Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka helkkarin ilta sama tappelu lapsen kanssa huoneen siivoamisesta! en jaksa!!!

Vierailija
14.06.2010 |

Aina sanotaan, että kun vaan pysyy lujana ja jämptinä, eikä anna löysää/periksi, niin ajan myötä se lapsi alkaa tehdä kuten aikuinen sanoo. NIIN SIIS KUINKA KAUAN, ETTÄ ALKAA TUOTTAA TULOSTA?!?

Lapsi on nyt kohta 8-vuotias.

tunti sitten päättyi taas (joka ilta esiintyvä) vääntäminen huoneensa siivoamisesta. Se menee aina kutakuinkin näin:

minä: mene siistimään jälkesi huoneesta (tarkoittaa, että ylimääräiset levitetyt romppeet paikoilleen, jos on tehnyt jonkun hienon junaradan/legorakennelman, sitä ei tarvitse rikkoa ja siivota, voi olla viikonkin esillä, mutta siis muu tilpehööri, likaiset vaatteet yms. pitäisi kerätä)

lapsi: --- (ei tee mitään)

minä: mene siivoamaan nyt se huoneesi, 15 minuuttia aikaa.

lapsi: emmää ehi tossa ajassa... (kulkee vaan huoneessaan edes takaisin, muka aloittaa siivousta mutta kun saa yhden tavaran käteensä, jääkin tutkimaan sitä/leikkimään sillä, haahuilee eli mitään ei tapahdu)

minä: nyt vauhtia toimintaan!

lapsi: --- (haahuilee edelleen, istuskelee, leikkii, käy vessassa mutta siivousta ei tapahdu)

minä: nyt siivoa se huoneesi, tai (tätä seuraa uhkaus, kuten eilen että tulen muovikassin kanssa keräämään lelut ja vien pois)

lapsi: emmää millään ehi tossa ajassa (ei edelleenkään tee yhtään nopeampaa tai saa mitään aikaiseksi)

minä: ja nyt minä tulen sitten sen muovikassin kanssa, 15 min kulunut!

ja sitten toteutan uhkaukseni ja lapsi rupeaa itkemään raivokkaasti vieressä huutaen kuinka olen tyhmä jne jne.

Mutta siis AINA, joka helevetin ilta tää sama!! Mitä mä teen väärin?! Luulin että tämän pitäisi tuottaa tulosta jossain vaiheessa (eli kun sanon lapselle, että siivoa huone, hän alkaisi sitä siivoamaan ja tekisi myös niin koko ajan)

mä alan jo itse "oireilemaan", nykyisin tunnen kuinka verenpaine nousee jo ensimmäisen käskyn jälkeen ja alkaa vituttamaan että joutuu taas vetämään saman saatanan shown ja ravaamaan minuutin välein hoputtamassa lasta siivoamaan kaiken muun iltatohinan lomassa, ja loppujenlopuksi ei kuitenkaan tapahdu mitään.

Kunpa lapset kasvaisivat nopeasti ja saisin taas huushollin takaisin vain minulle ja miehelle. sitä odotellessa...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sä olet liian joustamaton ja lapsi toimisi paremmin, jos vaikka alkaisit hänelle kaveriksi, etkä hermostuisi. Lisäksi sun pitäis ymmärtää että hän on vasta lapsi. Tuommoiset ronskit uhkaukset vaan tuntuu julmalta ja inhottavalta kuin äiti ei rakastaisi ollenkaan.

Vierailija
2/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pitäisi sanoa "no joo, ei sun nyt tarvi siivota sitten kun ei kerran huvita"

hmm. en ihan usko, että toimisi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne likaiset vaatteet sun muut roippeet voi siivota paremmalla ajalla, hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa.

Isommat leikit (kuten teillä tehtykin) voi jättää ennalleen jos niillä ollaan leikkimässä vielä seuraavanakin päivänä.

Vierailija
4/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ne likaset vaatteet nakataan heti pyykkikoriin, eikä lattialle!?

Jos lapsen huoneen nurkkaan tai käytävään voisi heittää likakorin johon ne olisi näppärä nostaa?

Mitä muuta lapsen on siivottava? Kerro niin koitan auttaa.

Kakkonen puhuu asiaa. Tollanen natsikarjuminen tuntuisi sinustakin kamalalta.

Vierailija
5/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei ole jaksamisesta, vaan aivan selkeästi vaan viitsimisestä. Toisinaan on nimittäin kokeiltu siivousta ihan päiväsaikaankin, ihan samalla lopputuloksella.

ap

Vierailija
6/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee vielä noin. Asennoidu siihen, että se kuuluu kuvioon. Helpottaa itseäsikin, kun tiedät, että toistoja tarvitaan paljon enemmän kuin koskaan osasit kuvitellakaan. Jos itse pysyt rauhallisena, ehkä lapsikin vähän helpommin toimii.

Mutta älä anna periksi.

Vierailija
7/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun heitä kometaa siivoamaan. Me tehdään niin, että ensin komennetaan siivoamaan. Sitten muutaman kerran huomautetaan. Sitten mennään perässä ja sanotaan, että hopi hopi aletaanpa raivata. Lopuksi jutellaan ja laitetaan kamat paikoilleen yhdessä. Nopeasti tulee tulosta, eikä tule riitaa, lapsetkin tekee.

Vain silloin on riidelty kun lapsella on selvä uhmainen asenne ja jäkätysta plus inhottavaa asennetta/puhetta. Noin muuten musta on normaalia ettei 9v poika ja 7v tyttö erityisesti halua siivota. Osaavat molemmat.

Vierailija
8/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä lapsesi on vaikea ryhtyä toimeen pelkästä sanallisesta käskystä? ehkä tarvitsee siihen aikuisen tukea, että alat kaveriksi/malliksi siivoamaan?

siivotuta aiemmin, ei viimeisenä hommana illalla.

eikö tuo tavaroiden poisheittäminen ole auttanut? ainakin se on hyvä tapa päästä roinasta eroon, jos lasta ei edes haittaa, että ovat hävinneet.

Vierailija
9/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen, toisen ja vielä kolmannenkin kehotuksen/käskyn sanon ihan normaalilla äänellä, jämäkästi mutta siis huutamatta/äkäilemättä. Sitten se viimeinen uhkaus saattaa olla äkäisesti sanottu/huudahdettu.

Ja siis lapselle olen järjestänyt huoneeseen paikat kaikelle, on tuoli, johon pitäisi riisua päivävaatteet yön ajaksi (silti ne vaatteet on aina ripoteltu pitkin lattiaa). Legoille, junapalikoille, papereille, kirjoille jne. on kaikille omat paikkansa, säilytystilaa on.

Lasta ei vaan KIINNOSTA se siivous. Hidastelee, ja jää vaan haahuamaan.

ap

Vierailija
10/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et anna lapsellesi koskaan periksi...

Anna asua sotkusessa huoneessa vaikka viikko tai kaks... kato miksi muuttuu...

Vierailija
11/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riitä, että lapsi siivoaa sotkunsa muista huoneista, omansa saa sitten pitää läävänä.

Sitten kun alkaa puhtaat vaatteet loppua, niin se on voi voi. Sitten ei enää löydä lelujansa, voi voi. Sitten ei kehtaa enää pyytää kavereita kylään, voi voi. Sitten alkaa omatoimisesti siivoamaan.

Jos olet 8vuotta toloksettomasti kokeillut omaa taktiikkaasi, niin on kyllä aika huomata, ettei se toimi. Muuta taktiikkaasi radikaalisti.

Vierailija
12/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, ettemme ole ainoita, jotka taistelevat iltaisin lasten huoneiden siivoamisesta! Lisää vinkkejä siis minäkin kaipaisin!

Ja tsempit ap:lle! Tiedän tunteesi!

Vierailija
13/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin kamalasti leluja ja muuta tavaraa, että kyllä sen edessä aikuinenkin hyytyy.

Meillä auttoi se, että osa tavaroista pakattiin kaappiin ylähyllylle, osa varastoon ja osa kokonaan pois. Lisäksi siivoaminen aloitetaan ajoissa. Ihanne olisi, että pannan samantien paikalleen, mutta esim. ennen harrastuksia/kavereille menoa tms. mukavaa pitää olla siivottuna. Kummasti tulee siistiä.

Ja toki välillä huudetaankin.

Vierailija
14/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen tarttee huonettaan nuolla joka ilta?

Tehnyt itsekin niin?

Mistä tollanen peräisin?

Vaaditko liikaa lapselta kuitenkin?

Meillä 5- vuotias osaa kiikuttaa likaset vaatteensa likakoppaan.

Meillä lapset auttaa muutenkin kotihommissa, niitä kiitetään ja kehutaan.

Auttaisiko viikkoraha?

5

Vierailija
15/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi 6-vuotias, ja siivoaa huoneensa normina joka ilta!!!

Jes! mä olen onnistunut edes yhdessä asiassa! jes-jes!

Vierailija
16/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n selostuksessa oli yksi iso kysmysmerkki: mitä teet, kun olet jätesäkin kera lapsen huoneessa ja lapsi alkaa itkeä? Keräätkö koskaan niitä leluja pois? - Miten ihmeessä kuvittelet, että uhkaus toimii, jos et koskaan toteuta sitä?!?

Ja joo, ei tarvitse kerätä pois ja heittää roskikseen heti ekasta uhkauksesta, mutta entäpä näin: "Jos ne lelut eivät tänään mene X-ajassa takaisin paikoilleen, ne kerätään tähän jätesäkkiin (kaikki mikä on lattialla/yltympäsri) ja ne saa takaisin vasta, kun kymmenenä iltana kaikki leväällään oleva on kerätty asiallisesti ja ripeästi pois". Ja sitten kanssa toteutat uhkauksesi, RIIPPUMATTA SIITÄ, ALKAAKO LAPSI ITKEÄ.

Ja tietysti leluja aletaan kerätä hyvissä ajoin ennen iltatoimia ja totaalista väsyä.

Ei tietenkään "jätesäkkiuhkaus" toimi, jos ei sitä koskaan toteuta. Täytyy olla realistinen tavoite ("lelut pois 20 minuutissa"), järkevä aika (aletaan kerätä leluja ajoissa) ja toteutuva sanktio (Ne lelut myös lähtee jäähylle tai kokonaan pois).

Vierailija
17/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä saa olla huihai ja kerran viikossa siivotaan. Riittää. Järkevää. Älykästä.

Vierailija
18/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsen tarttee huonettaan nuolla joka ilta?

Tehnyt itsekin niin?

Mistä tollanen peräisin?

Vaaditko liikaa lapselta kuitenkin?

5

En todellakaan vaadi lapselta liikaa. Syötyään pitää viedä ruokailuvälineensä tiskipöydälle (viimeisien kuukausien aikana on nostettu rimaa, pitää laittaa tiskikoneeseen), sisääntultaessa takki pitää laittaa naulakkoon, ja huone pitäisi tosiaan iltaisin siivota. Mistään "nuolemisesta" ei ollut puhetta, kuten sanoin, saa jättää esim. legorakennelmat/junaradat paikalleen jos jatkaa leikkiä seuraavana päivänä. Pöytä saa olla sikinsokin (kuten aina onkin) mutta ei mielestäni ole liikaa vaadittu että lattia on kutakuinkin rojuton.

Täälläkin aina mollataan äitejä, jotka eivät vaadi lapsiltaan mitään ("tulee selkärangattomia teini-ikäisiä ja pullamössöaikuisia") tai että kun ei äidit opeta poikiaan siivoamaan, niin sitten aikuisena vaimot ovat kovilla kun mies on opetettu siihen, että "äiti/nainen passaa ja itse ei tarvi kun maata sohvalla" tms.

Ja nyt sitten, kun mä yritän opettaa pojalleni jonkinlaista osallistumista ja omien jälkien siivoamista, olenkin "hullu" ja "natsiäiti".

Joo-o.. tänne av:lle ei kyllä kelpaa mikään.

ap

Vierailija
19/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla on nyt taas iso kassillinen leluja/kirjoja/vaatteita varastossa.

Mistä sait päähäsi, etten toteuta?

ap

Vierailija
20/29 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivuoja 2 viikon välein, ja edellisiltana siivotaan tavarat paikoilleen, silloin lapset järjestävät oman huoneensa. Väliajan saa olla aika huiskin haiskin, tosin likapyykki kerätään samantien kun riisutaan yhteen kasaan josta se viedään pyykkikoriin. Ja tietty jos on vieraita tulossa, järjestellään välipäivinäkin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi