Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillain pojilla on juhlavaatteena ruudullinen kauluspaita ja farkut???

Vierailija
04.06.2010 |

Pukeutuuko teillä miehetkin ruutupaitaan ja farkkuihin juhliin mennessään?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin tuossa pari viestiä aiemmin todettiinkin, on juhlia monenlaisia ja monentasoisia. On vapaamuotoisia tilaisuuksia, joihin riittävät siistit vaatteet ja on juhlia, joihin pannaan päälle kaikkein parasta. Ja kaikenlaista siltä väliltä. Toisinaan olen erehtynyt itsekin yli- tai alipukeutumaan, kun ei ole täysin ollut selvillä tilaisuuden tyylistä. Ei ole hyvä kumpikaan, mutta mieluummin liikaa kuin liian vähän. Turhan juhlavaa asua on varsinkin miesten ja poikien mahdollista muokata helposti rennompaan suuntaan. Takki pois, kauluksen nappi auki ja kravatti pois tai löysälle roikkumaan, paita housujen päälle ja kääritään hihat. Nopeasti on tyyli toinen. Sen sijaan liian arkiselle asulle on vaikea tehdä mitään.

Tilanteen mukaiseen pukeutumiseen on meidän perheessä pyritty ja sitä on lapsillekin opetettu. "Oikeisiin" juhliin pukeudutaan juhla-asuihin. Tytärhän onkin ihan vaan innoissaan kun saa laittaa päälle juhlamekon ja muut hepeneet. Poika ei ole juhlapukuihin yhtälailla mielistynyt, mutta kyllä hänenkin on vaadittu käyttävän valkoista paitaa, solmiota, nappaskenkiä ja muita juhlavermeitä.

Koulun juhliin, kavereiden synttäreille yms. on niihinkin pukeuduttu paremmin kuin tavallisiin arkivaatteisiin, mutta niissä lapset ovat saaneet aina sanoa itse viimeisen sanan siitä, mitä päälleen panevat. Tämä on jo lastensuojelullinenkin kysymys. Kullannuput voivat olla toisiaan kohtaan raakoja ja suvaitsemattomia ja vääränlaisista vaatteista voi tulla lapselle kiusallinen juttu.

Vastikään oltiin isoissa häissä, joissa oli paljon lapsia. Olin hieman yllättynytkin siitä, miten hyvin kaikki lapset oli puettu. Tytöthän nyt yleensäkin ovat juhlissa juhlavasti, mutta kenelläkään pojistakaan ei ollut arkivaatteita. Jokaisella oli rusetti tai kravatti kaulassa, oli pukuja ja liivejä jne. Tosi kivalle näytti, eikä muuten ollut mistään "jäykistelystä" tietoakaan!

Meidän yksitoistavuotiaalle tytölle ostettiin uusi juhlamekko, mutta kymmenvuotiaan pojan juhla-asu järjestyi kätevästi ilman kauppaan lähtöä. Serkkupojalta saatiin tämän pieneksi käynyt vaalea puku ja juhlakengät. Sopiva paita ja solmio olivat jo ennestään valmiina. Tyylikkäitä olivat olivat molemmat tenavat, eikä tullut vallan paljoa maksamaankaan.

Vierailija
42/104 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko ostatte sille pojalle joka ikiseksi kesäksi uuden puvun paitoineen ja kenkineen? Kalliiksi tulee, vaikka käytettynä ostaisi. Minä kun olen noita jonkin verran joutunut ostamaan hautajaisten takia. Eka puku pojalle tuli 3-vuotiaana, 4-vuotiaana anoppi ratkoi puvusta hihat ja housuista lahkeiden laskokset ja saatiin vielä puku menemään, mutta 5-vuotiaana olisi pitänyt taas investoida. Kengät pitäisi melkein puolen vuoden välein, mutta ostettiin liian isot (mikä ei ollut kivaa lapsesta) ja tungettiin seuraavana vuonna samat vähän ahtaina jalkaan.

Tyttöjen juhlamekkoja saa helposti uutena 30 eurolla - tässä jo ihan prinsessamaista tyyliä ruusuineen, tylleineen jne. Poikien puvut uutena maksavat usein lähemmäs 100 euroa puhumattakaan sitten talvitakista päälle (joka myös jouduttiin ostamaan). En ole valmis investoimaan joka vuosi 100 euroa yhteen juhlaan enkä laita pojalleni kevätjuhliin hautajaisissa käytettyjä vaatteita. Kevätjuhla on meillä iloinen, riehakas ja leikillinen juhla, jonne toki pukeudutaan siististi mutta ei tummaan pukuun, mustiin kenkiin ja mustaan solmioon. Ei, ei , ei. Miltä se lapsestakin tuntuisi? Enhän minäkään väännä kevätjuhliin sitä hautajaisasuani vaan heitän päälleni kevyen kesämekon.

