Huomio kaikki joilla TOSI runsaat kuukautiset!!
Miten pärjäätte töissä jos ei pääse vaihtamaan kun pitäisi?
Käytättekö tamppoonia ja sidettä samaan aikaan?
Kuinka runsaat kuukautisesi pahimmillaan on?
Mulla on eka päivä niin paha,että ei voi lähteä kotoo melkeen mihkään,kauppaan tms.
Sidettä vaihdan jopa puolen tunnin välein.
Joskus kun nousee sohvalta ni tulee siteestä ohi ja valuu reisiä pitkin.Yö on kamala,ei paljon tarvii nukkua.
Arvatkaa kuinka väsynyt on menkkojen jälkeen?
Kuin tyhjiin imetty ,valkoinen haamu.
Kuukuppikaan ei käy koska kohdunnapukka niin alhaalla.
Siteissä on huonoa se ,kun sivuista tosiaan tulee ohi vaikka tilaa olisi vielä muualla siteessä kuin keskellä.
Mikä side on teistä paras?
Särkylääkkeitä käytän vuodon vähentämiseksi,mutta ihan pahimpaan ei nekään juuri auta.
Kommentit (179)
Kuukuppeja on eri merkkisiä ja -kokoisia.
Itse taistelin 20v eri välineiden kanssa; ainoa yhdistelmä joka on mulle toiminut on nuvaring ja kuukuppi. Kokeilin paria kuppia ennen kuin löysin itselleni hyvän (divacup). Mutta suurin vaikutus oli sillä että vaihdoin nuvaringiin. Kandee kokeilla!
Tsemppiä.
Olen useammankin kerran käynyt hakemassa apua mutta en ole saanut. Olen kokeillut e-pillereitä, caprilon lääkettä, ehkäisylaastaria yms. mutta ihan turhaan.
Ainoa mikä auttaa on burana 400 1-2 kertaa päivässä ja kotona pysymyminen ja vaan kärsiminen. Jos olen ollut töissä, olen vaan ollut pois omalla ilmoituksella ja kerran valehtelin olevani flunssassa kun oli pakko hakea lääkärintodistus. Kuukautiset nähtävästi nostaa kehon lämpötilaa joillakin asteilla sillä kun terkkari mittautti lämpöni mulla oli oikeasti 37 ja muutamia asteita päälle.
Odotan innolla vaihdevuosia, jolloin tämä piina loppuu!
koska vuodot oli ennen pillerien aloittamista ihan julmetut. Kävin asiasta gynellä ja määräsi yhdistelmäpillerit (Diane Nova, myöhemmin Yasmin), jotka sitten vaivaan toimikin eli vuoto väheni normaaliin ja kierto säännöllistyi. Kärsin siis myös todella lyhyestä ja epäsäännöllisestä kierrosta, hemoglobiini laski hälyttävän alas jne.
Jouduin yhdistelmäpillerit lopettamaan migreenin vuoksi, ja nykyään käyän minipilereitä. Vuoto oli aluksi jatkuvaa tiputtelua ja epäsäännöllinen kierto on ilmeisesti tullut jäädäkseen, mutta vuoto on niukentunut todella paljon. Menkat nykyään kerran kahdessa kuukaudessa, mutta kestävät pidempään.
En tiedä mitä teen, sillä lapsen yrittämistäkin pitäisi jossain vaiheessa alkaa harkita. Tietenkin sitä voi toivoa nopeaa raskautumista.. Olen lukenut että runsas vuoto voi olla oire lapsettomuutta aiheuttavista häiriöistä (esim. PCOS) joten pelottaa lykätäkään lasten yrittämistä. Toisaltaa tähän taitaa olla perinnöllinen taipumus kun en ole ainoa suvun naisväessä, joka tästä kärsii.
kun se oli tullut ulos. Ilmeisesti isojen hyytymien mukana pulahtanut ulos. En ole huomannut mitään. Onko kenellekkään toiselle käynyt samalla tavalla. Nyt kokeilen sitten e-pillereitä, eka kertaa elämässäni. Toivotaan, että tästä on nyt apu.
"Ponstan Forte on särkylääke ja tehoaa 60 % tapauksista (gynen mukaan). Sain myös toisen lääkkeen cyclokapron (tai jotain sen tyyppistä). en tarvinnut jälkimmäisiä, koska Ponstan auttoi mulla."
On myös tosi hyvä kipulääke.
minipillerit kyllä vähentää vuodon- mutta sitten vuotaakin koko ajan vähän. Mulla ainakin. Päädyin siihen et mielummin kerran kuussa jumalattomasti ku koko ajan vähän.
Mulla kans aivan mahdottomat vuodot nyt kolmannen lapsen jälkeen. Aikaisemmin Caprilon on auttanut hyvin, mutta nyt ei ole minkäänlaista vaikutusta. Sterilisaatio tehty viimeisen sektion yhteydessä, joten ehkäisytarvetta ei ole, enkä muutenkaan kestä pillereitä(pää kipeä koko ajan). Hormonikierukka ollut aikoinaan ja siihen silloin tyytyväinen, mutta todella hankala asettaa ja poistaa "hassun" anatomian vuoksi. Mulla vuodon aikana(n. 4-5 päivää) käytössä sekä tamponi ja side, molemmat kaikista imukykyisimpiä ja vaihtoväli n. 1-2 tuntia!! Hb ei ehdi nousta kunnolla väliaikana ja olo on todella väsynyt koko ajan. Normaalisti mulla hb ollut siinä 145-150 luokkaa ja nyt se on pysähtynyt 120-125 paikkeille, edes raskausaikana ei ollut noin alhaalla!! Mielessä on käynyt jo kohdun poisto, sillä oon jo lapseni (3) tehnyt!
Mulla kohdun lämpöpallohoito niukensi menkat olemattomiin mutta särky jatkuu
Kaks ekaa päivää käytän kahta tampoonia samanaikaisesti ja sidettä, muuten tulee jo puolessa tunnissa läpi tampoonista jos on vaan yksi. Kuukuppikaan ei auta, tulee yli melko nopeasti ja emätin menee helposti haavaumille kun pitää niin usein tyhjentää. E-pillerit ei auta, pahentaa vaan kipuja. Ibuprofeeni auttaa hitusen. Oon niin kateellinen niille niukkavuotoisille! Mut onneks se on vaan kaks päivää, sitten normalisoituu ja kivut katoaa :)
Minulla ollut nyt puolisen vuotta kuparikierukka. Menkat ovat jotain järkyttävää ekat kaksi kolme päivää mutta laantuvat sitten viikoksi normaaliksi. Tämän riskin halusin kuitenkin ottaa jotta seksi olisi mukavaa mutta ei siitä sen enempää.
Käytän pahimpana aikana inkontinenssisiteitä. Ovat parhaita imemään. Joskus enne kuin tämän keksin käytin frotee pyyhettä yöllä. Sängyssä muovitettu frotee. Päivällä myös inkoa sekä tamponi-maxiimu kuukautisside. On mennyt joskus housuista läpi ja meni pyykin pesuksi vessassa. Onneksi olen hoitoalalla joten toisten ymmärrys on todella hyvä. Ei nolota kuukautiset. Olen kokeillut joskus myös inkontinenssihousuja eli pantseja kun vessaan pääsy välillä hankalaa työssäni. Hyvi soveltuu tähänki vuotoon. Nyt juuri menkat ja ei ihan niin massiiviset tällä kertaa. Selvinnyt normi siteillä.
Ota yhteyt lääkäriis, kerro et kärsit runsaist. Mul itsellä myös, sain niihin kahta eri lääket, naprometin, jota otetaa yks aamuin illoin ja cyklokapron, jokasel annostus se mitä lääkäri määrää, mul siin kolme kolmesti päiväs. On auttanu, mut sit ku on joutunu usei käyttää, ni alkaa tuntuu ettei sit enää autakkaa mut on ollu taukoo ku oon ollu raskaana ja taas ku alottanu ni helpotust on ollu. Mullahan oli usein päällihousut veres ,ku vuosin nii pahasti. Mul on useempi ku yks päivä paha, nää on viä pitkätki, sit just ku aattelee et nyt loppuu pia, ei, taas alkaa ja paljon sit taas, anemiaahan siit pukkaa, täytys ain jaksaa sillo ottaa rautaa. Yön jälkee pahat, nouset ylös ni kaikki valuu lattial, jättää "lammikon" ja vana kulkee peräs vessaan
Mulla yleensä suurin ob ja lisäksi suurin siivellinen side. silti tahtoo valua siteen keskeltä ohi. Siksi laitankin toiset shortsimalliset lahkeelliset urheilualkkarit vielä pikkuhousujen päälle ja niihin toinen siivellinen side, joka nappaa ohivuodot. Tällä systeemillä olen selvinnyt jopa neljän tunnin koulutustilaisuuden.
Käytän myös päivisin yösidettä että vetää tarpeeksi ja käyn vaihtamassa tarpeeksi usein.
Ajattelin sellaisia mennä lääkäriltä pyytämään.
Myös runsaista kuukautisista kärsivä.
vähentämään kuukautisten määrää ja sitten vaan yösidettä ja vaihdetaan usein
Yksi kohtalotoveri täälläkin. Minulla on 7 vuotias poika ja sain syyskuussa keskenmenon ylläriraskauden jälkeen. Siis raskaus oli toivottu, mutta en uskonut noin monen vuoden jälkeen enää tulevani raskaaksi.
Km:n jälkeen vuodot on olleet tolkuttomat. Itse keskenmenossa menetin muutaman litran verta ja nyt nämä "kuukautiset" on haittaavan runsaat ja kestävät 10-21 vrk. Sain cyklokapronia, mutta ei ole ihmelääke mulle. Ibuprofeiinia menee tietysti. Söin Terolutia kuurin, joka auttoi sen verran, että oli kahden viikon vuotamaton jakso välissä.
Nyt solisee taas.
Järki lähtee! Olen aina inhonnut siteitä ja nyt kun ei superplus tamponilla pärjää, niin ahdistaa. Harrastan lenkkeilyä koirien kanssa ja juoksemistakin, mutta nyt ei uskalla kovin pitkälle lähteä.
Yön jälkeen suuta kuivaa ja huimaa kun on nestehukka. Lääkäriaika ois taas perjantaina.
Järki sanoo, että hormonikierukka ois hyvä, mutta se niistä taas herätetyistä lapsensaantitoiveista. :(
Kk:t kesti 7 pvää. Käytössä ollut tena inkontinenssisuoja, öisin laitoin 2. Tampoonia en voi käyttää. Mulla kohdussa myoma joka vuotaa. Avun sain akupunktiosta. Käyn nykyään säännöllisesti.
Kk:t ovat nykyään säännölliset ja vuotoa 4 pvää kerrallaan ja tavallinen plus side riittää.
Suosittelen rohkeasti koittamaan :)
Mulla on vähintäänkin runsaat menkat. Päivällä normaali side ei riitä mihinkään, joten käytän yösidettä aina, paitsi viimeisenä vuotopäivänä. Menkat alkoivat n. vuosi sitten, ja aluksi ne kestivät 11päivää, tulivat suunnilleen säännöllisenä aina. Nyt ne ovat tulleet runsaimmiksi, mutta kestävät vähemmän aikaa. Yöllä laitan imukykyisimmän yösiteen, vuoraan alkkarit vessapaperilla, mutta ei sekään auta. Yöllä en vuoda kovinkaan paljon, sen verran, että n. 5 vessapaperia kosteat. Kun aamulla herään, ryntään äkkiä vessaan, johon on matkaa n. 6metriä, mutta ei, en ehdi vessaan. Vessapaperien päälle tuli kauhea lammikko verta ja klönttejä, tänäänkin meni puolet pikkareille, ja veresi ne onneksi mustat + jalkoja pikin vuosi paljon verta.. Koskaan muulloin en ole onnistunut vereämään housuja enkä lakanoita, paitsi nyt. Ja sitten kun käy vessassa, vessanpönttövesi on ihan veressä.
Minulla runsaisiin kuukautisia auttoi novasyne-hoito, lämpökäsittely jolla tuhottiin kohdun limakalvot. Tehtiin alkusyksyllä 2014 ja nyt kävin 3 kk.n jälkeen jälkitarkastuksessa, kuukautiseni eivät täysin loppuneet, kuten aluksi luvattiin mutta ovat inhimillistyneet, vain muutama päivän kestäviksi, ei hyytymiä ja runsaampaa vuotoa vain päivä. Joten näillä mennään. Vauvoja ei enää kohdun limakalvon tuhoamisen jälkeen enää saa mutta kohdallani se ei haittaa, ikää nyt 40 v. Novasyne-hoito tehtiin puudutuksessa ja sain vielä huomautuksen kipulääkettä, kun tunsin kipua, jälkeenpäin olin illan kipeä ja alavatsasta herkkä jonkun päivän ja niukkaa jälkivuotoa palovammasta tuli jokunen viikko. Elämän laatu parani huomattavasti!
Ja kyllä olen tietoinen siitä että kello tikittää armottomasti eikä se tärppääminen olisi ollenkaan varmaa edes ilman tupakkaa. En tosin tiedä että haluankokaan edes sitä tärppäystä koska sairastan erästä tulehduksellista suolistosairautta ja joudun syömään siihen aika rankkoja lääkkeitä ja olen juuri saanut esikoiseni saateltua oman itsenäisen elämän alkuun mutta toisaalta en kuitenkaan vielä ole valmis luopumaan siitä mahdollisuudesta että ehkäpä kuitenkin...
Ja tuo paha & syntinen oli ironiaa, sillä nykyäänhän tupakointia pidetään syypäänä kaikkeen mahdolliseen alkaen dinosaurusten joukkotuhosta päätyen costa concordian uppoamiseen näin hieman kärjistetysti sanoen... ;)