Pas vko 41
Heippa,
Ehkä viikon 41 passilaisille oli jo oma pino, mutta se oli jo hukkunut kauas!
Minulla alkoi vuoto vihdoinkin tänään, kp oli jo valtava 49. Ehdin jo saada Terolut-reseptinkin eilen, mutta ehkä se pelästytti menkat alkamaan. Huomenna lätkäsen Estradot-laastarin vatsanahkaan, eli lääkkeellinen pas kyseessä. Muutenkin tämä on eka pas kohdallani. Tehty yksi ivf (ei hedelmöittyneitä soluja) ja yksi icsi, tuoresiirto negaa kesäkuussa. Pakkasessa on 6 huurunenua, toivottavasti joku niistä selviää hengissä. Ultra on 10.10, siirto myöhemmin sillä viikolla. Onko tuolle viikolle muita pas-siirtolaisia, olis kiva saada piinisseuraa :)
Hilmis
Kommentit (205)
Tänään tehtiin alkionsiirto. Siirrettiin kaksi alkiota. Toinen oli 2-soluinen, ja toinen 3-soluinen mutta jakautumassa juuri 4-soluiseksi.
Nyt sitten jännätään seuraavat kaksi viikkoa, ja pelätään taas uutta pettymystä.
Olen ollut naistenklinikalla hoidoissa ja lääkäri sanoi, että voimme ilmoittautua hoitoihin jo seuraavasta kierrosta. Maksimissaan jonotus on kuulemma puolivuotta.
Mutta meidän on pakko lykätä hoitoja taloudellisista syistä muutamalla kuukaudella sillä olen vielä esikoisen kanssa kotona hoitovapaalla ja rahat ei millään riitä kalliisiin lääkkeisiin tällä hetkellä. Olen menossa töihin helmikuussa joten ehkä viimeistään silloin voimme aloittaa hoidot.
Dinitrol: Hyvä, että saitte uudet suunnitelmat käyntiin. Kalliitt hoidot ja lääkkeet ovat harmittava asia näissä hoidoissa, tuntuu että rahaa palaa hävyttömästi. Jospa se joskus maksaa itsensä takaisin:) Kerää nyt voimia seuraavaan hoitoon ja nauti esikoisestasi :)
Rohu: Onneksi olkoon onnistuneesta siirrosta! Hyviltä kuulostavat alkiosi, vielä sait kaksi asukkia matkaan. Nyt tarrasukat ja liimat käyttöön!!
Nasu: Tsemppiä huomiseen siirtoon! Joko ootte päättäneet 1 vai 2 alkoita? Kokosi puolesta kaksosraskaus voi tietysti olla vähän raskas, en tiedä.. Minua pelottaa jotenkin vauvojen hyvinvointi ja myös se elämä kahden vauvan kanssa. Toisaalta tässä vaiheessa haluaisi maksimoida pienetkin mahdollisuudet raskautua. Aika jännä, että teille jäi noin paljon päätettävää. Näytäpä nyt meille, ettei tässä mitään alkionkuorenavauksia tarvita, vaan plussaa tulee muutenkin!!
Mulla meni tänään aamulla ekat Luget jo, siirto on vasta torstaina. Voi kun ne alkiot nyt lähtisi jakautumaan!!
Missäs Sandee on, huhuu?
Onko muita kuulolla, joille tehdään pas tällä viikolla, vielä on tilaa piinisporukassa!!
Hilmis
Hienoa, että päästi jo siirtoon! Ollaanko me piinailtu sun kanssa aiemminkin?
Dimitril, pahoittelut! ei auta kuin jatkaa. sulla on kuiteski kotona todiste, että näillä voi joskus onnistua...
Omasta taustasta: Minä vähän alle kolkyt, ukko vähän yli.
Hoitoja takana 4xiui, 2Xivf. Nyt kolmas pas,
peräkkäiseen kiertoon.
Viimeiset alkiot menossa. oviksen testasin maanantaina ja huomenna saa soittaa, onko alkiot selvinnyt ja siirto ois to. Odotuksia ei minkäänlaisia. en aio tehdä mitään erityistä piinapäivinä, jos sinne asti edes pääsemme...
Aion lenkkeillä ja jumpata kahta kovemmin, enkä käytä mitään vitamiinejä, punaviinejä tms. OLEN KYLLÄSTYNYT KOKO TOUHUUN!
Jokin sisäinen ääni sanoo minulle uskottavasti, että meille ei tule koskaan omaa biologista lasta. Katse alkaa kääntyä jo adoptioon. en tiedä onko voimia enää kolmanteen ivf:ään. tuskin.
jaksuja Teille muille hoitoihin. Olette ihania ihmisiä! Toivottavasti pääsette kaikki loput siirtoihin!
T. alistunut Sandee
Ilmottaudun vielä uutena mukaan kun päästiin sittenkin siirtoon vielä tälle viikkoa - se on perjantaina. Eilen testasin ovistestillä " plussaa" ja tänään pistin Pregnylin.
Taustaa: minä vähän alle 30, mies vähän yli. Eka ICSI tehtiin vuonna 2000, tuoresiirrosta saatiin ihanat tuplapojat (nyt siis 4-v.) ja 8 ykkösluokkaista alkiota pakkaseen.
Niistä tehdään nyt 3. PAS, kaksi edellistä oli negoja. Puolet alkioista on käytetty ja 4 on siis vielä pakkasessa, molemmilla kerroilla toinen alkio ei ole selvinnyt sulatuksesta ja toinen on siirretty 6-soluisena. Aikaisemmilla kerroilla PAS on tehty lääkkeelliseen kiertoon, nyt yritetään omaa kiertoa joka näyttäisi kuin ihmeen kaupalla " toimivalta" .
Aina on haaveiltu kolmesta lapsesta, mutta olen toki tosi onnellinen että on jo kaksi.
Lykkyä tykö kaikille bdbdbdbd!!!
Virna
Ilmottaudun vielä uutena mukaan kun päästiin sittenkin siirtoon vielä tälle viikkoa - se on perjantaina. Eilen testasin ovistestillä " plussaa" ja tänään pistin Pregnylin.
Taustaa: minä vähän alle 30, mies vähän yli. Eka ICSI tehtiin vuonna 2000, tuoresiirrosta saatiin ihanat tuplapojat (nyt siis 4-v.) ja 8 ykkösluokkaista alkiota pakkaseen.
Niistä tehdään nyt 3. PAS, kaksi edellistä oli negoja. Puolet alkioista on käytetty ja 4 on siis vielä pakkasessa, molemmilla kerroilla toinen alkio ei ole selvinnyt sulatuksesta ja toinen on siirretty 6-soluisena. Aikaisemmilla kerroilla PAS on tehty lääkkeelliseen kiertoon, nyt yritetään omaa kiertoa joka näyttäisi kuin ihmeen kaupalla " toimivalta" .
Aina on haaveiltu kolmesta lapsesta, mutta olen toki tosi onnellinen että on jo kaksi.
Lykkyä tykö kaikille bdbdbdbd!!!
Virna
Peukkuja kaikille bdbdbdbd!!
Virna
Peukkuja kaikille bdbdbdbd!!
Virna
Ei ollut tarkoitus laittaa viestiä monena kappaleena. Sain aina virheilmoituksen, siksi moinen monistus :(
Heips! Meikäläisen vuoro on nyt sitten pian. Aamulla säikähdin kun klinikalta oli soitettu, onneksi olivat jättäneet viestin vastaajaan ja aloittivat selkeästi sanomalla, että alkiot ovat ok. Kun aina sitä pelkää pahinta.. Mutta kysymys olikin siirron aikaistamisesta 20 minuutilla, huh...
En tiedä, ovatko molemmat lähteneet jakautumaan, mutta siis kaksi on otettu sulamaan ja ainakin yksi siirrettävä siellä siis olisi... Mietitään edelleen sitä yhden vs kahden siirtoa, mutta taidan kyllä kääntyä kahden puoleen, ensimmäistä kertaa, jos molemmat siis ovat ok. Vaikka ihan niinkuin HILMIS sanoit, niin kyllä se kaksosraskauden riski pelottaa, mutta turhahan tässä on mennä asoiden edelle. VIRNAllahan näyttääkin olevan kaksosista kokemusta, mutta siis ei nyt tästä sen enempää! Asia kerrallaan, vaikka kyllähän sitä taas vaaleanpunaiset ja -siniset kuvitelmat tulevat tuolta alitajunnasta esiin :-)
Palailen viimeistään huomenna kertomaan kuulumisia!
Nasu
Mitenkä Nasu siirto sujui? Siirrettiinkö 2?
Tervetuloa jengiin Virna, olet sitten tämän porukan " kuopus" , kun menet perjantaina siirtoon! Vai olikohan joku muukin menossa silloin, en muista :)
Miten piinis on lähtenyt käyntiin Rohu? Ei varmaan sielä ole mitään oireita?!?
Me astutaan Sandeen kanssa kehiin huomenna, jos vaan alkiot ovat selvinneet ((toivotaan))
Heipparallaa,
Onnistunut siirto takana ja pp1 menossa.. Eli eilen siirettiin KAKSI alkiota, kaiken pähkäilymme jälkeen. Olin koko ajan siinä luulossa, että molemmat ovat nelisoluisia, mutta toinen olikin nelisoluinen, toinen kaksisoluinen. Siirrettäessa kaksisoluinen oli kuitenkin jakautunut jo kolmisoluiseksii. Todella toivomme, että näistä nyt toinen (se riittäisi!) kiinnittyisi ja jatkaisi jakautumista ja kehittymistä.
Kyllä taas jännittää... Yritän tässä itseäni toppuutella liikoja odottamasta. Meille ei siis koskaan ennen ole siirretty kahta, joten nyt sitä vaan jotenkin uskoo todennäköisyyden olevan kaksinkertainen.. Vaikkei se todellakaan ole niin! Eli lääkärin mukaan yhden siirrossa raskaaksi tulon tod näk on noin 20-25% ja kahden noin 30%...
Onnea nyt sitten HILMIKSELLE ja ROHULLE, toivottavsti teillä kummallakin on onnistuneet siirrot takana!
Nasu
Koko aamun pelkäsin soittoa hoitajalta, että jospa alkiot eivät olekaan selvinneet. Onneksi soittoa ei kuulunut. Kolmesta samassa oljessa olleesta alkiosta kaikki olivat selvinneet, mutta yksi oli huonon näköinen. Kaksi hyvännäköistä 4-soluista siirrettiin. Sain itse päättää siirretäänkö 1 vai 2. En olisi raaskinut heittää toista roskiin, kun onnistumis% eivät ole muutenkaan mitään päätähuimaavia.
Lääkäri ihmetteli vieläkin sitä miksi meillä ei ivf:llä saada munasoluja hedelmöittymään. Miehen simpat ovat aivan normaaleja, ja munasoluni näyttävät myös normaaleilta. Onneksi icsi toimii, on se hienoa kun kehitys on mennyt näin pitkälle noissa lapsettomuushoidoissa. Jos eläisimme muutaman vuosikymmenen takaista aikaa, moni meistä olisi lapseton loppuiän.
Onko teillä kaikilla verikoe määrätty, vai oma raskaustesti, ja mille päivälle? Mulla on verikoe pp14. Mitenköhän saisi ajan kulumaan, ettei miettisi lainkaan huuruneniä. Luulen kyllä että tällä kertaa osaan ottaa rennommin, toiveet eivät tosiaankaan ole korkealla. Kyllä ihmettelisin suuresti jos omalle kohdalle sellainen lottovoitto tulisi että raskaus lähtisi käyntiin :)
Onko sulla Sandee siirto jo ohi?
Hilmis
Tulin täältä kurkkaamaan kuulumiset, kun pongasin nimesi aloittajana;-)
Sitä onnea tässä kyllä tarvitaankin! Kaikki mahdolliset keinot on käytössä: foolihappo, vitamiinit, hain jopa omega-3-happoja.. Mietin tässä että hakisiko vielä alkosta punaviinipönikän, lasi illassa. Se voisi tehdä kyllä terää omille hermoillekin :) Jaa, että minäkö yritän olla niin kuin en siirrossa olisi ollutkaan ;)
Hilmis
Moikka HILMIS, onnittelut hienosta siirrosta. Jäikö teillä vielä pakkaseen jotain, meillä nimittäin viimeisiä vietiin :-( Toivotaan nyt kuitenkin, että lykästää!
Olikos niin, että se siirto olikin SANDEELLA ja sinulla tänään, sorry, minulta meni kiireessä nimet sekaisin. Toivottavasti Sandee sinullakin on onnistunut siirto takana!
Ja VIRNAko se on huomenna vuorossa? Menikö nyt oikein?
Minä olen muuten henkisesti varautunut jo seuraavaan ivf/icsi-rumbaan. Jopa NIIN pitkälle, että sain lääkärilta e-pilleri (!!!!!!!!!) reseptin... Eli uikutin siinä haarat levälläni lääkärin, biologin ja hoitajan kuulleen, että olin laskenut, että jos seuraavaan rumbaan joudutaan, osuisi punktio/siirto juuri jouluviikolle. Siis about niinkuin tapaninpäivälleni. Manasin siinä huonoa tuuriani, ja lääkäri sitten kertoi, että tässä tapauksessa kun on niin pienestä kysymys, voisin aloittaa e-pillerit ekana vuotopäivänä (siis JOS nyt nega tulee) ja sillä lailla kiertoa lyhentämällä pääsisimme hoitoon juuri ennen Joulua. Että sillä viisiin...
Nyt täytyy kyllä sanoa, että tämä on mulle sillä lailla rankka asia, että mun laskettu aika olisi ollut joskus tammikuun 26-27 pvä. Aika rankkaa olisi mennä silloin punktioon, ja hirveästi toivon, että viimeistään silloin olisin raskaana. Ettei siitä tulisi suuri surunpäivä :' (
Mutta toden totta toivon, että noin pitkälle ei jouduta, vaan nyt plussattaisiin - sitähän me kaikki toivotaan!
Kirjoitellaan taas!
Nasu-72
Niin se taisi olla, että Sandee:lla oli myös tänään siirto, Virnalla huomenna. Kyllähän tässä vähemmästäkin menee sekaisin, hyvä että omat hoitoajat muistaa ;)
Meille jäi pakkaseen vielä samanlainen satsi, eli 3 alkiota samassa oljessa. Kysyin, niin eivät kuulemma TYKSissä pakastele enää uudestaan kerran sulatettuja alkioita. Ehkä niin tehdään joissakin yksityisissä paikoissa.
Itsekin meinasin jo kysellä seuraavasta passista, että voidaanko tehdä seuraavaan siirtoon. Lopulta päätin pitää suuni kiinni, muuten paljastan valmiiksi negatiivisen asenteeni. Mietin myös hoitajien ja lääkärien työtä: tekevät koko ajan liukuhihnalla näitä hoitoja, toivottavat onnea, tietäen kuitenkin että suurin osa potilaista joutuu pettymään. Mitenköhän he aina jaksavat olla niin kannustavia?!? Ehkä noihin töihin on valikoitunut sellaisia positiivisia, iloisia ihmisiä. Huonoina päivinä olen ihan tyytyväinen, että voin sulkeutua toimistoon, korkeintaan hakea välillä kahvia ja oikein välttää ihmiskontakteja :)
Kerroitkohan Nasu tuosta keskenmenosta jo ketjun alussa? Muistini on niin huono, mutta pahoittelen taas, vaikka niin olisinkin jo tehnyt!! Itse en ole keskenmenoa kokenut, mutta voin kuvitella että se on jotain aivan hirveää! Itku tulee aina kun täällä joutuu lukemaan jonkun surusta :' ( Onneksi sinulla on nyt sitten kaksi mahdollisuutta raskautua ennen " vuosipäivää" , toivon sitä sinulle!
Hilmis
Kyllä tässä onneksi henkisesti osaa pettymykseen varautua, vaikka alitajunnassa muuta toivookin! Ja olisihan se pettymys suuri, jos taas nega tulisi. Minä tulin tosiaan ekassa PASsissa toukokuussa raskaaksi, yksi alkio siirrettiin, ja olin ikionnellinen. Juuri Juhannuksen alla saimme tokassa ultrassa kuulla, ettei alkion sydänääniä saada kuuluville. Kyllä se oli tosi kova paikka - olin jo ehtinyt katsoa, että äitiysloma alkaisi 23.12... Mutta no kyllä siitä on toivuttu jotenkuten, vaikka joka päivä se on mielessä. Ja jos nyt plussa tulisi, niin sitten vasta alkaisi se kunnon piina ja pelko :-(
Tuolla Trust-nimimerkki äskettäin kirjoitti niin sydäntäsärkevästä keskenmenosta, että mulla tuli kyyneleet silmiin. On se niin väärin, että sellaistakin pitää joidenkin kokea!
Mutta juu, siis toivotaan nyt, että kaikki menee hyvin. Turha tässä on piruja seinille maalailla. Ja onneksi klinikalla on mukavia ja kannustavia ihmisiä. Vaikkakin realisteja.
Mitä alkioden pakastamiseen uudestaan tulee, olemme yksityisellä Helsignissä, eivätkä siellä pakasta uudelleen. Käsittääkseni uudelleenpakastuksia tehdää Oulussa julkisella. No meidän kohdalla tämä ei enää ole ajankohtainen, kaksi alkiota masussa (toivottavasti) ja nolla pakkasessa. Jatkossa pakastavat yksitellen, eli silloin välttyy tältä yksi vai kaksi ja toinenko hukkaan -pähkäilyltä... Meidän alkiothan ovat vuodelta 2001, joten silloin oli erilaiset systeemit ainakin tällä klinikalla.
Ja taas tuli käytyä palstalla, kyllä tähän jää vähän koukkuun :-)
Hyvä niin!
Nasu
Onnea Nasu ja Hilma-Kaisa onnistuneista siirroista!
Olitko Sandee jo siirrossa? Saattaa olla, että olemme keväällä
piinailleet yhdessä.
Virnalle onnea perjantain siirtoon!
Minulla ei yleensäkään ole paljon mitään sellaisia oireita, joista
voisin päätellä olenko raskaana vai en. Tiedän vastauksen vasta
sitten parin viikon kuluttua testin perusteella. En siis varmaankaan
kirjoittele tänne hetkeen. Nyt pitää vain yrittää jaksaa odottaa
sinne asti ja olla vaipumatta epätoivoon. Voi kun kaikki plussattaisiin!
Heips ROHU, täällä odotellaan jo siirtokuulumisia... Toivottavasti kaikki meni hyvin ja sait masuasukin (tai kaksi) mukaasi.
Missäs HILMIS? Ja SANDEE?
Apuva, seuraavaksi onkin sitten minun vuoroni. Usko ja toivo on nollassa, ehkä on parempi varautua jo etukäteen pettymykseen. Tosin uskoisin kyllä, että siirrettävää on - meidän alkiomme ovat meidän toisiksi parhaat, aloin tässä km:n jälkeen tyhjentää varastoa sieltä loppupäästä - huonoin tuloksin. Nyt päätämme tänään, siirrämmekö yksi vai kaksi - sikäli kun tätä valintaa pitää tänään tehdä. Suostuvat kyllä siirtämään kaksi, kun on passiirrosta kysymys. Mutta jotenkin arveluttaa, olen 160/47 kg, joten kaksosraskaus tuntuisi aikamoiselta riskiltä... Lisäksi elämä kahden vauvan kanssa... Huhhuh.. Mutta enpäs mene nyt tämän enempää asioden edelle :-)
Palaillaan!
Nasu-72