Mitä ihmisten arkista käytösmallia ette ymmärrä? Mikä saa sinut ärsyyntymään? Maalaisjärki kateissa?
Aloitan.
Kaupassa liukuportaan päässä ihmiset pysähtyvät siihen miettimään minne menisi, vaikka takaa tulee muita ihmisiä. Sitten joudut pyytämään anteeksi, että haluat mennä siitä ohi. Miksi siihen pitää pysähtyä?
Kommentit (1212)
Ajetaan maantiellä alinopeutta ja kun tulee ohituskaista ja menee siitä ohi, tämä alkaakin kiihdyttää tahallaan. Kaupassa tukitaan kärryillä käytävät ja hyllyjen edustat ja kun sivusta ottaa tavaran, katsotaan pitkään kuin halpaa makkaraa. Kaupan kassajonossa jätetään edellämenevään pitkä väli niin, ettei tämän takanatuleva pysty alkamaan laittamaan tavaroita hihnalle. Tätä en ymmärrä. Onko jätettävä hajurako vai mistä helvetistä on kysymys? Heitetään roskia tahallaan maahan, vaikka roskiksia olisi lähettyvillä, samoin kuin roskien heitto auton ikkunoista. Idioottimaista.
Toinen mikä tuli mieleen on kutsukortin lukemisen ymmärtäminen.
Jos kutsussa lukee, että on jokin pukukoodi tai muu toive, niin vieras ei osaa kunnioittaa sitä ja tulee joissain muissa vetimissä tai tuo lapsensa mukaan, vaikka kutsu olisi vain aikuisille. "Ei kai haittaa" tai "minun mielestä on ok, niin se on silloin ok myös kutsujalle". Jos ei halua/voi/tahdo pukeutua kutsun mukaisesti, niin ei sitten tule paikalle.
Tästä tulee varmaan sanomista, mutta minusta hyvää käytöstapaa voi osoittaa noudattamalla kutsussa esitettyjä toiveita, jotta juhlat olisi kutsujan näköiset. Jos ehdot eivät miellytä, niin aina voi jättäytyä pois ja osallistua myöhemmin sitten niihin kutsuihin, joiden ehdot sopii itselle. Tämä tuli mieleen viimekesänä häissä, jossa oli 20-luvun teema. Vain noin 1/3 oli pukeutunut teeman mukaan, 1/3 vähän sinne päin ja loput tuli normi tällingeissä ja 2 jopa farkuissa. Minulle tuli näistä kutsusta poikkeavista ensimmäisenä mieleen yksinkertaisuus, epäkunnioitus ja itsekkyys. Toinen farkkusedistä tuli myöhemmin illalla pyytämään tanssiin ja boolia juoneena sitten sanoin suoraan, etten lähde lukutaidottomien kanssa tanssimaan.
Pääkaupunkiseudulla tapahtuu usein näin eli bussi pysähtyy pysäkille ja jostain kauempaa juoksee mies joka yrittää ehtiä bussiin ja kuski odottaa melko pitkään. Mies hyppää kyytiin eikä tietenkään sano kiitos ja seuraavalla pysäkillä tyyppi jää jo pois.Miksei voisi samalla juosta sinne seuraavalle pysäkille 50m ?Näitä kiihdyttelijöitä sitten odotellaan useammalla pysäkillä ja matka senkuin hidastuu.
Humalassa sekoilua ei lasketa.
Ei se viina oikeasti järkeä vie, sä vain annat itsellesi luvan tehdä jotain mitä muuten et uskaltaisi.*
* poislukien ehkä jotkut bipot, persoonallisuushäiriöiset ym.
Joku ei taas ymmärrä avauksen pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla tapahtuu usein näin eli bussi pysähtyy pysäkille ja jostain kauempaa juoksee mies joka yrittää ehtiä bussiin ja kuski odottaa melko pitkään. Mies hyppää kyytiin eikä tietenkään sano kiitos ja seuraavalla pysäkillä tyyppi jää jo pois.Miksei voisi samalla juosta sinne seuraavalle pysäkille 50m ?Näitä kiihdyttelijöitä sitten odotellaan useammalla pysäkillä ja matka senkuin hidastuu.
Ehkä se oli juoksemassa sinne seuraavalle pysäkille asti, mutta ei kehdannut olla tulematta bussiin kun bussi jäi odottamaan.
Kaupassa kävellään tukkien koko käytävä. Varsinkin pariskunnat ja sitten löntystävätg ja katsovat pahasti, jos haluat kiireessä mennäs iitä ohi. Sen sijaan, että pariskunta tai ystäväporukka siirtyisi kohteliaasti sivuun, niin mulkoillaan ärsyyntyneesti. Ihan kuin se käytävä olisi vain hetiä varten.
Pikkulapsiperheille: tuskin kenelläkään teistä on aina niin kiire, ettei ehtisi syöttää jotain piltille ennen kauppaan menoa, ettei tarvitse ottaa kaupasta syötävää ja mussuttaa siellä? Kyse on varautumisesta. Tämä koskee monta muutakin: ei suunnitella, ei ennakoida mitään vaan mennään tohotetaan ja ihmetellään, kun homma tökkii.
Se, ettei millään voi kysyä myyjältä omatoimisesti, jos joku asia on epäselvää, vaan pähkäillään itsekseen viimeiseen saakka. Meillä esim. sellainen maksupääte, jossa debit/credit -valintaa ei tehdä nuolinäppäimillä tmv, vaan numeroäppäin 1 on credit ja 2 pankki ja lähes päivittäin joku vaan yhtään "lukematta" painaa sitä ykköstä tai 'OK'-näppäintä ja vasta, kun maksu on sitten menossa luotolle niin aletaan voivotella, että pitikin laittaa pankki, eikä luotto, saisko vielä vaihdettua. Tietty saa vaihdettua, mutta vähemmällä vaivalla pääsis, jos vaan heti kysyisit, miten se laite toimii, jos on epäselvää. Nykyään kyllä sanon itse kaikille, jotka vaikuttaa yhtään epävarmalta, että miten se maksupuoli siitä valitaan, mutta silti jollakin menee vikaan. Ja vaikka voisi toisin luulla, niin yleensä vanhukset ymmärtävät kysymättäkin, miten toimia.
Se, kun kaupassa edellä asioiva (usein sillä on vielä isot ostokset) pakkailee kaikessa rauhassa kun myyjä sanoo hinnan, ja tulee siinä sitten kiireettömästi ja alkaa kaivaa rahapussiaan laukun pohjalta. Sitten siinä säädetään bonusten ja maksukorttien tunnuslukujen kanssa. Kun saa sitten maksettua, jatkaa niiden ostostensa hiiiiiiidasta pakkaamista. Ja on koko ajan tiellä, kun menee omiaan siinä pakkaamaan. Eikä saa pakattua, vaikka seuraavan (eli minun jälkeen tulevan) ostokset jo odottavat.
Ihmiset, jotka eivät tiedä vilkun perimmäistä käyttötarkoitusta tai laitetaan se päälle vasta, kun rattia aletaan jo vääntämään kääntösuuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei millään voi kysyä myyjältä omatoimisesti, jos joku asia on epäselvää, vaan pähkäillään itsekseen viimeiseen saakka. Meillä esim. sellainen maksupääte, jossa debit/credit -valintaa ei tehdä nuolinäppäimillä tmv, vaan numeroäppäin 1 on credit ja 2 pankki ja lähes päivittäin joku vaan yhtään "lukematta" painaa sitä ykköstä tai 'OK'-näppäintä ja vasta, kun maksu on sitten menossa luotolle niin aletaan voivotella, että pitikin laittaa pankki, eikä luotto, saisko vielä vaihdettua. Tietty saa vaihdettua, mutta vähemmällä vaivalla pääsis, jos vaan heti kysyisit, miten se laite toimii, jos on epäselvää. Nykyään kyllä sanon itse kaikille, jotka vaikuttaa yhtään epävarmalta, että miten se maksupuoli siitä valitaan, mutta silti jollakin menee vikaan. Ja vaikka voisi toisin luulla, niin yleensä vanhukset ymmärtävät kysymättäkin, miten toimia.
Kassat: lopettakaa kysymästä, haluatko kuittia. Se kuuluu antaa automaattisesti ja asiakas sanoo, jos ei halua!! Eihän tätä ennen vanhaan kysytty edes.
Vierailija kirjoitti:
Kahvilassa voisi vähän miettiä valmiikis mitä ottaa eikä alkaa miettiä sitä vasta kun tulee oma vuoro! Samoin kaivaa maksuvälineet valmiiksi.
Kahviloissa on usein vaikea nähdä valikoimaa jos jonoa ja jotkut tuotteet ovat loppuneet tai eivät päivittäin samat tuotteet saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla tapahtuu usein näin eli bussi pysähtyy pysäkille ja jostain kauempaa juoksee mies joka yrittää ehtiä bussiin ja kuski odottaa melko pitkään. Mies hyppää kyytiin eikä tietenkään sano kiitos ja seuraavalla pysäkillä tyyppi jää jo pois.Miksei voisi samalla juosta sinne seuraavalle pysäkille 50m ?Näitä kiihdyttelijöitä sitten odotellaan useammalla pysäkillä ja matka senkuin hidastuu.
Ehkä se oli juoksemassa sinne seuraavalle pysäkille asti, mutta ei kehdannut olla tulematta bussiin kun bussi jäi odottamaan.
Tai ehkä luuli toiseksi bussiksi ja jää odottelemaan sitä seuraavalla pysäkillä. Välillä on vaikea erottaa bussien numeroita.
Kaupan kassalla pitkä jono. Sitten avautuu toinen kanssa. Ihmiset ryntäävät kuin villi mullilauma sille kassalle. Voisiko mennä asiallisesti jonotusjärjestyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei millään voi kysyä myyjältä omatoimisesti, jos joku asia on epäselvää, vaan pähkäillään itsekseen viimeiseen saakka. Meillä esim. sellainen maksupääte, jossa debit/credit -valintaa ei tehdä nuolinäppäimillä tmv, vaan numeroäppäin 1 on credit ja 2 pankki ja lähes päivittäin joku vaan yhtään "lukematta" painaa sitä ykköstä tai 'OK'-näppäintä ja vasta, kun maksu on sitten menossa luotolle niin aletaan voivotella, että pitikin laittaa pankki, eikä luotto, saisko vielä vaihdettua. Tietty saa vaihdettua, mutta vähemmällä vaivalla pääsis, jos vaan heti kysyisit, miten se laite toimii, jos on epäselvää. Nykyään kyllä sanon itse kaikille, jotka vaikuttaa yhtään epävarmalta, että miten se maksupuoli siitä valitaan, mutta silti jollakin menee vikaan. Ja vaikka voisi toisin luulla, niin yleensä vanhukset ymmärtävät kysymättäkin, miten toimia.
Kassat: lopettakaa kysymästä, haluatko kuittia. Se kuuluu antaa automaattisesti ja asiakas sanoo, jos ei halua!! Eihän tätä ennen vanhaan kysytty edes.
Tämä ilmeisesti jostain kumman syystä toisien kauppojen tapoihin kuuluu, ja btw myyjillä on hyvin vähän sananvaltaa tällaisiin yleisiin käytäntöihin, vaan tuollaiset ketjujen ja kauppojen yleiset ohjeet tulee meitä ylempää. Meillä kuitti annetaan mukaan välillä vähän puoliväkisin, vaikka asiakas siitä kieltäytyisikin, koska liikkeemme sijaitsee isossa kuappakeskuksessa ja kauppakeskuksen Prismassa myydään meidän tuotteita myös, joten varsinikin, jos asiakas ei ota kassia meiltä niin voisi olla kivempi siellä Prismassa, että ostoksesta löytyy jo kuitti, etkä mahdollisesti joudu vartijan kanssa tekemisiin.
Monella kaupassa ostoskärryt irtoaa käsistä ja jää käytävälle poikittain, kun näkee hyllyssä jonku tuotteen mitä pitää mennä hakemaan / valikoimaan. Eikö niitä kärryjä voi kulettaa mukanaan tai jättää edes sivuun jos poistuu niiden luota?
Miten voi olla että joillekkin maksaminen kassalla tulee aina yllätyksenä ja lomapakkoa aletaan etsiä laukusta vasta kun kassa kertoo ostostosten loppusumman? Onko jollekkin joskus käynyt niin että olisi unohdettu periä maksu?
Joillakin on hirveä kiire pinota tavaroitaan kassahihnalle röykkiöksi. Kassa ei piippaile ostoksia yhtään nopeammin, vaikka hihnalla olisi kasattuna kahdeksan asiakkaan tavarat.
Jos jossain on vaikka kaksi palvelutiskiä vierekkäin, niin miksi joidenkin mielestä on tärkeää että niille on erilliset jonot? Paljon fiksumpaa että on yksi jonno ja jonon ensimmäinen menee sille luukulle joka vapautuu ensin. Joskus on tullut hassuja tilanteita kun joku on tullut kysymään että kumpaan jonotan ja olen vastannut että siihen joka vapautuu ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei millään voi kysyä myyjältä omatoimisesti, jos joku asia on epäselvää, vaan pähkäillään itsekseen viimeiseen saakka. Meillä esim. sellainen maksupääte, jossa debit/credit -valintaa ei tehdä nuolinäppäimillä tmv, vaan numeroäppäin 1 on credit ja 2 pankki ja lähes päivittäin joku vaan yhtään "lukematta" painaa sitä ykköstä tai 'OK'-näppäintä ja vasta, kun maksu on sitten menossa luotolle niin aletaan voivotella, että pitikin laittaa pankki, eikä luotto, saisko vielä vaihdettua. Tietty saa vaihdettua, mutta vähemmällä vaivalla pääsis, jos vaan heti kysyisit, miten se laite toimii, jos on epäselvää. Nykyään kyllä sanon itse kaikille, jotka vaikuttaa yhtään epävarmalta, että miten se maksupuoli siitä valitaan, mutta silti jollakin menee vikaan. Ja vaikka voisi toisin luulla, niin yleensä vanhukset ymmärtävät kysymättäkin, miten toimia.
Kassat: lopettakaa kysymästä, haluatko kuittia. Se kuuluu antaa automaattisesti ja asiakas sanoo, jos ei halua!! Eihän tätä ennen vanhaan kysytty edes.
Niin ja sitten kun se automaattisesti annetaan ja otetaan seuraava asiakas, niin se kuittia haluamaton jättää sen kuitin rypistettynä kassalle, lattialle, täynnäolevaan roskikseen jne. Se kysytään vain siksi, että kassa voi laittaa sen puolestasi roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Ajetaan maantiellä alinopeutta ja kun tulee ohituskaista ja menee siitä ohi, tämä alkaakin kiihdyttää tahallaan. Kaupassa tukitaan kärryillä käytävät ja hyllyjen edustat ja kun sivusta ottaa tavaran, katsotaan pitkään kuin halpaa makkaraa. Kaupan kassajonossa jätetään edellämenevään pitkä väli niin, ettei tämän takanatuleva pysty alkamaan laittamaan tavaroita hihnalle. Tätä en ymmärrä. Onko jätettävä hajurako vai mistä helvetistä on kysymys? Heitetään roskia tahallaan maahan, vaikka roskiksia olisi lähettyvillä, samoin kuin roskien heitto auton ikkunoista. Idioottimaista.
Minulle ei ole koskaan sattunut tuota hajuraon jättämistä, pikemminkin päinvastoin yja takana oleva tökkii kärryillä takapuoleen.
Kahvilassa voisi vähän miettiä valmiikis mitä ottaa eikä alkaa miettiä sitä vasta kun tulee oma vuoro! Samoin kaivaa maksuvälineet valmiiksi.