Mielenterveys järkkynyt, auttakaa muut vl:t!!
Meillä on seitsemän pientä lasta. Olen ollut pitkään niin äärirajoilla joka johti siihen että mielenterveyteni petti ja jouduin psykiatriseen sairaalaan. Tämä on ollut kova koettelemus perheelleni koska lapset kärsivät myös siitä.
Tiedän ettei ole paras paikka purkaa tätä täällä mutta missä uskallat kun saat hyökyaallon vastaan kun aiheeksi nostaa ehkäisyn. Moni on tuominnut minut jo kadotukseen kun olen kysynyt aiheesta. Kuulemma järkeilen vaikka kyse on minun terveydestäni!!!
Usko vl oppiin on aika vähissä, ei Jumala voi olla niin ankara, ei totisesti! Minun tehtävänäni täällä on näköjään vaan synnyttää ja sairastuttaa itseni. Parantumiseen ei ole mitään mahdollisuutta jos olen jatkuvasti raskaana. Ei tämä voi olla tervettä tällainen usko.
Kommentit (146)
[i Miksi nainen pakotetaan leikkauspöydälle silvottavaksi - tarpeettomasti??
Lestadiolaiset ovat Suomen talebaneja.
monet uskonnot ovat miesten keksintöä ja ALISTAVAT NAISTA! paras tapa alistaa on tehdä naisesta synnytyskone, jolla ei ole päätäntävaltaa omaan vartaloon.
Älkää suostuko tähän! Kivikausi on ohi ja naisen ei ole pakko synnyttää jatkuvasti!
Ihan kiinnostaisi tietää, kun Raamatussa ei siitä mitään sanota. JOku tuolla taisi vedota, että Jumala keksi lisääntymisen ja ihminen ehkäisyn. No, onhan ihminen keksinyt auton, vaikka Jumala keksi jalat. Jumala on keksinyt sairaudet, ihminen taas lääkkeet. En ymmärrä tällaista uskoa, jossa erilaiset väännökset ja muunnelmat ja täysin perättömät väitteet ohjaavat niin monia ihmisiä.
Miksi se ehkäisy on syntiä???? Ihan kiinnostaisi tietää, kun Raamatussa ei siitä mitään sanota.
VL-liikkeen perustelut ehkäisyn synnillistämiselle:
1. Jumala jatkaa luomistaan tuottamalla uusia ihmisiä Ihmisellä ei ole lupaa "puuttua Jumalan luomistyöhän" eli ei saa estää Jumalaa luomasta. (Itse olen ihmetellyt että sekö ihminen muka edes voisi estää kaikkivoivan Jumalan tekemisiä.)
2. Koska uskomme uskontunnustuksen mukaan, että Jumala on luonut ihmisen, emme saa ehkäistä uuden ihmisen hedelmöittymistä. (uskontunnustuksen toinen uskonkappale.)
3. lapsi on Herran lahja, eikä sitä ole luvallista torjua.
4. Kirkkojen perinne: ennen vanhaan ja katolilaisuudessa yhä tänään pidetään avioliiton tarkoituksena lasten tuottamista. Siitä ei ole luvallista kieltäytyä.
Kuten näkee, yksikään perustelu ei perustu Raamattuun, vaan on ihmisten omaa keksintöä ja sanoilla kikkailua.
Omalta kohdalta sanon ehkäisystä, että lapsen syntyminen, uusi elämä, sen ajankohta, lasten lukumäärä, ne on niin isoja asioita, että en uskalla ottaa niissä valtaa omiin käsiin, vaan luotan, että Jumala, joka minut näkee ja minun päästäni putoavan hiuksenkin, varmasti näin isot asiat johdattaa viisasti ja minun parhaaksi. Jos en tällaisissa asioissa voi luottaa Jumalan johdatukseen, mitä on ne asiat joissa voin. Raskaus ja lapsen syntyminen minun elämässäni suurin asia, monesti raskas, sinulle varmasti vielä paljon raskaampi, mutta, ymmärrät varmasti, että jos Jumala on olemassa, hän ei jätä näin isoissa asioissa meitä oman voiman ja viisauden varaan. Sinä oot väsyny matkalla ja sielunvihollinen on voittanu, mutta armo evankeliumi kuuluu sinulle. Se on Jumalan voima voimattomalle.
Omalta kohdalta sanon ehkäisystä, että lapsen syntyminen, uusi elämä, sen ajankohta, lasten lukumäärä, ne on niin isoja asioita, että en uskalla ottaa niissä valtaa omiin käsiin, vaan luotan, että Jumala, joka minut näkee ja minun päästäni putoavan hiuksenkin, varmasti näin isot asiat johdattaa viisasti ja minun parhaaksi. Jos en tällaisissa asioissa voi luottaa Jumalan johdatukseen, mitä on ne asiat joissa voin. Raskaus ja lapsen syntyminen minun elämässäni suurin asia, monesti raskas, sinulle varmasti vielä paljon raskaampi, mutta, ymmärrät varmasti, että jos Jumala on olemassa, hän ei jätä näin isoissa asioissa meitä oman voiman ja viisauden varaan. Sinä oot väsyny matkalla ja sielunvihollinen on voittanu, mutta armo evankeliumi kuuluu sinulle. Se on Jumalan voima voimattomalle.
Että lapsen syntymä on suuri asia, monasti raskas???? Niinkö sen kuuluu olla? ONko niin, että nekin jotka täällä ovat hanakimmin ap:ta helvettiin lähettämässä ehkäisyn takia, ovat itse niitä äitejä, joilla ei ole henkistä yhteyttä lapsiinsa, ei todellista rakkautta ja välittämistä, vaan lasten synnyttämisellä havitellaan vain omaa taivaspaikkaa??? Lapsia on helppo ottaa vastaan, onhan se vähän raskasta juu pestä pyykit ja valvoa öisin, mutta ihan oikeasti omatunto ei koskaan sano sanaakaan lasten henkisestä heitteille jätöstä.
Näiden äitien lapsetko on niitä, joita joka kesä hukkuu mökkirannoissa, kun 3- ja 5-vuotiaat on olleet keskenään, tai isä ei ole huomannut tallissa kun yksi puuttuu, kun niitä kuitenkin on siinä sen seitsemän pyörinyt?
Mä en vaan tajua. En ollenkaan. Sen mä ymmärrän, että aborttia voi pitää syntinä, siinä tapetaan ihmisen alku. Sitä en, että munasolun ja siittiön toisistaan erossa pitäminen on syntiä. Niitä kun tuppaa hukkaantumaan muutenkin aika lailla. Miksi ne täytyisi ehsoin tahdoin aina saattaa yhteen? JA mihin te vedätte rajan? ONko nyt ihan varma, ettei viime kesänä just hedelmällisimpänä päivänä tullut käännettyä selkä miehelle, silloin ois voinu jo napsahtaa, ja lapsia ois voinu tulla vielä tiuhempaan...
Nostan hattua teille vl-äidit, joilla tuntuu olevan sydän paikallaan ja järki päässä ( vaikka sitäkin täällä monet tuntuu syntinä pitävän). Ja te muut... noh, ehkäpä lapsenne löytävät elämässään jotain vähän syvempää sisältöä, kuin laumasieluna laput silmillä vaeltaminen.
monet uskonnot ovat miesten keksintöä ja ALISTAVAT NAISTA! paras tapa alistaa on tehdä naisesta synnytyskone, jolla ei ole päätäntävaltaa omaan vartaloon. Älkää suostuko tähän! Kivikausi on ohi ja naisen ei ole pakko synnyttää jatkuvasti!
Mitä se sinulle kuuluu, kun et edes piittaa omasta kuolemattomasta sielustasi. Sinullekin on armo tarjolla jos vaan haluat uskoa.
Raiskaako vl-miehet vai erotetaanko lahkosta jos ei ole nymfomaani?
Mä olen oikeasti aina ihmetellyt että kuinka ne vl-naiset VOI olla niin aktiivisia sängyssä että vaikka olis 10 lasta talossa eli aika paljon hommaa ja parikuinen rintaruokinnassa niin silti ne vaan paneskelee ja pamahtaa taas paksuksi. Eikö sitä vois edes lapsivuodeajan pihdata? tai vaikka jokaisen lapsen ekan vuoden? ottais vaan suihin ja antais miehen vaan nuolla, ei antais panna, jos mies on seksiaddikti.
Hän antoi steriloida itsensä viidennen tai kuudennen lapsensa syntymän jälkeen. Miehelleen ei kertonut asiasta, mutta paljasti tuntemattomalle samassa huoneessa esikoisensa saaneelle äidille.
Asian voi hoitaa ihan omin nokkinensa lääkärissä ja siten vaan todeta, että eipä näytä enää lapsia siunaantuvan. Hoitohenkilökunnallahan on vaitiolovelvollisuus.
Raiskaako vl-miehet vai erotetaanko lahkosta jos ei ole nymfomaani? Mä olen oikeasti aina ihmetellyt että kuinka ne vl-naiset VOI olla niin aktiivisia sängyssä että vaikka olis 10 lasta talossa eli aika paljon hommaa ja parikuinen rintaruokinnassa niin silti ne vaan paneskelee ja pamahtaa taas paksuksi. Eikö sitä vois edes lapsivuodeajan pihdata? tai vaikka jokaisen lapsen ekan vuoden? ottais vaan suihin ja antais miehen vaan nuolla, ei antais panna, jos mies on seksiaddikti.
vl:ien mielestä?
Minun käsittääkseni hän sovitti siellä kaikki maailman synnit, emmekä me enää elä lain alla. Vapauteen Kristus meidät vapautti!
Kuinka jotkut ihmiset uskaltavat tehdä Kristuksen sovintotyön niin mitättömäksi ja vähäpätöiseksi, että sitä pitää synnyttämällä täydentää! Se on mielestäni todella harhaoppinen ja epäkristillinen ajatus.
Jos yhteisö moiseen harhaoppiin käskee/rohkaisee niin heitä pitää Raamatun mukaan nuhdella kerran tai kahdesti ja jos eivät tee parannusta, siitä joukosta on lähdettävä.
Ihan sama miten rakkaita tai ihania ihmisiä muuten olisivat, on valittava seuraako ihmissääntöjä vai Raamattua.
Lapsirajoitus on Jumalan sanaa ja hyvää omaatuntoa vastaan, ja lapsen syntymän ehkäiseminen on kaikissa tilanteissa syntiä.
mies on masentunut ja ei jaksaisi enempää perheenlisäystä. Minä saattaisin jaksaa isonkin perheen kanssa jos olisi kotiapua.
Olemme harkinneet ehkäisyä ja mies olisi valmis steriloitavaksi! Että näinkin voi olla!!!
T. vl-nainen
Hän antoi steriloida itsensä viidennen tai kuudennen lapsensa syntymän jälkeen. Miehelleen ei kertonut asiasta, mutta paljasti tuntemattomalle samassa huoneessa esikoisensa saaneelle äidille.
Asian voi hoitaa ihan omin nokkinensa lääkärissä ja siten vaan todeta, että eipä näytä enää lapsia siunaantuvan. Hoitohenkilökunnallahan on vaitiolovelvollisuus.
Miksi ehkäisyn käyttäminen on pahasta? Esim. kondomin tai kierukan. Mutta sitten mennään ja tehdään sterilisaatio, joka kuitenkin on hieman eri luokkaa sekä toimenpiteenä (kuin kierukanlaitto) että lopullisuutensa vuoksi. Miksi sitä ei nähdä pahana?
Ymmärrän ja hyväksyn kyseisen äidin toiminnan ja kiitän ainakin omaa luojaani että kyseisellä äitillä oli järki päässä ratkaisua tehdessä. Tiesi varmasti olevansa tulossa jaksamisensa äärirajoille ja päätti lopettaa ennenkuin niin tapahtuu.
"Sinä oot väsyny matkalla ja sielunvihollinen on voittanu, mutta armo evankeliumi kuuluu sinulle. Se on Jumalan voima voimattomalle."
Voi sinua, et sinäkään tiedä yhtään mistä puhutaan kun ihminen on sairas. Vapaudu lakihenkisyydestäsi. Tätä tämä toisen painaminen on, raamatulla päähän lyömistä, hengellistä väkivaltaa.
Jos äiti sairastuu esim. syöpään, ajatellaan että äidillä on oikeus hoitoihin eikä ajatellakaan että hoidot laiminlyötäisiin siinä uskossa että Jumala on elämän ja kuoleman herra eik ähoitoja tarvittaisi. Tällaisten rankkojen hoitojen aikana äiti ei voi raskautua, joten se asia hoidetaan pidättäytymisellä. Tai jos todetaan että äidin kohtu ei kestä niin voidaan tehdä kohdunpoisto tai sterilisaatio. Eli kuoleman rajamaille asti pitää mennä! Huomatkaa tämäkin seikka että näitä toimenpiteitä EI ole aina hyväksytty vaan nekin on nähty syntinä! Pitäisikö tällaisia äitejä siis syyllistää siitä että eivät ole olleet kuuliaisia Jumalalle. Onhan ne suostuneet toimenpiteeseen joka on lopullinen..
Mutta kun ihminen sairastuu henkisesti jossa lapset ja koko perhe on kriisissä, lapsia joudutaan sijoittamaan muualle tmv, äiti ei kykene huolehtimaan lapsistaan ja koko perheestään, niin kaikesta huolimatta raskaaksi tullaan. Jos muita mahdollisia vaihtoehtoja näissä tilanteessa mietitään niin kyseessä on heti että tilanne ollaan otettu omiin käsiin. Huomaatteko vl:t, että jos sairastaa fysistä sairautta niin se hoidetaan, ei se sairaus poistu ajattelemalla että kyllä Jumala parantaa. Miksi henkistä sairautta ei voida hoitaa? Ette tunnu ymmärtävän että henkisen sairauden hoito EI OLE mahdollista mikäli äiti tulee toistamiseen raskaaksi. Ettekö anna elämässä jo olevalle elämälle mitään arvoa?
Tiedän perheen jossa tätä henkistä sairautta on. Tilanne on johtanut siihen että perheeseen on tullut fyysistä väkivaltaa ja koko perhe on traumatisoitunut. Näissäkin tilanteissa pitää synnyttää teidän mukaan lisää niitä lapsia kärsimään. Toivon todella että Jumala armossaan avaa teidän sulkeutuneita silmiä ymmärtämään. Teidän uskon perusasia tuntuu olevan perheen kasvu, millään muulla ei ole väliä. Olemassa olevaa elämää ei tarvitse suojella. Jumala teitä auttakoon ja vapauttakoon armottomuudesta ja lakihenkisyydestä!
Just joo. ja Liperissä liikkeen puhujat alleviivasivat: seurakunta on EREHTYMÄTÖN.
ylentää itsensä jumalaksi.
Hän antoi steriloida itsensä viidennen tai kuudennen lapsensa syntymän jälkeen. Miehelleen ei kertonut asiasta, mutta paljasti tuntemattomalle samassa huoneessa esikoisensa saaneelle äidille. Asian voi hoitaa ihan omin nokkinensa lääkärissä ja siten vaan todeta, että eipä näytä enää lapsia siunaantuvan. Hoitohenkilökunnallahan on vaitiolovelvollisuus.
Miksi ehkäisyn käyttäminen on pahasta? Esim. kondomin tai kierukan. Mutta sitten mennään ja tehdään sterilisaatio, joka kuitenkin on hieman eri luokkaa sekä toimenpiteenä (kuin kierukanlaitto) että lopullisuutensa vuoksi. Miksi sitä ei nähdä pahana? Ymmärrän ja hyväksyn kyseisen äidin toiminnan ja kiitän ainakin omaa luojaani että kyseisellä äitillä oli järki päässä ratkaisua tehdessä. Tiesi varmasti olevansa tulossa jaksamisensa äärirajoille ja päätti lopettaa ennenkuin niin tapahtuu.
Samaa mieltä ja samaa hämmästelen. Miten uskonto voi kieltää turvallisen ehkäisyn, jonka seurauksena voi rytmittää raskaudet niin että naisen elimistö saa rauhassa toipua ja kuntoutua ennen uutta raskautta. Vauvakin saisi olla oman aikansa se pienin ja vauva, joka saa äidin ja isän huomiota ennen kuin taloon tulee uusi vauva.
Eivätkö vl.t piittaa edes lasten hyvinvoinnista jos kerran naisen henki ei olekkaan puupennin arvoinen?
naisen sterilisaatio on lopullinen toimenpide jota ei käsittääkseni pysty purkamaan jos haluaisi joskus myöhemmin taas lapsia.
Sen sijaan miehen sterilisaatio on kevyt ja vaivaton toimenpide ja se on helposti purettavissa jos vielä lisääntyä halutaan. Miksi ette suosittele miehen sterilisaatiota? No sen kyllä arvaa.
Lestadiolaisten systeemi turvaa vl miehelle "täyden palvelun" ja alistaa naisen kehon, terveyden ja oikeuden hallita itse elämäänsä. On todella ihmeellistä että Suomen eduskunta ja ihmmisoikeusjärjestöt eivät ole puuttuneet tähän asiaan. Muslimien kunniamurhista puhutaan ja heitä yritetään auttaa, mutta lestadiolaisnaisten oikeudeton asema on sivuutettu.
Hän antoi steriloida itsensä viidennen tai kuudennen lapsensa syntymän jälkeen. Miehelleen ei kertonut asiasta, mutta paljasti tuntemattomalle samassa huoneessa esikoisensa saaneelle äidille. Asian voi hoitaa ihan omin nokkinensa lääkärissä ja siten vaan todeta, että eipä näytä enää lapsia siunaantuvan. Hoitohenkilökunnallahan on vaitiolovelvollisuus.
Miksi ehkäisyn käyttäminen on pahasta? Esim. kondomin tai kierukan. Mutta sitten mennään ja tehdään sterilisaatio, joka kuitenkin on hieman eri luokkaa sekä toimenpiteenä (kuin kierukanlaitto) että lopullisuutensa vuoksi. Miksi sitä ei nähdä pahana? Ymmärrän ja hyväksyn kyseisen äidin toiminnan ja kiitän ainakin omaa luojaani että kyseisellä äitillä oli järki päässä ratkaisua tehdessä. Tiesi varmasti olevansa tulossa jaksamisensa äärirajoille ja päätti lopettaa ennenkuin niin tapahtuu.
Samaa mieltä ja samaa hämmästelen. Miten uskonto voi kieltää turvallisen ehkäisyn, jonka seurauksena voi rytmittää raskaudet niin että naisen elimistö saa rauhassa toipua ja kuntoutua ennen uutta raskautta. Vauvakin saisi olla oman aikansa se pienin ja vauva, joka saa äidin ja isän huomiota ennen kuin taloon tulee uusi vauva.
Eivätkö vl.t piittaa edes lasten hyvinvoinnista jos kerran naisen henki ei olekkaan puupennin arvoinen?
naisen sterilisaatio on lopullinen toimenpide jota ei käsittääkseni pysty purkamaan jos haluaisi joskus myöhemmin taas lapsia.
Sen sijaan miehen sterilisaatio on kevyt ja vaivaton toimenpide ja se on helposti purettavissa jos vielä lisääntyä halutaan. Miksi ette suosittele miehen sterilisaatiota? No sen kyllä arvaa.
Lestadiolaisten systeemi turvaa vl miehelle "täyden palvelun" ja alistaa naisen kehon, terveyden ja oikeuden hallita itse elämäänsä. On todella ihmeellistä että Suomen eduskunta ja ihmmisoikeusjärjestöt eivät ole puuttuneet tähän asiaan. Muslimien kunniamurhista puhutaan ja heitä yritetään auttaa, mutta lestadiolaisnaisten oikeudeton asema on sivuutettu.
Vastaus on vaan ollut että ehkäisypakkoa ei ole. Käytännössähän se kuitenkin on. Ketju menee näin; jos omatuntosi hyväksyy ehkäisyn, et ole uskovainen kun et ole kuuliainen, sinua pidetään epäuskoisena ei vl:nä joten tie on helvettiin. Eli käytännössähän pakko on olemassa vaikkei teoriassa olekaan. Monille yhteisöstä lähteminen on vaikea prosessi koska on opetettu aina että vl:t ovat vaan uskovaisia, muista seurakunnista ei pelastu.
Joo. Aina se on jumalanvaltakunnassa synniksi saarnattu, ei siitä ole kahta kysymystä. En ymmärrä alkuunkaan tätä kun itseään uskovaisina pitävät kehottaa toista vl:ta ehkäisemään.