ja taas oleskeluluvasta (ja ehkä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa asumisesta)!
No nyt tuli kirje ulkomaalaispoliisista. Tiistaina pitää mennä kuulemaan oleskelulupapäätös. Nyt onkin sitten mukava viikonloppu tulossa, kun saa jännätä sitä tiistaita.
Pahimmillaan joudutaan molemmat jättämään opiskelut jäähylle ja muuttamaan miehen kotimaahan. No onneksi amk:sta saa pitää kaksi välivuotta ja kai sitä suomalainen eukko seisoo pari vuotta vaikka päällään.. Mutta silti hirvittää..
En pysty yhtään arvelemaan suuntaan tai toiseen mitä sieltä tulee ja siksi kaikki on nyt niin sekavaa..
Kommentit (122)
eli siis pitääkö lentoliput ja vakuutus olla jo maksettuna ennen kuin on tullut päätös saako viisumin vai ei?? Jos tuleekin kielteinen viisumipäätös.... aikamoinen rahareikä olisi.
Minä luulen että uvi vähät välittää tuloista. Tai sitten välittääkin päin vastoin kun itse luulisi. Esimerkiksi omalta kohdalta voin sanoa; minulla kaksi työpaikka (töissä 6-7 päivää viikossa) ja miehellä työpaikka. Soskussa/kelassa emme ole vierailleet ikinä (okei, viime vuonna yhden kerran, kun olin käynyt yksityisellä hammaslääkärillä.. josta kela korvaa osan, joten kävin siellä sitä varten..) eli voimme rehellisesti myöntää, että tulemme toimeen omillamme varsin hyvin, vaikka nyt miljoona omaisuutta ei olekaan kertynyt. Mutta kielteinen päätös tuli siitä huolimatta. Toisin kun esim ystäväpariskuntamme, jotka molemmat työttöminä kotona (viimeisen vuoden aikana vaimo ollut kuukauden mittaisen sijaisuuden tekemässä..) ja mikä oli päätös; myönteinen!! Eli mitä minä tästä päättelen?? Suomi haluaa nimenomaan niitä soskun elättejä.. eihän tuo tulot tietysti yksinomaan oleskelu-lupaa myönnä, mutta mielestäni tämä tapaus oli hyvin verrattavissa, sillä taustat/olosuhteet suht koht samat. Ehkä olen vain niin vihainen tällä hetkellä suomelle, että ajattelen näin..
Tuntuu olevan vähän arvontaa tämä päätöksenteko. Vietnamilaiselle tutullemme ei myönnetty turistiviisumia, jotta hän olisi päässyt matkustamaan Suomeen tapaamaan alaikäisiä lapsiaan. Hakemuksen liitteenä oli suomalaisen miespuolisen ystävän kutsukirje. Paha moka.
Tuttumme yritti uudelleen, tällä kertaa minun ja mieheni kutsumana ja sai viisumin kahdeksi kuukaudeksi. Tulotietojamme ei kyselty, kutsukirjeessä mainitsimme vain työpaikkojemme yhteystiedot.
Muuten, ulkomininisteriön ohjeissa todetaan näin: " Matkaan liittyvien kustannusten kattamiseksi henkilöllä on oltava riittävästi varoja suhteessa oleskelun kestoon ja tarkoitukseen sekä elinkustannuksiin matkakohteessa. Suomessa tämä määrä on 30 euroa matkapäivää kohden."
imouzzer:
eli siis pitääkö lentoliput ja vakuutus olla jo maksettuna ennen kuin on tullut päätös saako viisumin vai ei?? Jos tuleekin kielteinen viisumipäätös.... aikamoinen rahareikä olisi.
Mutta käsittääkseni vakuutus pitää olla maksettuna 8asiakirja toimitettuna) ja lentolipuista tehty kunnon varaus. ONGELMA tässä on nykyään se, että jos haluaa vähänkin halvemmat (ei siis businessluokan) liput, niin ne pitää lunastaa ja maksaa muutaman päivän sisällä.
Eli ensin pitää ottaa vakuutus ja sitten tehdä lentolipuista varaus vakuutuspäivien kanssa yhtenevästi. Sitten samantien suulähetystöön viisumia anomaan ja soitto perään parin päivän päästä, että saanko/kannattaako lunastaa liput? Haluavat kuitenkin sitten vielä sen kuitin maksetuista lipuista ennen kun sen viisumitarran passiin liimaavat.
Peppu juttu tässä TURISTIviisumissa on se, että meilläkin piti miehellä olla paluulippu (halpa, ei muutosmahdollisutta tietysti), joka luonnollisesti jää/jäi käyttämättä, mikäli oleskeluluvan saa/sai. Ja vaikkei saisikaan, niin oletettavasti se oleskelulupa ei tule turistiviisumin maksimiajan sisään (3kk), eli negatiivisenkin päätöksen jälkeen joutuu uuden paluulipun ostamaan. :(
Tutullamme ei ollut lentolippuja varattuna. Vakuutuksesta en tiedä. Lähetystöön pyysivät vielä tämän tuttumme haastateltavaksi. Meno-paluulippu pitää tietysti hankkia.
Jos niin millä perusteella sitä on haettu? Avioliiton? Onko miehesi tullut maahan turvapaikanhakijana?
Jos näin on niin varaudu myös siihen, että päätös saattaa olla negatiivinen ja jos näin käy niin yleensä siinä menetellään niin että miehesi otetaan välittömästi poliisiasemalla säilöön ja 7 päivän kuluessa lähetetään kotimaahansa.
Oletko aivan varma että miehesi suostuu palaamaan kotimaahansa tällä tavalla ja vieläpä elämään kotimaassaan pitempään? Olen kuullut että mikään ei ole nöyryyttävämpää afrikkalaiselle miehelle kuin palata kotimaahansa pakolla ja vielä poliisisaattueessa. Lisäksi palaaminen afrikasta myöhemmin takaisin Eurooppaan on kuulemma todella vaikeata. Ainakin rahallisesti. Oletko varma että miehesi edes haluaisi sinun muuttavan kanssaan afrikkaan vai haluaisiko hän että sinä pysyisit Suomessa järkkäämässä asioita hänen mahdollista paluutaan varten?
Anteeksi jos tuli negatiivista tekstiä, en halua lannistaa, en todellakaan. Haluan vaan että olet tietoinen myös siitä pahimmasta skenaariosta, että tiedät varautua. Nämä asiat ovat todella hankalia ja joskus viranomaiset ovat todella epäreiluja.
Toivon teille parasta!Tulethan sitten kertomaan miten kävi.
Vastaus ekoihin kolmeen kysymykseen on kyllä. Olen myös varautunut " pahimpaan" .
En ymmärrä mitä tarkoitat sillä että suostuuko mies palaamaan kotimaahansa noin. Käsittääkseni siinä tilanteessa ei hirveästi kysytä mitä itse haluat.
Miehen kanssa olemme keskusteleet kaikista vaihtoehdoista jo lupahakemusta jättäessä. Hän ei näe vaihtoehtona sitä, että asumme eri maissa (enkä minäkään). Asioita täällä voivat sitten tarpeen tullen järjestellä muutkin.
Palaaminen Suomeen voi olla vaikeaa, mutta se nyt ei ole ihan ajankohtaisisn murhe.. Sitä paitsi taloudellinen tilanteemme tulisi miehen kotimaassa olemaan todennäköisesti parempi kuin se on Suomessa. (miehellä koht.hyvätuloinen ammatti, jonka töitä ei, yllätys, yllätys, Suomesta saa. miehen perhe ei ole alimmista yhteiskuntaluokista.).
tai mielestäni luin jostain aiemmasta ketjusta. Minun aviomieheni on myös Nigeriasta, Lagosista, ja olemme keskustelleet vastaavasta oleskelulupa tilanteesta. Ensinnäkin varaudu pahimpaan (kuten edellä on jo todettu). Sillä yleensä, jos saa myöntävän oleskelulupapäätöksen, se ilmoitetaan teille kirjeitse (eikä siis kutsuta ' kuulemaan' päätöstä poliisiasemalle.) TOKI voi olla poikkeustilanteita, että esim. teidät kutsutaan sinne ja haastatellaan peri pohjin, ja sitten myönnetään olesk.lupa. Joissain tilanteissa miehellä saattaa olla jo turvapaikanhaku (asylum) jossain toisessa eu-maassa, jonka suomen viranomaiset saavat selville, tämä voi myös mutkistaa oleskeluluvan saamista Suomeen. Mutta siis siitä käännytyksestä kotimaahan sen verran että he eivät VÄLTTÄMÄTTÄ ota häntä suoraan poliisiasemalle, vaan saattavat jättää hänet vielä vapaalle, jolloin Sinulla on vastuu siitä, että hän ei pakene maasta sillä välin.
En usko, että teillä olisi Nigeriassa parempi taloudellinen tilanne kuin Suomessa. Ymmärrän kyllä että ei opintotuella ym paljoa nautita, mutta kyllä täällä paremmin asiat ovat, vaikka joituisikin tukien varassa elää aluksi. Toki jos miehesi on varakkaasta perheestä, ja perhe myös avittaisi teitä siellä toisessa kotimaassa, se olisi ehkä eri asia. Mutta Nigeriassa on todella huono/epävakaa talous eikä siellä myöskään ole mitään perusturvasysteemiä.
En ole näissä asioissa (vielä;)) mikään asiantuntija, mutta nämä asiat luulen tietäväni. Mutta älkää lannistuko, tällaisiin asioihin vaan tarvii panostaa kovasti ja hankkia oikeat informaatiot. Kyllä teidän tilanne selviää.
Mitä tiedän Nigeriasta, se ei ole välttämättä niin köyhä maa. Siellä on köyhiä, mutta on myös rikkaitakin. Rikkaat selviävät omassa maassaan paremmin kuin Suomessa. Jos sukulaiset ovat vähänkään sellaisia kuin mieheni ghanalaiset sukulaiset ja ovat sattuneet muuttamaan muuanne kuin Suomeen, he luultavasti lähettävät sekä rahaa että tavaraa aika paljon, joten loppujen lopuksi olot ovat paremmat kuin sosiaalituilla eläminen Suomessa.
Tosin itse en ole käynyt Ghanassa, joka on jossain määrin samantyylinen maa kuin Nigeria, mutta videoita olen nähnyt, sukulaisia olen tavannut ja alussa sain minäkin kokea tätä maallista hyvää sukulaisten taholta.
Tarkoitin vain sitä, että joillekin afrikkalaisille miehelle kotiinpaluu " väkipakolla" voi olla niin kova paikka että se saattaa yllyttää epätoivoisiin(?) tekoihin. Tiedän tapauksia joissa vastaavassa tilanteessa mies ei ole mennyt ollenkaan poliisilaitokselle kuulemaan vastausta vaan on lähtenyt karkuun jonnekin toiseen Euroopan maahan.
Todella kiva kuulla että miehesi haluaa asua kanssasi samassa maassa, sehän on kaikkein tärkeintä. Minäkään en näe mitään " ongelmaa" siinä, että asuisitte jonkin aikaa afrikassa. Toivottavasti teillä on kuitenkin säästöjä, Nigeriassa ei tosiaan ole minkäänlaista sosiaaliturvaa. (Olihan miehesi Nigeriasta?!) Pystyisikö joku sinun sukulaisesi Suomessa tarvittaessa lähettämään teille rahaa, jos joutuisitte hätätilanteeseen? (Näin et olisi myöskään täydellisen riippuvainen miehestäsi). Miehesi kotimaassa asuminen olisi varmasti tosi hyvä suhteellenne, oppisitte tuntemaan toisenne vielä 10 kertaa paremmin kuin nyt. Ei se afrikkaan muutto tietenkään niin iso asia miehellesi olisi, mutta varmaan miehesikin mielestä isoin kynnyskysymys on se pystyisitkö sinä elämään miehesi maassa! Se voisi olla aika iso kulttuurishokki sinulle ja riippuu tosi paljon luonteestasikin, kuinka mukavuudenhaluinen olet.
Anteeksi jos vaikuttaa siltä että maalailen piruja seinille. Teidän kannattaa varmaan nyt näiden kolmen päivän aikana miettiä nyt oikein tarkkaan miten järjestäisitte asiat, jos päätös on negatiivinen.
Jos miehesi on hakenut turvapaikkaa jossain muussa euroopan maassa niin sitten hänet lähetetään ensin sinne, ja sieltä taas eteenpäin afrikkaan. Minä kyllä luulen, että useimmiten kielteisen päätöksen saaja otetaan säilöön, ennemmin kuin päästetään vapaaksi, koska aina on se riski että ihminen lähtee karkuun. mutta en tiedä tarkemmin, ehkä se riippuu siitäkin kuinka hyvin puoliso saa viranomaiset vakuuttuneiksi.
hei,
käsittääkseni oleskelulupapäätöksen pitää mennä kuulemaan joka tapauksessa poliisiasemalle. Sitä ennen tulee kutsu kirjeitse. Mieheni sai myönteisen oleskelulupapäätöksen joku aika sitten, ja mekin menimme kuulemaan ne viralliset lauseet paperista luettuna ja tulkattuna, virallisesti kutsuttuna... Kuulemiseen piti tulla pyyntö kirjeitse, mutta koska satuin soittamaan kirjeen mahdollisen lähettämisen aikaan asian käsittelijälle, sanoin että turhaan sitä kirjettä lähettää, joten sovimme kuulemistapaamisen ajankohdan puhelimessa.
Niin ja mieheni oli ensin turvapaikanhakija (kielteinen päätös valituksenkin jälkeen) ja silti sai myönteisen oleskeluluvan perhesuhteiden perusteella! Eli pidetään peukkuja sinullekkin!!!
...kaikille kirjottaneille (en uskonut että tämä kiinostaa ketään, koska näitä ketjuja on täällä kuitenkin sen verran usein).
Mies on siis Nigeriasta (perhe asuu Lagosissa). Meidän onneksemme perhe on ihan kohtalaisen varakas (veli on jopa lähettänyt meille Suomeen kerran rahaa!) ja osalla sisaruksista on omia yrityksiä ja veljellä työnsä puolesta paljon kontakteja (on auttanut työn saamisessa sisaruksiaan). Mun vanhemmat myös on taloudellisesti hyvässä tilanteessa, joten sieltäkin apua tiukan paikan tullen on aina saanut.
Olen kyllä hyvin tietoinen Nigerian tilanteesta ja siitä, ettei sos.turvaa jne ole.
Miestä juuri eniten siinä mahdollisessa muutossa mietityttää se miten minä pärjään. Olen asunut Suomen ulkopuolella ennenkin (tosin Euroopassa), mikä ehkä auttaa tietyissä asioissa. Olen itsekin hiukan huolissani omasta sopeutumisestani..
Mies ei ole hakenut turvapaikkaa mistään muusta Euroopan maasta aiemmin. Enkä kyllä usko, että mihinkään epätoivoisiin tekoihin heittäytyy. Pakeneminen ei todellakaan ratkaise mitään, enkä hyväksy sitä. (Tästäkin on puhuttu..)
Pari päivää vielä..pahinta on se, ettei tiedä mitä tapahtuu. Päätöksen saatua voi ainakin alkaa suunnittelemaan eteenpäin, suuntaan tai toiseen..
Meilläkin tuli kirjallinen kutsu poliisilaitokselle kuulemaan päätöksen. Mies sai oleskeluluvan. Ja hän oli Suomessa ensin turvapaikan hakijana.Ja jos päätös on negatiivinen eikö siitä voi valittaa... Ainakin uskoisin kun avioliitto on todellinen niinkuin teillä tuntuu todellakin olevan. Ja yleensä ei pitäisi olla mitään ongelmaa jos ei ole mitään rikoksia taustalla. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Älä liikaa stressaa etukäteen, ehdit kyllä murehtia sitten myöhemmin jos päätös on negatiivinen. Tsemppiä!
T: Mamade
Heippa!
sellaista mietin että mitenkä sitä heti ollaan karkottamassa jos negatiivinen tulee?
Meillä sama tilanne ja mieheni ei joudu lähtemään minnekkään kun teemme valitusta hallinto-oikeuteen, jossa käsittely yli vuoden..blaah. Ikävä asia on se että sen vuoden aikana ei saa mennä kouluun eikä töihin, siis ei tavallaan saa olla olemassa... istua ja kuluttaa aikaa ja toisten rahoja kun omiakaan ei saa hankkia. Tähän se monella perilla tyssää, ei hermot riitä enää kun rahat loppuu..
valitusta tehdessä Suomen kansalaisen puoliso saa istua täällä... vaikka olisi luvatta tullut Suomeen alunperin. Näin ainakin meillä ja mies samalta suunnalta..
Osoite on Tennistie 1, mutta virallista nimeä en muista.
Meidän tuttavamme kävi sen koulun ja sai oleskeluluvan vain viimeisen kolmen kuukauden ajaksi, vaikka koulu kesti kolme vuotta. He yrittivät sanoa, että hän ei pärjää koulussa ja hän ei tule läpäisemään koulua kolmessa vuodessa jne. Mutta hän kävi kuin kävikin koulun. Samalla teki siivoustöitä, minkä senkin työn hän sai ilman papereita. En sitten tiedä saiko hän sen paikan vahingossa, mutta siellä hän on ollut töissä jo neljä vuotta.
Jos on tullut Suomeen " ilman lupia" eli laittomasti, ei saa olla töissä ennenkuin luvat on myönnetty, ei ollenkaan (vaikka olisi suomalainen puoliso). Mutta jos on alunperin tullut maahan luvallisesti, esim. jollain viisumilla ja sitten mennyt naimisiin suomen kansalaisen kanssa, niin sitten ei tarvitse työlupaa ja voi olla töissä.
Pakolaispuolesta e njuuri mitään tiedä, mutta siinä taasen on joku juttu että jos on ollu 2v suomessa niin sitten saa väliaikaisen sotun ja voi olla töissä...
Turvapaikan hakija joka on ollut suomessa yli 3 kk saa tehdä töitä ihan luvallisesti. 3-6 kk välillä veroprosentti on 35% jonka jälkeen se muuttuu prokressiiviseksi verotukseksi.
Jos ette usko minua, etsikää käsiinne uusi ulkomaalaislaki ja siitä pykälä työnteko.
Birbebek
birbebek:
Turvapaikan hakija joka on ollut suomessa yli 3 kk saa tehdä töitä ihan luvallisesti. 3-6 kk välillä veroprosentti on 35% jonka jälkeen se muuttuu prokressiiviseksi verotukseksi.Jos ette usko minua, etsikää käsiinne uusi ulkomaalaislaki ja siitä pykälä työnteko.
Birbebek
Tiedämme kyllä ;)
Ota kuitenkin huomioon, että turvapaikanhakijana Suomeen tulo on täysin laillista maahantuloa. Ei laitonta.
Eli mies ei sitten saanut oleskelulupaa. Syynä se, että avioliitto solmittu ainoastaan maahantulosäädösten kiertämiseksi.
Valitetaan hallinto-oikeuteen ja mies yrittää saada töitä (lopettaa opiskelun toistaiseksi), jos saisi työn perusteella jäädä Suomeen. Siis on töissä tällä hetkellä, mutta vain kesätöissä ja yrittää saada vakityötä.
Turistiviisumia varten miehelle oli myös avattu tili Suomessa, jossa 500 euroa rahaa (ihan summamutikkainen määrä). Siis vaan hänen nostettavissaan, eli ei kuitenkaan ollut ihan täysin minun " armoillani" ennen kun pääsi sosiaalietuuksien piiriin oleskeluluvan myötä.