Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenterveys järkkynyt, auttakaa muut vl:t!!

Vierailija
21.07.2010 |

Meillä on seitsemän pientä lasta. Olen ollut pitkään niin äärirajoilla joka johti siihen että mielenterveyteni petti ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Tämä on ollut kova koettelemus perheelleni koska lapset kärsivät myös siitä.

Tiedän ettei ole paras paikka purkaa tätä täällä mutta missä uskallat kun saat hyökyaallon vastaan kun aiheeksi nostaa ehkäisyn. Moni on tuominnut minut jo kadotukseen kun olen kysynyt aiheesta. Kuulemma järkeilen vaikka kyse on minun terveydestäni!!!

Usko vl oppiin on aika vähissä, ei Jumala voi olla niin ankara, ei totisesti! Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuhiljaa alan vapautua siitä pelosta ja tunteesta ja saanut siihen varmuuden että minun Jumalani on taivaassa, ei vl:n seuroissa puhujanpöntössä. ap

älä noin vaan usko muiden tulkintää siitä, silloin löydät vastauksen.

mutta Jumala on joka tuomitsee (ei muut voi Jumalan puolesta sanella). sama

Vierailija
102/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsististen saarnaajien mukaan eläkö. Eivät he ole mitään pikkujumalia, vaikka itse niin luulevatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsististen saarnaajien mukaan eläkö. Eivät he ole mitään pikkujumalia, vaikka itse niin luulevatkin.

Vierailija
104/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi uskoa kenenkään toisen puolesta. Vain omakohtainen usko pelastaa. Näin vanhoillislestadiolisuudessa neuvotaan.

Vierailija
105/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin luulisi sinun voivan vähän valoittaa mistä päin olette. Minä ainakin voin tulla auttamaan sinua juuri sillä tavalla kuin sinä apua haluat, henkistä tukea tähän ehkäisypäätökseen, tukea muiden kohtaamiseen, kodinhoidon apua tai muuta. Mutta aika turhaa on keskustella jos et yhtään sano missä päin asutte.

t: vl Päijät-hämeestä

Vierailija
106/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielestäni sinä itse elät myös lakihengen alla."

Jos asia on sinulle niin yksinkertainen niin onnittelen. Mielestäsi olen lakihenkinen jos kamppailen asian kanssa. Kiva huomata miten vahva sinä olet. Todella loukkaavaa.

Jos vähääkään haluat ymmärtää, tässä tilanteessa olen erittäin hauraalla alustalla. Tilivelvollinen olen ainoastaan Jumalalle, mutta yhteisö on minulle myös tärkeä. Enhän muissakaan asioissa päätä pahkaa tee niin kuin mieleni tekee vaan haluan kuulla seurakunnan ääntä. Tässä ehkäisyasiassa olen vaan törmännyt valtavaan ristiriitaan mikä yhteisömme sisällä vallitsee. Enkä ole ajatellutkaan puhua tästä kaikkien kanssa, siksi täällä avauduinkin.

Haastattelua olen kyllä kuullut ja lukenut monestakin näkökulmasta. kuullut meikäl. lääkäreiden ajatuksia joilla myös on mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Se miksi tarve pohdintaan on, johtuu siitä että haluan itse päästä sellaiseen ratkaisuun että olen sinut sen kanssa.

Mutta jääköön tämä asia täällä mun osalta tähän. Muut jatkoon jos tarvetta on. ap

Vierailija
107/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan silti vastata siltä varalta että joku kamppailee asian kanssa ihan oikeasti.

Siis, ihan yleisestihän on kanta, että jo olemassa olevaa elämää(äitiä ja syntyneitä lapsia) pitää myös suojella. Ehkäisy on täysin hyväksyttävää sairauden hoidossa.

Tiedän muutamia vl-äitejä, joilla ehkäisy on käytössä osana sairauden hoitoa, enkä ole kuullut että heille kukaan olisi asiasta kielteisesti sanonut. Ovat kyllä ihan avoimesti itse kertoneet ettei lapsia enää tule ainakaan vähään aikaan.

Voimia sinulle!

Vierailija
108/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi osa teksteistä huomaamatta. Eli meillä on onneksi nyt apua tiedossa lastenhoitoon. Saamme hoitajan kotiimme. Se auttaa arjessa selvitymiseen. Itse olen aloittanut myös terapian joka on tilanteessani todella tarpeen. Kiitän mitä nöyrimmin teitä rakkaita sisaria jotka olitte valmiita auttamaan. Saitte kyyneleet silmiini. Taivaan Isä teitäkin siunatkoon.ap

Vierailija
109/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan silti vastata siltä varalta että joku kamppailee asian kanssa ihan oikeasti.

Siis, ihan yleisestihän on kanta, että jo olemassa olevaa elämää(äitiä ja syntyneitä lapsia) pitää myös suojella. Ehkäisy on täysin hyväksyttävää sairauden hoidossa.

Tiedän muutamia vl-äitejä, joilla ehkäisy on käytössä osana sairauden hoitoa, enkä ole kuullut että heille kukaan olisi asiasta kielteisesti sanonut. Ovat kyllä ihan avoimesti itse kertoneet ettei lapsia enää tule ainakaan vähään aikaan.

Voimia sinulle!

enkä itse ole tällaisen asian kanssa siis paininut, mutta viime talvena olimme Tampereella aviopuolisoillassa ja siellä puhuttiin aiheesta. Tampereella kanta tuli ainakin selväksi, eli ehkäisykielteisyys sairaudenhoidossa.

Vierailija
110/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Pohjois-Suomesta ja täälläkin on tarjolla lastenhoito apua, taloudellista apua, keskustelu apua/ystävyys toimintaa ja taloudellista apua...

Olemme itse saaneet paria noista apumuodoista ihan vain niin, että niitä on diakonian vastuuhenkilö meille tarjonnut ilman mitään sen isompaa ongelmaa.

Minulle tuli niin hyvä mieli, että onnellisena olen auttamassa myös muita tarvittaessa. Täällä päin on apua tarvitsevista perheistä/henkilöistä "pulaa". Se on tietysti erittäin positiivista, mutta sen vuoksi apua saavat nekin jotka eivät periaatteessa sitä tarvitse(=meidän perhe esim).

Toivon lämpimästi sinulle voimia vaikean tilanteen edessä! Voisitko avata vaikka anonyymin sähköpostin ja ilmoittaa osoitteen täällä, niin kaikki voisivat sitä kautta saada yhteyden ja saatais teidän perheelle apua. Ymmärrän ettet halua julkisesti paikkakuntaa tms ilmoittaa.

Vierailija
111/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän olosi.

Itse henk koht. ajattelen näin ja haluan sen muillekki valaista. Kun otan lapset vastaan niin otan ne ilona elämääni. Kun ne tuossa leikkii ja nauraa ja elää niin monesti käy mielessä että miten tuonkin rakkaan ja kauniin lapsen olisin voinut ottamatta vastaan!

Tiedän, aika naiivia ajattelua, mutta niin se vaan on että elämässä pysyy herkkyys, rakkaus ja läheisyys. Kun on rankkaa, turvaudutaan puolison kanssa toisiimme ja rakkaus säilyy tuoreena vuodesta toiseen.

Välillä on aikoja että käytän ehkäisyä kun ei jaksa. Ja toisinaan taas haluan lapsen. Suhteen läheisiin on todella hyvät, autamme toinen toisiamme ja elämämme on onnellista. Jos terapiaan täytyy turvautua, ei se ole heikkous eikä huono vaan siellä oppii elämästä ja itsestä niin paljon että voi nauttia täysillä elämästä sellaisena kun on!!

Meistäkin löytyy ihmisiä jotka ovat kateellisia ja heikkoja ihmisiä. Se on selvä.

Tee niinkuin sydämesi sanoo, mutta säilytä usko, se pitää elämässä kiinni.

Vierailija
112/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö keksi yhtään mitään muuta tekemmistä kauniina kesäpäivänä!!!!!!!

Vierailija
113/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vl,mutta tunnen muutaman ja tiedän aika paljon opista. Samaa mieltä olen,ei ole tervettä tuollainen usko.Itse olen kristitty enkä voi uskoa että Jumala haluaisi sun tai kenenk ään muunkaan riskeera avan omaa terveyttään tuollalailla. Mitä mieltä miehesi on?Jos olette samoil la linjoilla niin ehdotan ettet kysele asiasta vaan otatte ehkäisynk äyttöön.

Vierailija
114/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on seitsemän pientä lasta. Olen ollut pitkään niin äärirajoilla joka johti siihen että mielenterveyteni petti ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Tämä on ollut kova koettelemus perheelleni koska lapset kärsivät myös siitä. Tiedän ettei ole paras paikka purkaa tätä täällä mutta missä uskallat kun saat hyökyaallon vastaan kun aiheeksi nostaa ehkäisyn. Moni on tuominnut minut jo kadotukseen kun olen kysynyt aiheesta. Kuulemma järkeilen vaikka kyse on minun terveydestäni!!! Usko vl oppiin on aika vähissä, ei Jumala voi olla niin ankara, ei totisesti! Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.

HEH HEH ja ei sulla siis tullut mikään muu mieleen ku KIRJOITTAA NETTIPALSTALLE kun sinut yllätti äkillinen hulluuskohtaus.

Hoh hoijaa.

Vierailija
115/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samoin kuin fyysinenkin sairaus. Ilman muuta otat ehkäisyn käyttöösi, nyt on tärkeintä hoitaa itsesi kuntoon, jo muidenkin olemassa olevien lasten vuoksi.

Voi sinua rakas kanssa-sisar, älä turhaan ota harteillesi kannettavaksi enää sellaista taakkaa, mitä muut sinusta ajattelevat! Sillä ei ole ihan mitään merkitystä. Minäkin tiedän (sukulainen) yhden vl-äidin, joka käyttää juuri vastaavanlaisen tilanteen vuoksi ehkäisyä ja kaikki me hänen ympärillään olevat toivomme, että hän toipuu ja saa itsensä kuntoon.

Toivottavasti saat aviomieheltäsi tukea tässä tilanteessa ja hän on niin vahva, että ohjaa sinut lääkärin puheille saamaan sopivan ehkäisymuodon sinulle.

Vierailija
116/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä ollaanko pohjoisessa paljon vanhoillisempia kuin täällä etelässä. Ehkäisyjutuista ollaan puhuttu myös täällä ja kyllä monet on sitä mieltä että sairaus pitää hoitaa pois ja ajatella jo olemassa olevia lapsia. ei sun tarvi kenellekkään puhua siitä. Mun lähipiirissä on kans yksi ihminen joka on kertonut hyvin selvästi mitä mieltä on ehkäisyn käytöstä joten hänelle en ole puhunut omasta tilanteestani mitään. Joukkoon mahtuu aina noita.

Elikkä, syntiä sopii tehdä kun ei kerro siitä kenellekkään toiselle uskovaiselle. Oletpa sinä erikoinen epeli. Kysyppä kuka sydämessä puhuu, sielunvihollinen vai Pyhä Henki...

Vierailija
117/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että yhteisö on mennyt 1970 luvulla lakihenkisyyteen ja sieltä on pyristelty pois. Osa uskovaisista edelleen elää lakihenkisyyden alla, ja tiukka ehkäisykielto joidenkin kohdalla juontaa juurensa juuri lakihenkisyyteen. Toivon sen sinunkin ymmärtävän, että lakihenkisyyden alla ei ole helppoa elää. Mikäli ehkäisyasiassa ei olisi otettu tiukkaa kantaa 60-luvulla ja vielä tiukennettu 70-luvulla, et sinäkään joutuisi tuskaisesti kamppailemaan ehkäisyn ja oman jaksamisesi alla.

En halua tätä pahalla sanoa, olen käynyt saman tien lävitse kuin sinäkin.

Jumalalla on aikansa, niin seurakunnalle, kuin yksittäiselle ihmisellekin. Ihmisopit eivät ole Jumalasta vaan ihmisistä ja ihmisoppien alle on meinannut tupehtua tämä seurakunta. Jumala on antanut sanansa kirkastaa ja tekee sitä työtä edelleen seurakuntansa keskellä.

Pidätkö tärkeämpänä omatuntoasi vai seurakuntaasi? Kumpaa kuuntelet? Omatuntosi on se, joka sinua neuvoo, tottakait seurakunnalakin on merkityksensä, mutta uskotko että kaikki neuvo mikä tulee seurakunnalta=niiltä joiltakin joiden kanssa olet asiasta keskustellut, on Pyhän Hengen ääntä? He ihmiset jotka eivät tilaasi ymmärrä, voivat olla vain viattoman ymmärtämöttiä tai kokemattomia sinunlaisista asioista. Myös heitä voi vallita lakihenki.

Ymmärrätkö että keskustelu on hankalaa, jos ei pysty katsomaan asioita eri kantilta? Sinua tässä yritettiin auttaa, ei painaa. Pahoittelen kaikkien tämän ketjun vajavaisten lauseiden puolesta, mikä tässä sinua pahentaa.

Vierailija
118/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niinkuin lääkäri kehoittaa. Jos lääkäri on sitä mieltä että tarvitset nyt taukoa lasten saannista niin ehdottomasti ehkäisy käyttöön.

Kuinka sitä uskovainen voi pitää taukoa uskomisessa. Kyllä tämä taivaan tien vaellus on on-off jos minulta kysyt. Sitä joko on uskomassa tai ei ole, mutta "lomaa" ei uskomisesta voi ottaa. Sielunvihollinen ei ole jouten.

Vierailija
119/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä mulla sydän sanoi että nyt pitää ajatella jo olemassa olevia lapsia. Mistäs sinä minun tilanteeni tiedät?

Minä ja perheeni olemme todella onnellisia ja hyvin jaksavia vanhempia nyt. Jaksamme olla läsnä lasten elämässä ja hyvät välit on kaikkiin sukulaisiin ja ystäviin.

Farisealaista...

En tiiä ollaanko pohjoisessa paljon vanhoillisempia kuin täällä etelässä. Ehkäisyjutuista ollaan puhuttu myös täällä ja kyllä monet on sitä mieltä että sairaus pitää hoitaa pois ja ajatella jo olemassa olevia lapsia. ei sun tarvi kenellekkään puhua siitä. Mun lähipiirissä on kans yksi ihminen joka on kertonut hyvin selvästi mitä mieltä on ehkäisyn käytöstä joten hänelle en ole puhunut omasta tilanteestani mitään. Joukkoon mahtuu aina noita.

Elikkä, syntiä sopii tehdä kun ei kerro siitä kenellekkään toiselle uskovaiselle. Oletpa sinä erikoinen epeli. Kysyppä kuka sydämessä puhuu, sielunvihollinen vai Pyhä Henki...

Vierailija
120/146 |
21.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun samalla vastailin lasten kysymyksiin, mutta toivottavasti pointti meni perille. 33

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän