Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nostalgiaa - esineitä, hygieniatuotteita yms. lapsuudestasi, joita ei enää näe

Kommentit (358)

Vierailija
301/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku kakkosen kissa nuken nimi on Nuska!

Vierailija
302/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa Asterix ja Obelix- jäätelöt? Ja limskaakin taisi olla ko. nimisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

0i, mä muistan! Laulu meni näin:

Kesä - aurinko katsoo pilven reunan takaa

Kesä - juoksen rantaan uimaan, olen vapaa!

Kesätuulet kutsuu seikkailuun,

Kesätululet kutsuu seikkailuun.

Ihana ketju. Mä muistan jonkun mainitseman Intron, oli Suosikki -lehden kilpailija. Sitten tuli mieleen se, kun oli ekat Commodor64 tietokoneet, ja jossain peliehdissä oli niihin pelejä. Eli siis kopioitiin satoja rivejä jotain Basic-ohjelmointikielellä tehtyä koodia omalle tietokoneelle. Me tehtiin isonveljen kanssa vuorotellen ja aina, jos oli jossain kirjoitusvirhe, keskeytyi peli ja sitten etsittiin virhettä. Lopulta päästiin pelaamaan tikku-ukoilla mäkihyppyä.

Meillä oli eka tv-peli sellainen, jossa oli kaksi viivaa ja niiden välissä kulki neliö tv-ruudulla. Oli kai tennis. Viivaa ohjattiin sellaista pyörylästä kääntelemällä.

Muista muistoja kotoa oli ruokareseptikortit, joita äidillä oli sellaisessa ruskeassa muovilaatikossa. Niitä tuli aina kai kerran kuukaudessa.

Muistan myös Jippo-lehden, muistaako kukaan Urho Tulitukka nimistä sarjakuvahahmoa? Oli mun ehdoton suosikki.

kertokaa, saako jostain vielä lakritsipommeja.

Muistatteko kipsiset? Kipsijauheesta valettiin muotteihin hahmoja (mulla ainakin siili, siskolla jänis), jotka sitten kovettui ja maalattiin vesiväreillä.

Pakkauksen mukana tuli sellaiset ihan pikkuiset vesivärit valkoisella muoviohjalla. Vesivärit on vielä tallessa ja oman lapsen leikeissä.

Kuka muistaa haikaraa? eli telkkaohjelma:

Kuka pelkää haikaraa?

Laulu:

Kesätuulet kutsuu seikkailuun...

Vierailija
304/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jenkkikassit

- rahastajat joilla oli oma koppi ratikassa

- viriviri-kaakao, mielettömän kaunis sinivalkoinen peltipurkki

- erilaiset kierrätystyöt, naapurin rouva mm. virkkasi vessan maton Anttilan aniliininpunaisista muovikasseista. Olin kade kun meillä ei ollut sellaista!

- Noppa-lastenohjelma

- Se englannin kielen opetusohjelma (Where's the cat? Where's the moon?) jossa oli nuori Neil Hardwick

ei-niin-kaivattavia:

- putkikassit

- Vuokkoset yms. terveyssiteet joiden imukyky oli niin huono että mulla oli aina ohivuotoja

Vierailija
305/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIO COLA-mehujää! Muistatteko?!

Vierailija
306/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten äiti ja tytär Martinlaakson tv-näytelmät, minkähän nimisiä mahtoivat olla?

Vierailija
307/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täältä löytyy heistä lisää tietoa

http://muistikuvaputki.yle.fi/rouvaruutu/lastennaytelmat

Vierailija
308/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pakattu läpinäkyvään paperiin jonka päässä oli sinisellä pohjalla tähtiä. Ne olivat hyviä.

Vierailija
309/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kun olin pieni vanhemmillani pidettiin kahvi lämpimänä aamiaispöydässä pannumyssyn avulla. Enpä oo sellaista enää nähnyt termareiden ja kahvinkeittimien aikaan.

Meillä on mökillä ihan käytössä sellainen myssy... siellä kun keitetään oikein pannukahvia.

Sitä suomalaista samppoota saa vieläkin mutta enää siinä ei ole sellaista piparkakkureunaista korkkia. Tripit olivat sellaisa kolmioita. Limsapullon korkki aukesi keskeltä kun veti siitä lenkistä (josta tuli usein haava). Juustossa oli aina vahakuori.

Vierailija
310/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän leikin lystikkään, solmuun vedän hännän pään, kun on leikki lopuillaan, häntä taskuun laitetaan..

Aikapoika ja mono, villahousupakko tv-elokuvat

Vierailija
311/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tv:n lastenohjelmat: olin ihan lumoutunut siitä vanhasta piirtäjänaisesta, Kylli-tädistä

Vähän myöhemmin, kun olin n. 10, BBC:llä oli superhyviä rikossarjoja, ja kun en osannut katsoa että ne on BBC:n, niin tunnistin ne siitä alkukuvasta, jossa jotain vettä ja valkonen palatsimainen rakennus. siitä jo nousi ihokarvat.

Koulussa käytettiin vielä pahvitaluja opetuksessa ja joskus ope heijasti kirjasta kuvia seinälle sellaisella erityislaitteella. Dia-esitykset oli ihan huipputeknologiaa, niitä oli noin 2 kertaa vuodessa.

Meidän kaupunginosan kirjastossa oli ehkä kerran kuussa joko satutunti tai sitten näytettiin animaatio kirjaston seinälle kaitafilmiprojektorilla. Se oli aina hienoa kun oli se ilta.

Vierailija
312/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä jutteli ehkä 6 tyyppiä yhtaikaa. Ihan lankapuhelimella soitettiin ja numero oli puhelinluettelossa... Sitten esiinnyttiin aina vanhempina kuin oltiinkaan. Kerran sovittiin kaverina kanssa treffitkin yksien poikien kanssa. Itse oltiin varmaan 11-13 v ja pojat vähän vanhempia. Kiskan pihalla sovittiin tapaavamme, pyöräilimme sitten vain tirskuen ohi :-)

Joku muisteli äkäistä tikkaria, oliko Bloody Mary. Sai vielä joku aika sittenkin ärrältä.

Black Petellä pyrittiin irottamaan heiluvat hampaat...

Meidän ensimmäinen tietokone oli Commodore vic 20 ja siinä oli KASETTIASEMA :-)

Äidillä ja isällä on vieläkin toimiva tv-peli jota joku tuossa muisteli (kahden viivan välissä neliö...)

Vierailija
313/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset soitti sinne ihan pakahtumaisillaan ja oli samalla ahdistavaa ja kiehtovaa kuunnella sitä ohjelmaa. Se tuli tosi myöhään viikonloppuiltana, loppui tyyliin klo 24.00, siihen aikaan kaikilta tv-kanavilta ei tullut niin myöhään enää ohjelmia. Ei niitä kanaviakaan kyllä kovin montaa ollut.

Vierailija
314/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

edamia, emmentaalia, kippari-juustoa ja salaneuvosta, ehkä myös turunmaata. kun oltermanni tuli se oli ihan ihme uutuus: kermajuusto.

Oli hienoa käydä ravintolassa pizzalla.

Vierailija
315/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös voinut soittaa jonkun musiikkitoiveenkin, tai sitten siellä soi musiikki mihin soitti. Pekka Sauri oli kyllä aika onneton tuossa radio-ohjelmassaan..

Ihania muistoja tulee mieleen..

Kuka muuten leikkasi Apu-lehden paperinuket talteen?

Vierailija
316/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä oli paljon. Suosikkini oli Armi Aavikko!

Vierailija
317/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siesta; hiilihapoton appelsiinivirvoitusjuoma, jota litkin koko lapsuuteni, kun en voinut juoda hiilihappolimsoja.

Vierailija
318/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selasin jokin aika taaksepäin vanhaa kuvastoa, oli ihan hauskaa..

Vierailija
319/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista mistä ne siihen aikaan hankittiin.

piti omat tiedot täyttää ja mistä halusi...mullakin oli filippiineiltä,kanadasta,ja italiasta..

Muistaako kukaan?

Vierailija
320/358 |
26.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolikot.

Matti ja Miisu, kössikenguru