Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nuorella on niin vähä opintopisteitä ettei saa opintotukea, eikä saa töitä

Vierailija
23.02.2026 |

On siis yliopisto-opiskelija. Oli kuitenkin viime vuoden niin masentunut ettei ole saanut opiskeltua, eikä myöskään hakeutunut avun piiriin, kuin vasta nyt. Sairaspäivärahan käsittelyssä menisi kuulemma aikaa, joten ei ole edes aloittanut hakemista. Hänellä oli työpaikka, jonka ansioilla eli, nyt kuitenkin se loppuu tähän helmikuuhun.

Hän on kuluttanut aikaisemmat opintolainat, hän ei saa opintolainaa kun ei pisteitä tarpeeksi, työt päättyvät. Koulu täysin kesken. 

Mielestäni hän saa toimeentulotukea, on vain laitettava ensisijaiset etuudet vireille. Mutta tällä ajalla ku ne on käsittelyssä, hän saa toimeentulotuen.  Ne saatetaan periä sitten takaisin jos ensisijaisia etuuksia myönnetään niistä. Onko näin?

Itse hän sanoo että ei saa missään tapauksessa toimeentulotukea, eikä asumislisää.

Kyllä on huolestunut äiti joka ei voi itse rahallisesti auttaa. Masennus on jo parempi, kun sai lääkityksen ja on hakenut useita työpaikkoja vailla vastausta.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tapauksen tiedän. Muutti takaisin lapsuudenkotiinsa.

Nämä on näitä nykyajan ongelmia. Aikoinaan sai töitä ja opintojen suoritus ei ollut niin justiinsa. Kun käytetään resursseja vahtimiseen, saadaan uusia väliinputoajia :D

Vierailija
2/3 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis tosiaan niin että täysi-ikäinen jätetään ihan ilman mitään tukea ko. tilanteessa? Mitä jos ei ole lapsuudenkotia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vähän vastaavassa tilanteessa opiskelijana toimeentulotukea noin puolitoista vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi