Sinä laiha/tosi hoikka - miten syöt?
Jätätkö aterioita väliin? Miten käytät alkoholia? Missämäärin menee rasvaa/sokeria?
T: haluan laihaksi!
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia aterioita en oikeastaan syö, siis oikeaa ruokaa. Elän lähinnä leivällä, kaupan smoothieilla ja jogurteilla, suklaalla, kaupan leivonnaisilla, sipseillä sekä maitokahvilla ilman sokeria. Muutaman kerran viikossa syön töissä jonkun valmisaterian. Syön usein, aina sen verran että huono olo menee ohi ja jaksan taas, mutta se syöminen todella on joku jogurtti, munkki tai suklaata. Alkoholia en juo nykyisin ollenkaan. Aiemmin sitä meni aina viikonloppuisin ja silloin paino oli jokusen kilon korkeampi.
Tälle ruokavaliolle pitäisi tehdä jotakin, koska eihän tällä kovin vanhaksi voi elää. Mutta muutoksen tekeminen on vaikeaa.
Ystäväni 60v toimii samoin. Ei pidä syömisestä eikä ruoasta, tankkaa energiaa pikku välipaloilla pitkin päivää. Lomalla oli tuskaa olla ravintolassa hänen kanssaan :) Itse vedin isoja annoksia (olen normaalipainoinen), hän nypisteli salaattia ja ravintolan jälkeen jonkun patukan.
On ihan terve, pitkä ja laiha nainen, ja hänen lapsensa on ihan samanlainen. Jogurtit, smoothiet, energiapatukat, tumma suklaa, hedelmät...
Hienoa kuulla, että joku on selvinnyt pidemmällekin samalla kaavalla. Vaikka voi tietysti olla, ettei hän ole aina syönyt noin. Olen joskus laskeskellut syömiäni kalorimääriä ja miettinyt, että syönkö kuitenkin lopulta oikeasti niin vähän, etten liho, vai ovatko suolistomikrobini niin sekaisin, ettei mikään syömäni kunnolla imeydy, kun pysyn laihana, vaikka syön lähinnä pelkkiä herkkuja.
Oma syyni tähän ruokavalioon on laiskuus ja elämänhallinnan puute: en vain jaksa kiinnostua ruoan laittamisesta ja aterioiden suunnittelusta etukäteen. Silloin, kun joku toinen laittaa ruoan eteen, olen kyllä kaikkiruokainen ja syön suuria annoksia.
Syön kun on nälkä. Minulla menee poikkeuksellisen paljon popcornia viikossa ja voin myöntää sen olevan minun paheeni. Ruokaa syön yleensä vain nälkää siirtääkseni, enkä juuri milloinkaan hanki ähkyä. Aamupalalla ruisleipää tai annos puuroa ja sillä pärjään sen 2-8h riippuen mitä teen päivän aikana. Aktiivisuus kasvattaa luonnollisesti nälkää ja tällöin tulee sitten syötyäkin enemmän. Toimettomina päivinä saatan oikeasti syödä vain leipää kolme kertaa päivässä. Herkutellessa jätän ruokailuja vähemmälle ja silloin syön myös hieman vähemmän, vaikken tätä valintaa tietoisesti teekään. Lisäksi syön monipuolisesti. Salaattia jaksan tehdä harvoin, mutta sitten kun teen, syön suuren kulhollisen muutamassa tunnissa. Syömäni ruuat ovat kuitenkin pääasiassa perusterveellisiä. Sokeria minä en juurikaan käytä, enkä makeisia, mutta rasvaa kuluu ruuanlaitossa vähintäänkin reilusti. Nämäkin lähinnä öljyjä. Välipalaksi löytyy jääkaapista porkkanaa, jolla taas voi kätevästi siirtää nälkää.
Muistakaa, että ihmiselimistö on tehty varastoimaan ravintoa pitkälle aikavälille, joten jatkuvasti ei kannata ähkyyn syödä, koska meillä kuitenkin sitä ruokaa lähestulkoon aina on saatavilla tarpeeksi. Monilla tuntuu olevan käsitys, että kun on nälkä, syödään ähkyyn, mitä ei oikeasti kannata tehdä. Syökää siirtääksenne nälkää, sillä nälkä tulee kuitenkin, vaikka söisitte itsenne kipeäksi. Suuren nälänkin vallitessa kannattaa ottaa ruokaa aluksi vähän, jolla antaa itselleen aikaa kuunnella, että jääkö vielä nälkä tämän annoksen jälkeen, jolloin voi taas ottaa hieman lisää. Silloin kun olin köyhä opiskelija, söin koulussa aivan jumalattomia määriä kouluruokaa, sillä se oli ilmaista, mutta sitten kotona en välttämättä syönyt juuri mitään muuta, kuin pienet ilta- ja aamupalat. Pakkasen *aiskaama pulkannaru olen vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisia aterioita en oikeastaan syö, siis oikeaa ruokaa. Elän lähinnä leivällä, kaupan smoothieilla ja jogurteilla, suklaalla, kaupan leivonnaisilla, sipseillä sekä maitokahvilla ilman sokeria. Muutaman kerran viikossa syön töissä jonkun valmisaterian. Syön usein, aina sen verran että huono olo menee ohi ja jaksan taas, mutta se syöminen todella on joku jogurtti, munkki tai suklaata. Alkoholia en juo nykyisin ollenkaan. Aiemmin sitä meni aina viikonloppuisin ja silloin paino oli jokusen kilon korkeampi.
Tälle ruokavaliolle pitäisi tehdä jotakin, koska eihän tällä kovin vanhaksi voi elää. Mutta muutoksen tekeminen on vaikeaa.
Ystäväni 60v toimii samoin. Ei pidä syömisestä eikä ruoasta, tankkaa energiaa pikku välipaloilla pitkin päivää. Lomalla oli tuskaa olla ravintolassa hänen kanssaan :) Itse vedin isoja annoksia (olen normaalipainoinen), hän nypisteli salaattia ja ravintolan jälkeen jonkun patukan.
On ihan terve, pitkä ja laiha nainen, ja hänen lapsensa on ihan samanlainen. Jogurtit, smoothiet, energiapatukat, tumma suklaa, hedelmät...
Hienoa kuulla, että joku on selvinnyt pidemmällekin samalla kaavalla. Vaikka voi tietysti olla, ettei hän ole aina syönyt noin. Olen joskus laskeskellut syömiäni kalorimääriä ja miettinyt, että syönkö kuitenkin lopulta oikeasti niin vähän, etten liho, vai ovatko suolistomikrobini niin sekaisin, ettei mikään syömäni kunnolla imeydy, kun pysyn laihana, vaikka syön lähinnä pelkkiä herkkuja.
Oma syyni tähän ruokavalioon on laiskuus ja elämänhallinnan puute: en vain jaksa kiinnostua ruoan laittamisesta ja aterioiden suunnittelusta etukäteen. Silloin, kun joku toinen laittaa ruoan eteen, olen kyllä kaikkiruokainen ja syön suuria annoksia.
Kuulemma on aina syönyt noin niissä puitteissa, mitä kaupoissa on ollut. Lapsi oli joskus passitettu laihuuden takia tutkimuksiinkin, mutta oli todettu täysin terveeksi (nykyään hänkin aikuinen, erittäin hoikka).
Vitsailemme keskenämme noista ruokatottumuksista. Tiedän aina etukäteen syödä hyvin, kun olen menossa hänen luokseen illanviettoon, ne tarjoilut nimittäin ovat samaa luokkaa.
Hänellä on kyllä elämänhallinta kunnossa, on tehokas ja järjestelmällinen ihminen.
Syön yleensä monipuolista ja terveellistä kotiruokaa, usein kalaa, melkein joka päivä kasviksia. Vain silloin tällöin leipää, perunaa ei juuri koskaan. Kaikki vilja täysjyvänä (makeita leivonnaisia lukuunottamatta). Aika usein syön täysjyväspagettia ja kasvispastakastiketta.
Jätän aterioita välistä eli ei ole täysin säännöllistä ateriarytmiä. Aamiaista en syö läheskään joka aamu.
En käytä päihteitä.
Makeaa syön useana päivänä viikossa: suklaata, salmiakkia, jäätelöä, itse leipomiani kakkuja tms. Pyrin kyllä olemaan syömättä makeaa suuria kertamääriä.
En kiellä itseltäni ruokanautintoja, vaan suhtautumiseni ruokaan ja makeaan on myönteinen. En halua elämääni yhtään enempää ongelmia kuin on välttämätöntä. Syön vain lempiruokiani, joita on paljon ja monenlaisia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Syön viisi pientä ateriaa päivässä, yhteensä noin 1300kcal. Kerran-pari viikossa korvaan iltapalan karkkipussilla, jolloin päivän kalorit noin 2000kcal. Eli keskimäärin viikossa tulee 1400-1500kcal/pv.
Esimerkkipäivä:
Aamupala: maustamatonta jogurttia, mysliä, vadelmia
Lounas: kahden munan munakas kasviksilla ja mozzarellalla + salaatti
Välipala: omena
Päivällinen: pastaa ja tonnikalakastiketta + salaatti
Iltapala: kaksi siemennäkkäriä, margariinia, salaatinlehtiä, kalkkunaleikettä, juustoa, kurkkua, paprikaa
En syö aamiaista. Syön lounaan, välipalan (joskus), illallisen ja iltapalan. Lisäksi syön, jos tulee nälkä. Silloin otan esim. ruisleipää ja juustoa. Joka päivä näin kesällä olen syönyt yhden jäätelöpuikon. Edelleenkin.
Karkkia ja sipsejä ostan muutaman kerran vuodessa, sipsejä ehkä 2 kertaa vuodessa ja karkkeja ehkä 4 kertaa. Pussi säilyy kaapin perällä kauan.
Jos on juhlat ja kakkua tms. ja sitä on paljon ja jaksan syödä, otan sitä lisää. En todellakaan laske syömisiäni. Syön, mitä tekee mieli. Saatan joskus syödä esim. jättikorvapuustin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen 172/58, 36-vuotias
Olen huomannut, että lautaskokoni on huomattavasti pienempiä, kuin useimmilla. Siitä se hoikkuus varmasti johtuu.
En esimerkiksi jaksa syödä kerrosateriaa hesessä, vaan otan aina juustoaterian tai sitten pelkän kanatortillan. Harvoin kuitenkin syön roskaruokaa.Pieni lautanen rakentuu lautasmallin mukaisesti, eli puolet annoksesta on aina kasviksia. Päivän pääateria on lounas. Aamulla en syö mitään ja klo18 jälkeen en enää mitään tai sitten vaan maustamatonta jugurttia. Eli syön kaikki ateriani klo 11 ja 18 välillä.
Alkoholia käytän ehkä viisi-kuusi annosta viikossa. En harrasta liikuntaa, en syö karkkia tai muutakaan makeaa juuri ollenkaan.
Tuo lautaskoko on kiinnostava juttu. Eräs jojo-laihduttaja (tai ainakin hän on eri kokoinen joka kerta kun hänet näkee) ottaa massiivisia annoksia, niin paljon kukkuroilleen, että juuri ja juuri pysyy lautasella. Sellainen on mielestäni ahmimista. Häneltä on sumentunut normaali syöminen. Kyllä ihminen osaa syödä oikein, kun kuuntelee itseään.
172/52 ja ikää pian 30v.
Syön aamupalaksi pari palaa leipää päällisineen, eli levitteen, juuston ja kasviksien kera. Sen lisäksi 200g purkin jogurttia ja aamukahvin kylkiäisenä muutaman palan suklaata. Olen sokerikoukussa.
Päivällä syön kerran tai kahdesti (riippuen päivän aktiivisuudesta ja nälästä) reilun annoksen tavallista kotiruokaa, mitä se milloinkin sattuu olemaan. Lisäksi jälkiruuan, joka voi olla esim. leivos tai suklaata.
Illalla syön suunnilleen samat setit kuin aamulla.
Juon vettä runsaasti pitkin päivää. Myös kahvia kuluu pitkin päivää, juon sen aina mustana. Joka päivä ei tietenkään ole ruokien puolesta ihan samanlainen, mutta tämä nyt oli jonkinlainen esimerkkipäivä. Alkoholia juon noin kerran kuussa ja silloin menee yleensä ihan humalaan asti, annoksia ehkä 10. Roskaruokaa (pitsa, kebab, hampurilainen jne.) syön vaihtelevasti, joskus kerran viikossa, joskus kerran kuussa.
Kylläpäs nämä laihdutusjutut keskittyvät - yllätys yllätys - kuitenkin siihen syömiseen.
Syön pieniä annoksia, siis tyyliin 1 peruna ja 2-3 lihapullaa tai 100g lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia. Jälkiruokaa ja makeaa aika usein, iltakahvilla joku pulla. Syön n 4h välein, kärsin (perinnöllisestä) hypoglykemiasta joten taatusti ei jää syömisiä väliin. Rakastan hyvää ruokaa enkä mieti sen kaloreita sen kummemmin.
Mutta - mä olen liikkeessä koko ajan. Levoton sielu ja 4 lasta pitää aktiivisena, en juurikaan ehdi tv:n ääreen.
164cm/52kg
Olen 172/58, 36-vuotias
Olen huomannut, että lautaskokoni on huomattavasti pienempiä, kuin useimmilla. Siitä se hoikkuus varmasti johtuu.
En esimerkiksi jaksa syödä kerrosateriaa hesessä, vaan otan aina juustoaterian tai sitten pelkän kanatortillan. Harvoin kuitenkin syön roskaruokaa.
Pieni lautanen rakentuu lautasmallin mukaisesti, eli puolet annoksesta on aina kasviksia. Päivän pääateria on lounas. Aamulla en syö mitään ja klo18 jälkeen en enää mitään tai sitten vaan maustamatonta jugurttia. Eli syön kaikki ateriani klo 11 ja 18 välillä.
Alkoholia käytän ehkä viisi-kuusi annosta viikossa. En harrasta liikuntaa, en syö karkkia tai muutakaan makeaa juuri ollenkaan.