SYYSKUUN SYDÄNTEN VIIKKO 5
Meinasin kirjoittaa vielä vanhaan pinoon, mutta huomasin kelloa katsoessani, että nythän on jo maanantai, joten uutta viikkopinoa kehiin sitten. Toivottavasti tämä menee nyt oikein....
Hyvää alkanutta uutta viikkoa kaikille!! Musta on ollut hieno seurata kuinka aktiivinen meidän ryhmä on... tuolla on monta muuta ryhmää joissa ei olla lähellekään näin aktiivisia!!! Hienoa siskot!!
Mannaryyni: Kiva kuulla että jollain muullakin tulee enemmän ikäeroa lasten välille!! Tässä on kyllä kaiken unohtanut totaalisesti 7 vuodessa!! No, ehkä tää menee jollain äidinvaistolla!! :)
Mulla alkaa ihan kohta viikko 9 ja tässä odottelen sitä pahempaa pahoinvointia... jospa sitä ei vaikka tulisikaan :/
Voikaa hyvin siskot!!! Ja pidetäänhän tää keskustelu yhtä vireenä kuin viime viikollakin!!!!
-Mira79, 8+4/5-
Kommentit (119)
Yritin käydä katsomassa, mutta linkki ei toiminut vai teinköhän jotain väärin?
Huomasin muuten, että sulla on yahoo-tunnukset, niillä samoilla pääsee myös yahoogroups.comiin, jossa yahoo-ryhmän voi perustaa.
Helistin.fi sivuilla toimii tämä kahvila, johon pääsee vain kirjautuneet.
Mites se? Sinne ei pääse ulkopuoliset. Kai se on vaan, et joku laitaa "pöydän" ja sinne pitää myös saada "kutsu"??
Sinne saa eri aihealueita ja omia uusia aiheita alottaa. Toimis niinku tämä, samaan malliin. Onko tuttu juttu?
8+3 hope so. Perjantaina nähään onko jaksanu sinne asti edes.
Toivotaan, että sieltä kuitenkin ensi viikolla löytyy pieni syke!
Yahoohon voin kyllä kanssa avata ryhmän, minusta itsestä se on vähän hankala, mutta voin sen kyllä tehdä ja katella mimmoinen se on. Linkin pitäisi toimia, mutta ihan pian sen postaamiseni jälkeen jos kävit katsomassa, niin en ollut ehtinyt poistaa sieltä semmoista ominaisuutta, ettei ulkopuoliset saa nähdä niitä viestejä. Poistin sen, niin minulla se ainakin toimii. Laitan sen tähän vielä uudestaan:
syyskuunsydamet.aimoo.com
virva
Jaksamista!!!! Ja voimia tulevaan viikkoon.
Ja nyt on siis aimoossa ja yahoossa ryhmät, olen kutsunut yahoohon kaikki ketkä lähetti viestiä aiemmin. Katsokaa, ja valitkaa mikä tuntuu parhaalta. Nyt on kyllä runsaudenpulaa!
Yhäkin hurjasti ajatuksia pikkupippurille ja toukoaarteelle. <3 Mietin teitä täällä. Toivottavasti kaikki on teillä hyvin.
virva.
ryhmistä! Nyt tosiaan on mistä valita! Voisiko sen yahoogroupin osoitteen laittaa tänne näkyviin? Vai onko sen asetukset sellaiset, että tarvitsee kutsun eli voiko sulle laittaa meiliä vielä, jos haluaa mukaan?
Yahoohon tarttee kutsun, lähetin sen jo niille jotka aiemmin pisti postia minulle, mutta voin kernaasti kutsua kaikki uudetkin halukkaat!
Minä itse luulen aimoon olevan näppärin näistä, koska siinä on mahdollisuus tehdä kaikenlaisia aiheita niinkuin täällä vauvassakin, ja tehdä pitkiä viestiketjuja niiden alle. Se ei myöskään tuki ihmisten sähköposteja viesti-ilmoituksilla, vaan ne viestit on siellä samaan tapaan kuin täällä, mutta salasanan takana.
Toisaalta yahoossa ne viestit voi lukea omasta sähköpostista, mutta minusta ne on vähän hankalat ja epäselvät sivut. Ja taas toisaalta aimoo avaa usein uusia ikkunoita, mikä on vähän hankalaa.
No, tehää vertailevaa tutkimusta, minä tulen joukon mukana. :)
Olen ihmetellyt iltaisin tulevaa kummallista väsyneisyyttä lonkissa, lähinnä oikeassa. Eilen äiti huomautti, että istun usein toinen jalka toisen alla, ja usein vielä oikea vasemman alla. Se yhditettynä raskauden muutoksiin saa varmaan sen väsyneisyyden tunteen aikaan juuri oikeassa lonkassa. Jännää!
virva, seitsemän päivää ultraan.
Pikaisesti pitää tulla näin aluksi esittäytymään. Toista lasta odotan ihan alussa vasta rv 5+4. Laskettuaika olisi 26.9. Ensimmäinen lapsi nyt 3,5 vuotta. Odotan niin ensimmäistä ultraa, että näkisi onko mahassa eloa :)
rv 5+5 jo :) Ruoka ei täällä oikein maistu paitsi myöhään illalla. Erikoisia mielitekoja ei ole ollut, mutta paljon kaikkea mitä en kyllä nyt suuhuni laita. Limsaa on tullut juotua, kun se menee alas välillä ja saa hieman sokeria. Muuten kyllä yleensä jätän juomatta. Töissä olo on tuskaa, juuri tuon heikon olon vuoksi.
Täällä virta vähissä, ko koko perhe kipeenä - tytöt on onneksi jo hieman parempaan päin, mutta nyt alkaa oma olo oleen syvältä, mutta näinhän se menee, että ensin äiti hoitaa muita terveeksi ja sitten tulee ite kipeeksi.
*HEI* Ei nyt varmaan kannata kovin montaa paikkaa avata, ko menee kohta jo sekasin, että mihin sitä pitis mennä! Eli eikös ois viisaaampi pitää yllä tätä ja sitä blogia? Mulla ei ainakaan aika riitä mitenkään seuraamaan joka paikkaa :)
Kovasti tsemppiä ja jarrusukkia matkaan (apua, en muista nyt enää nikkejä), joilla siis oli epävarma vastaus ultrassa. Mulla tänään ensimmäinen neuvola ja meinasin pyytää, josko saisin sen alkuraskauden ultran, ko en tosiaan usko tän olevan näin pitkällä vielä...Nyt kuiten kahvipannulle hakemaan kahvia lisää, joka on muuten alkanu nyt jo etomaan mua.
Onpas ollut säpinää suljetun sivuston perustamisesta. Mä oon yahoon kannalla, siellä mä oon ollut myös vanhempien lasten odotuksessa. Ja toinen lista elää vielä hyvinkin, vaikka lapsemme ovat jo viisivuotiaita. Mutta, yahoo ei varmaan toimi, jos ryhmä on kovin iso: jos aktiivisia on yli 30, joku muu alusta toimii ehkä paremmin? Ja pelisäännöt pitää tehdä alussa selväksi: ensin voi kirjautua vaikka nikillä, mutta kun porukka tiivistyy ja raskaudet etenee, olisi kiva jos kaikki esittäytyisivät.
VUODOSTA: joopa, tuttu tunne, se käväisi täälläkin toissapäivänä. Samaan aikaan oli alavatsakipuja, joten kyllä säikäytti! No, se pikkuvuoto kesti vain puoli päivää, joten nyt olen taas hyvillä mielin. Mites muilla "vuotajilla", vieläkö on huolta?
Mulla oli siis maanantaina eka neuvola. LA aikaistui päivällä, eli on nyt 1.9. Huomasin myös, että olin kirjoittanut viime viestin ultrakuulumisiin alkion pituudeksi 1.14mm, kun piti olla tietysti 1.14cm (jos joku tätä ihmetteli ja vertasi omiin mittoihinsa). Np-ultra on sitten 11.2. ja jos kaikki on ok, sen jälkeen voi alkaa kertoa raskaudesta vähän laajemminkin (nyt vain parhaat ystävät ja vanhemmat tietää).
Hauskaa päivän jatkoa!
Kerttukasperi ja rv:t 9+2
Täällä yksi joka yritti selailla viestiketjun läpi ja tuon suljetun yhteisön perustamisesta en tajunnut mitään? Silloin kun odotin kakkosta, meillä oli yahoossa oma porukka, mutta nyt oli paljon erilaisia vaihtoehtoja tarjolla...
Laitoin sinulle virvaliekki postia :)
Mun on pakko mennä taas pois koneen ääreltä maate, pahoinvointi on yltynyt taas iha älyttömäksi :(
Kuullaan taas!
Minä taidan kuitenkin pysyä tällä puolella kun tuo suljettu yhteisö meni tommoseksi säätämiseksi. Minulle riittää tämä ja eipä täällä ole kovin paljon nyt ehtinyt käydäkään
Toukoaarre, tsemppiä hulluna <3 toivotaan että seuraavassa ultrassa sieltä löytyisi pienen sydämen syke.. hengessä ollaan mukana!
Pikkupippuri, tsemppiä sullekin.. mulla vähän sama tilanne. Muutamana päivänä on tullut vähän ruskeaa "vuotoa", mutta tosi vähän. Lisäksi on kummallista vihlomista alavatsassa vähän väliä, mutta se kai voi olla ihan normaaliakin? Ja oireita ei minkäänlaisia kun edellisessä raskaudessa oli pahoinvointia ja rintojen älytöntä arkuutta jo ennen kuin plussasin. Mutta peukkuja pidän sinulle. Samoin ajatuksin mennään.. Toivoa täytyy pitää yllä.
Me emme ole vielä kertoneet kuin parille lähimmälle ystävälle raskaudesta. Oikeastaan toiselle oli "pakko" paljastaa kun lähetti tekstiviestiä ja sitten laittoi viestissään että minulle tuli yhtäkkiä sellainen tunne, että teille on tulossa toinen pieni? eipä siinä auttanut kuin tunnustaa :) ja isommalle lapselle ei tarvitse varmaan kertoa ollenkaan vauvasta, on itsekin vielä niin pieni ettei ymmärtäisi kuitenkaan.
Nyt sämpylätaikinan tekoon kun pikkuinen nukkuu... Tsemppiä kanssasisaret!
Viuhti rv 7+2
Kiitos Virvaliekille vaivannäöstä suljettujen sivujen osalta. En ehdi nyt tutustua vaihtoehtoihin, ja tuskin niistä mitään ymmärränkään :D joten peesaan muita. Yritän sitten opiskella valitun sivuston käyttöä....
Kiitokset myös Amalia-Joelille, joka teki vastaavaa aiemmin. Oikean ratkaisun teit, kun et ottanut lisää ylläpidettäviä sivustoja. Entisissäkin riittää varmasti hommaa ja sinullahan oli lapsiakin hoidettavana. Niinhän se tosiaan menee, että äidit eivät ehdi sairastaa tai syödä tai tehdä mitään muutakaan, ennen kuin muu perhe (lapset erityisesti) on hoidettu terveiksi ja syötetty jne.
Toivottavasti Pikkupippurin tiputteluvuoto loppuu pian. Eihän pieni tiputtelu ole vaarallista. Melko yleistähän se on.
Voimia Toukoaarteelle! Pidetään peukkuja, että kaikki on kuitenkin hyvin.
Sain vihdoin varattua neuvola-ajan. Se on ensi viikolla. Jäi vähän hämmentynyt olo siitä soitosta. Neuvolan täti ei nimittäin onnitellut ollenkaan. Edellisessä raskaudessa soitin ensin vahingossa väärään neuvolaan, mutta siellä onniteltiin kovasti. Oikeassa neuvolassa onniteltiin myös ja muuton jälkeen uudessa neuvolassa vielä kolmannen kerran. Ihmettelen vaan, että ei kai hän paheksunut sitä, että toinen lapsi on näin nopeasti tulossa. Ehkä hän unohti vain (voiko unohtaa)?
Ihan ensin kovasti tsemppiä Pikkupippurille ja Toukoaarteelle - sormet ja varpaat on ristissä, että kaikki olisi hyvin!
Suljetusta yhteisöstä on ollut paljon juttua, kiitos heille, jotka ovat niitä olleet perustamassa / miettimässä. Itse en vielä osaa sanoa, riittääkö aktiivisuuteni sellaiseen kirjoitteluun, mutta mietinnässä on. Ehkä kokeeksi voisin tulla ainakin katsomaan - en ole nimittäin koskaan sellaisessa ollut mukana.
Tänään oli ensimmäinen neuvola ja iloiseksi yllätykseksi siellä myös ultrattiin. Onpa hieno juttu, että neuvolan käytössä on ultralaite. Minähän kävin jo puolitoistaviikkoa sitten alkuraskauden ultrassa yksityisellä, kun en tästä ultrauksesta neuvolassa silloin tiennyt, ja silloin alkio oli noin viikkoa oletettua pienempi. Niin oli nytkin, mutta kasvua oli kuitenkin tullut hienosti ja sydän sykki edelleen. Olin / olen tosi helpottunut ja onnellinen. Nyt mittaa oli 13,4 mm ja viikkoja sen mukaan 7+4. Laskettua-aikaa ei kuitenkaan vielä muutettu, vaan se tehdään sitten np-ultrassa, jos tarvetta. Muutaman päivän heitot ei kuulemma LA:ta muuta, mutta tällainen viikon heitto kyllä jo merkitään. Nyt LA on siis vielä 7.9., mutta siirtynee tuonne syyskuun puoliväliin.
Muuten neuvolakäynti oli aika pikainen, täti lähinnä ihmetteli aikaisempaa neuvolakorttiani (muualta kuin Suomesta), ja täyteltiin lappusia. Hemoglobiini oli hurjan hyvä, joten sen on varaa vaikka tippuakin. Sokerirasituskokeeseen menen ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, kun edellisessä raskaudessa oli ruokavaliohoitoinen diabetes. Toivoisin kovasti, että ruokavalio riittäisi tälläkin kertaa, ja olen ollut todella tarkka syömisissä. Paino nousi itselläni viimeksi sopivasti, n. 10 kg, ja vauvakin oli pienikokoinen. Onko täällä muita, kenellä olisi edellisessä raskaudessa ollut rd? Itseäni harmittaa, kun tuntuu ettei siihen voi paljon vaikuttaa: olen hoikka, syön terveelliseti ja liikun paljon, mutta ilmeisesti sukurasitus on vain niin suuri. Ylimääräistä stressiä rd ainakin minulle aiheuttaa, kun kovin tarkkaan koitan miettiä syömisiä.
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
Onneli-Orvo, 7+4
Voi Toukoaarre! :( Toivotaan että olisi vain mittausvirhe mitoissa ja ensi viikon uusinta-ultra paljastaisi kaiken olevan hyvin.. olet ajatuksissani, pidän peukkuja!
Virvaliekki: KIITOS vaivannäöstäsi! Perehdympä noihin illalla töiden jälkeen paremmin, joku suljettu ryhmä kyllä olisi kiva niin voisi jossain vaiheessa kirjoitella ihan omalla nimellään. Yahoosta mulla on paljon kokemusta, tuosta toisesta ei, mutta lähden mukaan mihin sitten ikinä päätättäkään ryhmän perustaa :) Joku semmoinen kuitenkin, jonne voi kuviakin lisätä mielellään.
Viuhti: Toivottavasti vuotosi on harmitonta tiputtelua ja loppuu nopeasti!
Pikkupippuri: Mikä on sinun tilanteesi...? Toivottavasti kaikki ylimääräiset vuodot ovat loppuneet bd bd
terkuin Manna 6+0 ja hirvittävä salmiakinhimo - koko ajan...
Tein sen blogin, mutta sitten mietin sen olevan kankea, kun toisen viestiin vastaaminen on siellä hankalaa. Sitten etsin vauva.fi-tyyppistä forumia, ja löysin aimoon, mutta yleisön pyynnöstä avasin yahoonkin. Itte olen sen aimoon kannalla. Blogikin toimii keskustelupalstana, mutta isommalla porukalla on ehkä hankala. Siksi joku toinen voisi olla hyvä. Ymmärrän, jos osaa jo hirvittää tämä. Mutta noita on helppo avata ja sulkea sitten taas, ja eiköhän tämä alun kangertelu lakkaa piankin, kun vain katsotaan joku sopivaksi paikaksi.
virva, viikko ultraan.
Heissan,
tsemppiä pikkupippuri ja muut joilla on ollut pientä vuotoa, ja muita ongelmia. Toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin. Itsekkin joka WC käynnillä tarkistan onko tullut vuotoa. (ja välillä kurkkaan muutenkin jos tuntuu alakerrassa kostealta)
Täällä hyviä uutisia sen verran, että sain neuvolasta parvorokko tulokset. Ei tartuntaa. Eli tämä flunssa on vaan ihan tavallista räkätautia, eikä esikoisesta tarttunutta rokkoa. Kahden viikon päästä on uusi verikoe. Parvorokolla kun on 1-3vko itämisaika. Joten vielä sitä vähän jännätään.
Raskausoireena on tää väsymys päällimmäisenä. Kokoajan semmoinen olo kuin olis 38 C kuumetta, ehkä flunssalla on myös osuutta asiaan. Aivot seisoo aivan totaalisesti ja on jotenkin alakuloinen olo. En osaa/uskalla iloita tästä raskaudesta vielä ennen ekaa ultraa.
Hölmöä toisaalta, pitäisi nauttia näistäkin päivistä kun kaikki on kumminkin hyvin ja vihdoin raskaana 1½ vuoden yrityksen jälkeen.
Huomenna on vapaapäivä - ihanaa! Lapset saa kattoa aamulla lastenohjemia ja mä saan loikoilla rauhassa. Normaalisti joudun heräämään aina aamu viideltä:(
Harakkahuttu 6+1
Terve vaan kaikille!
Tänään kävin ensimmäisessä neuvolakäynnillä, oli kyllä niin jännittävää! Odotan siis esikoistani. Olen raskausviikolla 7 + 3 ja laskettu aika on 14.9 . Terveydenhoitaja näki jo vauvan sykkeen, sydänääniä ei vielä kuulunut koska oli kuulemma raskaus niin alussa mutta lohdutteli että parin viikon päästä sydänäänet jo kuuluisivat :) Eipä se haitannut koska meinasin jo pillahtaa itkuun ilosta siinä vaiheessa kun vauvan syke löytyi :D
Raskaus jännittää todella paljon! Tietysti huono puoli tässä on tietysti se että huono olo on 24/7 ja kaikki ruuat kuvottavat ja väsymys on suuri mutta toivotaan että jossain vaiheessa alkaa helpottamaan! :D
Vähän myös huolestuttaa kun paino on jo noussut 3 kiloa näiden 7 viikon aikana, tunnen itseni jo nyt sotanorsuksi...
Tässäpä uutisia minun ekoista viikoistani! Nyt vaan jään odottelemaan masun kasvua!
Ihania viikkoja teille kaikille syysmasuille!
:x
Hei vaan!
Pikkupippuri peukut pystyssä sinulle.
Ajatukseni kulkee samaa rataa, olin tänään yksityisellä ultrassa. Koko ajan on itellä ollut sellainen olo, ettei tämä ehkä mene niinkuin pitäis... no niinhän ultrakin kertoi: kohdunsisäinen raskaus, mutta joko tuulimuna tai sitten rv alle 6, kun kuukautisista pitäs olla jo melkein rv 9. Aavistuksenomainen lepatus ultrassa näkyi ruskuaispussissa, mutta gyne sanoi että voi olla minun omakin syke :( Mulla on yks km (tai tuulimuna, jäi silloin epävarmaksi) ennen esikoista, joten tää on jo tuttua juttua mullekin.
Nyt sitten viikko odotellaan ja ultrataan uudelleen. Mahtaa olla pitkä viikko...
Hyvää vointia kaikille teille. Palailen varmaan vasta ensi viikolla kertomaan kuulumiset, ei nyt just kauheesti nappaa.