta ja ymmärrä meidän uskovaisten elämäntyyliä pätkääkään. Miksi ihmeessä roikutte vanhoollislestadiolaisia koskevissa keskusteluissa??? Olemmehan mielestänne ihan HULLUJA??
mutta pakko on avautua. Äitini on vl-perheestä muten jotenkin onnistui luopumaan tuosta uskosta. Minua kiinnostaa tuo ilmiö, koska olen kuitenkin ollut ihan hilkulla joutua kokemaan vastaavaa. Mummoani nuo uskonsisaret kiusasivat ihan kuolinvuoteelle asti, että kiitoksia siitä vaan. Minä uskon siihen että tuota rupusakkia ei taivaassa nähdä. Heippa!
vaan vanhoollislestadiolaisia. Te ette voikkaan ymmärtää eikä tarvi ymmärtää meitä kun ette ole sisällä Jumalan valtakunnassa. Ei me teidän maailmassa olevien hyväksyntää tarvita. Riittää kun kelvataan Jumalalle. Ihmettelen vaan kuinka nämä vl:sia koskevat jutut kiinnostaa teitä kun ette arvosta ja ymmärrä meidän uskovaisten elämäntyyliä pätkääkään. Miksi ihmeessä roikutte vanhoollislestadiolaisia koskevissa keskusteluissa??? Olemmehan mielestänne ihan HULLUJA??
joka sanoi VL:iä hulluiksi. En ole myöskään VL.
Puhtaasti ihmettelen että kuinka voit sanoa olevasi Jumalan valtakunnassa. Jos minua joku minkäänsortin uskossa olevissa ärsyttää niin se että ollaan olevinaan niin hyviä ja täydellisiä (=synnittömiä) ja muut on paskaporukkaa. Suosittelen että omalla kohdallasi mietit suvaitsemattomuuden "syntiä". Sen jälkeen kannattaa miettiä muita tekemiään syntejä ja miettiä onko tosiaankin arvollinen jumalalle. Jos luulet olevasi, sitä ollaan me kaikki muutkin...
Olkaa nyt hyviä ja vastatkaa mitä kysyttiin. Turha perääntyä. Kannattaa asettua toisen asemaan niin ymmärtää edes hitusen.
T: yksi vl-äiti, joka ei juuri tuollaista kielenkäyttöä ja erottelua ymmärrä ja hyväksy. Siksi en myöskään ihmettele miksi meikäläisistä saa sen kuvan että pidetään itseämme parempina ihmisinä. Vanhoillislestadiolainen, ei vanhoollislestadiolainen.
Vanhoillislestadiolainen, ei vanhoollislestadiolainen.
en usko että kukaan tekisi noin avutonta virhettä muuten!
Täysin samaa mieltä sinun kanssasi. Ei ole hyvä lähteä puimaan heikkouden hetkellä epäuskoisten foorumeilla näitä uskon asioita. Sielunvihollinen näkee että tuossa on heikoilla oleva uskovainen ja siinä sitä on entistä pahemmissa kiusauksissa... Jrt. uskovainen äiti
Eristetään kannattajat muusta maailmasta, jolloin on helpompi jatkaa hulluutta.
Eristetään kannattajat muusta maailmasta, jolloin on helpompi jatkaa hulluutta.
kohdunpoisto ja steriilisaatio on ok jos siihen on lääketieteellinen syy. Tuttavapiirissäkin vastaavaa. Jos lääkäri näkee viisaaksi, että uusi raskaus tai synnytys on vaaraksi äidin hengelle, niin tietenkin tehdään steriilisaatio. Esim äiti kokenut useita leikkauksia ja kohtu repaleinen, ettei kestä uutta raskautta enää. Ja tuosta äidin henkisestä sairaudesta. Äiti voi sairastua myös tuosta lapsiasiastakin henkisesti jos ei jaksa ajatella sitä uskonsilmin. Jos äiti oikeasti on jossain mielisairaalasa tai henkisesti niin väsynyt, niin ei mielestäni ole syntiä olla rakastelematta vaikeiden aikojen yli.Kannattaako siitä niin suurta numeroa tehdä..ja ei itseänikään todellakaan aina seksi kiinnosta ja voi sanoa miehelleni ihan suoraan ja se kunnioittaa minua. Sanoi mienikin, ettei sitäkään aina kiinnosta. Pitäis jaksaa luottaa Jumalan johdatukseen.
suvaitsevaisuutta ja armoa toivon teiltä vl-uskovat.
t. ev.lut. äiti
että en usko olevan syntiä jos kieltäytyy sairauden takia rakastelemisesta.
Hei haloo, kuka mies haluaa panna sairasta vaimoaan?
Mää en ymmärrä tän uskon miehiä. Eikö heillä ole mitään malttia himoissaan. Jos vaimo on psykoosissa ja kohtu hajalla niin ei pysty pitämään munaa housuissaan.
Tämän uskon miehet pitäisi kuohita.
että en usko olevan syntiä jos kieltäytyy sairauden takia rakastelemisesta.
Hei haloo, kuka mies haluaa panna sairasta vaimoaan?
heillä oli vaan 4 lasta
kohdunpoisto ja steriilisaatio on ok jos siihen on lääketieteellinen syy. Tuttavapiirissäkin vastaavaa. Jos lääkäri näkee viisaaksi, että uusi raskaus tai synnytys on vaaraksi äidin hengelle, niin tietenkin tehdään steriilisaatio. Esim äiti kokenut useita leikkauksia ja kohtu repaleinen, ettei kestä uutta raskautta enää. Ja tuosta äidin henkisestä sairaudesta. Äiti voi sairastua myös tuosta lapsiasiastakin henkisesti jos ei jaksa ajatella sitä uskonsilmin. Jos äiti oikeasti on jossain mielisairaalasa tai henkisesti niin väsynyt, niin ei mielestäni ole syntiä olla rakastelematta vaikeiden aikojen yli.Kannattaako siitä niin suurta numeroa tehdä..ja ei itseänikään todellakaan aina seksi kiinnosta ja voi sanoa miehelleni ihan suoraan ja se kunnioittaa minua. Sanoi mienikin, ettei sitäkään aina kiinnosta. Pitäis jaksaa luottaa Jumalan johdatukseen.
Et tunnu tietävän paljon psyykkisistä sairauksista. Tiedätkö että pidättäytymisellä vaikeassa elämäntilanteessa tarkoitusperä on sama kuin että sairauden aikana käytetään ehkäisyä? Sitä tapaa vaan kammoksut. Kyse molemmissa tilanteissa on että uuden elämän kehittyminen estetään. Ja sterilisaatio ja kohdunpoisto ovat lopullisia ratkaisuja, toisin kuin tilapäinen ehkäisy TERVEYDELLISISTÄ syistä. Niin ja miksi poistattaa kohtu ja luottaa silloin lääkärin sanaan jos henkisessä sairaudessa lääkärin sanaan ei luoteta. "Äidin sairastuminen henkisesti lapsiasiasta jos ei jaksa ajatella sitä uskonsilmin"- ajatuksesi paljastaa sen tosiasian ettet todellakaan ymmärrä mitä henkinen sairaus voi olla. Hengellistä painostusta.
En nää omalle tarpeelliseksi roikkua täällä enää. Sanon minä mitä sanon, niin ei kukaan tuskin halua tietää vaan kuin pilkan mielessä.
kohdunpoisto ja steriilisaatio on ok jos siihen on lääketieteellinen syy. .. Jos lääkäri näkee viisaaksi, että uusi raskaus tai synnytys on vaaraksi äidin hengelle, niin tietenkin tehdään steriilisaatio. Esim äiti kokenut useita leikkauksia ja kohtu repaleinen, ettei kestä uutta raskautta enää.
Millä perusteella on nainen ajttava noin äärimmäisiin ratkaisuihin, että ei voi sitten enää koskaan raskautua?
Kun normaali turvallinen ehkäisy suojelisi liian tiheiltä raskauksilta ja nainen saisi rauhassa toipua ja parantua synnytysten välillä?
Sinulla on vain julmia ja lääketieteellisesti ja eettisesti kyseenalaisia neuvoja.
äidin henkisestä sairaudesta. Äiti voi sairastua myös tuosta lapsiasiastakin henkisesti jos ei jaksa ajatella sitä uskonsilmin.
Syyllistät törkeästi psyykkisesti hajalla olevaa naista muka heikosta uskosta!!
äidin henkisestä sairaudesta.Jos äiti oikeasti on jossain mielisairaalasa tai henkisesti niin väsynyt, niin ei mielestäni ole syntiä olla rakastelematta vaikeiden aikojen yli.
Ai jaa, että ei ole syntiä "olla rakastelematta"??? Mutta kun ehkäisy olisi tässäkin tapauksessa yksi turvallinen mahdollisuus, jos läheisyys ja rakkaus kaipaa myös seksuaalista läheisyyttä. Mutta ehkäisy, se on niin vaarallinen synti että sille ei lupaa heru, ei edes sairaalle naiselle!!
Taivaallinen Isämme ei tosiaankaan ole tuollainen sairaalloinen julmuri kuin te lestadiolaiset olette toisillene, naisille eritoten.
Hei haloo, kuka mies haluaa panna sairasta vaimoaan? Mää en ymmärrä tän uskon miehiä. Eikö heillä ole mitään malttia himoissaan. Jos vaimo on psykoosissa ja kohtu hajalla niin ei pysty pitämään munaa housuissaan. Tämän uskon miehet pitäisi kuohita.
ihan hirviömäisiä miehiä. Siinä teille vl-äidit haastetta teidän oman jälkikasvun kanssa.
on juuri tuon kohdun heikkouden vuoksi tehtävä. Tai kohtua vissiin ei nykyisin juuri poisteta. En joo ymmärrä henkisestä sairaudesta mitään. Mutta eräälle vl-äidille on määrätty pillereitä henkiseen sairauteen kysymättä äidiltä mitään.