Meillä lapsen kevätjuhla-asuna on ollut kangashousut tai joskus siistit shortsit sekä kauluspaita. En nyt muista, onko joku vuosi ollut ruudullinen mutta ainakin raitaa on ollut. Poikien juhlakenkiä ei muuten oikein löydy kuin mustina, joten ollaan sitten menty sandaaleissa kesän iloisiin juhliin (paitsi häihin).

Poikien kavereilla on ollut farkkuja, ja olen usein miettinyt, että näin voisimme mekin tehdä. Ei niitä tavallisia farkkuja, joita käytämme arkisin vaan mustia, hyvin tummansinisiä, vihreitä, keltaisia. Kivoja ovat olleet ja juhlavia, kun tuon ikäiset pojat käyttävät farkkuina niitä perussinisiä. Ensi keväänä siis varmaan ollaan jossain värikkäissä farkuissa...

Mutta sen verran kommentoin, että myös niitä kangashousuja on eri värisiä, siistejä ja vaaleita että tummia. Meidän pojilla on ollut molempia, ja tummia housuja käytti toinen kerran hautajaisissakin puvun takin kanssa. Siinä mielessä en ihan ymmärrä, miten voidaan väittää, ettei valikoimaa ole.

Miellän siis pukeutumisen niin, että jos äiti on mustassa jakkupuvussa, lapsikin on mustassa puvussa. Jos äiti on kirkkaassa jakkupuvussa, lapsi on vaaleassa puvussa tai puvun paidassa, solmiossa, kangashousuissa ja esim. villatakissa tai slipoverissa. Jos äidillä on kesämekko, lapsella on shortsit ja kauluspaita tai kangashousut ja siisti, napitettava paita. Jos äidillä on farkkuhame, tunika ja legginsit, caprit ja kauluspaita tms., voi lapsella olla farkut ja siisti t-paita/kauluspaita.

Ja kyllä, farkutkin voivat olla osa juhlapukeutumista. Kun oikein katsotte niitä tyttöjenkin pukeutumista, niin huomaatte, että ihan jokainen tyttö ei pue päälleen sitä hulmuavaa tyllimekkoa kevätjuhliin vaan joillakin on kesämekkoa, miniä, farkkumekkoa, tunikaa jne. Jos tytöille sallitaan vivahteikasta pukeutumista, niin sallitaan pojillekin, eikös? Tyttöjen kesämekkoja vastaa pojilla shortsit ja siisti, kauluksellinen t-paita.

Minusta voisi myös hyvin kysyä, miksi monet tytöt ylipukeutuvat juhlaan, jossa aikuisetkaan eivät ole jakkupuvuissa tai iltapuvuissa. Jos tyttö laittaa kevätjuhlaan tyllimekon mutta äiti ei olekaan iltapuvussa, niin eikös se tyttö ylipukeudu ja roimasti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutkohan ap minun teinistäni? Minusta lapsi oli vallan siistinnäköinen puhtaissa, silitetyissä farkuissa ja ruudullisessa kauluspaidassa. Ei sentään ollu collegehousut ja virttynyt t-paita...

Vierailija
44/104 |
30.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mustissa housuissa, valkoisessa paidassa, liivissä tai muissakan juhlavaatteissa ei ole mitään junttimaista, kuten joku edellä mielipiteenään esitti. Juuri päinvastoin!

Ellei jostain syystä halua halua poikaa pukuun pukea, on valkoinen tai muu hillityn värinen kauluspaitapaita, suorat housut tai siistit puuvillahousut ja nahkakengät hyvä asu moneen tilaisuuteen. Rusetilla tai solmiolla saa asuun vielä halutunlaista ilmettä; joko väriä tai arvokkuutta.

Näitä on hyvin saatavissa, eivätkä välttämättä maksakaan mahdottomia.

Vierailija
45/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja riippuu juhlista.

Vierailija
46/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko me morkataan niitä kamalia, kamalia farkkuja!! Oh,no! Polttakaa kaikki farkut, ne on saatanasta!

Hieeeeman kulunut puheenaihe...

Vierailija
47/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei nyt sentään yo-juhliin tai kevätjuhliin.

No vielä pahempi ois kyllä joku spiderman-paita. Sellaistakin olen nähnyt.

Vierailija
48/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä mautonta, jos äiti itse menisi farkuissa vaikkapa niihin yo-juhliin tai häihin.

Vierailija
49/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei nyt sentään yo-juhliin tai kevätjuhliin.

koulun alle tunnin kestävään kevät"juhlaan? :O

3

Vierailija
50/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin olen laittanut pojille paitapuseron (ruudullinen/valkoinen) ja suorat housut mutta nyt ajattelin ekaa kertaa laittaa juhliin vanhemmalle pojalle farkut ja ruutupaidan. Eiköhän tuo riitä vaikka mies laittaakin varmaan puvun housut + paitapuseron ja ehkä krakan. Mutta pojat eivät ole kopioita isästään jne. eikä heidän tarvi näyttää kopioilta aikuisista miehistä.

En olisi uskaltanut tyytyä farkkuihin pojalla mutta kun äitini kannusti että kyllä se riittää kun kerta teinitkin on ruvenneet käymään ylioppilasjuhlissa farkuissa jne.

Ehkä kadun huomenna ehkä en.

Vierailija
51/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä mautonta, jos äiti itse menisi farkuissa vaikkapa niihin yo-juhliin tai häihin.

aivokapasiteetiltaan niin vajaa, että vertaa häitä ja koulun kevätjuhlia? :DD

Salli mun nauraa! :DD

3

Vierailija
52/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tää vain pojille sallittua?

Vierailija
53/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tää vain pojille sallittua?

pojalle en viitsi laittaa...

Mutta on mulla kauniit farkutkin sille, taidanpa laittaa ne nätin tunikan kanssa, niin saat huomenna laittaa tänne avauksen siitä..

Eikä meillä poika laita niitä farkkujakaan, jos sää sallii niin menee sotrseissa ja kauluspaidassa.

3

Vierailija
54/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pukeutuuko joku aikuinen töihin collegehousuihin tai verkkareihin? Ja mennäänkö töihin haalarit /ulkoilupuku päällä? Tottakai lapsi pitää laittaa sinne hoitoonkin jakkupuvussa.

Vierailija
55/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teillä keväjuhlat on jotain muuta kuin juhlat?

Meidän koulussa kevätjuhla on varsin juhlava tilaisuus, jossa suurin osa lapsista myös esiintyy. Opetkin parhaimmissaan.

(yläkouluissa kai harvemmin on mitään erityisiä juhlia, viittaan siis alakouluun).

3

3

3

Vierailija
56/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoiluun ulkoilupuvussa, juhliin juhlapuvussa.

Aika yksinkertaista, eikö?

Ja mennäänkö töihin haalarit /ulkoilupuku päällä? Tottakai lapsi pitää laittaa sinne hoitoonkin jakkupuvussa.

Vierailija
57/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojilla on nuo vaatteet kaverisynttäreillä. Kangashousut kevätjuhlissa.

Mutta parempi siistit farkut kuin nuhjuiset kangashousut.

Vierailija
58/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teillä keväjuhlat on jotain muuta kuin juhlat? Meidän koulussa kevätjuhla on varsin juhlava tilaisuus, jossa suurin osa lapsista myös esiintyy. Opetkin parhaimmissaan. (yläkouluissa kai harvemmin on mitään erityisiä juhlia, viittaan siis alakouluun).

aivokapasiteetiltaan niin vajaa, että vertaa häitä ja koulun kevätjuhlia? :DD Salli mun nauraa! :DD 3

aivokapasiteetiltaan niin vajaa, että vertaa häitä ja koulun kevätjuhlia? :DD Salli mun nauraa! :DD 3

niin ei hyvin mene, ei.. Ihanm jokapäiväiset arkivaatteet ja tukatkin kuin kananperseet. Pyh!

Vierailija
59/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tytöt on aina juhlavammin puettuja mutta monella pojalla on vain arkivaatteet? esim. näin kesällä t-paita ja farkut/shortsist?

Ei ihme että suomalaismiehet pukeutuvat niin juntisti kun jo lapsena pidetään samat vaatteet niin leikkikentällä kuin juhlissa.

Vierailija
60/104 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuivat olevan kovasti ylpeitä asuistaan. Ja hupparit. Hienoa on se, mitä kohderyhmä pitää hienona. Ja ihan hyvä se taitaa niin päin olla, eikä niin että hikoiltaisiin äidin valitsemissa jäykistelyvaatteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä