Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka helkkarin ilta sama tappelu lapsen kanssa huoneen siivoamisesta! en jaksa!!!

Vierailija
14.06.2010 |

Aina sanotaan, että kun vaan pysyy lujana ja jämptinä, eikä anna löysää/periksi, niin ajan myötä se lapsi alkaa tehdä kuten aikuinen sanoo. NIIN SIIS KUINKA KAUAN, ETTÄ ALKAA TUOTTAA TULOSTA?!?

Lapsi on nyt kohta 8-vuotias.

tunti sitten päättyi taas (joka ilta esiintyvä) vääntäminen huoneensa siivoamisesta. Se menee aina kutakuinkin näin:

minä: mene siistimään jälkesi huoneesta (tarkoittaa, että ylimääräiset levitetyt romppeet paikoilleen, jos on tehnyt jonkun hienon junaradan/legorakennelman, sitä ei tarvitse rikkoa ja siivota, voi olla viikonkin esillä, mutta siis muu tilpehööri, likaiset vaatteet yms. pitäisi kerätä)

lapsi: --- (ei tee mitään)

minä: mene siivoamaan nyt se huoneesi, 15 minuuttia aikaa.

lapsi: emmää ehi tossa ajassa... (kulkee vaan huoneessaan edes takaisin, muka aloittaa siivousta mutta kun saa yhden tavaran käteensä, jääkin tutkimaan sitä/leikkimään sillä, haahuilee eli mitään ei tapahdu)

minä: nyt vauhtia toimintaan!

lapsi: --- (haahuilee edelleen, istuskelee, leikkii, käy vessassa mutta siivousta ei tapahdu)

minä: nyt siivoa se huoneesi, tai (tätä seuraa uhkaus, kuten eilen että tulen muovikassin kanssa keräämään lelut ja vien pois)

lapsi: emmää millään ehi tossa ajassa (ei edelleenkään tee yhtään nopeampaa tai saa mitään aikaiseksi)

minä: ja nyt minä tulen sitten sen muovikassin kanssa, 15 min kulunut!

ja sitten toteutan uhkaukseni ja lapsi rupeaa itkemään raivokkaasti vieressä huutaen kuinka olen tyhmä jne jne.

Mutta siis AINA, joka helevetin ilta tää sama!! Mitä mä teen väärin?! Luulin että tämän pitäisi tuottaa tulosta jossain vaiheessa (eli kun sanon lapselle, että siivoa huone, hän alkaisi sitä siivoamaan ja tekisi myös niin koko ajan)

mä alan jo itse "oireilemaan", nykyisin tunnen kuinka verenpaine nousee jo ensimmäisen käskyn jälkeen ja alkaa vituttamaan että joutuu taas vetämään saman saatanan shown ja ravaamaan minuutin välein hoputtamassa lasta siivoamaan kaiken muun iltatohinan lomassa, ja loppujenlopuksi ei kuitenkaan tapahdu mitään.

Kunpa lapset kasvaisivat nopeasti ja saisin taas huushollin takaisin vain minulle ja miehelle. sitä odotellessa...

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä pääsee tavaraa kertymään kasoihin muissakin huoneissa, niin ei ole paljon varaa komentaa lapsia siivoamaan useammin, kun ei itse (me aikuiset) jakseta näyttää mallia.

Meillä käy siivuoja 2 viikon välein, ja edellisiltana siivotaan tavarat paikoilleen, silloin lapset järjestävät oman huoneensa. Väliajan saa olla aika huiskin haiskin, tosin likapyykki kerätään samantien kun riisutaan yhteen kasaan josta se viedään pyykkikoriin. Ja tietty jos on vieraita tulossa, järjestellään välipäivinäkin :)

Vierailija
22/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapselle kuuluu iltarutiiniin lelujen pois laittaminen. Aloitettiin heti kun sai oman huoneen yhdeksänkuisena. Tai siis siirtyi lastenhuoneeseen nukkumaan. 2,5 vee pääsääntöisesti osallistuu ahkerasti iltasiivoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap (lähden nyt nukkumaan, joten en ole enää kommentoimassa mahdollisia lisävastauksia) öitä!

Vierailija
24/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän "riman nostamiset" on reippaasti kouluiässä?

Meillä 1- vuotias nostaa tiskinsä tiskipöydälle, pyytämättä ja esikoinen alottaa esikoulun ja laittaa tiskit koneeseen.

Meillä jokanen siivoaa, mutta ei siitä mitään paniikkia kasvateta lapsille jätesäkkimuodossa.

Mieskin tekee kotitöitä ja hänet on kasvatettu siivoamaan jälkensä.

Minä pääsin lapsena pälkähästä, mun huoneen ovi oli aina kiinni ja olin sielä tavaroitteni seassa. Välillä äiti halusi imuroida huoneeni, sillon piti lattia tyhjentyä.

Natsi sää olet minusta ihan tollasella päivittäisellä keuhkoamisella, joka ei edes tunnu toimivan.

Voisiko lapsen kanssa jutella asiallisesti?

Ja lasta kiittää ja palkita kuin pelotella säkeillä?

Mitä kaikkea sielä lattioilla pyörii ja miten paljon? Koska se oma asenne voi olla liian kova!

5

Vierailija
25/29 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minka takia menee huudoksi ja itkuksi?

Vierailija
26/29 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennään kaikki lastenhuoneeseen, aikuinen auttaa tai jakaa tehtäviä (sinä laitat legot paikalleen, sinä keräät pikkuautot jne.). Samalla jutellaan, koitan tarkoituksella pitää yllä hyvää ilmapiiriä, jotta kaikilla olis kivempaa.

Hyvin toimii sekin että luvassa on jotain kivaa sen jälkeen kun on siivottu. (esim. Kun huone on siisti ja kaikki tavarat kerätty lattialta ja laitettu omille paikoille voidaan katsoa yhdessä video).

Jos ovelta karjuu muksuja hommiin niin saa aika monta kertaa käydä komentamasta eikä silti yleensä tuu valmista.

Vien lisäksi aika ajoin pari laatikollista leluja autotalliin kiertoon. Kun on vähemmän tavaraa on helpompi siivota. Välillä tavaroita vaihdetaan ja autotallista tuodut tuntuvat taas ihan uusilta.

Mielestäni kannataisi kokeilla toisenlaista metodia jos tuo nykyinen ei toimi ja tuo vaan molemmille pahan mielen.

Vierailija
27/29 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa vaiheessa tyhjentäisin KOKO HUONEEN kaikista leluista, jäisi vain sänky ja pöytä ja koulutarvikkeet (tosin näin kesällä niitäkään siis). Eipähän tarvi siivoilla

Sitten yksi lelu kerrallaan kaivetaan sitten vaikka sieltä varastosta jonka siivoamiseen ei siis mene kuin se minuutti.

Ihan liian paljon olen nähnyt lastenhuoneita, jotka on roipetta täys ja sitä roipetta ei lapsetkaan osaa arvostaa.

Vierailija
28/29 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkien siivoaminen pois heti leikkien jälkeen, ellei ole kyse hienosta junaradasta tms.

Arkisin lapset heittää iltapesulle mennessä vaatteensa pyykkikoriin.

Ja perjantai iltapäivisin lapset siivoavat omat huoneensa ennen kuin karkkipäivän karkit ostetaan. Meillä tosin saa syödä niitä perjantain karkkeja koko viikon. Joskus jopa haluavat imuroida. poika 7-v kiukuttelee ja laittaa joskus vastaaan, mutta kun ryhtyy - tekee kunnolla. Tyttö 9 v levittää vaattteita päivittäin monta tyyliä lattialle ja siivoaa kaappinsa tyylien tms. mukaan sisustaen ja kaunistaen - vie iäisyyden.

Vierailija
29/29 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen tarttee huonettaan nuolla joka ilta?

Tehnyt itsekin niin?

Mistä tollanen peräisin?

Vaaditko liikaa lapselta kuitenkin?

5

En todellakaan vaadi lapselta liikaa. Syötyään pitää viedä ruokailuvälineensä tiskipöydälle (viimeisien kuukausien aikana on nostettu rimaa, pitää laittaa tiskikoneeseen), sisääntultaessa takki pitää laittaa naulakkoon, ja huone pitäisi tosiaan iltaisin siivota. Mistään "nuolemisesta" ei ollut puhetta, kuten sanoin, saa jättää esim. legorakennelmat/junaradat paikalleen jos jatkaa leikkiä seuraavana päivänä. Pöytä saa olla sikinsokin (kuten aina onkin) mutta ei mielestäni ole liikaa vaadittu että lattia on kutakuinkin rojuton.

Täälläkin aina mollataan äitejä, jotka eivät vaadi lapsiltaan mitään ("tulee selkärangattomia teini-ikäisiä ja pullamössöaikuisia") tai että kun ei äidit opeta poikiaan siivoamaan, niin sitten aikuisena vaimot ovat kovilla kun mies on opetettu siihen, että "äiti/nainen passaa ja itse ei tarvi kun maata sohvalla" tms.

Ja nyt sitten, kun mä yritän opettaa pojalleni jonkinlaista osallistumista ja omien jälkien siivoamista, olenkin "hullu" ja "natsiäiti".

Joo-o.. tänne av:lle ei kyllä kelpaa mikään.

ap

ei varmaan muut.

Kuulostat ihan normaalilta. Minäkin käskisin lapsia siivoamaan joka ilta jos jaksaisin kuunnelle tappelua ja huutoa mutta kun en jaksa :(

huoneet ovat sitten kamalasssa kunnssa. JA vaikkeivat aina olisikaan niin siivouspäivät on samanlaista kuin teillä siivousillat, ihan kamalia. 12-vuotias esim. saa koulussakin kehuja pulpetin,tavaroiden yms.siisteydestä mutta kun pitäisi omaaa huonetta siivota niin jää juuri lueskelemaan yms. ARGH!

Meillä ei saa siivouspäivänä karkkia eikä pelata jos ei ole siivottu. (On siis yhdistetty karkki-ja pelipäivä). TOKI saa siivota edellisenäkin päivänä, ja vaikka pitää huoneen koko ajan puhtaana, ja lapset tietävät tämän. Silti on mennyt joskus viikkoja että ei ole ollut peli- eikä karkkipäivää.

Voimia ap sinne. Älä usko kaikkea tyhmää mitä täällä kirjoitellaan. Olen monesta ketjusta huomannut että joku ihme kiusaaja on niihin pesiytynyt ja tämä kirjoittajan tyyli on tosi ilkeä ja ihan yksinkertaisetkin asiat hän vääntää aivan kummallisiksi. Liekö sitten yksi ja sama lapseton yksinelävä joka haluaa purkaa täällä pahaa oloaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän