Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ja vuotohäiriöt, kokemuksia, koska lääkäriin?

Vierailija
23.06.2026 |

Kävin noin 16 kk sitten gynellä ultrattavana kun menkat oli olleet pois 6 kk. Lopputulos, että "tässä keväällä valon lisääntyessä voi tulla vielä muutamat kuukautiset, mutta mitkä vaan voi olla viimeiset". No, niin kävi, tuli neljät normaalit menkat normaalilla aikataululla. Sitten vähän pinkkiä paperiin, sitten taas puolen vuoden tauko, ja taas kevään tullen parit niukahkot menkat normaalilla aikataululla. Kunnes...

 

Hyvin niukat kuukautiset, minkä päälle 20 päivää tiputtelua, vuoto alkoi uudestaan, kolme päivää (minulle) hyvin runsasta vuotoa, ja normaalihko vuoto jatkunut nyt yhteensä 8 päivää. Tuntuu olevan hiipumaan päin, hitaasti. 

 

Onko kellään ollut vastaavaa? Menisittekö tässä kohtaa lääkäriin vai olettaisitteko että on normaalia vaihdevuosirenkumista? 

 

En viitsisi siksi mennä lääkäriin, että luultavasti se vaan määräisi hormoneita, jotka ei sovi minulle ensinkään. Eikä niille ole mitään muuta tarvetta, sekoileva kuukautiskierto on ollut ainoa vv-oireeni tähän mennessä, lukuunottamatta paria hassua kuumaa aaltoa. 

 

Ja joo, tiedän, että kaikenlaiset isommat vuodot voi olla merkki myös syövästä, mutta kun olen de facto vaihdevuosissa, mistä minun oletetaan tietävän mikä on siihen liittyvää normaalia epätavallisuutta ja mikä merkki jostain pahemmasta? Duodecimin mukaan sitten kun kuukautiset on olleet vuoden pois, jokainen uusi vuoto on hälytysmerkki, mutta nythän niin ei ole asianlaita. 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä lääkäriin, sinun ei ole pakko aloittaa mitään lääkitystä jos et halua, mutta tulee varmistettua ettei ole mitään syöpää.

Vierailija
2/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä lääkäriin, sinun ei ole pakko aloittaa mitään lääkitystä jos et halua, mutta tulee varmistettua ettei ole mitään syöpää.

Aikamoista rahan haaskausta olisi se. Jos kerran reilu vuosi sitten ultrattu, papat oletettavista olleet aina puhtaat jne? 

 

Jos ap menisi tk-lääkärille, sille ei tehtäisi edes sisätutkimusta, annettaisiin vaan keltarauhashormonia vuodon pysäyttämiseksi tms. Missään muualla kuin naistenlehdissä ei epäillä koko ajan, että naisella on värkissään syöpä. Ja tällä palstalla. 

 

Oikeasti mikään syöpä vv-ikäisellä on hyvin harvinainen. Syövän saa koko pitkän elämänsä aikana vissiin neljännes kansasta, ja suurimman osan niistä elämän loppumetreillä. Eli 3/4 ei saa mitään syöpää koskaan. 

 

Silti jostain syystä naisia pelotellaan gynekologisilla syövillä aivan tolkuttomasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä lääkäriin, sinun ei ole pakko aloittaa mitään lääkitystä jos et halua, mutta tulee varmistettua ettei ole mitään syöpää.

Aikamoista rahan haaskausta olisi se. Jos kerran reilu vuosi sitten ultrattu, papat oletettavista olleet aina puhtaat jne? 

 

Jos ap menisi tk-lääkärille, sille ei tehtäisi edes sisätutkimusta, annettaisiin vaan keltarauhashormonia vuodon pysäyttämiseksi tms. Missään muualla kuin naistenlehdissä ei epäillä koko ajan, että naisella on värkissään syöpä. Ja tällä palstalla. 

 

Oikeasti mikään syöpä vv-ikäisellä on hyvin harvinainen. Syövän saa koko pitkän elämänsä aikana vissiin neljännes kansasta, ja suurimman osan niistä elämän loppumetreillä. Eli 3/4 ei saa mitään syöpää koskaan. 

 

Silti jostain syystä naisia pelotellaan gynekologisilla syövillä aivan tolkuttomasti. 

Miksihän minä tunnen sitten niin monta harvinaisuutta?

Vierailija
4/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa, mutta olen hyvin samanlaisessa tilanteessa. Vv-ikä päällä. Menkat olleet suht vielä säännölliset, hetken oli pidempi väli, jonka jälkeen vuoto alkoi ja se vaan jatkuu ja jatkuu. Ärsyttää ja myös huolestuttaa. Pakko mennä kohta gynelle. Vaikea tässä on tietää, mikä on normaalia vaihtarisekoilua ja mikä ei.

Vierailija
5/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin jos vuotaisin. Joskus pitää leikata, vaikka hyvänlaatuinen. 

Vierailija
6/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö .   Täältäkö rupuplstalta sun pitää kysyä koska lääkäriin.   🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hormonit saattavat sopia tässä vaiheessa hyvin, sun oma hormonitoiminta kun muuttuu paljon, kannattaa kokeilla. 

Vierailija
8/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä lääkäriin, sinun ei ole pakko aloittaa mitään lääkitystä jos et halua, mutta tulee varmistettua ettei ole mitään syöpää.

...No ny sulle näköjään tui ohje ..🤭🤭      mene vaan lääkäriin kun kysyit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä lääkäriin, sinun ei ole pakko aloittaa mitään lääkitystä jos et halua, mutta tulee varmistettua ettei ole mitään syöpää.

Aikamoista rahan haaskausta olisi se. Jos kerran reilu vuosi sitten ultrattu, papat oletettavista olleet aina puhtaat jne? 

 

Jos ap menisi tk-lääkärille, sille ei tehtäisi edes sisätutkimusta, annettaisiin vaan keltarauhashormonia vuodon pysäyttämiseksi tms. Missään muualla kuin naistenlehdissä ei epäillä koko ajan, että naisella on värkissään syöpä. Ja tällä palstalla. 

 

Oikeasti mikään syöpä vv-ikäisellä on hyvin harvinainen. Syövän saa koko pitkän elämänsä aikana vissiin neljännes kansasta, ja suurimman osan niistä elämän loppumetreillä. Eli 3/4 ei saa mitään syöpää koskaan. 

 

Silti jostain syystä naisia pelotellaan gynekologisilla syövillä aivan tolkuttomasti. 

Miksihän minä tunnen sitten niin monta harvinaisuutta?

En tiedä. Ehkä teillä on suvussa huonot geenit tai jotain. Sinun kokemuksesi ei tilastoja kuitenkaan kumoa. 

 

Minä en tunne ketään jolla olisi ollut minkäänlaista syöpää, mutten silti ala väittää etteikö niitä olisi olemassa. 

Vierailija
10/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa auttaa, mutta olen hyvin samanlaisessa tilanteessa. Vv-ikä päällä. Menkat olleet suht vielä säännölliset, hetken oli pidempi väli, jonka jälkeen vuoto alkoi ja se vaan jatkuu ja jatkuu. Ärsyttää ja myös huolestuttaa. Pakko mennä kohta gynelle. Vaikea tässä on tietää, mikä on normaalia vaihtarisekoilua ja mikä ei.

Niinpä. Ja missä vaiheessa sinne gynelle muka mennään, jos vuotaa koko ajan? Eihän se pysty mitään silloin tutkimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä lääkäriin, sinun ei ole pakko aloittaa mitään lääkitystä jos et halua, mutta tulee varmistettua ettei ole mitään syöpää.

Aikamoista rahan haaskausta olisi se. Jos kerran reilu vuosi sitten ultrattu, papat oletettavista olleet aina puhtaat jne? 

 

Jos ap menisi tk-lääkärille, sille ei tehtäisi edes sisätutkimusta, annettaisiin vaan keltarauhashormonia vuodon pysäyttämiseksi tms. Missään muualla kuin naistenlehdissä ei epäillä koko ajan, että naisella on värkissään syöpä. Ja tällä palstalla. 

 

Oikeasti mikään syöpä vv-ikäisellä on hyvin harvinainen. Syövän saa koko pitkän elämänsä aikana vissiin neljännes kansasta, ja suurimman osan niistä elämän loppumetreillä. Eli 3/4 ei saa mitään syöpää koskaan. 

 

Silti jostain syystä naisia pelotellaan gynekologisilla syövillä aivan tolkuttomasti. 

Miksihän minä tunnen sitten niin monta harvinaisuutta?

En tiedä. Ehkä teillä on suvussa huonot geenit tai jotain. Sinun kokemuksesi ei tilastoja kuitenkaan kumoa. 

 

Minä en tunne ketään jolla olisi ollut minkäänlaista syöpää, mutten silti ala väittää etteikö niitä olisi olemassa. 

En minä puhunut sukulaisista. Mä tunnen ja tiedän useita kymmeniä syöpää sairastavia ja siihen kuolleita. Onhan noita ollut jo 80-luvulta asti. Aina saa kuulla kuinka jollain on todettu syöpä. Taidat olla nuori jos et ketään tiedä.

Vierailija
12/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä lääkäriin, sinun ei ole pakko aloittaa mitään lääkitystä jos et halua, mutta tulee varmistettua ettei ole mitään syöpää.

Aikamoista rahan haaskausta olisi se. Jos kerran reilu vuosi sitten ultrattu, papat oletettavista olleet aina puhtaat jne? 

 

Jos ap menisi tk-lääkärille, sille ei tehtäisi edes sisätutkimusta, annettaisiin vaan keltarauhashormonia vuodon pysäyttämiseksi tms. Missään muualla kuin naistenlehdissä ei epäillä koko ajan, että naisella on värkissään syöpä. Ja tällä palstalla. 

 

Oikeasti mikään syöpä vv-ikäisellä on hyvin harvinainen. Syövän saa koko pitkän elämänsä aikana vissiin neljännes kansasta, ja suurimman osan niistä elämän loppumetreillä. Eli 3/4 ei saa mitään syöpää koskaan. 

 

Silti jostain syystä naisia pelotellaan gynekologisilla syövillä aivan tolkuttomasti. 

Miksihän minä tunnen sitten niin monta harvinaisuutta?

En tiedä. Ehkä teillä on suvussa huonot geenit tai jotain. Sinun kokemuksesi ei tilastoja kuitenkaan kumoa. 

 

Minä en tunne ketään jolla olisi ollut minkäänlaista syöpää, mutten silti ala väittää etteikö niitä olisi olemassa. 

No Itsehän sä väität että syöpä on harvinaista koska sä et tunne ketään jolla on syöpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menkat olleet vuoden pois, niin aina vuodosta lääkäriin. Oletus on syöpä kunnes toisin todistetaan.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01116

Vierailija
14/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi yhden kerran, ei vaihtarit ole mikään lääkäriä tarvitsema sairaus. Se on yksi normaali osa naisen elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi yhden kerran, ei vaihtarit ole mikään lääkäriä tarvitsema sairaus. Se on yksi normaali osa naisen elämässä.

Osaatko lukea?

Vierailija
16/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikäähän ämmylit ne vuotavat lörtsynne lääkäriin,mitä täällä lettujanne levittelette. 🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Vierailija
17/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin vasta nyt gynellä. Aina olleet menkat todella säännölliset. Viimeiset pari vuotta ihan eri meininki. Liittyy vaihdevuosiin, kun ikää on. Ensin kierto piteni, sitten lyheni. Oli jopa kaksi viikkoa kestäviä menkkoja. On ollut todella runsasta ja niukkaa.  Mutta ei ole ollut mitään puolen vuoden taukoja. Käy lääkärissä kuitenkin jos mietityttää. Ei hormooneja ole pakko ottaa. Sehän on vain jos ei pärjää oireiden kanssa.

Vierailija
18/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi yhden kerran, ei vaihtarit ole mikään lääkäriä tarvitsema sairaus. Se on yksi normaali osa naisen elämässä.

Osaatko lukea?

Kyllä, ap puhui vaihdevuosista ja kysyi koska pitää mennä lääkäriin.

Vierailija
19/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi yhden kerran, ei vaihtarit ole mikään lääkäriä tarvitsema sairaus. Se on yksi normaali osa naisen elämässä.

Osaatko lukea?

Kyllä, ap puhui vaihdevuosista ja kysyi koska pitää mennä lääkäriin.

Hänellä on vuotohäiriöitä eikä tiedä johtuuko ne vaihdevuosista vai syövästä.

Vierailija
20/22 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi yhden kerran, ei vaihtarit ole mikään lääkäriä tarvitsema sairaus. Se on yksi normaali osa naisen elämässä.

Osaatko lukea?

Kyllä, ap puhui vaihdevuosista ja kysyi koska pitää mennä lääkäriin.

Hänellä on vuotohäiriöitä eikä tiedä johtuuko ne vaihdevuosista vai syövästä.

Voi johtua muustakin kuten polyypista. Niitäkin ilmestyy joskus, aiheuttavat verenvuotoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä