SYYSKUUN SYDÄNTEN VIIKKO 5
Meinasin kirjoittaa vielä vanhaan pinoon, mutta huomasin kelloa katsoessani, että nythän on jo maanantai, joten uutta viikkopinoa kehiin sitten. Toivottavasti tämä menee nyt oikein....
Hyvää alkanutta uutta viikkoa kaikille!! Musta on ollut hieno seurata kuinka aktiivinen meidän ryhmä on... tuolla on monta muuta ryhmää joissa ei olla lähellekään näin aktiivisia!!! Hienoa siskot!!
Mannaryyni: Kiva kuulla että jollain muullakin tulee enemmän ikäeroa lasten välille!! Tässä on kyllä kaiken unohtanut totaalisesti 7 vuodessa!! No, ehkä tää menee jollain äidinvaistolla!! :)
Mulla alkaa ihan kohta viikko 9 ja tässä odottelen sitä pahempaa pahoinvointia... jospa sitä ei vaikka tulisikaan :/
Voikaa hyvin siskot!!! Ja pidetäänhän tää keskustelu yhtä vireenä kuin viime viikollakin!!!!
-Mira79, 8+4/5-
Kommentit (119)
Täällä vähemmän aktiivinen syysmamma ilmoittaa kuitenkin olevansa vielä porukassa mukana :) Mulla on ollut niin tajutonta toi pahoinvointi, etten ole pahemmin jaksanut kirjoitella, edes oikeen lueskella juttuja. Nyt tuntuu, että hiukan alkaisi helpottaa olo, joten joskos tässä alkaisi sitten ativoitua!
Mulla on jo nt-ultra varattuna, 9.2. mennään! Ei millään malttaisi odottaa, kun kaksi viikkoa siihen kuitenkin vielä on. Plääh, aika menee niin hitaasti.
Minun mielestä suljettu ryhmä olisi kiva! Jotenkin en uskalla tälläisillä avoimilla sivuilla olla niin avoin.
Nyt mun täytyy rientää fysioterapiaan, mutta kuullaan :)
Omppu ja sulo 9+3
Plussasin eilen, joten laskureiden mukaan LA on 27.9.2009. Tänään alkoi juuri 6. viikko, kovin alussa vielä mennään.
En tiedä, onko minusta kovin aktiiviseksi kirjoittajaksi, koska elämääni ilahduttaa jo elokuussa 2008 syntynyt ihana poika. Myös meille tulee lapset pienellä ikäerolla, jos kaikki menee hyvin. Voihan se olla, että odotus on helpompaakin kun ei ole työelämässä, toivottavasti vaan olotila on sen verran hyvä, että jaksaa pojan kanssa olla ja mennä. Eka raskaus ainakin sujui hyvin.
Täällä on toistaiseksi vielä ihan oireetonta.
Päässä vaan ajatukset kovin sekaisin.
Tahtoo mukaan!
Moi kaikille! Oon nyt muutaman viikon lueskellut teidän viestejä ja nyt pitää aktivoitua itsekin. Olen tosin mielelläni suljetun listan kannalla, näin yleisellä palstalla ei viitsi kovin henk koht viestejä kirjoitella.
Meille on tulossa yllätysvauva ja kolmas lapsi. Ennestään on tyttö 03 ja poika 06. LA on 2.9. eli viikkoja on jo 8+5. Tänään on eka äitiysneuvola ja alkuraskauden ultrassa kävin rv7+2, jolloin nähtävissä oli 1.14mm pituinen, viikkoja vastaava sintti. Kovin äkkiä sitä on tottunut tähän ylläriin ja nyt olen jo täysillä mukana odotuksessa. Mulla on vaan työrintamalla sellainen tilanne, että se on pistänyt stressaamaan tätä raskautta...
Takana on myös yksi keskenmeno (lasten välissä v.2005). Se raskaus oli täysin oireeton ja alkuraskauden ultrassa oli jo havaittavissa mitoista jäänyt alkio, vaikka sydän sykkikin. Jouduin kuitenkin kaavintaan, joka tehtiin rv10. Suosittelen kyllä kaikille alkuraskauden ultraa, vaikka se yksityisellä hieman maksaakin.
Nyt on ollut alusta saakka ihan selkeät raskausoireet eli (ylä)vatsan turvotusta (ihan hirvittävää, ihan kuin olisin jo 5.kuulla!), rinnat on hirveän kipeät ja turvonneet ja väsyttää ja viluttaa ja välillä on etovaa oloa. Onneksi ei ole yhdessäkään raskaudessa tarvinnut oksentaa, sympatiat teille jotka siitä kärsivät.
Eipä muuta näin esittelyksi. Ai niin, asutellaan Kaakkois-Suomessa.
Kerttukasperi
Täällä kärsitään nyt aivan järettömästä olosta. Öisinkin oksettaa! Ja elämää on, ko nuoremmat tytöt sairastanut, nuorin teki viikonloppuna hammasta ja vanhemmallaa tyärellä alko tänään räkä valuun, parina yönä yskinyt oikein railakkaasti eli vähillä unilla, huonolla ololla mennään. Täällä kotonakin ois aivan hirveä siivo, mutta kun ei jaksa, nii ei jaksa - siivota siis. Ja meikä vois vastaavasti nukkua aamulla vaikka ja kuinka pitkään, mutta ei onnistu. Iltaisinkin menisin jo melko aikaisin unten maille...
Uusille tervetuloa, ainakin *Miilukka, Hämäräntakaa ja Kerttukasperi* :)
*Angelmom* Mulla pahoinvointiin on auttanut (ehkä tunnin, pari) tiheä syöminen ja hapollisen juominen sekä ulkoilu.
Onko *Viuhtilla* tullut vielä vuotoa? Entä miten *Helenen* vointi?
*Lippo* Koillis-Suomi on mulle tuttua seutua, ite oon syntynyt siellä ja sukulaisia asuu siellä :) Ja kerron tarkemmin, kun/jos laitetaan se suljettu yhteisö pystyyn :)
*Virvaliekki* Meillä mies ei oo tainnu kertoa vielä kelleen ja ite voisin sanoa jo vähintään joka toiselle ;) Mutta mun mies onkin sen luontoinen, ettei omia asioitaan kylillä huutele.
*Mira* Voin melkeinpä luvata, että takaraivossa ne kaikki äidinvaistot on - ei ne vuodet sitä vie. Nimimerkki: meillä esikon ja kakkosen välillä 11 vuotta.
*Maikille* tsemppiä ultraan!
Ja vielä tosta suljetusta yhteisöstä - onko teillä toivomuksia mikä se ois? Meinasin, josko alkaisin työstään meille omaa, suljettua palstaa tonne Multiplyhyn vai haluaako sen joku muu tehä? :)
-AJ kera Ekavekaran 7+6-
Että piti puhumani Koillis-Lapista ei Suomesta ;) Eli alkaa jo pää lahoamaan mulla jo nyt =)
Uuteen viikkoon reippain mielin, oltiin kuopuksen kanssa ulkoilemassa yli 2 tuntia heti aamusta ja kun ohi neuvolan käveltiin niin kävin varaamassa ekan ajankin samalla, on sitten ensi viikon tiistaina. Np-ultraan pitää varata nykyään itse aika ja yllätys oli sekin että nykyisin tuo ultra on jo rv.10-11, eli jo parin viikon kuluttua, vuonna 05 kun se oli vasta rv.12-14. Tarjosivat päälle veriseulaa, mutta enpä usko että menen siihen, kun se virhemarginaali on minusta aika suuri.
A-J kyseli vointia (varmaan tuon eilisen takia kun kerroin alavatsatuntemuksista). Eilen illalla kipuilut loppuivat, kysyin nyt aamulla neuvolassakin niistä eikä täti ollut huolissaan ollenkaan, sanoi että voi olla jopa kuukautiskipumaisia särkyjä ihan normaalisti. Tunsin itseni vähän noloksi kun pitäisi olla jo "konkari" näissä asioissa mutta eihän noita juttuja voi kaikkia muistaa, varsinkin kun on noita km-pelkoja :| Ja sanoi että myös tuo hätäsektioarpikudos voi aiheuttaa hieman kiinnikekipuja verrattuna ei-leikattuun kohtuun, mutta niistä pitäisi olla välittämättä kun eivät ole vaarallisia. Mutta ihan hyvillä mielin taas, yritän tällä viikolla ehtiä soittelemaan tuon np-ultra-ajan, jos uskaltaisi siellä käynnin jälkeen pikkuisen alkaa uskomaan vauvan saamiseen :)
Aika kiva muuten, ei ollakaan enää viimeisin odotuspino, näkyi jo joku aloittaneen lokakuisten pinonkin :D
*helene 8+0*
Ihanaa selkäkipu selätetty ja huomenna kokeilemaan työntekoa.
Tuntuu mukavalta kun olen viikon maannutkin vahvoja särkylääkkeitä syöden ja ainoana ystävä ollut pönttö (miehen, äitini ja 2-v tytön lisäksi)!
Enää ei kuvota samalla tavalla, pelkään että se vaihe tulee takas kun nyt vasta viikkoja 5+5.
Juttelin juuri siskoni kanssa niin sillä oli just samalla lailla et ekassa rakaudessa ei oikeestaan ollut mitään ja toisessa oli vaikka mitä ja poika tuli, sillä eka tyttö.
Mites muilla ollut on raskauksilla ollut eroja, sukupuoleen viitaten?
Tervetuloa uudet odottajat, joukkomme senkun kasvaa!
Hämäräntakaa: Tekstisi kuulosti ihan kuin olisi minun kynästä. Meillä myös elokuussa 2008 syntynyt poika, ja oireetonta on täälläkin. Minä plussasin viikko sitten ja ensimmäiset päivät menivät hyvin ristiriitaisissa tunnelmissa. Mutta nyt odotan innolla uutta perheenjäsentämme! Tsemppiä :)
Vähän on ruskehtavaa "vuotoa" edelleen, mutta ei todellakaan paljon. Ja tiedän teidän pahoinvoivien tunteet, edellinen raskauteni oli kamalaa alussa. Mutta ei tämä oireettomuuskaan mukavaa ole. Kun ainoa merkki raskaudesta tähän mennessä on ollut raskaustestissä kaksi viivaa... En millään vielä jaksa uskoa, että vauva joskus saisin.
Minulla siis edellisessä raskaudessa oli kamala pahoinvointi ja poika tuli. Mutta en oikein usko sukupuolella ja pahoinvoinnilla olevan mitään tekemistä toistensa kanssa..
A-J ja Hämäräntakaa: Imetättekö edellisiä vauvojanne? Minä imetän ja olen saanut kuulla, että se tuntuu aivan kaksoisraskaudelta jos imettää raskaana ollessa. Ja minua ei väsytä yhtään enempää kuin normaalistikaan.. Olenkohan oikeasti raskaana vai olikohan se testin teko pelkkää unta?
Nyt päiväkahville.. terkuin sekopäinen ja aivan liikaa asioita pohtiva Viuhti + masuasukki 6+6
Mulla ei toivomuksia suljetusta yhteisöstä, mutta mielellään mukaan tulisin :)
Hei, saako yhä liittyä seuraan.. Olen uusi näillä sivustoilla ja hieman yllättynyt kuinka sotaisaa tuolla aihe vapaa -puolella jne on.. Ehkä täällä on sopuisampaa..
Olen 23-vuotias opiskelija ja esikoisen laskettu aika olisi 25.9 näillä näkymin. Eli vasta viikoilla 5+3 mennään.. ensimmäinne neuvola vasta varattu ja siihenkin aikaa kuukausi, joten on outoa kun ei kenellekään vielä uskalla kertoa vaikka kuinka haluaisi.
Olis myös mukavaa jos joku samassa tilanteessa oleva tahtoisi esimerkiksi mailikaveriksi raskausajaksi jne. :)
Taalla on niin tajuttoman huono olo koko ajan, etta jaksa mitaan. Ei sentaan ole tarvinnut pönttöa kurkistella, mutta muuten vaan kaikki allöttaa ja kuvottaa. Loppuuko tama joskus? :)
Vasymysta myös ja alakuloa. Yölla ei saa nukuttua, kun paassa pyörii niin paljon kaikenlaista. Ihan turhaa stressamista, mutta ei mahda mitaan.
Kolmivuotias tahtoo ja vaatii, ja aidilla meinaa palaa pinna. Miten minusta tallainen hermokimppu on tullut?
Noh, onneksi on kohtalotovereita.
Kannatan suljettua ryhmaa!
Voimahalein,
Cirppu
En ole ennen kirjoittanut tänne, enkä tiedä voinko jatkossakaan mikään aktiivi olla kun töissä käyn ja kotona 2 vuotias poika. Olo on vain niin ankea että jossain on pakko avautua! Viikkoja tulee tuskallisen hitaasti, ihmettelen että joillain syysmammoilla on np-ultra jo pian, itsestä se tuntuu niin kaukaiselta.
Edellisessä raskaudessa voin pahoin 10 vko ja oksensinkin paljon, mutta tämä on jotain vielä paljon kamalempaa! Viikonlopun oksensin niin että tuntu ettei kohta tolpillaan pysy. Oloa vielä pahentaa selkäsärky, pääsärky ja kova vilu. :( Oi tätä raskauden ihanuutta! CESILLÄ oli myös jotain ongelmia, en ole lukenut aiempia viestejä niin en tiedä mitä.
Jos tätä kestää yhtä pitkään ku esikoisesta (pahoinvointi rv 6-16) niin en tiedä selviääkö siitä hengissä... Varhaisultraan on viikko aikaa. Tuntuu että oireet alko kyllä tällä kertaa tosi varhain (pahoinvointi rv 5+0).
HANNELE rv 6+0 *tasan viikko ultraan*
Tervetuloa uusille odottajille! Aika monta uutta on taas liittynytkin syyskuun sydämiin. :)
Kiitoksia selvennyksestä sen suljetun yhteisön osalta! :) Kuulostaisi hyvältä minustakin. Olen kyllä tavallaan ihan samaa mieltä Virvatulen kanssa siitä, että pienemmässä porukassa voisi olla helpompaa olla aktiivisempi ja kanssaodottajat oppisi tuntemaan paremmin. Niin hyvin kuin nyt netin välityksellä voi..
Jos suljetusta keskustelupalstasta tulee osallistujamäärältään kovin suuri, niin ehkä voisi mahdollisesti ajatella vaikka kahden sellaisen perustamista, esim. asuinalueen mukaan - jos vaikka joskus keväämmällä/kesällä päätettäisiin treffata oikeasti? No, sitä ei tarvi tietysti vielä miettiä. :) Amalia-Joel, ainakin minun puolestani voit kyllä perustaa sen, jos ehdit. Itse en edes osaisi. Anna sitten tarkat ohjeet, miten sinne pääsee.....
Täällä voidaan edelleen hyvin, ei pahoinvointia. Kauhea väsy vaivaa, kun yöt menee usein todella huonosti esikoisen heräillessä jatkuvasti. Kaikki etuhampaat ovat nyt puhjenneet, joten ei pitäisi kai hampaidenkaan enää vaivata. Taitaa heräillä vaan vanhasta tottumuksesta. Viime yönä heräili viiden minuutin välein kahdesta alkaen. Kolmelta annoin lopulta rintaa ja puoli neljältä nukahti kunnolla. Onneksi sain itsekin nukuttua aamupäivällä yli tunnin päikkärit.
Neuvolaa en ole vieläkään varannut. Sinne on päivittäin tunnin mittainen puhelinaika, jolloin pitäisi muistaa soittaa. Muulloin ei vastata. Heleneltä sainkin vinkin lähteä käymään paikan päällä vaikka vaunulenkillä.
Jaksamista kaikille pahoinvoinnista kärsiville!
Hei vain, minä rupeisin mielelläni mailikaveriksi! Tai vaikka facebook-kaveriksi, jos olet siellä. :) Olen niin samassa vaiheessa että en paljon samemmassa voisi olla. :) Olen myös esikoista odottava opiskelija. la on vielä vähän hämärän peitossa, koska kuukautisista laskettuna viikkoja on nyt 6+1 ja la 20.9, mutta pitkäkiertolaisena luulen sen vähenevän ultrassa viikolla. Tai sen näkee sitten.
Ja aihe vapaa-palsta on ihan omaa luokkaansa, nämä nimimerkilliset puolet on todella paljon ystävällisempiä. :)
Kirjoita mulle vaikka virvaliekki@yahoo.com.
ja sitten omat jutut: on ollut maailmanlopunväsymystä tänään, sekä kammottavaa kireyttä ja kiukkuisuutta. Nyt on päiväohjelmassa vuorossa nokkaunet ja sitten ehkä jotain hyödyllistä. Varhaisultraan 10 päivää... niiiiin kauan.
virva, 6+1/5+1
Kerroin tänään mun yhdelle ns. parhaista kavereista että meille tulee vauva syyskuussa! No kaveri siehen että ai jaa no onneksi olkoon!! Jus siehen tyyliin että taasko, tuo ei ollu kummempi uutinen. Teki mieli heitää luuri korvaan!!!! Tämähän on ainutlaatuinen asia minulle! Vaikka on "jo"kolmas.Olis voinut olla vähän ilosenpi minun puolesta, eikö? No onneksi teidän kanssa voi asiasta riemuita. En ole vielä kovin kylillä huudellut vauvasta, ajatelin/ajateltiin miehen kanssa olla ettei kovin puhuttas etukäteen, huomaavat sitten aikanaan, jos pystyy olemaan hiljaa :)
Ja toinen ärsytys asia, en saa meidän neuvolatätiä kiini oon yritelly pitkin päivää sille soitella, (täällä ei pitäs niin kovin kauseesti ruuhkaa olla) olisin varannut ekan neuvola-ajan, pitää yritää huomenna, mutta kun sitä on niin malttamaton. Ois tarkotus mennä siehen np-ultraan ja täällä se pitää tehdä ennen 8 viikkoa?! Voiko pitää paikaansa? Oonkohan ymmärtäny väärin? niin silläkin olis kiva saanda tuo aika pian...
Ja kolmas tytöt on tullee kipiäksi.
Vaan onpa tullut joitain oireita, eilen tein lihakeittoa, eipä tehnyt mieli! yök (norm. kotiruokaa) Ja tosiaan yliherkkä hajuaisti, kaupassakin kun kulkee niin joillakin on vaateet pesty hirveän hajusilla pesuaineilla ja tupakit haisee kassan ohi kun menee, tavallisesti en kyllä haista mitään!! Ja mielialat vaihtelee!! Ja pinna palaa herkemmin vaikka tässä on tottunu lapsosien kanssa touhuamaan pitkäjänteisesti. Ja väsytää aivan tolkutomasti, vaikka ollaan saatu nukuttua yötkin suhteelisen hyvin, niin silti. Eilenkin piti otaa päikärit jota en norm. harrasta. Että jotain pientä mullakin:)
Ja sellainen suljettu yhteisö jos tulee, niin oon kiinostunut. Jos vaan osaan sinne...oon aika urpo näitten koneiten kans.
Mukavaa alkanutta viikoa kaikille! Ja tervetuloa uudet joukoon paisuvaan;)
Täällä sitä edelleen odotellaan perjantain ultraa tai kunnon vuotoa. Viime tiistaista saakka ollut pientä vuotoa, ei siteeseen asti kuitenkaan. Ultrassa ei näkynyt viime torstaina kuin tyhjä pussi, mutta toivoa vielä kuitenkin on, joskos ovis olisikin ollut luultua myöhemmin. Päivät menee hyvin, mutta nukkumaan mennessä ajatukset karkaa päähän syöpyneeseen kuvaan tyhjästä pussista kohdussa...
Töissä jouduin kertomaan mahdollisesta tuulimunasta. Pari ihanaa työkaveria itki kanssani, muutamasta näkyi, että ajattelivat suuntaan " mitä sitä tässä vaiheessa vielä surra kun on niin alussa..." Vaan sattuu se alunkin keskenmeno, olen kuitenkin toivonut tätä kauan ja tiennyt raskaudesta jo melkein kuukauden...
Mutta pidetään lippu korkealla ja toivottavasti viikko menee nopeasti jotta perjantaina tietäisin enemmän...
Mieluusti myös suljettuun ryhmään liittyisin...Itse en sellaista edes osaisi pystyyn laittaa mutta ehkä jonkun ohjeistuksella sitten osaan sinne liittyä. :)
Täällä on ollut ensimmäistä kertaa oikeasti pahaolo, eilen kyllä etoi koko päivän mutta tänään piti jo miettiä että pitäsisikö suunnata vessaan päin. Tuntuu hankalalta pitää töissä salassa kun on kuin kuollut haamu ja kaikki hajut etoo. No toivotaan että se on merkki että masussa on elämää. Yhdelle ystävälle olen asiasta kertonut, saa nähdä kauanko pystyn salassa pitämään.
Minulla kun on viikkoja vasta 5+4 niin tuntuu että kaikkeen on vielä ikuisuus. Ensimmäinen neuvola on vasta 16.2 silloin viikkoja pitäisi olla kai 8+5...
Joku kirjoitti että tuo Np ultra olisi jo viikoilla 10-11, kuinkakohan sinne saa ajan jos eka neuvolakin on vasta melkeinpä viikolla 9? poika on syntynyt 06 ja mielestäni oli sillon vasta myöhemmin...
Tein *Multiplyhyn* meille suljetun, mutta meni vähän noi nimikkeet sekasin eli yhteisö on nyt AmaliaJoel ja mie oon sitten syyskuunsydämet, hehhhehe! Elikkäs menkää sivulle http://syyskuunsydamet http://syyskuunsydamet.multiply.com/ ja siitä sitten ottakaa se *become her contact* ja täytätte ne tiedot siitä. Mie sitten hyväksyn hakemukset sitä mukaa, kun niitä tulee. Ja hei! Siellä sitten toimitaan omilla nimillä, joten netiketti haltuun :) Tervetuloa!
-AJ-
Olisin uusi tulokas ja ajattelin esittäytyä. Mielestäni kuulostaa myöskin hyvältä vaihtoehdolta tuo suljettu yhteisö, olisi jotenkin "luontevampaa" kirjoitella.
Ikää minulla siis 28v. Ja takana keskenmeno v.2002 ja Kohtuun kuollut tyttö v.2003 (rv.36+0). Terve poika syntyi -2004 ja on nyt siis 4-vuotias :).
Syytä taannoiseen kohtukuolemaan ei löytynyt, tyttö oli terve ja normaalisti kehittynyt. Jätti kuitenkin surun sydämeen ja suuren kaipuun sekä pelon uusissa raskauksissa. Poikaa odottaessa minulle määrättiin Klexane-verenohennuspiikki, jota piikitän nyt päivittäin tässäkin raskaudessa.
Pelottaa kuiteskin kamalasti, alkuraskauden keskenmeno sekä loppuraskaudessa se kohtukuolema, vaikka kotona onkin poika muistuttamassa yhdestä onnistuneestakin raskaudesta.
Jännä juttu että ikävät kokemukset ovat päälimmäisenä mielessäni heti plussattuani.
Ultra on 2.2 ja varovasti odottelen mitä siellä näkyy. Pahoinvointi on aika voimakasta, en jaksaisi mitään tehdä. Päiväunet on nukuttava ja suussa on koko ajan mieletön määrä sylkeä.
Onnea kaikille odottajille!
Terkuin Chokolade rv6+1 ja pikkupoitsu 4v. :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=27b90024-ebbb-11dd-b95d-…!
Mua jännittä kovasti koska kohta on edessä ultra yksityisellä. Toivon niin kovasti että siellä masussa on joku asukki ja ehkä näen jo pienen sydämmen sykkeen.
Oireina on ollut pahaa oloa, suun kuivumista, väsymystä ja raskasta oloa.
Koska porukka on niin aktiivista niin mun mielestä sellainen suljettu ryhmä olisi hyvä.
Maikki 007 + manteli