Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ja taas oleskeluluvasta (ja ehkä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa asumisesta)!

19.08.2005 |

No nyt tuli kirje ulkomaalaispoliisista. Tiistaina pitää mennä kuulemaan oleskelulupapäätös. Nyt onkin sitten mukava viikonloppu tulossa, kun saa jännätä sitä tiistaita.

Pahimmillaan joudutaan molemmat jättämään opiskelut jäähylle ja muuttamaan miehen kotimaahan. No onneksi amk:sta saa pitää kaksi välivuotta ja kai sitä suomalainen eukko seisoo pari vuotta vaikka päällään.. Mutta silti hirvittää..

En pysty yhtään arvelemaan suuntaan tai toiseen mitä sieltä tulee ja siksi kaikki on nyt niin sekavaa..

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
25.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mies on toisessa Schengen-maassa. Mut ihania oli Suomen lähetystön väki. Kiittelin oikein, kun sain tavata Suomen viranomaisen, joka kohteli meitä a) pariskuntana ja b) ihmisinä :)

Vierailija
2/122 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se jossain vaiheessa toiminut meillä vähän vastavuoroisuusperiaatteellakin :) Meillä vain asiat ratkesivat nopeammin. Mutta eikö olekin mahtava tunne, kun alkaa elämä pikkuhiljaa normalisoitumaan?

Ja Merlot, kiitos sinullekin vielä täältä meiltäkin :) Suunnattoman innoituksen annoit meillekin miehesi kanssa sillä dokumentillanne. Oikein mukavaa kesän jatkoa teillekin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään miehelle sitten tuli lupa :). Tosin tässäkin on taas omat omituisuutensa, jotka haluan vielä selvittää.. Mukana tulleessa kirjeessä nimittäin selitettiin luvan tulleen miehen turvapaikkaprosessin myötä (häh, koska turvis-case on suljettu jo joskus tammi-helmikuussa). Samassa myös sanottiin, ettei hakmusta numero plaa-plaa-plaa (meidän avioliiton jälkeen jättämä hakemus, mikä kävi hallinto-oikeuden kautta) käsitellä, koska lupa on myönnetty tuon turvisasian myötä. Ihan kevyesti kummastuttaa taas tuon viraston toiminta...

Jotenki tässä tuntuu siltä, että ollaan oltu yks varottava esimerkki muille, koska meidän kohdalla tässä lupa-asiassa on joka ikinen mutka vedetty vaikeimman kautta.. Oisin ehkä toiminut aika monessa kohdassa eritavalla, jos oisin omannut saman kokemuksen hakemusta jättäessä kuin nyt.

Joka tapauksessa passissa on nyt A-lupa vuodeksi..

Vierailija
4/122 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut!! En osaa edes kuvitella, miltä mahtaa tuntua. Josko teillä nyt sitten olisi aikaa ja rauhaa keskittyä toisiinne...

Vierailija
5/122 |
22.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta vääntöä olette joutuneet kestämään, mutta pääasia että lupa on nyt taskussa :)

Vierailija
6/122 |
23.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän tarinanne antaa toivoa monelle muulle. Ja sinä itse olet antanut toivoa ja voimia monille. Te todistitte päättäväisellä taistelullanne, etteivät Suomen ilkeämieliset, maahanmuutosta määräävät viranomaistahot pysty erottamaan toisilleen määrättyjä toisistaan, vaikka haluaisivatkin.

Onnea koko pienelle perheellenne :)

Edelleen hengessä mukana :)

Vierailija
7/122 |
24.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeesti hirveesti kiitoksia sulle myös kaikesta tuesta (ja tosi kauniista sanoista mitkä piristi paljon!)! Myös toinen asia, mistä tällä viikolla puhuttiin, on nyt etenemässä.. Siis siinäkin suunnassa apuja on tulossa..

Vierailija
8/122 |
15.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne,että menräisiin naimisiin.Nigeralainen mies jota oikeasti rakastan.Ja uskon,että hänkin minua.Ei voi kestää,että elämä olisi jonkin paperinpyörittäjän armon alla.

Vierailija
9/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt torstaina ulkomaalaispoliisista soitettiin miehelle, että ens keskivikkona pitäisi tulla sinne " keskustelemaan hakemuksista" . Eipä siellä todellakaan varmaan mitään keskustelua luvaasa ole. Todennäköisesti kyse on karkotuksen/käännyttämisen toimeen panemisesta. Olisivat vaan sanoneet suoraan, koska kai jokainen tajuaa mitä siellä oikeasti tehdään.

Nyt ollaan sitten puhuttu suurin osa käytännön järjestelyistäkin mitä mun pitää tehdä täällä jos mies otetaan säilöön silloin. Mies on huolissaan miten jaksan hoitaa kaikki asiat yksin. No eipä tässä hirveästi vaihtoehtoja ole :(. Onneksi ollaan jo silloin ajat sitten varauduttu kaikkeen ja juteltu näistä asioista. Jotenkin vaan sitä aina ajautuu siihen, että kuvittelee elävänsä ihan normaalia elämää (niin kuin kaikki tutukin esim.) ja ostaa esim. kaapit täyteen ruokaa silloin kun on rahaa (ja sitten yhtäkkiä taas tajuaa että eipä olisi kannattanut).

Yksi ahdistavimpia asioita oli valehdella äidille puhelimessa (ovat tulossa kylää ens viikonloppuna), että joo tuo vaan hilloja ja marjoja. En halua kertoa vanhemmille vielä mitään ennen ke-iltaa, koska en halua heidän huolhtivan liikaa (ollaan ihan kylliksi huolia sisarusten kanssa aiheutettu heille tässä elämässä). Vanhemmat on kyllä ihan 200% mukana tässä jutussa (ja luvannut auttaa kaikessa mitä voivat).

Onpa sekava ja pitkä vuodatus, mutta pakko johonkin purkaa, kun en tosiaan vielä halua kenellekkään " oikeasti" kertoa..

Vierailija
10/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista, että lähettäisit teidän asianajajanne nimen ja yhteystiedot minulle sähköpostiini naija_wife@yahoo.com

Olisin äärettömän kiitollinen :)

Vierailija
11/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin sinulle sähköpostia

Vierailija
12/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuossa eilen taas ulkomaalaislakia. siellä sanotaan seuraavasti:

10 §

Tulkin ja kääntäjän käyttö

Tämän lain mukaisen hallinto- ja muutoksenhakuasian käsittelyssä on oikeus käyttää tulkkia. Viranomaisen on huolehdittava tulkitsemisesta 203 §:n mukaisesti. Ulkomaalainen voi hallintoasiassa tai muutoksenhakuasiassa käyttää tulkkia tai kääntäjää tämän lisäksi omalla kustannuksellaan.

Viranomaisen hankkimana tulkkina tai kääntäjänä ei saa käyttää henkilöä, joka on sellaisessa suhteessa asianosaiseen tai asiaan, että hänen luotettavuutensa voi tästä syystä vaarantua tai että asianosaisen turvallisuus saattaa vaarantua.

Tulkin salassapitovelvollisuudesta säädetään erikseen.

Ja kun me oltiin siellä ulkomaalaispoliisin haastattelussa, niin minun piti tulkata miehen lausunto (minkä poliisi oli kirjoittanut suomeksi) miehelle englanninksi. Ja tuossa laissa sanotaan, ettei tulkkina saa käyttää henkilöä, joka on sellaisessa suhteessa asianosaiseen tai asiaan, että hänen luotettavuutensa voi tästä syystä vaarantua tai että asianosaisen turvallisuus saattaa vaarantua. eli minun käsittääkseni en kai olisi saanut tulkata miehelle mitään.

En ymmärrä tätä. Huomenna soitetaan muutenkin asianjajalle ja pitää kai ottaa tämäkin puheeksi.

Vierailija
13/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te silloin päädytitte siihen ohjelmaan?

Monet suomalaiset eivät edes tiedä näistä asioista mitään. Monet ystävät ja tuttavat ovat olleet todella hämmästyneitä miten tässä maassa voi olla tuollaista (vrt. Uvin toiminta).

On tosi hyvä, että nämä asiat tuodaan julki ja olen tosi ylpeä teistä kun teitte tosi paljon tän asian hyväksi! Itseä kiinnostaa myös saada asialle lisää julkisuutta (etenkin nyt kun omalla kohdalla näyttää käyvän niin kuin käy).

Vierailija
14/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asianajaja otti yhteyttä ja kysyi olemmeko kiinnostuneita asiasta kun MOT-toimittaja oli soittanut hänelle ja kysynyt onko hänen asakkaana paria jotka ovat syyttä saaneet kielteisen päätöksen.

Ja sitten keskustelin mieheni kanssa asiasta ja tapasin toimittajan ja siitä se lähti.

Itse hämmästyin kun toimittaja lähti mukaan tapaamaan miestäni kun itse olin isäni kanssa lähdössä seuraavalla viikolla, mutta hyvä niin.

Mutta voisin sanoa etten enää uudestaan lähtisi siihen. Yksi kerta julkisuudessa riittää:)

Ihana kuulla että joku on ylpeä meistä:) Saimme aika paljon negatiivistä palautetta ohjelman johdosta, mutta toki myös hyvää.

Toivon mukaan ohjelma auttoi kaikkia jotka painiskelevat näiden lupa asioiden kanssa.

Vierailija
15/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti heidän pitää hankkia ammattilainen asialle. Koulutuksesi ja ammattisi ei kai ole tulkki? Eli viranomaisen pitää huolehtia myös siitä, että asia on oikein tulkattu ja että tulkkauksen tekee näissä virallisissa asioissa ammattilainen, joka on vastuussa käännöksen oikeellisuudesta. Ja lisäksi olet miehesi vaimo, eikä sinua senkään vuoksi saa käyttää tulkkina virallisissa tulkkauksissa. Eli joko poliisi kaivaa omasta henkilökunnastaan henkilön, jolla on vahva englannin taito tai he käyttävät ammattilaista tulkkaukseen.

Vierailija
16/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran kiitos kaikkien kärsivien puolesta rohkeudestanne sinulle ja miehellesi:) Kuinka paljon helpompaa nykyisin onkaan selittää omaa elämäntilannettaan kaikille " ymmärtämättömille" , kun aiheesta on annettu teidän avullanne tietoa julkisesti.

Negatiivista palautetta tulee aina ulkomaalaisasioista :( Suomi on täynnä pikkusieluisia rasisteja, jotka kuvittelevat oikeudekseen meidän " maanpettureiden" solvaamisen.

Mutta, ähäkutti, sinä sait miehesi Suomeen... ja niin saadaan me kaikki muutkin! Eli repikööt siitä kaikki asennevammaiset ;)

Vierailija
17/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut nyt puhetta tuosta asianajaja-hommasta.. minua nyt tosiaan pelottaa, meillä on nimittäin pakolaisneuvonnasta Päivi Keskitalo.. oikeen mukava ihminen tuntui olevan, mutta tekeekö kuitenkaan hommaansa ?!! Onko nyt myöhäistä vaihtaa asianajajaa, kun on tehty valitus jo hallinto-oikeuteen?! Ja nyt täytyisi toimia varsin nopsaan; torstaina lähdetään miehen kotimaahan, ja takaisin minä tulen vasta ensi vuoden alusta.. Apua, auttakaa hyvät ihmiset :) Ja onko kellään mielessä jotain hyvää asianajajaa, siis raha on tässä nyt sivu seikka, tahdon vaan perheeni pikaisesti yhteen.. Heti kun kielteinen tuli, soittelin täällä meilläpäin asianajajille, mutta kolmessa eri paikassa myönsivät, etteivät ole aikaisemmin tällaisia juttuja tehneet.. ja ulkomaalaispoliisi suositteli myös tuota Päiviä.. olemme tainneet tehdä todella typerästi.. kun emme heti etsineet oikeen huioou asianajajaa..

Vierailija
18/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on tosin hyvä kyky löytää oikeat sanat ja siten tututkin ovat kyselleet välillä neuvoja. Hakemukset ovat menneet aika usein läpi.

Vierailija
19/122 |
16.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ole tehneet typerästi! Olet suomalainen ja sinulle on opetettu jo lapsesta pitäen, että Suomen viranomaisiin voi luottaa ja heiltä saa asianmukaiset neuvot. Eli olet tässäkin asiassa toiminut kuten olet oppinut. Valitettavasti vain UVI:n virkamiehet eivät ole niitä ihmisen parhaita ystäviä, siis ainakaan niitten, jotka ovat hankkineet itselleen ulkomaalaisen puolison. Ja valitettavasti heidän kanssaan ei toimi ne lapsesta opitut tavat. Et ole ensimmäinen, etkä valitettavasti viimeinenkään, joka joutuu kantapään kautta oppimaan systeemin raadollisuuden. UVI:n toiminta asiakkaiden kanssa perustuu siihen, että asiakas on syyllinen kunnes toisin todistaa. Normaalilogiikan keinoin ei sitä systeemiä vastaan kykene kukaan toimimaan. Eli älä syytä itseäsi jostain, mitä et mitenkään voinut etukäteen tietää tai edes kuvitella.

Asianajajan vaihto ei varmaankaan tässä vaiheessa enää auta, eikä se ainakaan käännytysprosessia keskeytä. Minulla on pari nimeä tiedossa. Ja, vaikka itse olenkin ollut meuhkaamassa niistä hyvistä asianajajista, olen myös sanonut et on siellä pakolaisneuvonnassakin joku pätevä. Heidän suurin ongelmansa on se, että heillä on käytettävään aikaan nähden liian monia asiakkaita.

Ja ulkomaalaispoliisissakin on yllättävän monta " ihmistä" hommissa. Eli heidän neuvonsakaan eivät välttämättä ole huonoja. Paljon inhimillisempää ja järkevämpää väkeä kuin UVI:ssa.

Vierailija
20/122 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhve:

Miehelläni on tosin hyvä kyky löytää oikeat sanat ja siten tututkin ovat kyselleet välillä neuvoja. Hakemukset ovat menneet aika usein läpi.

Eli ymmärsinkö oikein, että miehesi on uuden ulkomaalaislain (astui voimaan 1.5.2004) aikana valittanut omastakin tapauksestaan ja asiat ovat nykyisin ok hänen osaltaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan