Mielenterveys järkkynyt, auttakaa muut vl:t!!
Meillä on seitsemän pientä lasta. Olen ollut pitkään niin äärirajoilla joka johti siihen että mielenterveyteni petti ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Tämä on ollut kova koettelemus perheelleni koska lapset kärsivät myös siitä.
Tiedän ettei ole paras paikka purkaa tätä täällä mutta missä uskallat kun saat hyökyaallon vastaan kun aiheeksi nostaa ehkäisyn. Moni on tuominnut minut jo kadotukseen kun olen kysynyt aiheesta. Kuulemma järkeilen vaikka kyse on minun terveydestäni!!!
Usko vl oppiin on aika vähissä, ei Jumala voi olla niin ankara, ei totisesti! Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.
Kommentit (146)
Tiedän perheen jossa tätä henkistä sairautta on. Tilanne on johtanut siihen että perheeseen on tullut fyysistä väkivaltaa ja koko perhe on traumatisoitunut. Näissäkin tilanteissa pitää synnyttää teidän mukaan lisää niitä lapsia kärsimään.
Kuinka voit noin olettaa noin vain että jonkin yksittäisen perheen vaikean tilanteen syyt olisivat juuri nimenomaan lasten määrässä?? Todella yksiulotteista ja leimaavaa ajattelua!
lauman johtajille eli uskonnollisille johtajille.
Teitä harhauttaneet oppi-isät joutuvat tuomiolle teoistaan ja sanomisistaan. Eivät vl-johtajat pääse tästä kuin koira veräjästä.
Raamatussa asetetaan kovat vaatimukset lauman johtajille eli uskonnollisille johtajille. Teitä harhauttaneet oppi-isät joutuvat tuomiolle teoistaan ja sanomisistaan. Eivät vl-johtajat pääse tästä kuin koira veräjästä.
No uskonnolliset fanaatikot ovat saaneet aina kiusata ja painostaa herkkiä ihmisiä maailman sivu. Alistetut ihmiset elävät aikansa ja kuolevat, vaieten. Kukaan ei kerro eteenpäin eikä kirjaa muistiin heidän täysin turhia kärsimyksiään. Eritoten naiset kärsivät.
Ei koira perään hauku.
lisääntymisen "pyhittämisessä" on jotakin samaa kuin ns. pakanauskonnoissa. Heillä on myös hedelmällisyys ikään kuin jumalallista ja palvonnan kohde. On hyvä muistaa että ev.lut. kirkkomme hyväksyi ehkäisyn heti kun ehkäisyvälineet tulivat laajemmin saataville, eli 1950-luvun alussa. Vanhoillislestadiolaiset toimivat luterilaisen kirkon sisällä. ... Kirkko on ylipäätään ollut täysin välinpitämätön naisten alistamisesta vl liikkeessä.
Erosin vl-liikkeestä heti kun lähdin kotoa. Nyt olen eronnut myös kirkosta. Yksi syy tuo yllä oleva. Annan rahani mieluummin Pelastakaa Lapset ry:lle.
Olen itsekin vl ja ymmärrän tosi hyvin sun ajatuksia, Kiinnostaisko sua alkaa mun kaa mailaileen? Voisin tehdä itelle anonyymin osoitteen ja laittaa sen tänne, jos kiinnostaa. Meillä on vähän samantyyppinen tilanne, mut isä on se joka on ollut psykiatrisessa hoidossa. Ei se ehkäisyn aloittaminen ole sittenkään niin helppoa näissä psyykkisissä sairauksissa, koska välillä on tosi hyviä päiviä ja niitä voi olla pitkäänkin mut sitte kaikki kaatuu päälle ja sairaus on akuuttina päällä.
Eikö omatunto pane vastaan? Olen sydänjuuriani myöten järkyttynyt joidenkin lestojen vastauksista. Järkyttävää. Psykoosissa vaan pitäisi pukata lapsia maailmaan ja antaa ne huostaan? Ai mutta se psykoosihan on joku saatanan keksintö, äidin heikkoutta.
Tietysti on ihan sama, mitä minä täältä ulkopuolelta huutelen ja kauhistelen. Olenhan kai joku sielunvihollinen tai vastaava hylkiö joka tapauksessa. VL logiikka on aukotonta ja ympyrä sulkeutuu.
Hirvittävä lahko. pelottavaa, että tuollainen on nykypäivänä edes mahdollista.
yksi kenet uskonto on tehnyt onnelliseksi.
Eikö omatunto pane vastaan? Olen sydänjuuriani myöten järkyttynyt joidenkin lestojen vastauksista. Järkyttävää. Psykoosissa vaan pitäisi pukata lapsia maailmaan ja antaa ne huostaan? Ai mutta se psykoosihan on joku saatanan keksintö, äidin heikkoutta.
Tietysti on ihan sama, mitä minä täältä ulkopuolelta huutelen ja kauhistelen. Olenhan kai joku sielunvihollinen tai vastaava hylkiö joka tapauksessa. VL logiikka on aukotonta ja ympyrä sulkeutuu.
Hirvittävä lahko. pelottavaa, että tuollainen on nykypäivänä edes mahdollista.
Nämä jyrkäkantaiset ajattelevat että heidän ajattelumallinsa on ainoastaan Jumalasta, muut sielunvihollisen voittamia epäuskoisia. Pitää rukoilla että heidän silmät aukeisivat ja ettei heille käy huonosti jyrkkine mielipiteineen.
pahasta, kuin uskonto ja tässä tapauksessa vl! Omasta kokemuksesta voin sanoa, aikuisena ihmisenä, omat ratkaisuni tehneenä, eli ymmärsin, että minulla ei ole mitään arvoa ihmisenä, arvo tulee vain uskoni kautta. Minkä uskon? Pelon, synnin ja parannuksen? Synneistä, joita en ole tehnyt?
Minkälainen lapsi kasvaa ihmisestä, joka on kasvanut syyllisyyden (oletetun) säälin, velvollisuuden, äidin tuskan, huolen kasvattamana kun isä on mennyt elättämään perhettään? Ja jonka odotettu elämä on kasvaa samanlaisessa yhteisössä, kaksinaismoralismin, materian, oman itseinhon, yksin kasvamisen, katkeruuden... mikään termi ei poista tuota faktaa, mitä tuo uskonto voi pitää sisällään!
Haluaisin kysyä ap:lta: haluatko ja haluatko uskoa sellaiseen Jumalaan, joka tuomitsee naisen helvettiin, koska tämä halusi antaa lapsilleen parhaan mahdollisen hoivan ja hoidon?
Koska jos sä teet vielä yhdenkin lapsen lisää, susta ei ole enää eläjäksi, ja kaikki lapset jäävät ilman äitiä. Herää hyvä ihminen.
Tottakait saat ehkäistä. Sinulla on siihen rehellinen perustelu ja se riittää. Älä jätä tätä uskoa! T. Vl-äiti
Eikös sen julkilausuman anna yksi tai muutamia ihmisiä? Ei koko seurakunta?
Totuus on, että yhteisö on mennyt 1970 luvulla lakihenkisyyteen ja sieltä on pyristelty pois. Osa uskovaisista edelleen elää lakihenkisyyden alla, ja tiukka ehkäisykielto joidenkin kohdalla juontaa juurensa juuri lakihenkisyyteen. Toivon sen sinunkin ymmärtävän, että lakihenkisyyden alla ei ole helppoa elää. Mikäli ehkäisyasiassa ei olisi otettu tiukkaa kantaa 60-luvulla ja vielä tiukennettu 70-luvulla, et sinäkään joutuisi tuskaisesti kamppailemaan ehkäisyn ja oman jaksamisesi alla. En halua tätä pahalla sanoa, olen käynyt saman tien lävitse kuin sinäkin. Jumalalla on aikansa, niin seurakunnalle, kuin yksittäiselle ihmisellekin. Ihmisopit eivät ole Jumalasta vaan ihmisistä ja ihmisoppien alle on meinannut tupehtua tämä seurakunta. Jumala on antanut sanansa kirkastaa ja tekee sitä työtä edelleen seurakuntansa keskellä. Pidätkö tärkeämpänä omatuntoasi vai seurakuntaasi? Kumpaa kuuntelet? Omatuntosi on se, joka sinua neuvoo, tottakait seurakunnalakin on merkityksensä, mutta uskotko että kaikki neuvo mikä tulee seurakunnalta=niiltä joiltakin joiden kanssa olet asiasta keskustellut, on Pyhän Hengen ääntä? He ihmiset jotka eivät tilaasi ymmärrä, voivat olla vain viattoman ymmärtämöttiä tai kokemattomia sinunlaisista asioista. Myös heitä voi vallita lakihenki. Ymmärrätkö että keskustelu on hankalaa, jos ei pysty katsomaan asioita eri kantilta? Sinua tässä yritettiin auttaa, ei painaa. Pahoittelen kaikkien tämän ketjun vajavaisten lauseiden puolesta, mikä tässä sinua pahentaa.
Kyllä on ikävää lukea tällaista jumalanvaltakunnan vastaista hajotusta. Kun synti tulee rakkaammaksi kuin evankeliumi niin se panee taistelemaan jumalanvaltakuntaa vastaan. Lukekaa kalliit sisaret (ja veljetkin jos heitä täällä on) se julkilausuma lapsiasiasta joka oriään suviksissa annettiin julki. Ei sitten enää jää epäselväksi miten asiasta ollaan ymmärtämässä koko Siionissa. jrt. Eräs vl-äiti
Ja sitten kerrot muille lahkolaisille että sinulta on jouduttu poistamaan kohtu, et voi saada enää lisää lapsia.
Tai teet sterilisaation ja sanot että lääkäri pakotti.
PISTE.
Ei kai nyt kukaan tervejärkinen lähde sunnuntaiseuroihinn avautumaan omista panoistaan tai tekemään tiliä onko kohtu poistettu tai muutakaan?
Ja sitten kerrot muille lahkolaisille että sinulta on jouduttu poistamaan kohtu, et voi saada enää lisää lapsia. Tai teet sterilisaation ja sanot että lääkäri pakotti. PISTE.
tämä on täysin väärä ja ereittäin vaarallinen paikka hakea apua. Itse olen vl:äiti ja neljä pientä lasta. Täällä nämä viestit johtavat sinua ja muitakin vaan harhaan ja kauemmas Jumalan neuvoista. Ehkäisyasia on meille täysin vapaehtoista, mutta täytyy muistaa, että uskovaisella omallatunnolla me haluamme ottaa kaikki lapset vastaan Jumalan lahjoina. Myös uskomisen lahja on jokaisen valittavissa, mutta muistettavaa on, että sen voi menettää jos alkaa järjen kautta ajatteleen asioita. Itsellenikin lapsiasia on ollut välillä ylivoimaisen vaikealta tuntuvaa, mutta olen huomannut, että uskovaisilta ystäviltä ja uskosta itsestään saa ihmeellisiä voimia.
tämä on täysin väärä ja ereittäin vaarallinen paikka hakea apua. Itse olen vl:äiti ja neljä pientä lasta. Täällä nämä viestit johtavat sinua ja muitakin vaan harhaan ja kauemmas Jumalan neuvoista. Ehkäisyasia on meille täysin vapaehtoista, mutta täytyy muistaa, että uskovaisella omallatunnolla me haluamme ottaa kaikki lapset vastaan Jumalan lahjoina. Myös uskomisen lahja on jokaisen valittavissa, mutta muistettavaa on, että sen voi menettää jos alkaa järjen kautta ajatteleen asioita. Itsellenikin lapsiasia on ollut välillä ylivoimaisen vaikealta tuntuvaa, mutta olen huomannut, että uskovaisilta ystäviltä ja uskosta itsestään saa ihmeellisiä voimia.
Täysin samaa mieltä sinun kanssasi. Ei ole hyvä lähteä puimaan heikkouden hetkellä epäuskoisten foorumeilla näitä uskon asioita. Sielunvihollinen näkee että tuossa on heikoilla oleva uskovainen ja siinä sitä on entistä pahemmissa kiusauksissa... Jrt. uskovainen äiti
Täysin samaa mieltä sinun kanssasi. Ei ole hyvä lähteä puimaan heikkouden hetkellä epäuskoisten foorumeilla näitä uskon asioita. Sielunvihollinen näkee että tuossa on heikoilla oleva uskovainen ja siinä sitä on entistä pahemmissa kiusauksissa... Jrt. uskovainen äiti
kun kyse on yksinkertaisesti siitä että ihminen on sairas? Ei silloin kykene huolehtimaan lapsista vaikka kuinka Jumalaan luottaisi. SAIRAUS ON SAIRAUS! Eihän kohdunpoistanutkaan voi saada lapsia. Niin, toimenpide on tehty terveydellisistä syistä. On eri asia puhua ettei halua kuin että kyseessä on sairaus joka vie äidin perheeltä esim. psyykkisessä mielessä. Rukoilen, että teillekin Jumala avaa sanansa ja vapauttaa teidät lakihenkisyyden alta.
niin äkkiä pois ja pentuja pykäämään.
"Myös uskomisen lahja on jokaisen valittavissa, mutta muistettavaa on, että sen voi menettää jos alkaa järjen kautta ajatteleen asioita."
Lestadiolaisuus on vaarallinen uskonto naisille, hengelle hupaa.
Lestadiolaisuuden lisääntymisen "pyhittämisessä" on jotakin samaa kuin ns. pakanauskonnoissa. Heillä on myös hedelmällisyys ikään kuin jumalallista ja palvonnan kohde.
On hyvä muistaa että ev.lut. kirkkomme hyväksyi ehkäisyn heti kun ehkäisyvälineet tulivat laajemmin saataville, eli 1950-luvun alussa.
Vanhoillislestadiolaiset toimivat luterilaisen kirkon sisällä. Ent. arkkipiispa Jukka Paarma koetti pehmein ja kohteliain sanakääntein muistuttaa lestadiolaisia ja heidän johtajiaan että lapsiasian ratkaisut eivät ole autuuden asioita. Turhaan. Kirkko on ylipäätään ollut täysin välinpitämätön naisten alistamisesta vl liikkeessä.