KOSKA tää rasittava vaihe lapsen kanssa loppuu?!?
Poika on nyt ihan vähän yli 2 v.
Toisaalta tosi ihana ja suloinen, ja toisaalta tosi RASITTAVA KAKARA.
Esimerkiksi tänään tapahtunutta: raahannut penkkejä/tuoleja pöytien viereen, jotta on päässyt kiipeilemään, ja kaatoi aamulla esimerkiksi täyden kahvipannullisen keittämääni kahvia lattialle (no onneksi ei päällensä) sillä aikaa kun kävin vessassa.
Kiipesi myös toisen pöydän ääreen, jossa oli neulomistarvikkeitani ja sai purettua neulepaidan etukappaleesta miltei puolet!
Päivällä lapsi oli salaa hakenut jääkaapista hillopurkin ja nyt on sitten sohva aika nätin näköinen..
Kiipesi keittiönpöydälle ja kun makoili siinä ja ilmeisesti heilutteli jalkojaan, onnistui potkaisemaan kukkamaljakon lattialle.. vedet ja kukat, kaikki.
Ison kukan kaatoi makuuhuoneestamme, mullat lattialla ja ruukku säpäleinä.
Ja nytkin tätä kirjoittaessa piti pitää tauko, koska mukula oli hakenut jääkaapista maitopurkin ja kaatoi sen olohuoneen pöydälle sekä matolle ja kävin siivoamassa sotkun...
Oikeesti, ihan pirun rasittavaa! Ihan kokoaikaa EN VAAN PYSTY kulkemaan tämän mukulan perässä ja vahtimaan (niinkuin ilmeisesti pitäisi tehdä jotta välttyisi sotkuilta ja vahingoilta) koska on kuitenkin kaikkea muutakin mitä pitää tehdä.
MILLOIN tämä loppuu, niin että mukula tajuaa kiellot ja myös muistaa ne, ja muutenkin ymmärtää olla tekemättä tuollaista typerää sotkua?!
Kommentit (163)
keittiönpöydä (ettei sinne kiivetä). Varmaan myös kahvinkeittimen...
Jos siis ne olivat ne suurimmat ongelmat. Ja oletan että keittiössä olen suht paljon. Salvoita sitten ne muut ovet, että saat khh:een lapsen mukaan kun järkkäilet pyykit.
Simple!
välttämättä kaikilla muillakin.
Eli kun joku selviää 7 tunnin yöunilla, kaikkien muiden eli minunkin pitäisi selvitä.
Ja kun jollain on lukittavat ovet, meilläkin pitäisi olla.
Tai kun jonkun jääkaappi narisee sitä aukaistaessa, minunkin jääkaappini pitäisi narista.
Tai kun jonkun lapsi nukkuu 12 h yössä ja lisäksi päiväunet, minunkin lapseni pitäisi nukkua.
Tai kun toisen lapsi ei saa purettua neuletyötä alle 15 minuutin, munkaan lapsen ei pitäisi saada.
Ja kun joku kuulee joka paikkaan jostain huoneesta jossa on, munkin pitäisi kuulla (kaikilla on siis samankokoiset talot?)
Tottakai mä voin keittiöstä ruokaa laittaessani katsoa missä lapsi menee, mutta esim. jos vatkaan sähkövatkaimella kermaa kolmisen minuuttia, sinäkin aikana lapsi ehtii jo vaikka mitä. Vai kuinka moni teistä vatkaa 15 sek. ja sammuttaa vatkaimen, menee katsomaan lasta, taas vatkaa 15 sek. ja taas juoksee, ja jatkaa tätä.. yms.
Että tottakai otan toimivat vinkit vastaan, kiitollisuudella, mutta ei pidä olettaa että joka vinkki toimisi kaikilla.
ap
nyt mun on pakko mennä nukkumaan, olenkin jo valvonut liian pitkään.
ap
Ihan oikeasti olisin varmasti hermoraunio, jos poika ei olisi päiväkodissa. Ei ehkä tee ihan noin paljon pahojaan (tai saattaisi tehdä, jos olisin kotiäitinä), mutta kaipaa jokseenkin koko ajan toimintaa. Jo viikonlopun aikana huomaa, että ulkona pitäisi jaksaa temmeltää se kaksi kertaa päivässä edes tunnin verran, mutta milloinkas sitten saadaan kaikki kotihommat ja kaupassakäynnit sun muut hoidettua. Ja voitte ihan rauhassa vastata, että kyllä pitää aina elää lasten mukaan ja hoitaa kotityöt ja omat asiat lapsen nukkuessa, mutta kun ei tuo lapsi edes nuku paljoa enempää kuin mitä itekin tarviin unta! Varsinkin kun viikolla jää usein yöt liian lyhyiksi, niin viikonloppuna sitten pitää yrittää ottaa niitä takaisin...
vaan olet saanut vinkkejä joilla katkaista ikävä kierre. Toimintatapoja ja ympäristöä on muutettava että arkenne toimii. Älä tee sitä, mikä ei toimi, vaan muuta toimintaa siihen suuntaan että toimii!
Jos lapsesi vaatii, niin silloin sitä kermanvatkausta ON TEHTÄVÄ pätkissä! Muuta vaihtoehtoa ei ole! Piste.
Asia erikseen on sitten se, kuinka usein teillä kermaa vatkataan... Hanki purkki valmiskermaa, ei tarvii kuin pursottaa! Vatkaat aitoa kermaa sitten taas kun lapsi on isompi.
Meillä 2v 5kk ja nukkuu öisin noin 11 tuntia ja päikkäreitä ei ole nukkunut enää pariin kuukauteen. Juu tuossa kahden vuoden iässä taisteli nukahtamista vastaan mutta nukutettiin kuitenkin väkisin päikkäreille ja hetken nukkuikin vielä päikkäreitä mutta nyt ei niin millään. Tänään viimeksi yritin nukuttaa tyttöä mutta noin 1 tunti 30 minuuttia riitti ja luovutin kun oli jo ruoka-aika ja nukkuminen olisi mennyt liian myöhään jo kuitenkin. Haluaisin että tyttö nukkuisi mutta kun ei tuo nukahda. Pitää varansa ettei juuri koskaan nukahda vahingossa. Iltaisin menee kyllä tosi nätisti nukkumaan ja nukahtaakin sitten parissa minuutissa kun on niin väsynyt. Eli ymmärrän AP;tä oikein hyvin päikkäreiden suhteen.
Noin vilkkaasta lapsesta kuin Ap:llä minulla ei ole kokemusta itselläni mutta tuli mieleeni että koeta järjestää lapselle mahdollisimman paljon tekemistä. Laita leluja korkealle että saa hakea niitä luvan kanssa tuolien avulla. Tee temppurataa tuoleista, lakanoista, tyynyistä jne. Eli jos ennakoit ja olet askeleen lasta edellä sinun ei tarvitse kokoajan juosta perässä... Ja te kotitöistä mielenkiintoisia "teatterilla". Pelasta äkkiä lelut lattialta, imuri tulee jo kovalla äänellä huudahdettuna saa lapsen ehkä hetkeksi touhuilemaan sielllä missä sinä imuroit...
Tsemppiä ja jaksamista jokatapauksessa. Ja onhan tässä se hyväpuoli että lapsesi tekemisistä saat halutessasi oikein "hauskan" taaperokirjan aikaiseksi myöhemmin muisteltavaksi.
Usko ap, että tässä ketjussa ei oikeesti ole ollut huonoja vinkkejä lainkaan. Mutta sun asenne nyt vaan on sellainen, että sä tiedät parhaiten, ja kukaan muu ei tiedä mitään. Kuitenkin me muutkin ollaan äitejä, jotka on lapsiaan vahtineet, ja kyllä meillä oikeesti on kokemusta, vaikka sinä et sitä voi uskoakaan.
Ja kyllä, äitien on joskus tingittävä yöunestaan, jotta selviää päivistä. Ja kyllä jääkaapille menon yleensä kuulee jostain ihan muusta kuin oven narinasta. Ja kyllä lapsen tulee nukkua riittävästi: Se ettei nuku aamulla pidempään ei todellakaan tarkoita, että lapsi olisi nukkunut riittävästi. Jotkut lapset heräävät aina samaan aikaan, vaikka olisivat käyneet joku ilta myöhään nukkumaan. Yöunen pituuteen vaikuttaa myös totuttaminen ja illan uni, ei vain se, että antaa aamulla mahdollisuuden nukkua.
Ja kyllä, tuosta neuletyöjutusta pystyi saamaan käsityksen, että kyseessä oli aikuisen paidan etukappale, jota siis ei ihan hetkisessä pureta. Ja kyllä lapsen liikkeet kuulee melko kauas, sillä lapsi pitää ääntä esim. puhistessaan ponnistaessaan, askelten ääntä, jne. Ja jos mitään ääntä ei kuulu on sekin merkki jostain. Eri asia sitten, jos ap:llä on huono kuulo. Ja kyllä on tullut kerman vatkaus keskeytettyä kerran jos toisenkin, kun ei ole ollut selvillä missä taapero menee.
Mutta vaikka me ap kuinka sulle jankutetaan, niin sinä vain intät vastaan. Ei me sille minkään voida. Sulla on tässä ketjussa tilaisuus oppia vinkeistä, mutta kun sä et halua muuttaa arjessasi mitään, niin ei me voida sua pakottaa. Eipä meillä ole pakottamiseen tarvettakaan, sillä meidän arki jatkuu ihan yhtä sujuvasti kuin eilenkin. Sinähän se vaan kamppailet, tuskastut ja väsyt. Be your guest!
Siis tarkoitin päiväkotiehdotuksella sitä, että lapsesi tuntuu kaipaavan enemmän toimintaa. Tai olisiko joku kerho, missä olisi toisia lapsia? Varsinkin toi, että päiväunet on jääneet pois tuntuisi viittaavan siihen, että lapsi ei yksinkertaisesti saa kaikkea energiaan kulutettua.
Meidän poika siis suunnilleen samanikäinen, mutta ite oon töissä ja poika päiväkodissa, josta vaan hyvää sanottavaa. Siellä on oppinut minusta paremmin leikkimään (myös itsekseen kotona) ja pääsee sitä energiaansa purkamaan paremmin kuin kotona.
Sympatiat sulle, todellakin voin vaan kuvitella, että oot ihan poikki...
Ihan kaikkeen löytyy selitys miksi ei voi sitä ja tätä. Mutta jos ei halua järjestää kodistaan lapsiystävällistä, hankkia lapsilukkoja, ovien salpoja tai turvaportteja, jos ei ole ovia, niin sitten täytyy juosta lapsen perässä. Jos ei halua sitäkään, niin sitten varmaan haluaa pestä niitä maitoja ja kahveja lattialta ja hilloja sohvilta. Elämä on valintoja.
Meillä varsinkin esikoinen oli varsin ehtiväinen tapaus. Mun ratkaisuni oli pistää kämppä siihen kuntoon, että ipana ei päässyt tekemään ihan kaikkea. Oli vuokrakämppä, mutta silti oli ovissa kaikenlaisia viritelmiä, lapsilukko jääkaapin ovessa, kirjahyllyistä käytössä vain pari ylintä hyllyä (alahyllyillä korkeintaan leluja) hifilaitteet lukittavassa lasiovellisessa tv-tasossa ja kukat olivat vain ja ainoastaan amppelimallia, käsityöt yms. säilytettiin kaapeissa jne... Käytännössä siis kaikki mitä ei voinut ruuvata kiinni johonkin tai laittaa muuten lukkoon, ripustettiin kattoon :D
Mä olin ihan valmis tirvasemaan päin näköä jokaista joka tuli kauhistelemaan, että ei MEILLÄ vaan koskaan laitettu MITÄÄN viritelmiä lasten takia, kun niitä ihan vaan kiellettiin menemästä paikkaan x ja sillä selvä. Juuri ja juuri sain pidettyä itseni kasassa, enkä tehnyt sitä kertaakaan XD
Kaikki viritelmät tosin kestivät vain aikansa toimivina. 3-vuotiaana tyttö osasi jo avata suurimman osan lapsilukoista... :P
Mulla tosin oli takana jo kokemusta asunnon virittelystä tuhoturvalliseksi. Kiitos tokan koirani joka pisteli poskeensa kaiken tai vähintään repi palasiksi kaiken mikä kuonon eteen osui pentuna...
Jotkut "viritykset" ovat tulleet kai jäädäkseen. Meillä ei kiroilematta ole saanut roskiskaappia auki enää kuuteen vuoteen :D Nykyään lastenhuoneiden ovissa on myös ovenkarmien väliin ilman ruuveja asennettavat portit (Lidl, á 39,90€), koska kolmas ipana menis muuten ja pistelis poskeensa kaikki isompien legopalikat ja barbienkengät ja tikahtuisi niihin yms. mukavaa.
2v:n unentarve on neuvolan lappusten mukaan vähintään 12 tuntia
SIIS NEUVOLAN LAPPUSET!!! Av-mammojen raamattu ja virsikirja!
Mutta jos lapsi ei saa nukkua tarpeeksi, jää aivot silleen kivasti kehittymättä. Tuo kakara vaikuttaa siltä, että jo nyt on vaurioita
Jos se lapsi nukkuu EDES sen 10-11 tuntia, niin eiköhän se ole ihan tarpeeksi. Aivovaurioita saattaa alkaa syntymään siinä 4-6 tunnin yöunilla (jos silloinkaan)
Ja koska tykkään kovasti mummostella: Ennenvanhaan pienetkin lapset heräsi jo kukonlaulun aikaan pelloille huhkimaan, 7-10 tunnin yöunien jälkeen, eikä niillekään ole aivovammoja aiheutunut. Ellei sitten hyppää sukupolvien yli sellaiset, ja löytyy syy v-mäisille av-mammoille jotka neuvolalappuset kädessä saarnaa hyvästä vanhemmuudesta jokaiselle, joka viettää lapsensa kanssa aikaa vain 23/7...
vinkkejä! Kulkunen (ei paha!), salvat oviin, tavarat piiloon, aiemmat yöunet, temppuradat, luvalliset "yllätykset" kattiloissa, valmiskerma jne. Itse lisäisin vielä niinkin rajun jutun, kuin vanhanajan valjaat.
Valjailla kiinni esim pöydän jalkaan, jos on joku välttämätön juttu joka on tehtävä juuri, kun lapsi on hallitsemattoman touhukas. Pöydänjalkaan parrkkiin, kuten koiranpentu ja tekemistä ympärille. Kirjoja, kyniä, rakennuspalikoita, kattiloita ja kansia, vispilöitä jne. Ainakin kuulet lapsen touhut koko ajan ja tiedät missä hän on!
Kokeilepa toimiiko. moien juttujen toimivuutta kun ei oikeasti tiedä ennenkuin kokeilee!
Jaa miten niin en muka ole huolinut yhtäkään vinkkiä? Jos ette ole huomanneet, niin lupasin esim. teipata sen kulkusen jääkaapin oveen, kyselin tarkemmin esimerkiksi lapsilukoista jne. Eli en todellakaan ole teilannut kaikkia vinkkejä niinkuin toiset tuntuvat väittävän.
Tämäkin selittyy varmaan sillä, että osa ei edelleenkään jaksa lukea koko ketjua läpi, jää siis osa vastauksistani huomiotta.
Ja mitä esim. turvaporttiin tulee, yhteen huoneeseen meillä oli sellainen, mutta se otettiin pois koska lapsi oppi ensin avaamaan sen, sen jälkeen virittelin sen narulla kiinni, mutta lapsi opetteli kiipeämään portin yli :O
ap
Mutta sulle täytyy aika lailla näköjään vääntää rautalangasta. Mutta ei se mitään, onhan meillä rautalankaa.
Eli jos se teidän portti ei toiminut, niin etsi korkeampi portti tai laita vanhaan lisälaita. Tai laittakaan joihinkin oviaukkoihin väliaikaiset ovet, jos niissä ei ole olemassa ovia. Eikä lapselta tarvi estää pääsyä kaikkiin huoneisiin. Mutta jos teillä on suuri talo, kuten annoit tuolla aiemmin ymmärtää, niin rajoittakaa lapsen liikkumista sen verran, että pystyt vahtimaan lasta. Ei se vaadi joka ikisen oviaukon sulkemista tai salpaamista.
Meillä ei ole yhtä ainutta lapsilukkoa, koska vuokra-asunnon keittiön kaappeihin sellaisia voi ruuvata kiinni. Ihme neuvoja ap on saanut mm. ettei kotitöitä saa tehdä lapsen hereillä ollessa, jos on ehtiväinen lapsi. Itse ainakin tiedän miten nopeasti lapsi kiipeää pöydälle. Ei tarvitse olla kuin ottamassa jotain uunista niin johan on lapsi pöydällä ja maljakko lattialla. Jaksamista ap:lle. Mä sanoisin että elämä helpottaa siin 2,5-3v. välillä. Mä laitan meidän kuopuksen 2-v. välillä pinnasänkyyn, jotta saan esim. ruuan tehtyä valmiiksi. Vaarana on tietenkin, että ekan kerran kiipeää sieltä pois...
sellainen lapsi joka pysyi pinnasängyssä. Tässä on nyt selkeästi näkemyseroja. Jos sinun lapsesi ei osannut kiivetä pois pinnasängystä, puhutaan aivan eri kaliiperin veijarista. Mun kuopus kiipesi pinniksestä pois jo kymmenkuisena. Eikä tehnyt mitään tuhoja tahallaan, oli vain hieman ehtiväinen ja utelias pikkuinen.
enkö saisi kertoa, jos jotain ehdotettua vinkkiä on meillä jo koitettu ja se on meillä toimimattomaksi havaittu...? Tässä on kuitenkin jo tullut -uskokaa tai älkää- yritettyä ties mitä konsteja.
Ja anteeksi nyt että "teilaan" taas yhden vinkin, mutta siis meillä on vanha talo, emme saa esim. keittiön oviaukkoihin ovia (muutakuin teetettynä, joka taas maksaa maltaita, ollaan kysytty kun piti tehdä remppaa pari vuotta sitten)
Ja varaa ei ole nyt lähteä teettämään siihen ovia. Eivät ole siis standardikokoiset meidän oviaukot.
Noita turvaporttejakaan ei tahdo löytyä korkeampina. Ja minkähänlaisen (ja mistä?) lisälaidan siihen saisi, en ole nähnyt enkä kuullut? Ja miten se lisälaita sitten hankaloittaisi huoneeseen menemistä, joka huone on kuitenkin päivittäisessä käytössä.
ap
saa meidän 4-vuotiaskaan itse auki, vaikka on muuten noiden teknisten vempaimien kanssa aika näppärä. Tietää systeemin millä se aukeaisi, mutta kun siinä on molemmilla puolilla napit, joista pitäisi painaa yhtäaikaa portin aukaisemiseksi ja samalla nostaa kahvaa ylös, ei tenavan sormet yksinkertaisesti yletä. Koiraportin nimellä saa muuten myös erikoisleveitä ja erikoiskorkuisia portteja. Tosin voihan sen portin itsekin asentaa hiukan korkeammalle, kuin ihan lattian rajaan... Tuo meidän portti ulottuu metrin mittaista tenavaa naaman korkeudelle. Ilman jakkaraa ei takuulla pääse yli.
Meilläkin esikoinen kapusi 1v3kk ikäisenä heittämällä pinniksestä pois, joten sinne en olis ainakaan laittanut "turvaan".
jotain kalliita täyspuisia ovia. Meillä esimerkiksi on ihan itse nikkaroitu rimasta ja hyttysverkosta kesäovi. Samoin noita lisälaitoja voi itse nikkaroida tai yhdistää porttiin jonkin kaupasta löytyvän valmiin ristikon. Kai te nyt pari naulaa osaatte lyödä, että saatte osat yhteen. Jos ei onnistu, niin käyttäkää ilmastointiteippiä.
Jos vain lopettaisit tuon avuttomuuden ja ryhtyisit toimeen. Odotatko sinä, että sulle tulee joku sinne kotiin laittamaan paikat kuntoon ajatuksen voimalla. Rakennelkaa itse, jos ette raaski käyttää rahaa.
Sulle on annettu tässä ketjussa varmaan kakssataa vinkkiä, joista olet hyväksynyt kaksi. Niistäkin toinen oli itse ehdottamasti ja toinen vain lisätiedustelu jääkaapin lapsilukosta.
Jain koukkuun tahan viestiketjuun, koska meillakin, kuten monella muullakin on ehtivainen lapsi. Toisilla tuntuu olevan nyt sydamen asiana saada ap tekemaan oman vinkkinsa mukaan, vaikka hanen mielestaan se ei heilla toimi. Mita ihmeen tukemista se oikeen on? Neuvoja voi antaa, mutta millainen ihminen siita suuttuu, jos neuvot eivat sovikaan? Itse asustan myos vuokra-asunnossa, jossa monet tassakin ketjussa annetut vinkit eivat sopisi. Ymmarran hyvin ap:ta tuskastumisesta! Mulla oli sama henkinen tilanne, kun kuopus syntyi. On viela vauva ja esikoinen, 2,5v ehtii kylla sekunneissa tekemaan vaikka mita. Aina ei vaan voi ehtia itse. Meilla ratkaisu on paivakoti. Aamupaivalla ehdin vaativan vauvan kanssa noin puolet kodinhoidosta, anoppi tekee ruoan hyvin usein, mies aamupaivan aikana niin etta illaksikin riittaa (mies iltatoissa). Pyykkia on tassa taloudessa pestava noin 2 koneellista lahes JOKA PAIVA. Niin etta vaatteethan loppuu, jollei niita pesta usein. Saatte kauhistella rauhassa, nain meilla tehdaan. Mita luulisit, ap, voisitko velvoittaa isomman lapsen hoitamaan pienempaa edes tunnin, jolloin saisit itse nopsaan imuroitua tai laitettua ruokaa? Voisiko olla mahdollista laittaa poika paivakotiin edes muutamana paivana viikossa tai miehen yotyoviikkoina? Meillakin paivakoti on rauhoittanut poikaa hurjasti. Eika hankaan nuku juuri koskaan enaa paikkareita kotona. Tsemppia ja koita etsia niita ihania puolia lapsessasi, onhan han kuitenkin rakas, eikos?
-Isla
Siis oikeesti, tee kodillenne jotain, äläkä vain nirise täällä.
Ja yleensä ihmisillä on puoliso, joka myös osallistuu kodin- ja lastenhoitoon. Jos sun mies on paljon töissä, niin tietty sen panos on pienempi. Niin on monella muullakin, ja moni sellainen hankkiikin sitten hyvät turvaverkot tai palkkaa kotiin apua, jotta jaksaa arjessa. Suosittelen sullekin.
Mutta et sä oikeesti taida haluta saada teidän elämästä inhimillisempää. Sä vaan haluat selostaa täällä kuinka ehtiväinen lapsi sulla on ja kuinka sun miehes ei osallistu arjen pyörittämiseen. Jos se sua auttaa niin hyvä. Minä sun sijassa yrittäisin tehdä asialle jotain, mikä oikeesti auttaa. Ja aikanaan teinkin. Meillä oli tuossa vaiheessa lapsilukot, kodista oli poistettu huonekasvit, pöytäliinat ja turha sälä, meillä alkoi käymään kodinhoitaja ensin kahden viikon välein ja myöhemmin joka viikko, nyt käy taas vähemmän. Meillä on mietitti mikä toiminta on lapselle mielekästä ja meillä on oltu korvat höröllä. Kokemuksesta voin suositella omaa malliani. Mutta sinä tietenkin päätät mikä sua auttaa parhaiten.