Päivi Räsäsen kohdalla loppuu huumorintaju
Arvoista ja unelmista
14.7.2010 3:00 A A
JOHANNA KORHONEN
Ihmisenä ja kristittynä olen aika ajoin joutunut ponnistelemaan jaksaakseni suhtautua lähimmäisenrakkaasti kansanedustaja Päivi Räsäseen (kd), joka alituiseen haluaa korottaa oman perhemuotonsa minun perhemuotoani arvokkaammaksi.
Viime viikolla ei auttanut edes huumorintaju, kun Räsänen blogissaan pohdiskeli, "voiko Pride-kulkuetta vastaan tehdyn typerän hyökkäyksen tulkita myös vastareaktioksi poliittisen eliitin voimakkaalle arvoliberalistiselle kehitykselle?"
Arvoliberalismia on Räsäsen mielestä ajatus avioliittolain sanamuodon muuttamisesta: miehen ja naisen sijaan laissa puhuttaisiin avioliiton osapuolista, jolloin kaikkien parisuhteiden virallistamiseen sovellettaisiin samaa lakia. Räsänen pohti siis vakavissaan, oliko myrkkykaasujen ruiskuttelu väkijoukkoon sittenkin ihan ymmärrettävä "vastareaktio" tällaiselle lakihankkeelle.
Viestintäpäällikkö Asmo Maanselkä selvensi kristillisdemokraattista ajattelua Keskisuomalaisessa 9. heinäkuuta. Koska Pride-kulkue hänen mielestään "on myös provokaatio perinteisiä arvoja vastaan", kaasuiskun uhrit olivat itse syypäitä siihen, että perinteisten arvojen puolustajat äityivät käyttämään väkivaltaa.
"Pride-provokaatioiden sijasta marginaalin tulisi kunnioittaa enemmistön arvoja ja pitäisi ymmärtää jättää suomalainen valtakulttuuri rauhaan", Maanselkä opasti. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvien ihmisten ei siis tule kävellä kadulla ainakaan yhdessä, jotta teille muille ei tulisi pakottavaa tarvetta ryhtyä pahoinpitelemään meitä.
Kaasupullojen kanssa heiluvat, omassa elämässään kateissa olevat reppanat muuttuvat oikeasti vaarallisiksi silloin, kun heitä aletaan nimetä "perinteisten arvojen puolustajiksi" tai tuhoa aiheuttaneiden ääriliikkeiden edustajiksi. Klopit itse tuskin olisivat näin hienoja sanoja keksineetkään. Vikasuuntaan kannustavien määreiden sijaan spreijaajapojat tarvitsisivat äidillisen lempeää elämäntaitojen opetusta.
Suurin uhka ovat ne, joilla oikeasti on valtaa. Taannoin kuuntelin seminaarissa hämmentyneenä, kun suuren yrityksen henkilöstöjohtaja hauskutti vierasyleisöä kertomalla rasistisia vitsejä henkilökunnasta. Näin sopii kuulemma nykyään tehdä, koska se on "avointa maahanmuuttokeskustelua".
Minulla on unelma: että yhdenvertaisuus jonain päivänä olisi niin itsestään selvä yhteinen suomalainen arvo, että siitä ei tarvitsisi alituiseen "keskustella" väkivallan harrastajien, rasististen henkilöstöjohtajien eikä Päivi Räsäsen kanssa.
hs.kulttuuri@hs.fi Kirjoittaja on toimittaja.
Kommentit (235)
Esim. olisiko seuraava "ongelma" se, että uskovaiset homot ja lesbot alkaisivat vaatia kirkollista avioliittoon vihkimistä/siunaamista?
ja menee läpi. Kirkossa vihitään myös homoja. Millä lailla sinun elämäsi hetero nyt on vaikeutunut? Ihan käytännön elämä ja arki?
mutta eroaisin siinä vaiheessa kirkosta, menisi jo niin pitkälle Raamatun sanomaa vastaan etten voisi enää kirkkoa "kannattaa".
Kerrotko mulle puolestasi, että mitkä oikeudet jäävät homoilta/lesvoilta saamatta (rekisteröity parisuhde vs. avioliitto)?
Esim. olisiko seuraava "ongelma" se, että uskovaiset homot ja lesbot alkaisivat vaatia kirkollista avioliittoon vihkimistä/siunaamista?
ja menee läpi. Kirkossa vihitään myös homoja. Millä lailla sinun elämäsi hetero nyt on vaikeutunut? Ihan käytännön elämä ja arki?
Minun uskonnollista vakaumustani on loukattu enkä voi enää käydä kirkossa, koska Raamatun sanaan nojaavaa kirkkoa ei enää ole.
mutta eroaisin siinä vaiheessa kirkosta, menisi jo niin pitkälle Raamatun sanomaa vastaan etten voisi enää kirkkoa "kannattaa".
Kerrotko mulle puolestasi, että mitkä oikeudet jäävät homoilta/lesvoilta saamatta (rekisteröity parisuhde vs. avioliitto)?
jos Raamatun sanaa vastaan ruvetaan noin räikeästi tekemään. Se on käytännön elämään suuresti vaikuttava asia.
Pariskunta ei saa yhteistä nimeä, se oli muistaakseni. Sitten oli jotain adoptiojuttuja? Googleta, eiköhän ne löydy. Itse pitäisi suurimpana puutteena sitä että homon/lesbon pitää ilmoittaa seksuaalisuutensa laatu sellaisissakin tilanteissa mihin se ei mitenkään kuulu. Asioidessa vaikka viranomaisten tai muiden tahojen kanssa silloin kun sukupuolinen suuntaus ei vaikuta asiaan millään tasolla. Eli noin 99,99% asioista.
Minun uskonnollista vakaumustani on loukattu enkä voi enää käydä kirkossa, koska Raamatun sanaan nojaavaa kirkkoa ei enää ole.
Kirkkoon kuuluvat ja jopa papit jne. tekevät kaikenlaisia syntejä. Miten te ollenkaan voitte astua kirkon ovesta sisään? Entä joudutteko te itse helvettiin, jos kirkkon ovesta astuu sisään homoseksuaali ja häntä kohdellaan kuin ihmistä joka ei tee kenellekään mitään pahaa ja joka voidaan siksi ottaa yhteisön jäseneksi?
tuomitaan esiaviollinen seksi ja uudelleenavioituminen. Silti teidän ei tarvitse erota kirkosta, vaikka kirkossa vihitään esiaviollista seksiä harjoittaneita ja uudelleen aivioitumisen synnissä eläviä?
Kirkkoon kuuluvat ja jopa papit jne. tekevät kaikenlaisia syntejä. Miten te ollenkaan voitte astua kirkon ovesta sisään? Entä joudutteko te itse helvettiin, jos kirkkon ovesta astuu sisään homoseksuaali ja häntä kohdellaan kuin ihmistä joka ei tee kenellekään mitään pahaa ja joka voidaan siksi ottaa yhteisön jäseneksi?
Jokainen on syntinen, joka muuta väittää, valehtelee (ja tekee syntiä).
Kyllä kirkko on jo nyt tehnyt joitain ratkaisuja, jotka eivät ole mielestäni aivan Raamatun sanan mukaisia, mutta toisaalta, eivät vielä ihan niin selkeästi vastaankaan.. kiikunkaakun...
Ja siis homoja ja lesbojakin kohtelen kuin ketä tahansa muuta lähimmäistä. Seksuaalinen suuntautumisensa heillä on väärin, uskoni mukaan, mutta kuten sanoin, kukaan ei ole synnitön (siihen tulisi silti pyrkiä!)
Oletko lukenut Raamattua? Vanha testamentti tulisi luke uuden testamentin "läpi"
niitä kohtia mitä haluaa noudattaa ja mitä ei halua noudattaa. Elää sen opuksensa mukaan itsekin jos kerran vaatii muitakin tekemään saman. Kuinka ihminen muka voi itse mennä muuttamaan Jumalan sanaa, korottamaan itsensä Jumalaa korkeammaksi. Kieltää ettei Raamattua tarvikkaan noudattaa jos ei halua.
Vai olisiko kuitenkin niin, että maailma on muuttunut ja se pitäisi ottaa huomioon, ei vain muutamissa itselle sopivissa kohdissa, vaan myös koko Raamattua lukiessa. Sekä uuden että vanhan testamentin aikaan homous ei ollut sallittua, ei uskonnollisessa eikä yhteiskunnallisessa mielessä, nykyään on toisin, ainakin useimmille meistä. Aivan kuten kuukautiset olivat silloin jotain kauheaa ja saastaista, nykyään niitä pidetään aivan normaaleina ja luonnollisena asiana. Ihminen kehittyy ja oppii, joidenkin asioiden kohdalla siihen näköjään menee vaan enemmän aikaa.
Ja oikeasti se Raamatun sanoma on ihan jotain muuta kuin miettiä miten kukin seksinsä hoitaa ja kenen kanssa.
Oletko lukenut Raamattua? Vanha testamentti tulisi luke uuden testamentin "läpi"
niitä kohtia mitä haluaa noudattaa ja mitä ei halua noudattaa. Elää sen opuksensa mukaan itsekin jos kerran vaatii muitakin tekemään saman. Kuinka ihminen muka voi itse mennä muuttamaan Jumalan sanaa, korottamaan itsensä Jumalaa korkeammaksi. Kieltää ettei Raamattua tarvikkaan noudattaa jos ei halua.
Vai olisiko kuitenkin niin, että maailma on muuttunut ja se pitäisi ottaa huomioon, ei vain muutamissa itselle sopivissa kohdissa, vaan myös koko Raamattua lukiessa. Sekä uuden että vanhan testamentin aikaan homous ei ollut sallittua, ei uskonnollisessa eikä yhteiskunnallisessa mielessä, nykyään on toisin, ainakin useimmille meistä. Aivan kuten kuukautiset olivat silloin jotain kauheaa ja saastaista, nykyään niitä pidetään aivan normaaleina ja luonnollisena asiana. Ihminen kehittyy ja oppii, joidenkin asioiden kohdalla siihen näköjään menee vaan enemmän aikaa.
Ja oikeasti se Raamatun sanoma on ihan jotain muuta kuin miettiä miten kukin seksinsä hoitaa ja kenen kanssa.
mutta kai tämä on vaan niitä asioita, joita ei voi "uskomaton" ymmärtää? Kuulostaa hölmöltä, jopa omissa korvissani, mutta uskoontulon jälkeen ei. Valitan kyvyttömyyttäni kuvailla paremmin! (niin ja en minä kenenkään seksielämää mieti...)
Perustuslakimme sanoo yksiselitteisesti, että jokainen kansalainen on samanarvoinen ja jokaisella on samat oikeudet. Jos siis hetero saa avioitua on se sama oikeus oltava myös homolla. Samoilla ehdoilla ja säännöillä. Kansanedustajana myös Räsäsen pitäisi puolustaa jokaista jonka oikeuksia poljetaan. Räsäsen oma uskonnollinen näkemys ei voi mennä perustuslain ohi, sillä silloin sillä lailla ei enää ole merkitystä, eikä meillä kenelläkään ole enää lain turvaamia oikeuksia.
Perustuslakimme sanoo yksiselitteisesti, että jokainen kansalainen on samanarvoinen ja jokaisella on samat oikeudet. Jos siis hetero saa avioitua on se sama oikeus oltava myös homolla. Samoilla ehdoilla ja säännöillä. Kansanedustajana myös Räsäsen pitäisi puolustaa jokaista jonka oikeuksia poljetaan. Räsäsen oma uskonnollinen näkemys ei voi mennä perustuslain ohi, sillä silloin sillä lailla ei enää ole merkitystä, eikä meillä kenelläkään ole enää lain turvaamia oikeuksia.
ajan yritetty saada myönteiseksi homojen vihkimistä kohtaan??
tämä on varmaan niitä asioita, joissa "maailmaa" ja uskoa ei oikein voi sujuvasti yhdistää :/
muistelisin että jonkun tutkimuksen mukaan niistäkin jotka kuuluvat kirkkono vain 80 prosenttia uskoo just niin kuin kirkko asian esittää. Ja näitten parinkymmenen prosentin takiako pitäisi nyt sitten koko yhteiskunnan syrjiä homoja yhteisessä rintamassa? Aika paljon pyydetty.
ajan yritetty saada myönteiseksi homojen vihkimistä kohtaan??
tämä on varmaan niitä asioita, joissa "maailmaa" ja uskoa ei oikein voi sujuvasti yhdistää :/
muistelisin että jonkun tutkimuksen mukaan niistäkin jotka kuuluvat kirkkono vain 80 prosenttia uskoo just niin kuin kirkko asian esittää. Ja näitten parinkymmenen prosentin takiako pitäisi nyt sitten koko yhteiskunnan syrjiä homoja yhteisessä rintamassa? Aika paljon pyydetty.
miten se että kirkko tekee jotain joka on selvästi moraalisesti oikein ja inhimillillistä (jos siis homojen (kirkkko)vihkiminen hyväksyttäisiin), vaikkakaan ei kaikkien yksimielisesti hyväksymä, vaikuttaa yksittäisen kirkossakävijän taivaaseenpääsyyn? Onko ihmisillä jokin ryhmälippu vai?
Varsinkin siitä näkökulmasta, että kirkko jo tekee selvästi uudessa testamentissa kiellettyjä asioita, eikä uskovat silti tunne taivaaseenpääsyään uhatuksi.