ja taas oleskeluluvasta (ja ehkä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa asumisesta)!
No nyt tuli kirje ulkomaalaispoliisista. Tiistaina pitää mennä kuulemaan oleskelulupapäätös. Nyt onkin sitten mukava viikonloppu tulossa, kun saa jännätä sitä tiistaita.
Pahimmillaan joudutaan molemmat jättämään opiskelut jäähylle ja muuttamaan miehen kotimaahan. No onneksi amk:sta saa pitää kaksi välivuotta ja kai sitä suomalainen eukko seisoo pari vuotta vaikka päällään.. Mutta silti hirvittää..
En pysty yhtään arvelemaan suuntaan tai toiseen mitä sieltä tulee ja siksi kaikki on nyt niin sekavaa..
Kommentit (122)
jenni_117:
mies yrittää saada töitä (lopettaa opiskelun toistaiseksi), jos saisi työn perusteella jäädä Suomeen.
Eikä mies voi hakea opiskelijan oleskelulupaa tuon valitusprosessin ajaksi? Silloinhan voisi opiskella ja vähän työskennelläkin.
Pääsikö kuitenkin " vapaalle" valitusta tekemään?
se on aika painava juttu siinä asiassa.
Mulla oli kasassa jo huimat 7 viikkoa...
Voi olla, että viranomaiset uskoivat minua kun sanoin olevani raskaana, mutta mitään virallista tietoa siitä ei ollut, muuta kuin, että olin kerran käynyt neuvolassa rekisteröitymässä. Mutta mitään testejä/ultria raskaustodistusta en esittänyt tuossa vaiheessa (kun sellaisia ei vielä ollut).
Olisi kyllä ihanaista ajatella, että ihan vaan ihmisen sanaan luottavat. Mutta ainakaan jenni_117 ei näin näytä tapahtuneen.
Avioliitto on solmittu maahantulosäädösten kiertämiseksi eikä tarkoituksena ole viettää normaalia perhe-elämää. Euroopan jonkun ihmisoikeusartiklan tarkoituksena on turvata perhe-elämä ja jotain... Kuitenkaan se ei takaa puolisoille oikeutta oleskelulupaan toisen puolison kotimaassa... Koska avioliitto on solmittu maahantulosäädösten kiertämiseksi ei artikla koske meitä. VAAN SE ON SÄÄDETTY SUOJELEMAAN TODELLISTA PERHE-ELÄMÄÄ. Jotain tähän tyyliin (lappu on asianajajalla).
Eli siis meidän elämä ei ole todellista perhe-elämää ja avioliitto on lumeliitto. Kai sitten niin, en vaan oo ite huomannut (ehkä olen liian tyhmä). Eniten v***ttaa se, että tuntematon ihminen määrittelee parisuhteeni ja avioliittoni mitättömäksi p**kaksi. Voin ottaa kielteisen päätöksen vastaan, mutta noita yllä kirjoittamiani asioita ei tarvii tuntemattoman akan tulla mulle kertomaan..
Tottakai (suurin?) osa suomalaisten ja ei-EU-kansalaisten avioliitoista on solmittu siksi, että saadaan asua samassa maassa. Meidän tapauksessa miehen kotimaa ei vaan valitettavasti ole kovin houkutteleva paikka asua (mm. Lonely Planetin matkaoppaat kehottaa välttämään sinne matkustamista..). Jotta siis voisi jatkaa yhteistä elämää jne on mentävä naimisiin...
En tosiaan ole tajunnut, että asiattomat käyvät täältä hakemassa rasististen juttujen aiheita. Mutta näinpä näyttää olevan. Vaan kai aikuiset ja selväjärkiset ihmiset ovat tajunneet juttujeni pointit?
Jennille edelleen pahoitteluni. Voin vain kuvitella miltä tuntuu kun toiset määrittelevät suhteesi aitouden epäaitoudeksi. Toivottavasti näkevät teidänkin liittonne aitouden vielä. Tsemppiä!
Noh, vetäydynpä nyt tuonne miekkosen jo pojan väliin untenmaille mietiskelemään kuinka lumetta liittomme on ja miten paljon minua itseasiassa hyväksikäytetäänkään! :)
Pojan kenianmummi tulee huomenna ensivisiitille Suomeen. Ja kuulkaas, aiotaan lähettää se TAKAISIN kotimaahansa vierailun päätteeksi! Ai meitä, ei suostuta jakamaan tätä Suomen auvoisaa sosiaaliturvaa edes isoäidin kanssa! :)
että jonkun täytyy elämäänsä hakea sisältöä täältä!
Jomar: Mä kyllä luulen, että se teidän pojan mummi tulee tänne vaan sossun rahojen perässä! Sieltähän mekin ne miljoonat haetaan..
T. Ruma, läski, tyhmä blondi, jonka mies hakkaa+pettää
Minä soitin uville eilen, sillä päätös oleskeluluvasta oli luvattu jo heinäkuun lopulle. Eilen sitten uvilta sanoivat, että juu, päätös on annettu paikkakuntanne poliisille jo elokuun ensimmäinen päivä. Soittaessani poliisilaitokselle sanoivat että kutsu tulee asemalle tällä tai ensi viikolla.. Pelottaa aivan pirusti, en tiedä yhtään mitä sieltä voisi tulla.. Mutta kun puhuin tämän uvin naisen kanssa puhelimessa (joka tämän päätöksen meille on antanut..) niin voisin kuvitella että negatiivinen tulee. Ei kuulemma voinut puhelimessa sanoa, negatiivinen vai positiivinen.
Jos olisi positiivinen, olisiko hän voinut sen puhelimessa sanoa, onko kellään kokemusta/tietoa?!
Pelottaa aivan sairaasti, voi olla että ensi viikolla tähän aikaan asumme jo miehen kotimaassa ?!! Ei osaa keskittyä töihin, on kokoajan kuin jossain toisessa maailmassa.. (ja tosiaan; pian saatan olla ihan oikeasti..) Ollaan oltu pari vuotta yhdessä, naimisissa puoltoista vuotta, mies ollut ensin turvapaikanhakijana.. Onko meillä mitään toivoa saada positiivista, ei ole lapsiakaan.. Mitä jos tulee lähtö miehen kotimaahan, kuinkahan nopeasti pääsemme sieltä takaisin suomeen elämään normaalia elämää? Puoli vuotta? Pai kuukautta?
Tämä tulee ihan mutu pohjalta, mutta jos päätös on ollut tehtynä jo elokuun alussa, niin luulisi sen olevan positiivinen. Muuten olisi tullut lähtö samantien. Mutta mitään tietoa ei siis ole, järkeilisin asian itse vaan näin.
Mutta parempi ehkä jättää se järkeily viranomaisille, ja pidetään teille peukkuja :)
paljon riippuu paljosta. Arabimaat ja Turkki eivät oikein tunnu olevan käsittelijöiden suosiossa ihan ymmärrettävistä syistä. Yhdessäasuminen todistetusti 2v, naimisissa olo, yhteinen lapsi/raskaus.. nämä ne taitaa ainakin olla puoltavia seikkoja.
Voiko valittaessa päätöksestä nykyään odottaa Suomessa?
On nämä kyllä ihmejuttuja!
Silloin päälle vuosi sitten, niin minähän noviisi soitin ja soitin, että koska on valmis, koska on valmis, miehen oleskelulupa siis... No sitten yksi kerta sanoivat, että kohta on valmis, tuokaa passi ja seuraavaksi että tulkaa hakemaan. Eli kyllä me se positiivinen päätös puhelimessa saatiin ja yksin mies kävi ekan luvan hakemassa. Ei meitä mitään kuulemaan pyydetty.
Ei käynyt pienessä mielessäkään, että päätös olisi voinut olla negatiivinen, koska omassa mielessä niin oikea pari oltiin/ollaan. Onneksi en ollut löytänyt tätä palstaa silloin vielä (muistaakseni), tai siis ollut tietoinen, mitä olisi voinut tapahtua.
Mutta tosiaan, kai olisivat ottaneet yhteyttä eivätkä jättäneet asiaa odottamaan, jos päätös olisi negatiinen. Näin toivomme!
mutta siitä ei voi vetää mitään johtopäätöksiä, että päätös on tehty elokuussa ja nopeammin eivät ole ottaneet yhteyttä. Joissain - varsinkin isommissa poliisilaitoksissa - on Suomesta kännyttämisasiat ruuhkautuneet pahasti ja tälläkin hetkellä odottaa iso jono käännytettäviä, kun poliisilla ei ole tarpeeksi resursseja.
Valitusprosessin ajan saa periaatteessa olla Suomessa. Käytännössä jos on käännytyspäätös olemassa esim. turvapaikkahakemuksen hylkäämisen takia voidaan käännyttää. Laki sanoo, että suomen kansalaisen puolisolla on oikeus oleskella Suomessa oleskelulupapäätöstä odottaessa (sisältää valitusprosessin ajan). Kuitenkin tämän lain noudattaminen kuulemma riippuu lähinnä poliisista, joka täytäntöön panee käännytyksen.
Onnea teille! Me jatketaan siis taistelua tuulimyllyjä vastaan (ainakin siltä tää tuntuu). Nyt ollaan raahattu papereita pinoittain asianajajalle valitusta varten. Mieskin sai jatkaa osa-aikaisena kesätyöpaikassa eli ei edes tarvita valtiolta raha-avustuksia (paitsi mun opintotuki, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tän asian kanssa).
Kiitoksia vain mielipiteistä.. jotkut niistä saivat mieleni hieman rauhallisemmaksi.. jotkut taas päinvastoin..
Ajattelin tosiaan itsekin nyt tuota, että jos uvi on antanut päätöksen poliisilaitoksellemme jo elokuun ekana päivänä, ehkä sieltä tulee positiivinen. Sillä jos olisi negatiivinen, kai ne olisivat melko nopeasti käännyttäneet takaisin kotimaahan.. En tiedä, ehkä ajattelen vain noin rauhoittaakseni mieltäni.. Vieläkun asumme ns. pienemmällä paikkakunnalla, jossa ei pitäisi olla ruuhkaa tällasissa asioissa.. tosin poliisi joka meitäkin haastatteli silloin aikoinaan, oli melkoinen rasisti.. ehkä se tahallaan piinaa meitä, ensi viikolla nauraen sanoo että teillä on negatiivinen.. tai toivottavasti; hampaat irvessä antaa positiivisen :)
Mieheni siis on kotoisin arabimaasta, todistus meillä on yhdessäasumisesta 1,5 vuoden ajalta.. ei lapsia, ei raskaustodistusta.. naimisissa noin puoltoista vuotta.. apua, tuntuu, etä pää hajoaa tämän asian kanssa..
Eli negatiivinen päätöshän sieltä tuli.. ja miehen käännytys kotimaahan. Valitus nyt hallinto-oikeuteen, mies lähdössä nyt kotimaahansa. Minä lähden perässä, koko ajaksi, joksi sain viisumin. Toivon vain, että oikeus voittaa joskus, ja saisin mieheni pian takaisin rinnalleni.. tänne suomeen. Olen vain surullinen että kuinka tämä kaikki voi tapahtua.. mutta minkäs teet. Emme ole varmaat ainoat, jolle käy näin, joten eiköhän tästä hengissä selvitä..
Lähti käsistä toi edellinen viesti vähän turhan aikaisin..
Meille kyllä kerrottiin, että myös valitusajan saa olla Suomessa. Tosin jos on aiempi käännytyspäätös (esim. turvapaikan epäämisen takia) se saatetaan laittaa käytäntöön. Siis laki antaa puolison olla Suomessa myös valitusajan (katsotaan kuuluvan hakuprosessiin), mutta silti mikään laki ei estä poliisia panemasta täytäntöön " vanhaa" käännytyspäätöstä. Meidän asianajajan mukaan riippuu ihan poliisista miten menetellään. Osa antaa jäädä maahan osa ei. (kuulostaa taas tosi hyvältä!)
Älkää siis vielä lyökö hanskoja tiskiin!
Millä perusteilla nämä käännytykset oikein tehdään?
ystäväni on naimisissa Kamerunilaisen miehen kanssa, mies tuli Suomeen reilu viikko sitten turistiviisumilla, jätti poliisille oleskelulupahakemuksen ja eilen sai oleskeluluvan!! Siis viikossa!!
Sehän taitaa olla kaikista huonoin vaihtoehto. Joko teette valituksen sinne hallinto-oikeuteen ja kärsivällisesti odotatte Suomessa vastausta tai lähdette miehen kotimaahan. Melko varmasti valitus ei mene läpi, jos mies lähtee saman tein kotimaahan.
Olen seurannut Jennin ja teidän muiden välistä keskustelua pelolla ja mielenkiinnolla. Olen itse rakastunut Nigerialaiseen mieheen ja haluaisimme mennä naimisiin. Hän on tullut noin vuosi sitten suomeen turvapaikanhakijana ilman passia. Saamme passin piakkoin tänne, mutta uskallanko ajatella avioliittoa jos ja kun haemme/odotamme lupaa suomessa asumiselle??
Osa tarinoista kuulostaa aivan kamalalta. Kuinka viranomaisetkaan voivat sanoa onko rakkaus aitoa vai lumetta? Toivotan teille kaikille jotka odotatte päätöstä tai olette saaneet negatiivisen päätöksen oikein paljon tsemppiä ja taistelutahtoa.
Mulle on jäänyt epäselväksi että onko lumeliitto ja maahantulosäädösten kiertäminen sama vai eri juttu?
Siis kun esim. meillä ei kellekään varmasti jäänyt epäselväksi, että naimisiin oltiin menty siitä syystä, että voitaisi elää yhdessä, Suomessa. Eikös se naimakauppa yhdessäeloa tarkoita, paitsi että " normaalioloissa" ei tarvitse tuosta asiunpaikasta välittää. Lumetta liitto ei todellakaan ole, mutta enpä varmaankaan olisi suomalaisen kanssa mennyt naimisiin 4 kk seurustelun jälkeen. Siis kyllä sen avioliiton tarkoitus oli suurilta osin se, että Suomeen saadaan tulla. Ja ainakin suurlähetystössä Nairobissa ihan varmasti sen tiesivät. Haimmehan miehelle viisumia Suomeentuloa varten pari päivää vihkimisen jälkeen ja nimenomaan tästä syystä sen vielä ilmaiseksi antoivat. Eli eikös mekin sitten vähän niin kuin kierretty lakia, koska ilman avioliittoa ei nyt varmastikaan onnellisesti täällä Suomessa pikkujätkän kanssa asuttaisi...
Ja meillä ei ole ollut mitään ongelmia noiden lupien suhteen. Eli jos liittonne on aito niin ei kun todisteita keräämään ja tosiaan valitusta tekemään.
Tsemppiä teille!