Huomio kaikki joilla TOSI runsaat kuukautiset!!
Miten pärjäätte töissä jos ei pääse vaihtamaan kun pitäisi?
Käytättekö tamppoonia ja sidettä samaan aikaan?
Kuinka runsaat kuukautisesi pahimmillaan on?
Mulla on eka päivä niin paha,että ei voi lähteä kotoo melkeen mihkään,kauppaan tms.
Sidettä vaihdan jopa puolen tunnin välein.
Joskus kun nousee sohvalta ni tulee siteestä ohi ja valuu reisiä pitkin.Yö on kamala,ei paljon tarvii nukkua.
Arvatkaa kuinka väsynyt on menkkojen jälkeen?
Kuin tyhjiin imetty ,valkoinen haamu.
Kuukuppikaan ei käy koska kohdunnapukka niin alhaalla.
Siteissä on huonoa se ,kun sivuista tosiaan tulee ohi vaikka tilaa olisi vielä muualla siteessä kuin keskellä.
Mikä side on teistä paras?
Särkylääkkeitä käytän vuodon vähentämiseksi,mutta ihan pahimpaan ei nekään juuri auta.
Kommentit (179)
En lukenut kaikkia viestejä, mutta hormonaalinen ehkäisyhän auttaa, jos se sopii. Itselleni ei sovi. Apuna on Caprilon-niminen lääke, jota otan muutamana ekana päivänä vähentämään vuotoa. Ja jos pitää istua pari-kolme tuntia putkeen jossain palaverissa, niin yöside ja tamponi pitää olla, jotta välttyy noloilta tilanteilta. Anemian takia syön rautaa.
Teillä voi olla esim. hemofilia tai von willebrand. Hyytymishäiriöitä, siis. Kannattaa selvittää siksi, että esim. leikkauksissa osataan varautua, samoin synnytyksissä.
Googlettakaa ja käykää shyryn siuvilla lukemassa lisää. :)
t. von willebrand tyyppi 1
kohdunnapukka on kupin sisällä eikä yläpuolella.
En voisi tehdä työtä, jossa ei pääsisi vähintään joka toinen tunti vessaan. Pahimmillaan tamponia pitäisi vaihtaa tunnin välein, super-mallia.
Päivisin menee ihan ok paitsi että ekat pari päivää pitää kuppia tyhjentää 2h välein, muuten tulee yli. Päivinä 3-7 sen sijaan kuppi on maailman paras keksintö Ongelmana edelleen se eka yö päivien 1 ja 2 välissä kun tavaraa tulee siis niin paljon ettei nukkumisesta tule oikein mitään:( Nykyisenä ratkaisuna suurin mahdollinen tampax + yöside + pyyhe sängyn suojana. Tosi hot...
Tähän täytyy sanoa , että kavinta on yksi vaihtoehto.
Mulla oli superrunsaat ja päättymättömät kuukautiset - pääsin sitten lopulta sairaalaan .
Tehtiin kaavinta ja asennettiin hormoonikierukka.
Tämä oli perjantaina , saikkua vain se - humautusnukutus - kotiin samana päivänä.
Vuoto loppui , ei särkyjä.
Nyt maanantai ja suosittelen kyllä vastaavaa .
Yhdellä ystävän siskolla oli myös kaavinta auttanut runsaaseen vuotoon vuosikausia.
Oli supertampaxit ja siteet ja silti piti vaihtaa tunnin-kahden välein. Vuodot saattoi kestää kaksikin viikkoa. Myös kuukautiskivut oli niin järkyttävät, että liikkuminen oli väliin aivan mahdotonta parina ekana päivänä.
Yöksi piti keksiä vaikka mitä poppaskonsteja. Supersiteet, käsipyyhkeitä päksyihin (joo tosi ihanaa) lapsen vauva aikana leikoin lapsen vaipoista itselleni yöksi paksumman vaipan jne.
Sitten lääkäri ehdotti mulle hormonikierukkaa ja mulla ei ole ollut enää vuosiin vuotoa OLLENKAAN! Siis ah tätä autuutta!
toisena ja kolmantena päivänä n. puoli tuntia-tunnin. Mulla on joku Vuokkosten yömaksisuperhyperside, joka on reilut 30 cm pitkä ja se falskaa kummastakin päästä kun koko side on ihan veressä. Joskus olen punninnut täyden siteen ja se on painanut 60 g, kun normaalimenkkojen koko aikana vuoto on n. 50-80 ml. Eli tätä mulla on kaksi päivää. Siteitä ja tamponeja menee Neljäs ja viides päivä on sitten sellaista, mitä uskon muiden normaalien menkkojen olevan.
Töissä on joskus tosi hankalaa, kun on palavereja. Silloin joudun tunkemaan sisuksiini kaksi tamponia, laittamaan ihan järjettömästi talouspaperia siteen päälle ja sitten vielä sen maksisiteen. Niillä pärjään reilun tunnin jos on pakko.
Ponstan Forte on särkylääke ja tehoaa 60 % tapauksista (gynen mukaan). Sain myös toisen lääkkeen cyclokapron (tai jotain sen tyyppistä). en tarvinnut jälkimmäisiä, koska Ponstan auttoi mulla. Menkat ihan hirveet 1,5 tunnissa läpi yhdistelmästä Tampax super plus ja yöside.
Sitähän ei suositella niille joilla on veren hyytymisongelmia.
Aloitin vähähiilarisen ruokavalion puolisen vuotta sitten ja ihme tapahtui! Ennen mun menkat oli tällaiset: ensin tiputtelivuotoa pari päivää, sitten jättivuotoa 4-5 päivää, sitten normia pari päivää ja vielä pari niukkaa päivää. Kipeänä olin navasta polviin (hermosärkyä) pari ekaa päivää. Päänsärkyä oksenteluineen sekä päivää ennen että päivää jälkeen vuodon. Ennen menkkoja palelin pari päivää, sitten hikoilin pari päivää. Arvata voi, että en nukkunut n. viikkoon.
Lisäksi olin todella ärtyinen ja itkuinen muutamana päivänä ennen menkkoja. Ja että tässä ei olisi vielä kaikki, alavatsa oli pari päivää kipeä ja turvonnut myös ovulaation aikaan. Ja kierto oli kokonaista 20-22 päivää. Olen nelikymppinen ja tätä olin siis kestänyt lähes 30 v, jee. No, poisluettuna raskaudet ja täysimetysten ajat. Iän myötä kaikki vain paheni ja kierto lyheni.
Heti ekat menkat vhh:n aloittamisen jälkeen olivat helpommat kaikinpuolin. Syön nykyään myös d-vitamiinia 25 mcg ja kalaöljyä päivittäin, en tiedä onko niillä mitään tekemistä tän kans. Ainoa mitä on jäljellä on lievä hermokipu ja siihen auttaa iso annos b-vitamiinia. Nykyään mun menkat kestää 5 päivää ja ihan normivuotoa, oikeastaan niukahkoa enimmäkseen, kierto on 27 päivää. Turha kai sanoa, että aion jatkaa tätä loppuelämäni :)
3-4 loimittäin ja lomittain pahempina vuotopäivinä. Öisin sama + pumpulitukko pakaroitten välissä. Pitäis käydä jotain lääkkeitä hakemassa, mutta en oo ehtiny/viitsiny vielä..
ja tamponi-side-yhdistelmällä mennään 3 ekaa vuotopäivää ainakin, toisinaan jopa 5 päivää. Mulla ongelmana on mielettömän runsas hyytymien määrä. Yhtenä kertana kun yritin vaihtaa tamponia, sen mukana tuli kourallinen hyytymiä lattialle. Joka kerta ainakin jossain vaiheessa tulee sellainen kourallinen vessanpyttyyn kerralla. Kirkas vuotokin on toki ihan mielettömän runsasta ja tamponit pitää vaihtaa vähintään kahden tunnin välein.
Ja minäkin kärsin selittämättömästä lapsettomuudesta. Kaksi lasta olen saanut hoidoilla, luomuna ei tärppää.
Mielellään vaihdan tunnin välein, koska kuppi on täysi ja side ei pysty vetämään niin paljoo verta.
Näin mennään usein kolme päivää ja sitten pari helpompaa.
Yöllä on kuppi ja side, mutta pidän varmuuden vuoksi muovitettua froteeta allani, että uskallan nukkua vaikka ohi vuotaisi.
Olipa mukavaa löytää tähän ketjuun, josta löytyi monta kanssasisarta. Itse olen kärsinyt jo vuosia TOSI runsaista kuukautisista. Minun vuotojeni syynä ovat myoomat, jotka sijaitsevat kohtulihaksen sisällä. Leikkaushoito ilman kohdunpoistoa ei ole minulle mahdollista. Kohdun olen halunnut vielä pitää, koska minulla ei ole lapsia. Runsaita kuukautisia on yritetty hoitaa Cyclocapron ja Caprilon -nimisillä traneksaamihappolääkkeillä. Noita lääkkeitähän saa nauttia vain tarvittaessa eli silloin, kun vuoto on runsaimmillaan. Minun kuukautiseni ovat nyt todella arvaamattomat, on noiden lääkkeidenkin nauttiminen miltei mahdotonta. Eli saattaa olla todella niukkaa tiputtelua ja sitten yht´äkkiä on kuin tulppa kiskaistaisiin pois ja verta alkaa valua solkenaan, sekä isoja hyytymiä että kirkasta verta. Jotkut kuukautiset saattavat kestää viikkoja eli en oikein välillä ole tiennyt, milloin edelliset kuukautiset loppuu ja seuraavat alkaa. Yösiteen kanssa kuljen kuukauden jokainen päivä, kun pelkään yht´äkkisiä runsaita vuotoja. Kun vuotoa on paljon ob:n super plus (vihreä) tamppooni riittää ehkä 10 min ja sitten tulee jo yli. Käytän siis yleensä sitä Libressen paksun yösiteen kanssa. Yöllä käytän vaippaa ja pyyhettä. Miehen kanssa seksielämä on tämän vaivan takia kärsinyt erittäin paljon. Töissä tämän vaivan kanssa on todella stressaavaa. Minusta on kiusallista poistua yllättäen palaverista ja koulutusmatkat yhteisellä autolla kollegojen kanssa ovat myös stressin aihe. Harrastukset olen saanut unohtaa ja kyläilyt.
Pari kuukautta sitten sain tähän vaivaan hormoonikierukan, mutta mitään vaikutusta en ole vielä huomannut. Kuukautiset ovat yhtä runsaat ja epäsäännölliset kuin aikaisemminkin.
Seuraava askel minulle on sitten se kohdunpoisto.
kyllähän tuohon lääkkeet tai muu apu löytyy
mulla runsas vuoto väheni karppiruokavaliolla 3:n päivään, joista kahtena vuosi normisti ja yhtenä tiputteli.
Nyt oon taas palannut tavis ruokaan ja sen kyllä huomaa kuukautisten aikaan. Yö siteessä hiihtelen päivät vesasta toiseen :(
e-pillerit runsaaseen vuotoon/kuukautiskipuihin?(:
tarvii olla aina tuplavarmistus, tamponi ja side tai kuukuppi ja side.
Kuukuppi ei kyllä mulle ollut mikään pelastus runsaille päiville vaikka tykkään siitä pienemmän vuodon päivinä koska se kyllä joskus vuotaa ohi. Olen koittanut kahdenmerkkistä kuppia ja se täyttyy niin nopeasti että kerrankin kävi 2 h palaverissa niin että sit kun nousin tuolista niin asennon vaihto sai aikaan sen että se vuoti ylitte. Asiakastapaamiset kestää välillä 3 h ja siinä välillä on pakko päästä kerran vaihtamaan, muuten ei voi luottaa.
nyt hormonikierukka ja ei menkkoja ollenkaan!
Mutta ennen käytin yösidettä ja kuukuppia.
Joskus teininä oli niin runsaat menkat, että en voinut nukkua, vaan istualtaan vietin pahimpia öitä valvoen.
En jaksanut lukea ketjua läpi, joten joku lienee jo näin vastannut.
Minulla auttoi Caprilon, joka on siis runsaisiin kuukautisiin käytettävä lääke. Myös hormonikierukasta on kuulemma apua.
Eli gynekologille hakemaan apua!
Hanki hormonikierukka jos suinkin mahdollista!