Huomio kaikki joilla TOSI runsaat kuukautiset!!
Miten pärjäätte töissä jos ei pääse vaihtamaan kun pitäisi?
Käytättekö tamppoonia ja sidettä samaan aikaan?
Kuinka runsaat kuukautisesi pahimmillaan on?
Mulla on eka päivä niin paha,että ei voi lähteä kotoo melkeen mihkään,kauppaan tms.
Sidettä vaihdan jopa puolen tunnin välein.
Joskus kun nousee sohvalta ni tulee siteestä ohi ja valuu reisiä pitkin.Yö on kamala,ei paljon tarvii nukkua.
Arvatkaa kuinka väsynyt on menkkojen jälkeen?
Kuin tyhjiin imetty ,valkoinen haamu.
Kuukuppikaan ei käy koska kohdunnapukka niin alhaalla.
Siteissä on huonoa se ,kun sivuista tosiaan tulee ohi vaikka tilaa olisi vielä muualla siteessä kuin keskellä.
Mikä side on teistä paras?
Särkylääkkeitä käytän vuodon vähentämiseksi,mutta ihan pahimpaan ei nekään juuri auta.
Kommentit (179)
Olipa mukavaa löytää tähän ketjuun, josta löytyi monta kanssasisarta. Itse olen kärsinyt jo vuosia TOSI runsaista kuukautisista. Minun vuotojeni syynä ovat myoomat, jotka sijaitsevat kohtulihaksen sisällä. Leikkaushoito ilman kohdunpoistoa ei ole minulle mahdollista. Kohdun olen halunnut vielä pitää, koska minulla ei ole lapsia. Runsaita kuukautisia on yritetty hoitaa Cyclocapron ja Caprilon -nimisillä traneksaamihappolääkkeillä. Noita lääkkeitähän saa nauttia vain tarvittaessa eli silloin, kun vuoto on runsaimmillaan. Minun kuukautiseni ovat nyt todella arvaamattomat, on noiden lääkkeidenkin nauttiminen miltei mahdotonta. Eli saattaa olla todella niukkaa tiputtelua ja sitten yht´äkkiä on kuin tulppa kiskaistaisiin pois ja verta alkaa valua solkenaan, sekä isoja hyytymiä että kirkasta verta. Jotkut kuukautiset saattavat kestää viikkoja eli en oikein välillä ole tiennyt, milloin edelliset kuukautiset loppuu ja seuraavat alkaa. Yösiteen kanssa kuljen kuukauden jokainen päivä, kun pelkään yht´äkkisiä runsaita vuotoja. Kun vuotoa on paljon ob:n super plus (vihreä) tamppooni riittää ehkä 10 min ja sitten tulee jo yli. Käytän siis yleensä sitä Libressen paksun yösiteen kanssa. Yöllä käytän vaippaa ja pyyhettä. Miehen kanssa seksielämä on tämän vaivan takia kärsinyt erittäin paljon. Töissä tämän vaivan kanssa on todella stressaavaa. Minusta on kiusallista poistua yllättäen palaverista ja koulutusmatkat yhteisellä autolla kollegojen kanssa ovat myös stressin aihe. Harrastukset olen saanut unohtaa ja kyläilyt. Pari kuukautta sitten sain tähän vaivaan hormoonikierukan, mutta mitään vaikutusta en ole vielä huomannut. Kuukautiset ovat yhtä runsaat ja epäsäännölliset kuin aikaisemminkin. Seuraava askel minulle on sitten se kohdunpoisto.
myomat toki voi olla este raskautumiselle.
mulla ei myomia ollut, mutta vuotoa tuli kun hanasta, ja hyytymiä mätkähti...hb tippu 80 ...
nyt olen tyytyväinen, tehtiin kohdunpoisto täyhystyksellä, ja helppo leikkaus oli ja toipuminen.
turvotukset , jotka oli alituiseen alavatsalla, on poissa, samoi ikuiset kivut alavatsalla ja alaselässä... puhumattakaan jatkuvasta vuodosta, jota todella tuli kuin vettä hanasta viikko tolkulla ja ihan millon sattui, ja ilam ennakko varoitusta
jnejkne
eli naiset kohdunpoistoon, mikäli oireet ei hormonikierukalla tms poistu ja lapset on jo saatu
just tänään lääkärillä tästä asiasta. Aiemmin olen syönyt yhdistelmäpillereitä, mutta sairastuin auralliseen migreeniin ja ne on silloin kiellettyjä käyttää, voi tulla jotain neurologisia vikoja. Lääkäri kertoi eri vaihtoehdoista, eli minipillerit (suurimmalla osalla kuulemma _jatkuvaa_ tiputteluvuotoa), ehkäisyrengas tai -laastari (en saa käyttää kun on yhdistelmähormonihässäkkä,mutta auttais kuulemma tähän runsauteen ja kipuihin), kuparikierukka (vielä enemmän tiputtelua kuin minipillereillä), hormonikierukka (ei mulle kun en ole synnyttänyt) ja ehkäisykapseli, jota nyt kokeillaan mulle.
just tänään lääkärillä tästä asiasta. Aiemmin olen syönyt yhdistelmäpillereitä, mutta sairastuin auralliseen migreeniin ja ne on silloin kiellettyjä käyttää, voi tulla jotain neurologisia vikoja. Lääkäri kertoi eri vaihtoehdoista, eli minipillerit (suurimmalla osalla kuulemma _jatkuvaa_ tiputteluvuotoa), ehkäisyrengas tai -laastari (en saa käyttää kun on yhdistelmähormonihässäkkä,mutta auttais kuulemma tähän runsauteen ja kipuihin), kuparikierukka (vielä enemmän tiputtelua kuin minipillereillä), hormonikierukka (ei mulle kun en ole synnyttänyt) ja ehkäisykapseli, jota nyt kokeillaan mulle.
Ensin kokeilin e-pillereitä, seurauksena järkyttävät päänsäryt ja oikein satavarma ehkäisyteho kun ei tehnyt ollenkaan mieli. Hormonikierukka lihotti ja turvotti, lääkäri väitti ettei se lihota, mutta kas kun kierukka poistetiin tippui kilotkin. En usko et oli sattumaa.
Aloitin karppauksen n. 1,5 v sitten ja se auttoi aika lailla. Vuoto väheni huomattavasti ja menkkojen kesto lyheni pari päivää. Turvotusta ja päänsärkyä ei tullu ollenkaan. Sitten yks tuttu vinkkas, et kannattaa hankkia luonnollista progesteroni-voidetta, sitä saa ihan eu:n alueelta tilattua. Varmaan se(kin) on sallittua kaikkialla muualla paitsi täällä takapajulassa. Progesteronivoide teki mulla lopun kaikista kuukautiskivuista ja tasasi mielialan vaihtelut ja vuoto muuttui ihan normaaliksi. Suosittelen.
Vuoto on todella runsasta ja kestää pahimmillaan jopa 3 viikkoa, siteitä en voi käyttää kun iho ei kestä eli maksitampaxeilla mennään ja niitä sitten vaihdellaankin tiuhaan tahtiin. Jonkun verran apua olen saanut Caprilon-reseptilääkkeestä joka "hyydyttää" verenvuotoa etten valu aivan valtoimenaan. Ikävänä puolena tuossa on vaan sitten ne massiivisen kokoiset hyytymät mitkä pulpahtelevat ulos... E-pilleriaikoina menkkani olivat todella niukat mutta ikävä vaan että niitä en enää saa syödä ikäni ja tupakoinnin takia! :(
-Miranax
-Litalgin(auttaa kouristavaan kipuun parhaiten)
-Ponstan Forte
-Ardinex
Pelkällä buranalla en minä ainakaan pärjää
Tuo ei ole normaali tilanne. Mene lääkäriin ja hommaa apua. Syynä voi olla limakalvopoikkeama, polyyppi tai myoma, kilpirauhashäiriö tms.
Itse hankin samaan ongelmaan "lääkkeeksi" synnytyksen jälkeen hormonikierukan, joka luojan kiitos jätti menkat pois neljäksi vuodeksi. Hormonimäärä oli niin pieni, ettei se sekoittanut päätä ja elämää ollenkaan, kuten ehkäisypillerit tekivät.
Älä ihmeessä jää kärsimään karmeasta vaivastasi vaan iske lääkärin kanssa syyn kimppuun.
Tutustupa Duodecimin käypä hoito -suositukseen osoitteessa
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…
auttaa mulla ja ihan heti. Huomasin eron vasta kun aloin taas mutustamaan herkkuja ja näkyy heti runsaina ja kivuliaina kuukautisina. Kannattaa jättää kaikki sokeri pois ja viljat (pasta, leivät)
Voihan sitä tietty aina tarkistuttaa asian mutta ei siihen aina mitään varsinaista syytä löydy,saati että aiheutuisi jostain toisesta sairaudesta. T:75
Se tupakka on sitten niin rakas, että siitä et kykene luopumaan vaan mieluummin kärsit tästä?
Oletko harkinnut kohdunpoistoa tai lämpöpallohoitoa ongelman korjaamiseksi vai onko tarkoitus vielä yrittää lisääntyä? Siis en halua usuttaa radikaaleihin toimenpiteisiin mikäli se johtaisi ei-toivottuihin seurauksiin.
Lämpöpallohoito on mainio menetelmä, siinä ei poisteta mitään vaan ainoastaan alakautta ikäänkuin käräytetään kohdun limakalvo niin, että se kutistuu eikä vuoda enää liian runsaasti. Hormonitoiminta ja seksielämä säilyy ennallaan toisin kuin kohdunpoistossa.
Elimistön pitää tottua hormonikierukkaan. Minulla meni ensimmäiset 2 kk runsaasti verta vuotaen. Sitten se loppui neljäksi ja puoleksi vuodeksi. Autuasta!
Eikä seksielämä ole ikinä ollut niin iloista ja vallatonta, kun ei tarvinnut miettiä ehkäisyä ollenkaan.
gyne-polilla ja mitään syytä tähän epämääräiseen "verenvuototautiin" ei löytynyt. Limakalvot normaalit, ei polyyppeja, ei myoomia. Nyt on aika varattuna taas normigynelleni ja tarkoituksena olisi yrittää saada ne luonnonestrogeenia sisältävät yhdistelmäpillerit jotka sopivat myös tupakoitsijalle.
t: 74 joka tietää avun löytyvän yhdistelmäpillereistä mutta ei halua luopua ainoasta jäljellä olevasta paheestaan... :(
Tuo ei ole normaali tilanne. Mene lääkäriin ja hommaa apua. Syynä voi olla limakalvopoikkeama, polyyppi tai myoma, kilpirauhashäiriö tms. Itse hankin samaan ongelmaan "lääkkeeksi" synnytyksen jälkeen hormonikierukan, joka luojan kiitos jätti menkat pois neljäksi vuodeksi. Hormonimäärä oli niin pieni, ettei se sekoittanut päätä ja elämää ollenkaan, kuten ehkäisypillerit tekivät. Älä ihmeessä jää kärsimään karmeasta vaivastasi vaan iske lääkärin kanssa syyn kimppuun. Tutustupa Duodecimin käypä hoito -suositukseen osoitteessa <a href="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…" alt="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…">http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…;
Voihan sitä tietty aina tarkistuttaa asian mutta ei siihen aina mitään varsinaista syytä löydy,saati että aiheutuisi jostain toisesta sairaudesta. T:75
Ei löydykään, mutta hoito on silti sama ja sen määrää lääkäri. Lukekaa Duodecimistä artikkeli, linkki aikaisemmassa viestissäni.
Toisekseen; on tuo aika hedelmätön ajatus olla menemättä lääkäriin ison fyysisen vaivan kanssa. Kyllä ne lääkäritkin ihme kyllä monesti ammattinsa osaavat. Ujosteletteko te vai mitä?
Minulta loppui ujous kun kahdeksan viikkoa makasin Naistenklinikalla tongittavana opetuspotilaana. Harvan alapää on niin paljon esillä ollut kuin minun, enkä edes tienannut siitä mitään.
Niin kyllä se tupakka on tällä hetkellä senverran rakas että en ole siitä valmis luopumaan!
Kohdunpoistoa en vielä harkitse sillä ikää minulla on vasta 39! Tuo lämpöpallohoito voisi olla sopiva vaihtoehto jos ei mitään muuta vaihtoehtoa löydy. Mutta tosiaan olen menossa gynelleni ja tarkoitus olisi yrittää saada ne luonnonestrogeenia sisältävät yhdistelmäpillerit jos vaikka niistä olisi apua.
t: se syntinen ja paha 74 joka rakastaa röökiä
Se tupakka on sitten niin rakas, että siitä et kykene luopumaan vaan mieluummin kärsit tästä? Oletko harkinnut kohdunpoistoa tai lämpöpallohoitoa ongelman korjaamiseksi vai onko tarkoitus vielä yrittää lisääntyä? Siis en halua usuttaa radikaaleihin toimenpiteisiin mikäli se johtaisi ei-toivottuihin seurauksiin. Lämpöpallohoito on mainio menetelmä, siinä ei poisteta mitään vaan ainoastaan alakautta ikäänkuin käräytetään kohdun limakalvo niin, että se kutistuu eikä vuoda enää liian runsaasti. Hormonitoiminta ja seksielämä säilyy ennallaan toisin kuin kohdunpoistossa.
Ei tähän vaivaan sen paremmin kuin moniin muihinkaan aina syytä löydykään, mutta tepsivää hoitoa on tarjolla. Tietäisitpä, miten usein hoidetaan oireita ihan kokeilemalla ja sitten päädytään diagnoosiin, kun hoito auttoi.
Lääketiede ei ole eksakti tiede, mutta menkkavaivoihin on olemassa tehokasta apua monenkinlaista. Niitä ei saa käsikauppalääkkeinä vaan lääkärin kautta.
Jos lääkäriin menon esteenä on nuori ikä tai yleinen kainous, pitää ottaa äiti tai ystävätär tueksi.
On turha kärsiä ongelmasta, joka voidaan hoitaa eri lääkkeillä, hormonivalmisteilla, hormonikierukalla tai -kapseleilla, kilpirauhaslääkkeellä, lämpöpallolla tai kohdunpoistolla tms.
Ystävättäreni poti tätä 20 vuotta, kunnes hänellä todettiin endometrioosi ja kohtu poistettiin. Nyt hänellä on 15-vuotias ihana adoptoimalla saatu tytär. Elämä ei loppunut kohdunpoistoon vaan sen laatu parani heti, kun leikkaushaavat paranivat.
Olen huono kirjoittamaan, mutta sydämestäni toivon: menkää lääkäriin ja hankkikaa apua. Ei teidän ole pakko kärsiä, vai onko?
Hiilihydraattien vähentäminen auttaa mulla ja ihan heti. Huomasin eron vasta kun aloin taas mutustamaan herkkuja ja näkyy heti runsaina ja kivuliaina kuukautisina. Kannattaa jättää kaikki sokeri pois ja viljat (pasta, leivät)
Ihmettelinkin tässä, että miksi menkat taas runsastuivat. Sattui nimittäin töissä "vahinko" ja tulvahti pöksyt vereen ja piti alkaa housuja pesemään.
Tajusin, että olin taas lipsunut, ja alkanut syömään pullaa, leipää ja sokeria.
Kun pysyn vhh:lla, niin normal-tamponi riittää päiväksi. Ei tarvitse vaihtaa työpäivän aikana.
Superimukykyinen tamppooni piti vaihtaa n 2 tunnin välein tai falskasi. Yöt minustakin olivat kamalia. Nyt olen ruvennut käyttämään tampoonia siteen kanssa myös öisin. Näin saan nukuttua huomattavasti paremmin.
Hormoinikierukkaa pidin 2 vuotta ja se vähensi vuotoja todella huomattavasti. Mutta valitettavasti sain siitä niin älyttömän aknen, että poistatin kierukan muutama kuukausi sitten. Sen jälkeen menkat ovat ollet todella siedettävät! Saa nähdä kuinka jatkossa käy. Nyt on ehkäisynä e-pillerit.
Jaksamista kanssasiskot!
kahden tunnin välein :) sitten et tiedä OIKEESTI runsaista menkoista yhtikäs mitään.
Voi hyvä Sylvi, pitääkö tässäkin ruveta kilpailemaan? Millainen itsetunto hakee vahvistusta sillä, että vähättelee toisten ongelmia, jotka varmasti ovat yhtä todellisia kuin omasi.
Ihmettelinkin tässä, että miksi menkat taas runsastuivat. Sattui nimittäin töissä "vahinko" ja tulvahti pöksyt vereen ja piti alkaa housuja pesemään.Tajusin, että olin taas lipsunut, ja alkanut syömään pullaa, leipää ja sokeria.
Kun pysyn vhh:lla, niin normal-tamponi riittää päiväksi. Ei tarvitse vaihtaa työpäivän aikana.
Puuttumatta ollenkaan uskontoosi ihmettelen, miten voit pitää samaa tamponia koko päivän. Se ei ole hygieenistä eikä turvallista, sillä lämmin, kostea ja verinen tamponi on mikrobeille maailman otollisin kasvupaikka.
Oletko koskaan kuullut toksisesta sokki-oireyhtymästä? Siihen voi kuolla. Lääketieteellisessä aikakauskirja Duodecimissä on mainio kuvaus aiheesta:
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_ar…
Lievempi tauti on hiivatulehdus, joka mielellään iskee noissa olosuhteissa.
Niin kyllä se tupakka on tällä hetkellä senverran rakas että en ole siitä valmis luopumaan!
Kohdunpoistoa en vielä harkitse sillä ikää minulla on vasta 39! Tuo lämpöpallohoito voisi olla sopiva vaihtoehto jos ei mitään muuta vaihtoehtoa löydy. Mutta tosiaan olen menossa gynelleni ja tarkoitus olisi yrittää saada ne luonnonestrogeenia sisältävät yhdistelmäpillerit jos vaikka niistä olisi apua.
t: se syntinen ja paha 74 joka rakastaa röökiä
Se tupakka on sitten niin rakas, että siitä et kykene luopumaan vaan mieluummin kärsit tästä? Oletko harkinnut kohdunpoistoa tai lämpöpallohoitoa ongelman korjaamiseksi vai onko tarkoitus vielä yrittää lisääntyä? Siis en halua usuttaa radikaaleihin toimenpiteisiin mikäli se johtaisi ei-toivottuihin seurauksiin. Lämpöpallohoito on mainio menetelmä, siinä ei poisteta mitään vaan ainoastaan alakautta ikäänkuin käräytetään kohdun limakalvo niin, että se kutistuu eikä vuoda enää liian runsaasti. Hormonitoiminta ja seksielämä säilyy ennallaan toisin kuin kohdunpoistossa.
No 39 on jo siinä ja siinä, jos aikoo lapsia hankkia. Ei välttämättä tärppää enää etenkään tupakan kanssa.
Ainut joka puhuu syntisestä ja pahasta olet sinä itse; mietipä, mitä psykiatri siitä sanoisi, että tuomitset itsesi freudilaisella lipsahduksella?
Libressen yöside on mun mielestä paras. Onks se joku long wings tms... Ollut aina. Käytän aina yösiteenä ja toisinaan joudun käyttään päivälläkin.
Menkkani tasoittuivat vauvan saannin myötä mutta kuuluin holvaaja ryhmään ennen ja menkat saatoivat kestää 8päivää.
Suosittelen syömään rautaa ympärikuuta, niin se hb:n pudotus ei ole niin äkäinen.